Hondu Legend na našich cestách takmer nevidieť a je jedno o akej generácii je reč. Pritom v USA sa jej darí veľmi dobre, avšak v Európe jej ruže nekvitnú. Problém pritom nie je v kvalite vozidla alebo nepodarenom dizajne, problém bol skôr na strane imidžu, len jednej výbavy a jedného, zásadne benzínového motora. Viacerí výrobcovia, medzi inými aj Subaru pochopili, že bez dieselu sa v Európe presadia len ťažko. Situáciu nezachránila ani obsiahla výbava Legendu.
Honda Legend III. generácie sa začala vyrábať vo februári roku 1996. Pre Európu bol v ponuke len jediný 3,5 litrový šesťvalcový motor s výkonom 151 kW a štvorstupňovou automatickou prevodovkou. V septembri 1998 došlo k miernemu faceliftu prednej časti, doplnené boli bočné airbagy, xenóny, automaticky sa nastavujúci volant podľa polohy sedadla a ďalšie prvky základnej výbavy. Koncom roka 1999 bol motor upravený na nižšie emisné limity a vozidlo dostalo stabilizačný systém VSA. V roku 2003 bola zmenená optika prístrojov a interiér bol vybavený novým dekorom z javorového dreva. V roku 2004 bola výroba Hondy Legend III ukončená.
Interiér vozidla je poňatý veľmi luxusne, je kvalitne spracovaný a mimoriadne dobre odhlučnený aj na dnešné pomery. Kvalitné odhlučnenie sa týka všetkých rušivých vplyvov za jazdy, akými sú aerodynamický hluk, hluk od motora alebo po prejazde nerovností. Poteší aj pamäť pre dve nastavenia sedadla vodiča a elektricky nastaviteľný volant, ktorý sa pri vytiahnutí kľúča zo zapaľovania automaticky odsunie do najvyššej polohy, čím uľahčí vystupovanie. Legend sa pýši aj dostatkom rôznych odkladacích miest, menej už poteší malá kapacita odkladacej schránky pred spolujazdcom. Priestorová ponuka je na prvý pohľad dostatočná, dokonca aj pre urastenejších pasažierov, vzhľadom na veľkosť vozidla sa však jedná o priemer, hlavne čo sa týka miesta nad hlavami. Priestor pre batožinu je rovnako vzhľadom na veľkosť vozidla iba priemerný, a to 450 litrov a nie je možné ho zväčšiť sklopením zadných sedadiel.
Vzhľadom na charakter vozidla asi nikto nebude očakávať športové schopnosti podvozku. Legend sa však zahanbiť nedá. Vozidlo je síce trochu ťažkopádnejšie na náhlu zmenu smeru, ale stabilita je inak príkladná. Platí to jednak o vyšších rýchlostiach po diaľnici, ale aj o rýchlo prechádzaných zákrutách.
O pohon sa staral jediný motor v ponuke, vidlicový šesťvalec s objemom 3,5 litra. Dosahuje maximálny výkon 151 kW pri 5200 ot/min a krútiaci moment 297 Nm pri 2800 ot/min. Ako už parametre motora napovedajú, jeho doménou je plynulá jazda a dostatočný ťah v čo najširšom spektre otáčok, to znamená aj v tých nižších. Motor je veľmi kultivovaný a prostý akýchkoľvek citeľných vibrácii, o čo sa stará samotná konštrukcia, ale aj protibežný vyvažovací hriadeľ spolu s elektronicky riadenými kvapalinovými závesmi motora a prevodovky. Kto by chcel s Legendom bláznivo jazdiť, musí mať na pamäti, že športové ambície motora spoľahlivo krotí vysoká hmotnosť vozidla (1,7 tony) a rozvážna štvorstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Každopádne pri bežnom jazdení je v prípade potreby k dispozícii dostatočne dynamické zrýchlenie, čo dokazujú aj parametre z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a maximálna rýchlosť 215 km/h. V dnešnej dobe je asi najväčším negatívom Hondy Legend jej spotreba. Tá sa pohybuje pri bežnej a nijak agresívnej jazde medzi 12-13 litrami. Svižnejšie zvezenie alebo jazda v meste zdvíha apetít na 15 litrov benzínu.
Hondu Legend možno aj po rokoch prevádzky považovať za veľmi spoľahlivé vozidlo. Výrazne ho však hendikepujú dve veci. Prvou je takmer nulový výskyt automechanikov, ktorý tomuto vozidlu rozumejú a v prípade problému si s ním vedia poradiť (platí to aj o značkových servisoch). Druhý a možno ešte výraznejší problém je, že aj keď nájdete schopného mechanika, nebude čo opraviť alebo aj začo. Pre Hondu Legend je after-market takmer neznámy pojem, a tak okrem remeňov, žiaroviek, brzdových segmentov a ešte pár drobností už nič iné z druhovýroby nezoženiete. Ďalšou možnosťou je ešte poobzerať sa po vrakoviskách a keď ani tam nie, ostáva len kúpiť originál diel. Cena originál dielov je zväčša vysoká a neraz presiahne celú hodnotu vozidla. Napr. spínacia skrinka stojí neskutočných takmer 2000 €. Preto je pred kúpou veľmi dôležité poriadne skontrolovať stav vozidla. V prvom rade si treba dať záležať na kontrole funkčnosti rozsiahlej výbavy vozidla, ktorá je síce spoľahlivá, ale nevydrží večne. Naoko maličkosť, ale nepodceňujte ani obyčajné podsvietenie prístrojov. Náprava je prácna a veľmi drahá. Na najstarších kusoch sa môže objaviť aj korózia, hlavne na lemoch zadných blatníkov, prahoch a spodnej časti kufra. Kombinácia veľkého počtu kilometrov a stavu našich ciest zanechá šrámy aj na podvozku, ktorý už môže vykazovať vôle. Okrem samostatne vymeniteľného čapu spodného predného ramena, ktorý je relatívne lacný, sú všetky ostatné opravy podvozku veľmi nákladné. Občas vie zlyhať aj snímač ABS.
Pri motore treba venovať pozornosť jeho chodu. Musí bežať hladko, bez akýchkoľvek vibrácií. Ak sa nejaké vyskytujú, väčšinou je to vina zanesených zdvihátok ventilov alebo zlých elektronicky riadených silentblokov. Ak motor nebeží správne (vynecháva alebo má nerovnomerný chod), môže byť na príčine niektorá zo zapaľovacích sviečok, je totiž citlivý na použitie odporúčaných sviečok (NGK PFR6L-11). Nadmerný hluku môže znamenať prasknuté výfukové zvody. Pri väčšom počte kilometrov treba počítať aj s chybnými lambda sondami, tečúcou vodnou pumpou a pozor aj na nefunkčný termostat, čo hlavne v lete môže viesť k prehriatiu motora a následne k prepáleniu tesnenia pod hlavou valcov. Motor má servisný interval výmeny rozvodového remeňa každých 120 000 km alebo jeden rok. Najväčší problém Hondy Legend III. generácie je však automatická prevodovka. Dôkladne teda treba skontrolovať jej stav. Radenie musí fungovať bezchybne a hladko. Pri akejkoľvek pochybnosti, treba dať od takého vozidla ruky preč. Oprava je náročná, problematická a drahá. Existujú síce špecializované opravovne alebo vrakoviská, ale celkové náklady sa pohybujú od 2000 € vyššie.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4956-4996 x 1811-1821 x 1384-1435 |
Rázvor (mm): | 2910 |
Batožinový priestor (l): | 450 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 68 |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrý jazdný komfort |
iba jeden motor a jedna výbava |
veľmi dobrá výbava |
na dnešné pomery dosť vysoká spotreba paliva |
nízke ceny jazdeniek |
príliš malá nádrž |
kvalita dielenského spracovania |
vysoké ceny dielov a problematický servis |
veľmi kultivovaný chod motora |
menej miesta nad hlavou cestujúcich vzhľadom na triedu a veľkosť vozidla |
jemné radenie automatickej prevodovky |
málo objemná odkladacia schránka pred spolujazdcom |
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
|
jednoduchá ovládateľnosť |
|
dobrá ergonómia |
|
ťah motora v širokom spektre |
Najčastejšie poruchy
nefunkčná výbava, napr. podsvietenie prístrojov |
korózia na lemoch zadných blatníkov, prahoch a spodnej časti kufra (staršie kusy) |
vole na náprave (väčší km nábeh) |
občas nefunkčný snímač ABS |
zanesené zdvihátka ventilov alebo zlé elektronicky riadené silentbloky - vibrácie motora |
chybné zapaľovacie cievky - motor vynecháva alebo má nerovnomerný chod |
prasknuté výfukové zvody - nadmerný hluk |
chybná lambda sonda (väčší km nábeh) |
tečúca vodná pumpa (väčší km nábeh) |
nefunkčný termostat - prehriatie motora a následné prepálenie tesnenia pod hlavou (väčší km nábeh) |
poruchová automatická prevodovka |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1996 ccm | C20A | 107 kW |
2.5 | 2494 ccm | C25A1 | 122 kW |
2.7 | 2675 ccm | C27A1 | 130 kW |
3.5 i 24V | 3474 ccm | C35A2 | 151 kW |