Za volantom aktuálneho Mercedesu C klasse väčšinou vidíme dobre situovaných motoristov, ktorí si radi doprajú komfort, bezpečnosť a tiež istú dávku noblesy. Verzia kombi naviac ponúka lepšiu praktickosť pre prepravu rozmernejšej batožiny. Priznám sa teda, očakával som síce komfortné, ale trocha nudné testovanie, či skôr vozenie, naviac okorenené príliš smädným motorom. Očakávania, neraz podmienené zvyklosťami a krčmovými rečami občas poriadne klamú. To bol aj tento prípad. Už skutočný pohľad na testovaný tátoš ma prebral do zaujímavej reality, hm… a to ma ešte čakalo sadnúť si za volant a poriadne zošliapnuť akcelerátor.
Interiér a exteriér
Mercedes obliekol svoje C-čko do atraktívneho kabátu, ktorý ešte zvýrazňoval príplatkový športový paket. Prednej časti dominuje rozmerná chrómová predná maska s veľkým znakom uprostred a športovosť umocňuje agresívnejšie tvarovaný predný nárazník s veľkým mriežkovaným otvorom na prúdenie vzduchu k chladiču. Trocha od veci je dvojica kruhových svetiel (denné svietenie a hmlovky). Viac by sa mi tam hodil pás z LED diód alebo svetlomet obdĺžnikových tvarov. Pohľad zboku charakterizujú hlboko do boku zapustené predné svetlomety, nízka svetlá výška zvýraznená robustnými prahmi a elegantná oblúková línia vrchnej časti dverí. Za tvarovanie zadnej časti si zaslúžia dizajnéri jednoznačne pochvalu. Je elegantná, praktická a dvojica chrómovaných „laufov“ jej pridáva na športovej atraktivite. Zhrnuté, podčiarknuté, dizajn sériového C-čka pôsobí naozaj atraktívne, a to aj vo verzii kombajn.
Otváranie robustných dverí okamžite prezradilo príslušnosť k lepšej triede, rovnako tak ich zatvorenie sprevádzané tlmeným PUF zvukom. Ešte výraznejší pocit luxusu pokračoval pri usadení do kožených sedadiel. Všade navôkol boli hodnotne pôsobiace plasty, veľmi dobre farebne zladené s bezchybným dielenským spracovaním. Napriek množstvu rôznej výbavy, pomerne rýchlo som sa v jej ovládaní zorientoval, čomu napomáhala aj perfektná ergonómia rozmiestnenia ovládačov. Okrem klasických páčok pod volantom, tlačidiel na volante a stredovom paneli, k dispozícii bol aj združený otočný ovládač nachádzajúci sa na stredovom tuneli, tesne pred lakťovou opierkou. Fungovanie tohto systému je naozaj intuitívne, prehľadné a všetko je zobrazované na veľkom a čitateľnom displeji. Jednoducho povedané, klik sem, troška potočiť a je k dispozícii napríklad audio, palubný počítač, navigácia atď. Výhoda systému je najmä v tom, že ani pri veľkej rýchlosti netreba nikam otáčať hlavu, stačí malý kuk na vhodne umiestnený displej a vybrať požadovanú funkciu. Pochvalu si zaslúži aj tvarovanie volantu. Elektricky nastaviteľné predné sedadlá boli mimoriadne komfortne čalúnené, vybavené vyhrievaním aj odvetrávaním-chladením a poskytovali veľmi dobrú bočnú oporu aj pri razantnejšom prejazde zákrutou. Miesta vpredu bolo dostatok aj pre poriadne živeného motoristu. Vzadu bola situácia o poznanie horšia. Na šírku sa pohodlne odvezú len dvaja pasažieri, obzvlášť to bolo citeľné pri obsadení detskou sedačkou, kedy ostalo na šírku miesta naozaj iba pre jedného cestujúceho. Nazvyš nie je miesta ani pre kolená. Ak si dopredu sadne urastenejší motorista, vzadu bude pre nohy pomerne natesno aj pre bežného cestujúceho. Nad hlavami je však miesta dostatok. Odkladacích miest je v C-čku obstojne, škoda len menšieho objemu dverových káps, do ktorých sa nezmestia ani pollitrové PET fľaše. Keďže sa jedná o verziu kombi, zaujímal ma aj batožinový priestor. Keďže bola možnosť, preveril som jeho možnosti naozaj dôkladne. Základný objem vykazuje len priemernú hodnotu 485 litrov. Ako už mnohí z nás vedia, samotná maximálna hodnota nie je až tak dôležitá, oveľa viac je dôležitejší prístup a využiteľnosť kufra. Prístup do batožinového priestoru je umožnený cez rozmerné výklopné veko a manipuláciu s nákladom uľahčuje aj pomerne nízko položená nakladacia hrana cca 610 mm nad zemou. Tvarovanie kufra je veľmi dobré a jednoduchá je aj manipulácia s krycou roletkou. Bokom neostala ani variabilita. Naozaj jednoduchým sklopením iba zadných operadiel vznikne úplne rovná podlaha a zväčší sa celkový objem na slušných 1500 litrov, pričom sa dajú odviezť až 1,8 m dlhé predmety. Pri hodnotení interiéru treba spomenúť aj dve za sebou umiestnené elektricky ovládané strešné okná. O pozitívách takejto výbavy netreba ani písať.
Audio systém v testovanom vozidle niesol označenie harman/kardon. Po zvukovej stránke patrí jednoznačne k špičke a je zbytočné rozpisovať detaily. Na svoje si prídu priaznivci vážnej hudby, rovnako tak discofilovia. Ovládanie rádia bolo jednoduché, príjem kvalitný a dostatočný bol aj rozsah užívateľského nastavenia. Jednoduchá bola aj manipulácia s telefónom pomocou bluetooth a systém umožňoval aj pripojenie z rôznych externých zdrojov. Dostatočne veľký displej kvalitne prehrával aj video súbory.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Vzhľadom na neustále rastúce ceny pohonných hmôt som priaznivcom úspornejších motorov, čo znamená v drvivej väčšine spaľovanie nafty. Občas ale treba aj úlet. A keď úlet tak poriadny, no nie? Vozil som sa už na kadečom, ale jazda s C 350 bola mimoriadne návyková. Tak zladená sila motora s celkovým komfortom vozidla sa len tak nevidí. Pri využívaní dynamiky výkonného šesťvalca som rýchlo zabúdal, že existujú aj naftu spaľujúce úsporné štvor či trojvalce. Uznajte sami, z objemu 3498 ccm vydoluje motor 225 kW pri 6500 ot/min a 370 Nm v rozmedzí 2500-5000 ot/min. Tieto parametre katapultujú vozidlo na 100 km/hod za 6,1 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/hod. K skvelej dynamike treba pripočítať mimoriadnu kultivovanosť a pri bežnej jazde veľmi tichý chod motora. Ak však treba akcelerovať, od stredných otáčok začne motor vyludzovať mimoriadne podmanivý zvonivý zvuk. Stručne napísané, dynamiky na rozdávanie, ktorá je k dispozícii kedykoľvek a pri akejkoľvek obsaditeľnosti. A čo v úvode spomínaná vyššia spotreba? Vozidlo sa hrdí názvom blueEFFICIENCY, čo znamená, že je šetrnejšie voči životnému prostrediu a produkuje menej emisií CO2. Rečou financií povedané, vyznačuje sa priaznivejšou spotrebou paliva. Toľko teória. Aká bola prax? Vozidlo za bežných podmienok (s občasným opretím do sedačiek) spotrebovalo v priemere 9,2 litra na 100 km, čo považujem vzhľadom na predvedený výkon za dobrú hodnotu. Vďaka systému Štart/Stop sa darilo aj v meste udržiavať spotrebu do 10 litrov, mimo mesta pohodovým tempom klesala na cca 7 litrov a diaľničná jazda povoleným tempom znamenala odber okolo 8,5-9 litrov. Spotrebu zásadnejším spôsobom zvyšovala len častá dynamická akcelerácia, mimochodom, pre bežného šoféra neskutočne návyková.
So skvelým šesťvalcom je spriahnutá nemenej podarená sedemstupňová automatická prevodovka 7G-TRONIC. Veľmi citlivo reagovala na zošliapnutie akcelerátora, v prípade potreby radila rýchlo a veľmi hladko. Mnohokrát u iných prevodoviek problematický kickdown reagoval v tomto prípade svižne bez zmätočného preraďovania, či dlhého čakania. Na výber sú tri módy, Sport, Eco a Manuál – so sekvenčným radením pomocou pádiel pod volantom.
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdné vlastnosti C-éčka možno zhodnotiť ako mimoriadne vyvážené. Vyváženosť spočíva v optimálnom zladení komfortu a jazdných vlastností. Napriek športovej úprave, ktorá zahŕňa aj tvrdšie odpruženie, vozidlo s nadhľadom prekonávalo väčšinu nerovností a len prejazd cez veľké diery (ktorých bolo na nemeckých cestách žalostne málo) znamenal iba väčší ale stále dobre utlmený ráz. Na veľmi dobrej úrovni bola aj jazdná stabilita. C-éčko veľmi rado zatáčalo aj vo vyšších rýchlostiach, poskytovalo vynikajúcu jazdnú stabilitu bez ohľadu na rýchlosť a niečo také ako citlivosť na bočný vietor sú pre neho neznámy pojem. Zvýšenú opatrnosť treba venovať len pri rýchlej jazde pod plynom cez ostrejšiu zákrutu, kedy kombinácia veľkého krútiaceho momentu spolu so zadným náhonom môže spôsobiť na povrchu s horšou adhéziou (sneh, mokro) doslova ustrelenie nápravy smerom von z cesty. Preto v rýchlo prechádzaných ostrých zákrutách treba narábať s akcelerátorom citlivo, pri zhoršenej adhézii je totiž na veľký výkon motora prikrátky aj stabilizačný program.
Riadenie som si pri bežnej jazde veľmi pochvaľoval. Je mimoriadne komfortné, do volantu sa neprenášali žiadne vibrácie pri brzdení či rozbiehaní, ani žiadne otrasy pri prejazde cez nerovnosti. Poteší aj malý polomer otáčania (veľký rajd), čo uľahčuje parkovanie na stiesnených miestach. Menej pôsobivé už bolo riadenie pri svižnej jazde. Troška mi prekážala menšia citlivosť okolo stredovej polohy a menšia strmosť, vzhľadom na športovejšie ambície vozidla. Tieto drobnosti však vyvažovalo obstojné množstvo informácii o dianí kolies na vozovke.
Športová úprava sa dotkla aj brzdového systému, ktorý bol posilnený oproti sériovému modelu (aj dierované predné kotúče). Brzdný účinok bol naozaj výborný, čo potvrdilo aj meranie. Spomalenie na úrovni 9,6 m/s2 zaraďuje C-čko medzi špičku v sériových produkovaných vozidlách a aj nástup brzdného účinku 0,2 s sa radí k tomu lepšiemu. Citlivosť na zošliapnutie brzdového pedálu bola primeraná, postupná a spomenúť treba aj veľmi dobrú odolnosť voči poklesu brzdného účinku (fadingu) pri opakovanom intenzívnom brzdení.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Ako som už v úvode napísal, k testovaniu tohto tátoša som pristupoval s očakávaním kočárového vozenia. Realita ale zmietla zo stola všetky moje očakávania a zanechala vo mne len ten najlepší dojem. Skvelý komfort, veľmi vyvážené jazdné vlastnosti, super výbava a v neposlednom rade po všetkých stránkach úžasný motor s perfektne spolupracujúcou prevodovkou. Vozidlo odporúčam dobre situovaným a športovejšie založeným otcom prevažne mladších rodín, ktorí ročne nespravia viac ako 15 000-20 000 km. Vozidlo malo v čase testu najazdených cca 3500 km a „šlapalo“ ako švajčiarske (ach so) nemecké hodinky.
Konštrukcia | vidlicový zážihový atmosférický šesťvalec |
Palivo | BA 95 |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické, viacbodové vstrekovanie |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 3498 |
Prevodovka | sedemstupňová automatická |
Poháňaná náprava | zadná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 225 pri 6000 |
Točivý moment (Nm pri ot./min.) | 370 pri 2400-5000 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 250 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 9,2 |
Objem nádrže (l) | 70 |
0-100 km/h (s) | 6,1 |
Dĺžka (mm) | 4606 |
Šírka (mm) | 1770 |
Výška (mm) | 1459 |
Rázvor náprav (mm) | 2760 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1670 |
Celková hmotnosť (kg) | 2210 |
Rozmery pneumatík | 225/40 ZR18 92Y |
Batožinový priestor (l) | 485/1500 |
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
športovo-elegantný dizajn |
malý uhol otvorenia zadných dverí |
priestranný a kvalitne spracovaný interiér |
relatívne menej miesta vzadu v oblasti kolien |
komfortné sedadlá so širokým rozsahom nastavenia |
za také peniaze a pri toľkej výbave nepochopiteľne absentujú xenónové svetlomety |
komfortné nastavenie podvozku |
|
výborný polomer zatáčania (rajd) |
|
kultivovaný, silný a primerane úsporný benzínový šesťvalec |
|
intuitívny systém ovládania palubných prístrojov |
|
výborne naladená sedemstupňová automatická prevodovka |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
C 180 CGI (204.231) | 1595 ccm | M 274.910 | 115 kW |
C 180 Kompressor (204.245) | 1597 ccm | M 271.910 | 115 kW |
C 180 CGI (204.249) | 1796 ccm | M 271.820 | 115 kW |
C 180 Kompressor (204.246) | 1796 ccm | M 271.952 | 115 kW |
C 200 CGI (204.248) | 1796 ccm | M 271.860,M 271.820 | 135 kW |
C 200 Kompressor (204.241) | 1796 ccm | M 271.950 | 135 kW |
C 250 CGI (204.247) | 1796 ccm | M 271.860 | 150 kW |
C 230 (204.252) | 2496 ccm | M 272.921 | 150 kW |
C 280 (204.254) | 2996 ccm | M 272.947 | 170 kW |
C 350 (204.256) | 3498 ccm | M 272.961 | 200 kW |
C 350 CGI (204.257) | 3498 ccm | M 276.957 | 225 kW |
C 63 AMG (204.277) | 6208 ccm | M 156.985 | 336 kW |
C 63 AMG (204.277) | 6208 ccm | M 156.985 | 358 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
C 180 CDI (204.200) | 2143 ccm | OM 651.913 | 88 kW |
C 200 CDI (204.201) | 2143 ccm | OM 651.913 | 100 kW |
C 220 CDI (204.202) | 2143 ccm | OM 651.911 | 125 kW |
C 220 CDI 4-matic (204.284) | 2143 ccm | OM 651.912 | 125 kW |
C 250 CDI (204.203) | 2143 ccm | OM 651.911 | 150 kW |
C 250 CDI 4-matic (204.282) | 2143 ccm | OM 651.912 | 150 kW |
C 200 CDI (204.207) | 2148 ccm | OM 646.811 | 100 kW |
C 220 CDI (204.208) | 2148 ccm | OM 646.811 | 125 kW |
C 320 CDI (204.222) | 2987 ccm | OM 642.960 | 165 kW |
C 320 CDI 4-matic (204.289) | 2987 ccm | OM 642.961 | 165 kW |
C 350 CDI (204.223) | 2987 ccm | OM 642.834 | 195 kW |
C 350 CDI (204.225) | 2987 ccm | OM 642.830 | 170 kW |
C 350 CDI 4-matic (204.292) | 2987 ccm | OM 642.832 | 170 kW |
Jeden komentár
O+G+T
Hallo Herr Ing.Janco, super Bewertung-es stimmt ganz genau 🙂 Mercedes Liebhaber freuen sich über diese Wörte und können alles bestätigen 🙂 LG aus Allgäu O.G.T.