Hľadáte skvelo jazdiace a stále veľmi dobre vyzerajúce športové vozidlo? Jedným z horúcich typov je určite aj Nissan 350Z, ktorý svojim dizajnom nadväzuje na originálny 240Z z roku 1970. Okrem vyššie uvedených predností, 350Z poteší aj veľmi dobrou spoľahlivosťou a pomerne priaznivou cenou. Pri troche šťastia sa dá naraziť na veľmi zachovalý a málo jazdený kúsok, ktorý poskytne ešte veľa športových radostí.
Po tom ako bol Nissan 300ZX stiahnutý z trhu v USA v roku 1996, výrobca sa snažili udržať meno „Z-etka“ stále nažive, a tak sa pokúsil „znovuvytvoriť“ legendárny model 240Z v nasledujúcom roku. Voz bol navrhovaný severoamerickým tímom Nissan vo voľnom čase a koncept bol predstavený v júli 1998. Yutaka Katayama, považovaný za „otca Z-etka“ predstavil náčrtky konceptu na verejnosti v čase, keď dostal ocenenie automobilového priemyslu. Dizajn, predstavujúci moderný pohľad na 240Z, ale nepotešil pôvodného návrhára, Yoshihiko Matsuo-a, ktorý ho prirovnal k Nissanu Bluebird a Leopard. Koncept 240Z bol vyrobený nasledujúci rok a ukázal sa na Detroit Motor Show. Nissan nebol príliš spokojný s prvým návrhom a tvrdil, že pôvodný 2,4 litrový motor (149 kW, KA24DE) nebude výkonovo vozidlu stačiť. Taktiež považovali automobil za príliš „retro“, pripomínajúci len futuristické 240Z a preto sa model musel prerobiť. Na tlačovej konferencii vo februári 2000, prezident spoločnosti Carlos Ghosn oznámil plány na výrobu a veril, že nový model pomôže spoločnosti uzdraviť sa. Koncept „Z“ bol odhalený na Detroitskom autosalóne o dva roky neskôr, karoséria bola veľmi podobná, ale s novou prednou maskou. Pokiaľ sa dostalo vozidlo do výroby, podstúpilo ešte menší redizajn a nakoniec sa doň použil motor VQ35DE a model sa stal známy ako Nissan 350Z.
Nissan teda predstavil svoje dvojmiestne kupé 350Z v auguste 2002 a predávať sa začalo najskôr na japonskom a americkom trhu. Na ten európsky dorazilo až v polovici nasledujúceho roka a na náš sa dostalo až v novembri 2003. Koncom roka 2004 bola predstavená verzia roadster so „soft-top“ (plátennou) strechou. Nissan dosiahol s týmto modelom titul Cabrio of the year 2005, predaný na jarnom autosalóne v Ženeve.
Koncom roka 2005 podstúpil Nissan 350Z omladzovaciu kúru. Vonkajší vzhľad sa zmenil len v detailoch. Mierne sa pozmenila predná časť, hlavne predné svetlomety a vzadu vystriedali klasické žiarovky LED diódy. Interiér sa zmenil výraznejšie, zmenilo sa rozloženie ovládačov, pribudli kvalitnejšie materiály a taktiež aj počet odkladacích priestorov. Zmeny sa dotkli aj motora. Ten posilnil z pôvodných 206 kW (280 koní) na 221 kW (300 koní) pri 6400 otáčkach, krútiaci moment sa o niečo zmenšil, konkrétne o 10 Nm na 353 Nm pri 4800 otáčkach.
Na jar 2007 prešiel Nissan 350Z ďalšou modernizáciou. Kvôli motoru bol pozmenený tvar prednej kapoty. Zmenili sa farby interiéru a exteriéru, pribudlo použitie aktívnych opierok hlavy a prepracovaný bol aj vidlicový šesťvalec s objemom 3,5 l. Zvýšil sa výkon na 230 kW pri 6800 otáčkach a maximálny krútiaci moment na 358 Nm pri 4800 otáčkach. Stúpli aj maximálne otáčky na hodnotu 7500, pri ktorých zasahuje obmedzovač. Motor dostal dvojité sanie a premenlivé časovanie ventilov, ktoré pracuje v širšom rozmedzí. Zvýšený bol aj kompresný pomer z 10,3 na 10,6.
V roku 2008 bol predstavený nástupca, Nissan 370Z a ukončila sa výroba karosárskej verzie kupé. V roku 2009 bola ukončená výroba aj verzie kabriolet.
Nárazové skúšky Euro NCAP Nissan 350Z nikdy neabsolvoval.
Exteriér sa naozaj podaril a po rokoch stále vzbudzuje záujem aj „nemotoristickej“ verejnosti. Do interiéru sa nastupuje cez široké bezrámové dvere. Dojem z interiéru nie je zlý, ale za veľmi podareným zovňajškom trochu zaostáva. Použité plasty sú výhradne tvrdého razenia, čo nemusí byť vždy na škodu, horšie je to so spracovaním a vzhľadom niektorých dielov, situáciu mierne vylepšil facelift. Nekonfekčným postavám môže prekážať len výškovo nastaviteľný volant, situáciu ale do veľkej miery rieši veľký rozsah nastavenia a zaujme, že jeho posunom sa zároveň posúva aj trojica budíkov. Sedadlá majú športové tvarovanie, sú primerane široké a majú väčšinou kožené čalúnenie. V rámci športových možností sa myslelo aj na batožinu. Kufor má objem 235 litrov, rozmerovo objemnejším predmetom ale bude prekážať mohutná rozpera medzi podbehmi. Priaznivcov hlasnej muziky doslova nadchne audio so subwooferom za sedačkami.
Jazda je aj vďaka nízkemu uloženiu motora, samosvornému diferenciálu zadnej nápravy a celkovej koncepcii auta s rozložením hmotnosti medzi nápravami 53:47 naozaj športová. Riadenie taktiež počúva na slovo, je priame, strmé a poskytuje dostatok informácii o dianí na vozovke. Napriek tuhému nastaveniu podvozka, 350Z si zachováva aký taký komfort aj na horšom povrchu našich ciest. Samozrejme, komfort limuzíny ani zďaleka nedosahuje. Pre menej skúsených vodičov platí dvojnásobne kontrola rýchlosti akou sa vojde do zákruty, ktoré 350Z tak miluje. Zákruty, ktoré prechádzate v 100 km rýchlosti sa zdajú, ako keby boli prechádzané polovičnou rýchlosťou. Vozidlo naozaj drží ako priklincované. Tu však pozor. Aj pre takéto vozidlo platia fyzikálne zákony a citlivo zasahujúce ESP nie vždy dokáže všetko zachrániť. Pretáčavý šmyk je samozrejme možný len s vypnutým ESP. Brzdy Brembo si s vozidlom hravo poradia aj pri veľmi športovej jazde, treba však silnejšie zošliapnuť brzdový pedál. Na tak športové vozidlo by sa ale zišli ešte ostrejšej reakcie.
Vozidlo poháňa atmosféricky plnený 3,5 litrový pozdĺžne uložený vidlicový šesťvalec, ktorý cez šesťstupňovú prevodovku poháňa zadné kolesá. Ako už bolo v úvode spomínané, motor si prešiel postupnou evolúciou, ktorá vždy znamenala úpravu výkonových parametrov. Aj keď automobilka tvrdila, že vždy došlo k zlepšeniu, s týmto tvrdením sa nie vždy stotožnili niektorí užívatelia, ktorým viac vyhovovali staršie verzie motora. Pochvaľovali si najmä rýchlejšie reakcie a akýsi lepší pocit z ovládania. Posledná verzia motora má ale najvyššie položený obmedzovač otáčok (7500), kde predchádzajúce ho majú na úrovni 7000 ot/min. Existujú však aj rôzne úpravy, či už elektroniky motora, ale aj celého vozidla, od podvozku počnúc a doplnkami karosérie končiac. Motor fascinuje aj svojim športovým zvukom, ktorý sprevádza posádku takmer od voľnobehu až po najvyššie otáčky. Je naozaj návykový, ale pri dlhšej jazde konštantnou vysokou rýchlosťou už môže prekážať. Na spotrebu sa pri športovom vozidle moc nepozerá, ale vysoké ceny pohonných látok nútia veľa krát zvážiť aj tento fakt. 350Z si pri bežnej jazde s minimom športového vyžitia vypýta okolo 10 litrov benzínu. Občasné „túrovanie“ zvýši túto hodnotu na 12-13 litrov a pri športovej jazde treba počítať s 18 a viac litrami benzínu. Motor je dostatočne spoľahlivý, avšak je citlivý na kvalitu a dostatočné množstvo oleja, preto ho pravidelne kontrolujte a dodržujte jeho pravidelné výmeny. Opravy tohto motora sú totiž veľmi drahé.
Pri kúpe sa oplatí skontrolovať lak na prednej časti kapoty, nárazníku alebo okolo viečka palivovej nádrže. Často sa tu vyskytujú poškodenia (prasknutia) laku, ktoré neraz vedú až k hrdzi. Občas vie zlyhať otváranie zadného veka a taktiež vzpery držiace veko otvorené nemajú najdlhšiu životnosť. Podobne je na tom aj spojka, ktorej životnosť sa niekedy končí aj pod hodnotou 50 000 km , čo však pri športovom aute až tak neprekvapuje. Oplatí sa teda dať pozor kde zaberá, ak v hornej časti, blíži sa zrejme jej skorý koniec. Taktiež treba skúsiť zaradiť pri nižšej rýchlosti vyšší prevodový stupeň a na podlahu stlačiť akcelerátor. Ak vysoko vyletia otáčky motora namiesto postupného zrýchľovania, spojka je opotrebovaná. Vo vozidlách z prvých rokov výroby sa vyskytovali aj vŕzgavé zvuky, ktoré autorizované servisy postupne v rámci záruky odstraňovali. Občas vie štrajkovať aj audio, konkrétne skákanie CD prehrávača, kde je väčšinou nutná výmena celej jednotky a občas vie vynechávať aj ľavý reproduktor, začo môže chyba v spojení kábla. Pri skúšobnej jazde treba skontrolovať aj funkčnosť ručnej brzdy, často zaberá menej účinne, dá sa ale nastaviť. 350Z je pomerne citlivé na nastavenie geometrie kolies. Ak je geometria zlá a zanedbá sa je správne nastavenie, obyčajne si to odnesú kraje pneumatík, ktoré sú oproti zvyšku dezénu podstatne viac opotrebované. Ak sa zo zdanej časti počas jazdy ozýva cvakavý zvuk, hnací hriadeľ potrebuje buď opravu, niekedy stačí aj vyčistenie a výmena maziva. Brzdy, resp. brzdové strmene sú citlivé na čistotu, v opačnom prípade sa prejavujú nadmerným pískaním. Pri bronzovo šedej farbe z roku 2006 sa vyskytoval problém s postupnou zmenou farby na plastových dieloch.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | dvojdverové kupé | dvojdverový kabriolet |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4310-4315 x 1815 x 1320-1325 | 4310-4315 x 1815 x 1328-1330 |
Rázvor (mm): |
2650
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 235 | 130 |
Pohon: |
zadné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
80
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
veľmi podarený dizajn |
nie príliš praktické kupé |
výborné jazdné vlastnosti |
slabšie dielenské spracovanie interiéru prvých modelov |
priaznivá cena jazdeniek |
modernizovaný motor (od 2007) nie je taký akčný ako jeho predchodcovia |
presné radenie |
len výškovo nastaviteľný volant |
presné riadenie |
brzdy s mierne flegmatickým nástupom |
skvelý športový zvuk motora |
Temper Orange (2007/2008) nie je taká pekná ako Sunset Orange (2006/2007) |
športové sedadlá |
Najčastejšie poruchy
prasknutý lak na prednej časti kapoty, nárazníku alebo okolo viečka palivovej nádrže |
zlyhávajúce otváranie zadného veka |
kratšia životnosť vzper držiacich veko kufra otvorené |
kratšia životnosť spojky (niekedy do 50 000 km) |
vŕzgavé zvuky (začiatok výroby) |
štrajkujúce audio - skákanie CD prehrávača alebo občas nefunkčný ľavý reproduktor |
citlivé nastavenie geometrie kolies, čoho výsledkom sú často krát nesúmerne zjazdené pneumatiky |
cvakavý zvuk zozadu - oprava hnacieho hriadeľa alebo vyčistenie a výmena maziva |
pískanie brzdových strmeňov (citlivé na čistotu) |
zmena farby na plastových dieloch pri bronzovo šedej farbe (2006) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,5 V6 24V (206 kW). Všetky motory dodávané do 350Z spĺňajú športové ambície, ale tento je oproti modernizovaným kolegom trocha živší, výkonový vrchol má v nižších otáčkach, tým pádom ho netreba toľko točiť, čo znamená, že má aj nižšiu spotrebu. Pri každom motore však platí pravidelná kontrola stavu a výmena oleja, keďže motor je na množstvo a kvalitu oleja veľmi citlivý. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.5 | 3498 ccm | VQ35DE | 206 kW |
3.5 | 3498 ccm | VQ35DE | 221 kW |
3.5 | 3498 ccm | VQ35HR | 230 kW |