Prvé „Céčko“ sa oproti predchodcovi (model 190) mierne zaguľatilo a ukázalo v svojich dobách, že je spoľahlivý spoločník s modernou technikou. Jedná sa však už o staršie vozidlo, takže väčšina modelov ponúkaných na predaj má nabehnutých státisíce kilometrov a nie vždy kvalitný servis, čo sa samozrejme odzrkadľuje aj na výslednej spoľahlivosti.
Premiéra prebehla v júni 1993, kedy sa predstavil štvordverový sedan v benzínových verziách C180 (90 kW), C200 (100 kW), C220 (110 kW), C280 (142 kW), C36 AMG (206 kW) a dieselových C200 D (55 kW), C220 D (70 kW) a C250 D (83 kW). Od roku 1994 bol v štandardnej výbave airbag spolujazdca. V roku 1995 prebehol jemný facelift a modernizácia, model C220 bol nahradený C230 (110 kW), pribudol C230 Kompressor (142 kW) a C250 TD (110 kW). Päťdverové kombi (Touring) bolo uvedené na trh v roku 1996. Okrem toho pribudla aj nová päťstupňová samočinná prevodovka. V roku 1997 prebehol ďalší facelift a modernizácia. Do štandardnej výbavy sa dostali bočné airbagy a k dispozícii bol napr. brzdový asistent – BAS, ESP alebo xenónové svetlomety. Pribudli aj ďalšie motorizácie – C240 (125 kW), C280 (145 kW) a C220 CDI (92 kW). O rok na to sa objavila verzia C200 CDI (75 kW). V roku 2000 sa prestala predávať verzia sedan a prišiel nástupca s označením W203. Ukončenie predaja verzie kombi prebehlo v roku 2001.
Pri tejto generácie je ešte vhodné doplniť, že s rovnakou technikou sa vyrábali aj verzie kupé a kabriolet. To sa predstavilo v roku 1997 so štvoricou kruhových svetlometov. Kupé CLK prvej generácie vydržalo vo výrobe do roku 2002, kedy bol predstavený jeho zaoblenejší nástupca na základe novej triedy C – W203 a odvodený kabriolet CLK bol nahradený o rok neskôr. Ponuka motorov vychádzala tiež z triedy C, bola však o niečo obmedzená. Ponuka motorov neobsahovala žiadny diesel a na výber boli iba benzínové motory CLK 200, CLK 230 K, šesťvalec CLK 320 a a osemvalec CLK 430.
Bariérovým testom Euro NCAP prešiel Mercedes C prvej generácie v roku 1997 a získal dve hviezdičky z piatich za ochranu posádky pri náraze. Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch.
Vonkajšie tvary Céčka sú oproti predchodcovi prekvapivo oblé a nutno dodať, stále v sebe skrývajú určité mercedesovské čaro. Vzhľad interiéru mnohí fanúšikovia zo začiatku kritizovali, hlavne kvôli nie príliš vľúdne vyzerajúcim materiálom, zmena k lepšiemu našťastie prišla s modernizáciou v roku 1995. Priestoru vnútri je celkom dosť (vzhľadom na rázvor 2690 mm), úplne pohodlne sa odvezú štyria aj urastení pasažieri. Objem batožinového priestoru sedanu je 430 litrov, kombi odvezie 465 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1510 litrov. Jazdné vlastnosti sú taktiež prekvapivo dobré, spokojní budú hlavne vodiči, ktorí si radi vychutnávajú pohodovú jazdu. Prvý Mercedes triedy C zvláda aj krízové situácie a športové zvezenie, avšak zameranie na pohodlie je viac evidentné. Klasická koncepcia motor vpredu a pohon zadných kolies vyžaduje u menej skúsených vodičov ostražitosť, hlavne za znížených adhéznych podmienok. Použité maticové riadenie má pomerne rýchle reakcie a poskytuje aj dobrú spätnú väzbu. Pozor však na pomerne často sa vyskytujúce vôle.
Model W202 ponúkal na výber naozaj širokú paletu motorizácií. Základom benzínových bol na trhu celkom rozšírený štvorvalec C180 s objemom 1799 ccm a výkonom 90 kW. Je pomerne dobrou voľbou pre kľudných vodičov a ponúka priemernú dynamiku. Podstatne lepšie v oblasti dynamiky sú verzie C220 a C230 so zhodným výkonom 110 kW, ale rozdielnym objemom, kde prvý má 2199 ccm a druhý 2295 ccm. Ich spotreba sa pohybuje okolo 9 litrov na 100 km a svojim výkonom zabezpečujú dostatočne agilnú jazdu. Verzia prepĺňaná kompresorom (C230 Kompressor) má slušný výkon 142 kW, ale pri častejšom využívaní výkonového potenciálu aj citeľne vyššiu spotrebu. Pri bežnom jazdení sa pohybuje okolo 10 litrov benzínu. Plnenie preplňovaných štvorvalcov nezabezpečuje obvyklé turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi, ale mechanicky poháňané Rootsove dúchadlo značky Eaton. Výhodou tohto riešenia je absencia známeho turboefektu, a tak tieto motory zaberajú slušne takmer od voľnobežných otáčok, pričom napríklad verzia 230K dosahuje maximum krútiaceho momentu 280 Nm v širokom rozsahu 2500-4800 otáčok za minútu. Ak nie je dôležitý maximálny výkon, lepšou voľbou je vidlicový šesťvalec C240 (125 kW), ktorý má nižšiu spotrebu ako spomínaná preplňovaná jednotka.
Pestrá bola aj ponuka dieselov. Rozhodne vhodnou motorizáciou pre Céčkový Mercedes nie je základný štvorvalec C200 D (55 kW), ktorý je na veľkosť auta veľmi slabý. Taktiež štvorvalec C220 D (70 kW) nie je odporúčaný, nakoľko ho často trápia problémy so vstrekovacím čerpadlom Lucas Epic. Ak svieti kontrolka elektronickej riadiacej jednotky a výkon motora je evidentne znížený, od takej jazdenky dajte ruky preč, bude vyžadovať veľmi drahú opravu. Lepšie je na tom radový päťvalec C250 D s výkonom 83 kW. Vo svojej dobe patrili tieto nepriamo vstrekové „hladké“ diesely k tým najmodernejším na trhu. Z dnešného pohľadu je však najlepšie siahnuť po preplňovanej verzií päťvalca C250 TD s výkonom 110 kW a objemom 2497 ccm. Ponúka dostatočne dynamickú jazdu, ktorá je ešte zvýraznená v spojení s päťstupňovou automatickou prevodovkou, vďaka jeho vysokoobrátkovej charakteristike. Od roku 1997 (1998) sa dostali do ponuky aj vydarené motory CDI s priamym vstrekovaním paliva Common-rail. Jednalo sa o verzie C220 CDI (objem 2151 ccm, výkon 92 kW) a C200 CDI (objem 2151 ccm, výkon 75 kW). Typické pre nich je hlavne výraznejší ťah zo spodných otáčok oproti pôvodným nepriamovstrekovým dieselom. Systém common rail I. generácie však vedel občas pohnevať.
Prvé Céčko sa vyznačuje celkom dobrou spoľahlivosťou a skvelou antikoróznou ochranou. Počas celej doby produkcie nedošlo k žiadnemu výraznému zakolísaniu kvality. Pokiaľ sa objavia problémy, tak najskôr v elektronike. Môžu sa vyskytnúť poruchy alternátora (dobíjania), centrálneho zamykania (hlavne v zime) alebo imobilizéra. Dosť často sa možno stretnúť so stratenými pixelmi informačného displeja (hlavne pri verzii kupé a CLK), ktorého oprava je celkom nákladná.
Pri niektorých modeloch z prvých rokov výroby sa občas objavili kývajúce sa predné sedačky (u novších modelov sa nevyskytuje, pretože sa zmenil mechanizmus nastavovanie operadiel). V maticovom riadení časom vznikajú vôle. Majitelia sa častejšie sťažovali na chybné tesnenie hláv valcov, a tak Mercedes vymenil dodávateľa. Až do konca roku 1996 sa objavovali problémy s lámaním výfukového potrubia (okrem turbodieselov).
Pri benzínových motoroch môže potrápiť palivové alebo aj vodné čerpadlo, časté sú aj netesnosti olejovej vane. Modely C220 a C230 vedeli potrápiť opotrebované vodítka ventilov, vačky a ventilové sedlá.
Pri dieseloch sa vyskytujú nefunkčné váhy vzduchu a problémy so žeravením. Model C220 D trápia problémy so vstrekovacím čerpadlom Lucas Epic, ktoré nemusia byť rozpoznateľné pri zohriatom motore. Poškodené-opotrebované čerpadlo sa môže prejaviť až po studenom štarte šklbaním motora, jeho následným spadnutím do núdzového režimu a zhasnutí sprevádzaným rozsvietenou kontrolkou EDC (Electronic Diesel Control). Pri modeloch CDI sa pri väčšom kilometrovom nábehu objavujú opotrebované vstrekovače common-railu, či netesné vysokotlakové čerpadlo.
Pozor si treba dať aj na pomerne časté úniky oleja z diferenciálu. Objavuje sa tiež vôľa v riadení, čo je čiastočne dané princípom maticovej prevodky riadenia. Pozor si treba dať aj na únik oleja z automatickej prevodovky. Pri zanedbaní by mohlo dôjsť k jej poškodeniu. Niekedy nie je možné u automatickej prevodovky vyradiť polohu P, pričom diagnostika prevodovky nehlási žiadnu chybu. Na vine je zlý snímač polohy pedálu brzdy, ktorý je však možné ľahko vymeniť.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4487 x 1720 x 1424 | 4516 x 1723 x 1460 |
Rázvor (mm): |
2690
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 430 | 465/1510 |
Pohon: |
zadné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
62
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
jazdné vlastnosti |
drahšie originálne náhradné diely |
pohodlný a priestranný interiér |
horšia trakcia za znížených adhéznych podmienok |
celková spoľahlivosť |
nedostatočná dynamika slabších motorov |
úsporné motory CDI |
Najčastejšie poruchy
problémy s elektronikou - alternátor, centrálne zamykanie, imobilizér |
kývajúce sa predné sedačky (začiatok produkcie) |
vôle v riadení |
chybné tesnenie hláv valcov - zmena dodávateľa |
lámanie výfukového potrubia (do 1996, okrem turbodieselov) |
chybné palivové alebo aj vodné čerpadlo (benzín) |
netesnosti olejovej vane (benzín) |
opotrebované vodítka ventilov, vačky a ventilové sedlá (C220 a C230) |
nefunkčné váhy vzduchu (diesel) |
problémy so žhavením (diesel) |
problémy so vstrekovacím čerpadlom Lucas Epic - šklbanie motora po studenom štarte, spadnutie do núdzového režimu, zdochnutie, rozsvietená kontrolka EDC (C220 D) |
opotrebované vstrekovače Common-railu (CDI, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
C250 TD (110 kW). Vydarený a hlavne spoľahlivý motor s veľmi dobrým ťahom. |
C200 D (55 kW). Príliš slabý motor na dnešnú dobu so slabou dynamikou. Keby bol nedostatočný výkon vykúpený aspoň spotrebou, ale ani tá nie je bohvieaká. C220 D (70 kW). Motor často trápia problémy so vstrekovacím čerpadlom Lucas Epic a jeho oprava nie je vonkoncom lacná. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
C 180 (202.018) | 1799 ccm | M 111.921 | 89 kW |
C 180 (202.018) | 1799 ccm | M 111.920,M 111.921 | 90 kW |
200 (208.435) | 1998 ccm | M 111.941,M 111.945 | 100 kW |
200 Kompressor (208.444) | 1998 ccm | M 111.956 | 120 kW |
200 Kompressor (208.445) | 1998 ccm | M 111.944 | 141 kW |
C 200 (202.020) | 1998 ccm | M 111.941,M 111.945 | 100 kW |
C 200 Kompressor (202.025) | 1998 ccm | M 111.944 | 132 kW |
C 200 Kompressor (202.025) | 1998 ccm | M 111.944 | 141 kW |
C 220 (202.022) | 2199 ccm | M 111.961 | 110 kW |
230 Kompressor (208.447) | 2295 ccm | M 111.973,M 111.975 | 142 kW |
230 Kompressor (208.448) | 2295 ccm | M 111.982 | 145 kW |
C 230 (202.023) | 2295 ccm | M 111.974 | 110 kW |
C 230 Kompressor (202.024) | 2295 ccm | M 111.975 | 142 kW |
C 240 (202.026) | 2398 ccm | M 112.910 | 125 kW |
C 280 (202.028) | 2799 ccm | M 104.941 | 142 kW |
C 280 (202.029) | 2799 ccm | M 112.920 | 145 kW |
320 (208.465) | 3199 ccm | M 112.940 | 160 kW |
C 36 AMG (202.028) | 3606 ccm | M 104.941 (AMG 3.6) | 206 kW |
430 (208.470) | 4266 ccm | M 113.943 | 205 kW |
C 43 AMG (202.033) | 4266 ccm | M 113.944 | 225 kW |
55 AMG (208.474, 208.374) | 5439 ccm | M 113.981,M 113.984 | 255 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
C 200 D (202.120) | 1997 ccm | OM 601.913 | 55 kW |
C 200 D (202.122) | 1997 ccm | OM 604.915 | 65 kW |
C 200 CDI (202.134) | 2151 ccm | OM 611.960 | 75 kW |
C 220 CDI (202.133) | 2151 ccm | OM 611.960 | 92 kW |
C 220 D | 2155 ccm | OM 604.910 | 55 kW |
C 220 D (202.121) | 2155 ccm | OM 604.910 | 70 kW |
C 250 D (202.125) | 2497 ccm | OM 605.910 | 83 kW |
C 250 Turbo-D (202.128) | 2497 ccm | OM 605.960 | 110 kW |
6 komentárov
Anonym
akosi nikde nieje spomenuty dvojliter s kompresorom
VDRLA
C250 TD ELEGANCE (110kW) r.v.1996 AUTOMAT TEMPOMAT DIGi.KLIMA 400 000km! emisie stale nižšie ako urcuje norma!
jazdim na nom pravidelne uz 4 roky 1500km trasu do prace cez Nemecko obcas aj cez 200km/h,auto jazdi takmer kazdy den,poruchy-len spotrebny material!
v pohodlnosti schova novu OCTAVIU do vrecka!
auticko nikam nepojde zostane doma uz ako veteran!
mato
zdravim, neviete nahodou ci sa pocas modernizacii aj nejako zasadne menila aj kabelaz a elektrika?
pato
ponukam na predaj mercedes c180 automat cena je 900eur pevna
Daniel Stopa
Zdravím chtěl bych se zeptat a jestli by mi někdo mohl poradit 🙂 , máme mercedesa C 200 a dneska jsme sním jeli domů a začalo to špatně brzdit pak už to skoro nebrzdilo vůbec ještě k tomu přestával fungovat pošilovač a na konec když jsem dojeli domů tak jsme chtěli auto chcípnout klíček jsme otočily do vypnuté polohy a auto pořád běželo dál :/ nějaký zkušenosti děkuji za odpověd
Anonym
Tyto auta maju chcipnuti na vzduch niekde mas prasklu hadicku v kufri mas kompresor jak ti nepojde kompresor alebo bude praskla hadicka nemusi ti ist toho viac