Kým prvá generácia Accent-u sa prezentovala na tú dobu atraktívnou a dynamickou karosériou, ďalšie dve akoby prišli z iného sveta. Bublinový dizajn bez nápadu dieru do sveta nespravil a modely tak oslovovali motoristov najmä svojou lákavou cenou a zväčša aj slušnou výbavou.
Je to tak trochu na škodu, keďže spoľahlivosť vozidiel je na dobrej úrovni, rovnako tak prevádzkové náklady. V prípade tretej generácie naviac poteší podarený diesel a výborná antikorózna ochrana, ktorá nebola silnou stránkou predchodcov.
História
Hyundai Accent III sa predstavil v marci 2005 v prevedení hatchback ako verzia pre americký trh. Pre európskych zákazníkov sa tretia generácia predstavila na jar 2006 v Ženeve, avšak v prevedení sedan. Pod kapotou boli na výber benzínové štvorvalce 1,4 16V (71 kW), 1,6 16V CVVT (83 kW) a jeden štvorvalcový turbodiesel 1,5 CRDi so vstrekovaním common a výkonom 81 kW.
V polovici roka 2008 došlo z dôvodu znižovania ceny k redukcii výbavy základných verzií. Klimatizácia, ozdobné lišty, čalúnenie kufra a podobne boli súčasťou len lepšie vybavených verzií. Z dôvodu nižších nákladov boli zadné kotúčové brzdy vymenené za lacnejšie bubnové.
Začiatkom roka 2010 bola verzia 1,6 CVVT (83 kW) stiahnutá z predaja a v priebehu roka dopredané posledné kusy. Pre mimoeurópske trhy prešiel v lete model faceliftom a ďalej sa predával.
Hyundai Accent tretej generácie bariérový test Euro NCAP nikdy neabsolvoval.
Exteriér a interiér
Accent tretej generácie môžeme považovať za konkurenta Fabie sedan, Dacie Logan, či Thalie. Oproti predchádzajúcej druhej generácii narástol o 20 mm do dĺžky, o 15 mm do šírky a o 75 mm do výšky, pri zväčšenom rázvore o 60 mm na výsledných 2500 mm.
Zaoblenosť exteriéru kopíruje aj tvarovo jednoduchý interiér, ktorý obsahuje pomerne lacno pôsobiace plasty. Strohosť a lacný dojem trocha oživuje dvojfarebné stvárnenie interiérových plastov. Stredový panel je rozdelený na dve časti, v praxi pôsobí veľmi jednoducho a prehľadne.
Dielenské spracovanie interiéru je na obstojnej úrovni, a tak aj po rokoch držia plasty na svojom mieste a vzniká len minimum pazvukov. Pomerne slušne si Accent vedie aj z hľadiska priestoru, vpredu je ho relatívne dostatok, vzadu budú vyšší pasažieri pociťovať limit najmä v oblasti kolien.
Uspokojivo sa možno vyjadriť aj o sedadlách, ktoré sa vyznačujú primeranými rozmermi a mäkším čalúnením. Bočné vedenie je ale na slabšej úrovni a tak pri svižnejšej jazde je citeľný väčší pohyb tela vodiča či spolujazdca.
Objem kufra 390 litrov postačuje na bežné potreby, aj keď treba povedať, že Fabia sedan, Renault Thalia či Dacia Logan disponujú objemnejším kufrom. Medzi nevýhody možno zaradiť menší vstupný otvor typický pre karosérie sedan a závesy veka ďalej obmedzujúce využiteľnosť kufra.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Mierne prepracovaný podvozok konštrukčne vychádza z predchádzajúcej generácie. Vpredu sa nachádza zavesenie typu McPherson, vzadu torzne pružná priečka s vlečnými ramenami.
Mäkko nastavený podvozok obstojne tlmí nerovnosti a na výtlky slovenských ciest reaguje vozidlo miernym pohupnutím. Pre bežné jazdenie teda plne vyhovuje. Pomerne agilné motory však dovoľujú aj svižnejšie zvezenie, kde sa už neraz dostáva podvozok na svoje limity. Citeľné je to najmä v zákrutách, kde sa Accent výraznejšie nakláňa a vodič musí venovať jazdnej situácii zvýšenú pozornosť, aby udržal zvolenú jazdnú stopu.
Športovejšiemu zvezeniu nenahráva ani preposilované riadenie s elektromechanickým posilňovačom s minimálnou spätnou väzbou. Pri svižnejšom prejazde zákrutou sa tak musí vodič spoliehať v prvom rade na svoj vlastný úsudok, keďže informácií o dianí kolies na vozovke prichádza minimum.
Benzínové motory
Motorová ponuka je na prvý pohľad pomerne skromná, z pohľadu využitia Accentu ale plne postačuje. Základ predstavuje osvedčená 1,4-ka s ventilovým rozvodom DOHC, ktorá dosahuje výkon 71 kW a krútiaci moment 125 Nm. Dynamické parametre vyhovejú na bežné jazdenie, v prípade potreby ale umožňujú aj svižnejšie vozenie, na to však treba motor trocha povytáčať, keďže v spodnej polovici otáčkového spektra je zrýchlenie pozvoľnejšie. Kladom motora je kultivovaný chod a pri bežnom jazdení aj rozumná spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 6,5 litra.
Podstatne lepšiu pružnosť citeľnú najmä v nižších otáčkach ponúka väčší 1,6 CVVT s výkonom 83 kW, ktorý je vybavený variabilným časovaním sacích ventilov. Motor napriek vyššiemu výkonu nie je o moc smädnejší a pri troche snahy sa dá udržať v priemere 7 litrová spotreba. Na trhu jazdeniek sa však vyskytuje veľmi zriedkavo.
Dieselové motory
Zaujímavou alternatívou k obom benzínovým agregátom je štvorvalec 1,5 CRDi vybavený vstrekovaním common-rail. Poteší slušným výkonom 81 kW a tiež krútiacim momentom, vrcholiacim hodnotou 235 Nm.
Papierové parametre sa pozitívne prejavujú aj v praxi, kedy motor poskytuje slušnú dynamiku aj v prípade plne obsadeného vozidla či potrebe akcelerovať vo vyšších rýchlostiach. K živosti motora pomáha aj pomerne nakrátko sprevodovaná prevodovka.
Na slušnej úrovni je aj kultivovanosť motora, trocha horšie je na tom hlučnosť. Tá je do 2500 otáčok prijateľná, nad touto hranicou však začína zvuková kulisa pomerne výrazne ožívať. Táto nevýhoda sa prejavuje najmä pri diaľničných rýchlostiach, keďže pri 130 km/h točí motor na päťku takmer 3000 ot/min.
Kladne treba hodnotiť spotrebu, ktorá sa pri troche snahy dá udržať okolo 5 litrov nafty na 100 km.
Prevodovky
Všetky agregáty sú štandardne kombinované s päťstupňovou mechanickou prevodovkou. Presnosť radenia, samotný chod či vôle v páke radenia sú iba na priemernej úrovni.
Benzínové motory 1,4i sa mohli na želanie kombinovať aj so štvorstupňovým automatom. Rýchlosťou a spôsobom radenia vyhovie najmä pokojne jazdiacim vodičom, zvyknúť si treba aj na mierny pokles dynamiky motora a približne o liter väčšiu spotrebu.
Spoľahlivosť a poruchy
Hyundai Accent nepatrí k vozidlám, na ktorých sa za pár rokov spravia státisíce kilometrov a väčšina jazdeniek (najmä benzínových) najazdí ročne len okolo 10 000 – 15 000 km. Ak sa k tomu pridá slušná spoľahlivosť vozidla, celkovo možno napísať, že výskyt porúch je pomerne zriedkavý. Neznamená to ale, že Accent je bez chýb.
K typickým poruchám, ktoré sa občas vyskytujú je nefunkčný posilňovač riadenia. Porucha sa spočiatku prejavuje občasným výpadkom posilňovacieho účinku, časom intenzita výpadkov rastie až po úplne nefunkčný posilňovač. Nevýhodou tejto poruchy je finančná náročnosť opravy, keďže sa mení komplet posilňovač spolu s hriadeľom volantu.
Z času na čas sa môžu objaviť aj prehryzené káblové zväzky – najčastejšie zapaľovacie káble ku sviečkam či podtlakové hadičky k turbu od hladných kún alebo hlodovacov.
Pri viac ojazdených modeloch sa môžu vyskytnúť problémy s klimatizáciou a elektrickou výbavou (elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá, kontrolka airbagov, alternátor – dobíjanie, zámky dverí), preto sa odporúča pred kúpou všetko poriadne odskúšať.
Na našich cestách sa podvozok prejavuje len priemernou životnosťou. Klepavé zvuky z prednej nápravy prezrádzajú vôle v tyčkách stabilizátora a hluk od kolies zase opotrebované ložiská kolies.
Pozor si treba dať aj na stav tlmičov, keďže ich kvalita v priebehu výroby značne kolísala. Nadmerné opotrebovanie sa prejavuje klepavo-búchavými zvukmi, najmä pri pomalšej jazde po nerovnostiach. Zvýšenú hlučnosť tlmičov netreba podceňovať, keďže ich stav má značný vplyv na jazdné vlastnosti.
Búchavé zvuky môžu mať na svedomí aj opotrebované silentbloky uloženia ramien. Klepotavé zvuky na nerovnostiach zase môže mať na svedomí chybný stĺpik riadenia s posilňovačom.
Motory sú celkom spoľahlivé, občas (najmä prvé ročníky) však vie pohnevať nedoladený softvér v ECU – riadiacej jednotke. Chyba softvéru sa zvyčajne prejavuje kolísaním otáčok, trhavou akceleráciou a niekedy aj svietiacou kontrolkou motora. Najčastejšie sa nový softvér prehrával do 1,5 CRDi.
V prípade turbodieselu sú dôležité najazdené kilometre. Pri väčšom počte sa môžu vyskytnúť opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje nerovnomerným a hlučnejším chodom motora na voľnobehu, horším studeným štartom či slabším výkonom. Rovnako pri väčšom nájazde sa môže objaviť porucha (nadmerné opotrebovanie) na vysokotlakovom čerpadle. Pri väčšom nájazde a nesprávnom jazdnom štýle či zanedbanej údržbe sa môže porúčať aj turbodúchadlo.
Servis
Motorový olej viskóznej triedy 5W-40 sa odporúča meniť v intervale 15 000 km. Benzínové motory 1,4i a 1,6 CVVT majú rozvody poháňané remeňom s intervalom výmeny 90 000 km alebo 6 rokov. Diesel 1.5 CRDi používa na pohon ventilového rozvodu bezúdržbovú reťaz.
Prednosti a nedostatky
vzhľadom na veľkosť vozidla slušná priestrannosť |
dizajn s takmer nulovou charizmou |
dobrá svietivosť predných reflektorov |
priemerné jazdné vlastnosti |
výkonné a primerane úsporné motory |
preposilované riadenie |
slušná spoľahlivosť všetkých motorov |
vyššia hlučnosť dieselového motora vo vyšších otáčkach |
veľmi priaznivé ceny jazdeniek |
priemerná životnosť podvozkových dielov na našich cestách |
nezáujem zlodejov |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s klimatizáciou a elektrickou výbavou - spätné zrkadlá, kontrolka airbagov, alternátor (dobíjanie), zámky dverí |
vôle v tyčkách stabilizátora - klepavé zvuky z prednej nápravy |
opotrebované ložiská - hluk od kolies |
kolísavá životnosť tlmičov, opotrebovanie sa prejavuje klepavo-búchavými zvukmi pri pomalšej jazde po nerovnostiach |
opotrebované silentbloky uloženia ramien - búchavé zvuky |
chybný stĺpik riadenia s posilňovačom - výpadky a občas aj klepotavé zvuky na nerovnostiach |
občas chybný softvér riadiacej jednotky - kolísanie otáčok, chybné spaľovanie motora, svietiaca kontrolka motora (prvé ročníky, problém vyrieši prehranie nového softvéru) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
porucha na vysokotlakovom čerpadle (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (väčší km nábeh, nesprávny jazdný štýl, zanedbaná údržba-dlhé intervaly výmeny oleja) |
rozhryzené hadice k turbu alebo zapaľovacie káble ku sviečkam od kún |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Každý motor je v popisovanom Accente vydarený, ale z hľadiska ceny a najväčšej dostupnosti je asi najrozumnejšou voľbou základný 1,4 (71 kW). Na bežné jazdenie je jeho výkonový potenciál dostatočný a keď sa trochu vytočí, poskytne aj svižnejšie zvezenie. Na dobrej úrovni je tiež spoľahlivosť a spotreba. Dieselový motor sa vyplatí najmä vodičom, ktorý častejšie jazdia dlhšie trasy a celkovo najazdia viac kilometrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 GL | 1399 ccm | G4EE | 71 kW |
1.6 GLS | 1599 ccm | G4ED | 82 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 CRDi GLS | 1493 ccm | D4FA | 81 kW |
Jeden komentár
jan tadanai
Kúpil som jazdený hyundai accent 1.4 benzín najazdených mám 55700km pri pomalšej jazde na nerovnom
povrchu cesty sa ozývajú buchoty. Neviem či to je od tlmičov,alebo silenbloky je to počuť hlavne z
pravej strany auta.