Provokatívny mimozemský koráb, ktorý vzbudil rozčarovanie nielen v Amerike, ale aj na starom kontinente. Murano prvej generácie však prišlo so svojimi nezvyčajnými tvarmi do Európy až o dva roky neskôr, keď sa ho výrobca rozhodol oficiálne dovážať. Dovtedy prebiehal len neoficiálny dovoz zo zámoria, na ktorý si treba dať obzvlášť pozor, lebo takéto vozidlo nespĺňa homologizáciu podľa našich noriem. Za veľkou mlákou Murano zožalo úspech, u nás sa na cestách tiež objavuje, nie je to však až také terno ako „domáce“ značky, čo má pravdepodobne na svedomí len jeden benzínový motor v ponuke a rovnako iba jeden druh výbavy.
Nissan Murano prvej generácie sa predstavil a začal predávať v Amerike v roku 2002 s vidlicovým šesťvalcom o objeme 3,5 litra v atmosférickej verzii so 172 kW alebo v preplňovanej verzii s turbodúchadlom Garrett a výkonom 250 kW. V roku 2004 došlo k zahájeniu predaja výrazne upraveného Murana aj v Európe, ale len s motorom 3,5 V6 s výkonom 172 kW. Počas roka 2006 získalo Murano ocenenie „Najkrajší automobil sveta“ v kategórii Crossover a SUV. V roku 2007 bola predstavená druhá generácia vozidla s rovnakým označením a o rok nato bol ukončený predaj tej pôvodnej.
Murano prvej generácie absolvovalo len nárazové testy americkej inštitúcie NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), kde získalo plný počet päť hviezdičiek skoro vo všetkých disciplínach. Jedine riziko prevrátenia vozidla „Rollover“ bolo ohodnotené štyrmi hviezdičkami z piatich.
Exteriér vozidla aj po rokoch nestratil príliš zo svojej príťažlivosti. Futuristický vzhľad je ale veľmi nápadný, kde hlavne upúta mohutná chrómovaná maska, extravagantné svetlá, zdôraznenie pozdĺžnych línií a neobvyklo je riešený aj zadný „D“ stĺpik. Stavbou karosérie a zameraním sa vozidlo podľa výrobcu radí medzi tzv. crossovery, teda z každej kategórie si nesie niečo špecifické (cross – over), napriek tomu mu lepšie sedí označenie SUV. Pohľad zvonku napovedá dostatok miesta pre posádku a skutočne je ho naozaj všade nadbytok. Sedadlá sú veľmi pohodlné, na tie zadné sa ľahko usadia traja cestujúci a priestorovo nebudú obmedzený v žiadnom smere. K športovým ambíciám vozidla by sa však hodilo tuhšie bočné vedenie. Poloha za volantom bude vyhovovať takmer každému, keďže sedadlo je nastaviteľné vo všetkých smeroch, prekvapivo nezvyčajným prvkom sú aj posuvné pedále, škoda len výškovo nastaviteľného volantu. Interiér svojou extravaganciou nijako nezaostáva za zovňajškom. Murano je síce ponúkané len v jednej úrovni výbavy, zato prekvapí koženým čalúnením, kvalitným audiosystémom BOSE, automatickou klimatizáciou, všetkým ovládaním v elektrike, trojramenným športovým volantom, sedempalcovým farebným displejom alebo hliníkovými ozdobnými panelmi. Prístroje podobne ako v prípade 350Z vystupujú z palubnej dosky. Všetko to vyzerá vynikajúco, škoda len trocha viac použitých tvrdých plastov, ktoré sa v takejto cenovej kategórii nenosia. Pri použití kvalitného audiosystému BOSE by sa dalo čakať, že výrobca zapracuje aj na autorádiu, bohužiaľ, to sa dizajnovo nie príliš hodí k futuristickému vzhľadu Murana. Zaujímavým prvkom výbavy je aj automatické nadvihnutie volantu a odsunutie sedadla po vysunutí kľúča zo zapaľovania. Pri naštartovaní sa opätovne všetko nastaví do polohy uloženej v jednej z dvoch pamätí. Batožinový priestor je oproti konkurencii skôr podpriemerný – 438 litrov. Našťastie doháňa to polohovateľnými operadlami zadných sedačiek, ktoré je možné sklopiť veľmi jednoducho a tradične na operadlách, alebo kľučkou na boku batožinového priestoru a vytvoriť tak rovnú plochu s objemom až 887 litrov. Praktické sú aj dve schránky ukryté v dvojitom dne. Škoda len vyššej nakladacej hrany.
Najvýraznejší rozdiel medzi európskou a americkou verziou je vidno na zadných svetlách, kde tá americká má ochranný kryt iba z červeného plastu, bez akéhokoľvek zvýraznenia smeroviek. Celkovo muselo Murano prejsť až 1600 rôznymi úpravami, aby vyhovovalo európskym zákazníkom a podmienkam. Má napr. zosilené brzdy, nakoľko sa u nás jazdí trocha rýchlejšie, prepracovanú aerodynamiku, iné nastavenie podvozku alebo prídavný chladič oleja v prevodovke, ktorý udržiava prevádzkovú teplotu oleja. Rovnako tak v interiéri sú použité trocha kvalitnejšie plasty a prevodovka ponúka viacero režimov radenia. Ďalším výrazným rozdielom je klimatizácia, ktorá vyniká veľmi jednoduchým a prehľadným ovládaním, ale nemožno ju nastaviť oddelene pre ľavú a pravú časť kabíny v európskej verzii, americká túto vymoženosť má.
Murano vychádza z platformy FF-L z Nissanu Altima. Pôvodne bola táto platforma určená pre vozidlá s predným pohonom, avšak konštruktéri sa ju rozhodli upraviť aj do verzie pre 4×4. Vozidlo má všetky kolesá nezávisle zavesené a vzadu je použité zavesenie typu Multi-Link. Presnému hrebeňovému riadeniu sekunduje tuhý a tvrdý podvozok, na európske pomery by sa dalo povedať, že až príliš tvrdý. Vozidlo si jazdnú stopu drží veľmi dobre aj napriek vyššej stavbe karosérie a značnej hmotnosti (takmer 1,9 t). To ale platí len na kvalitnom asfaltovom povrchu. Jazda po hrbolcoch, nerovnostiach a najmä priečnych znamená podstatné zhoršenie inak veľmi dobrých jazdných vlastností. Vozidlo totiž začne nadskakovať, čo je nepríjemné hlavne v prudšej a rýchlejšie prechádzanej zákrute. Z hľadiska komfortu sa Murano a aj jeho posádka cíti najlepšie na diaľniciach, rozbité okresné cesty spôsobujú horší komfort kvôli už spomínanému tvrdému odpruženiu (hlavne pre cestujúcich vzadu). Najvýraznejšie cítiť nedostatky odpruženia na sérií priečnych nerovností, ktoré sa cez priemerne torzne tuhú karosériu prenášajú až chrbtovej časti cestujúcich. Automobil dostal do výbavy samozrejme aj rôznych elektronických pomocníkov ako ABS, BAS (brzdový asistent), EBD (elektronická distribúcia brzdnej sily), TC a VSC (elektronický stabilizačný systém). V prípade nehody sú k dispozícii čelné, bočné aj okenné airbagy.
Dieselový fanúšikovia ostali z ponuky motorov sklamaní. Murano totiž poháňa len jediný benzínový vidlicový šesťvalec VQ35DE s rozvodom DOHC a objemom 3,5 litra. Jeho výkon 172 kW vrcholí pri 6000 ot/min a krútiaci moment 318 Nm pri 3600 ot/min. Tento agregát pochádza z modelu 350Z, akurát ma znížený výkon, je veľmi spoľahlivý a aj kultivovaný. Len pre zaujímavosť, používa ho aj automobilka Renault v modeloch Vel-Satis alebo Espace IV. Z nuly na 100 km/h to dokáže s Muranom spraviť za 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 200 km/h. Benzínový šesťvalec si však za svoje služby nechá slušne zaplatiť. Aj pri bežnej jazde sa dá len horko ťažko udržať spotreba okolo 12 litrov. Skôr treba počítať s priemerom okolo 13-14 litrov. Častejšie využívanie potenciálu motora znamená zvýšený odber o ďalších štyri až päť litrov naviac. Jazda v teréne alebo dynamická jazda znamená spotrebu 20 a viac litrov benzínu. Murano proste benzín príliš nešetrí. Časovanie ventilov je čisto mechanické a ventilová voľa sa vymedzuje až pri zvýšenej hlučnosti motora. K výmene rozvodového remeňa nedochádza, keďže motor má rozvodovú reťaz. Pre vyžitie zo športovejšieho zvuku motora je potrebné stiahnuť okná, lebo odhlučnenie kabíny je v skutku veľmi dobré. Zaujímavosťou u Murana je aj rýchly nástup kúrenia, vďaka trocha netypickému systému chladenia, ktoré využíva dva na sebe nezávislé okruhy, kde prvý slúži na chladenie bloku a druhý na dvojicu hláv. Motor je dostatočne spoľahlivý, avšak je citlivý na kvalitu a dostatočné množstvo oleja, preto ho pravidelne kontrolujte a dodržujte jeho pravidelné výmeny. Opravy tohto motora sú totiž veľmi drahé.
O prenos krútiaceho momentu sa stará samočinná bezstupňová prevodovka XTronic CVT. V tak veľkom automobile ešte nebola nikdy sériovo použitá. Napriek tomu výrobca odviedol dobrú prácu, jazda je maximálne plynulá, komfortná, zladenie s motorom je ukážkové a automat funguje naozaj precízne. XTronic CVT má plynulo meniteľný prevod, ktorý udržuje motor v optimálnych otáčkach a prenos výkonu na kolesá je v podstate ideálny. Pri kľudnej jazde sa otáčky motora držia stále v hodnotách okolo 1000-2000 ot/min, čo zabezpečuje nízku hlučnosť, ale hlavne výrazne klesá spotreba, ktorá sa v tomto prípade pohybuje približne okolo 12 litrov na 100 km. Pri potrebe väčšieho výkonu stačí len zatlačiť akcelerátor na podlahu, elektronika situáciu vyhodnotí a automaticky pustí motor do vyšších otáčok. Pri rozjazde napomáha plynulosti hydrodynamický menič, ktorý je pri rýchlosti 18 km/h premostený. Prevodovka poskytuje aj možnosť sekvenčného radenia šiestich prednastavených stupňov, na základe krátkeho pohybu voliča v pravej časti kulisy, ale automatický režim je tak dobre odladený, že túto vymoženosť ani nebudete potrebovať. Pri kúpe jazdeného Murana treba byť ale nadmieru opatrný, často sa vyskytujú práve opotrebované CVT prevodovky. Ich životnosť sa značne znižuje ak za autom boli ťahaná rôzne karavany a ťažké prívesy alebo aj radením spätného chodu v okamihu, keď sa auto ešte pohybuje vpred. Pri skúšobnej jazde teda treba pozorne počúvať a všímať si, či nevychádzajú pazvuky z hĺbky podvozku. V prípade poruchy tejto prevodovky by ste si museli riadne siahnuť do vrecka, oprava by kľudne mohla stáť až 10 000 € (nedajú sa objednať jednotlivé náhradné diely), takže na prvý pohľad výhodná kúpa by sa poriadne predražila. Aby k takejto situácii nedošlo, je potrebné prevodovke dopriať pravidelný kvalitný servis a hlavne správny olej, originálny Nissan Genuine CVT Fluid NS2.
Od Murana nemožno čakať prílišné terénne ambície, napriek tomu poskytuje pohon všetkých kolies, nazývaný All Mode 4×4. Murano však nie je žiadny teréňák, to zistíte pri pohľade pod nárazník. Svetlá výška je len o málo vyššia oproti bežným vozidlám a najnižším bodom podvozku je výfukový tlmič. Pri pokuse o razantnejší prejazd terénom preto pozor, ľahko by sa mohlo stať, že by ste tlmič utrhli. Oveľa lepšie sa však vozidlo cíti na ceste s pevným podkladom a radšej hladkým povrchom. V bežnej prevádzke sú poháňané len predné kolesá, zadné sa pripájajú buď automaticky v prípade potreby, alebo pomocou tlačidla pri vodičovi. Celé to zabezpečuje elektronicky riadená lamelová spojka, ktorá pracuje v reálnom čase, bez oneskorenia. V automatickom režime vyhodnocuje aktuálnu situáciu a podľa potreby dokáže zareagovať, zlepšiť trakciu a stabilitu vozidla. Okrem automatického režimu je k dispozícii aj funkcia AWD Lock, ktorá sa aktivuje stlačením tlačidla, ktoré je umiestnené pred radiacou pákou. V tom okamihu sa lamelová spojka natvrdo uzavrie a pohon všetkých kolies je stály s konštantným rozdelením hnacej sily. Uzávierku je však možné použiť iba v ťažkom teréne, nesmie sa používať pri bežnej prevádzke, kde sa prejavuje značným pnutím celej sústavy. Poznať to hlavne pri zatáčaní, ktoré je sprevádzané veľkou neochotou meniť smer a pri výraznejšom zošliapnutí akcelerátora môže dôjsť až k prasknutiu niektorej z poloosí. Pre rozdelenie hnacích síl medzi prednú a zadnú nápravu slúži rozdeľovacia prevodovka, tzv. transfer. Tu tiež môžeme badať rozdiel medzi európskou a americkou verziou. V tej našej olej cirkuluje a je chladený prostredníctvom chladiča, takže ani pri rýchlej jazde nedochádza k prehrievaniu celého systému. V americkej verzii je len olejová náplň, ktorá necirkuluje a ani sa nechladí, takže v našich podmienkach (vyššia rýchlosť) rýchlejšie dochádza opotrebovaniu.
Na našich cestách patrí Murano k pomerne spoľahlivým vozidlám a poruchy sa vyskytujú hlavne na modeloch, pri ktorých bola zanedbaná údržba, alebo sa s nimi zaobchádzalo nešetrne. Môže sa vyskytnúť už spomínaná opotrebovaná prevodovka, ktorá sa prejavuje pazvukmi z hĺbky podvozku. Na túto poruchu si treba dať obzvlášť pozor, jej oprava vás totiž môže stáť toľko, ako kúpa samotnej jazdenky. Brzdy tiež trpia na predčasné opotrebovanie, aj napriek úpravám výrobcu pre naše podmienky. Prasknutý hnací hriadeľ alebo poloos je výsledkom používania trvalo uzavretého diferenciálu pri bežnom jazdení. Veľmi zriedkavo sa objavoval aj únik oleja z posilňovača riadenia, ktorý výrobca vyriešil ešte počas záruky.
Rozvody motora sú poháňané tzv bezúdržbovou reťazou, takže k pravidelnej výmene nedochádza. Kontrola ventilovej vôle sa robí len sluchom. Olejová náplň v motore o objeme 4 litre sa mení každých 15 000 km (príp. raz za rok). Olejová náplň v prevodovke o objeme 10 litrov a špecifikácie Nissan Genuine CVT Fluid NS2 sa kontroluje každých 30 000 km. Jej výmena by nemala nastať skôr ako po 90 000 km, ale o skutočnej potrebe výmeny informuje samotná elektronika CVT prevodovky, ktorá si sleduje opotrebovanie olejovej náplne. Aktuálny stav sa dá určiť po pripojení diagnostiky v servise.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové SUV (Crossover) |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4770 x 1880 x 1700 |
Rázvor (mm): | 2825 |
Batožinový priestor (l): | 440/877 |
Pohon: | predné kolesá s priraditeľnými zadnými |
Objem palivovej nádrže (l): | 82 |
Prednosti a nedostatky
dobré odhlučnenie interiéru |
iba jeden motor v ponuke |
priestranný interiér |
iba jeden druh výbavy |
dobre prispôsobiteľné pracovisko vodiča |
tvrdé naladenie podvozku |
rozmerné a pohodlné sedadlá |
priemerná torzná tuhosť karosérie |
skvelý audiosystém BOSE |
drahý servis |
parkovacia kamera |
absencia náhradných dielov z druhovýroby |
spoľahlivosť |
slabšia kvalita interiérových plastov |
rozvody motora poháňané reťazou |
vysoká hmotnosť vozidla |
kultivovaný motor |
|
skvelo odladená prevodovka CVT |
|
vzhľad |
Najčastejšie poruchy
opotrebovaná prevodovka - pazvuky z hĺbky podvozku |
predčasne opotrebované brzdy |
prasknutý hnací hriadeľ alebo poloos - bežná jazda s trvalo uzavretým diferenciálom |
veľmi zriedka únik oleja z posilňovača riadenia |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,5i V6 24V (172 kW). Keďže z ponuky nie je príliš čo vyberať, tento zážihový vidlicový šesťvalec s viacbodovým vstrekovaním paliva a rozvodom DOHC predstavuje veľmi dobrú motorizáciu pre Murano. V celom otáčkovom spektre je motor príkladne kultivovaný a tichý, jeho výkon je plne dostatočný, reakcia na zošliapnutie plynového pedálu je okamžitá a toto všetko dopĺňa skvelo odladená prevodovka. Motor je dostatočne spoľahlivý, avšak je citlivý na kvalitu a dostatočné množstvo oleja, preto ho pravidelne kontrolujte a dodržujte jeho pravidelné výmeny. Opravy tohto motora sú totiž veľmi drahé. |
7 komentárov
Kubik
Tie motory nie su az tak spolahlive, kamaratovi odisiel pri 80 tis a co pozeram nebol to ojedinely pripad.
MJ
A čo mu odišlo? Mal to od nova, s pravideľným servisom a poctivými km?
Anonym
podla mna to urcite nebolo poctivich 80 tis ja mam 160tis ale ide ako hodinky o motor sa treba aj starat je to skvele auto
Anonym
Chalani mam ho teraz na ruke za dobrú cenu čo vi nato
klone
Nazdar kolko ma nabehane a co je.dobra cena ?
Mario
Perfektne auto a super jazdne vlastnosti.
Stano
Ja som dal na repas prevodovku aj repas hydromenica a stále to smika už som zúfalý poraďte…..