Malé MPV sú stále v kurze. Vďačia za to dobrým úžitkovým vlastnostiam, obratnosti a prijateľným prevádzkovým nákladom. V prípade takmer identických dvojčiat Hyundai ix20 a Kia Venga atraktivitu zvyšuje aj vcelku podarený dizajn, príjemné nastupovanie, pohodlné sedadlá, solídna spoľahlivosť a priaznivé ceny nových či jazdených vozidiel. Medzi najvýraznejšie nevýhody možno zaradiť konštrukčne nedoladenú zadnú nápravu a vyššie ceny niektorých náhradných dielov (dieselových motorov).
Predajne úspešnejší z dvojčiat je mladší Hyundai ix20, môže za to trocha uhladenejší dizajn, prepracovanejšie detaily, v priemere o niečo lepšia výbava a tiež o trocha mäkší aj keď nie jazdne lepší podvozok.
Kto častejšie jazdí po meste a priľahlom okolí a povznesie sa nad kostrbatejším jazdným prejavom, pre toho môže byť najmä benzínová Venga zaujímavou voľbou.
História
Prvá sa verejnosti predstavila Kia Venga na frankfurtskom autosalóne v roku 2009. Na náš trh dorazila v závere roka a pod kapotou bolo na výber päť motorov. Benzínové zastupuje dvojica 1,4 CVVT (66 kW) a 1,6 CVVT (92 kW). Dieselová ponuka zahŕňa trojicu 1,4 CRDi v dvoch výkonových verziách 55 a 66 kW a 1,6 CRDi (94 kW).
S motormi sa kombinovala manuálna 5-stupňová prevodovka (1,4, 1,6 CVVT a 1,4 CRDi 55 kW), resp. manuálna 6-stupňová (1,4 CRDi 66 kW a 1,6 CRDi 94 kW). Pri 1,6 CVVT bola možnosť kombinácie aj so štvorstupňovým automatom. Za príplatok bol k dispozícii aj systém štart-stop automobilkou nazývaný Idle Stop & Go (nie pre automatickú prevodovku).
V októbri 2011 sa výroba Vengy presunula z moravských Nošovíc do Žiliny. Koncom roka dostal 6-stupňovú prevodovku aj motor 1,6 CVVT a najslabší diesel 1,4 CRDi, ktorý posilnil na 57 kW.
V závere roka 2014 prešla Venga faceliftom. Najvýraznejšia zmena sa udiala na prednej časti. Agresívnejšie poňatá predná maska má rozmernejšiu mriežku, ktorá po novom už neobsahuje logo výrobcu. Ostrejšie črty dostali aj predné svetlomety, nový je aj predný nárazník s rozmerným nasávacím otvorom, do ktorého sú zakomponované hmlovky, lemované dennými diódami. Ostrejší tvar dostalo tiež okno piatych dverí, pozmenený bol zadný nárazník a optika zadných svetiel.
K zmenám došlo aj v interiéri, ktorý dostal prepracovaný stredový panel a nové čalúnenie. Za príplatok mohla byť Venga vybavená vyhrievaným volantom a tiež novým infotainmentom so sedempalcovou dotykovou obrazovkou, ktorá súčasne slúži aj ako displej cúvacej kamery. Šesťstupňový manuál dostal aj najslabší diesel 1,4 CRDi (57 kW).
V roku 2015 nahradil zastaraný 4-stupňový automat nový 6-stupňový, kombinovaný s motorom 1,6 CVVT.
Bezpečnosť
Nárazovým testom Euro NCAP prešla Kia Venga v roku 2010. Celkovo získala päť hviezdičiek z piatich. Za ochranu posádky pri náraze 89%, za ochranu detí cestujúcich v autosedačke 85%, za ohľaduplnosť pri strete s chodcom 64% a za prítomnosť bezpečnostných asistentov 71%.
Toto hodnotenie ale získala Venga až na druhý krát po modifikáciách v máji 2010, keďže v marcovom teste dosiahla celkovo len štyri hviezdičky a hodnotenie v jednotlivých disciplínach 79%, 66%, 64% a 71%.
Výrobca konštrukčnými zmenami redukoval rotáciu vozidla pri čelnom náraze, vylepšil naladenie bezpečnostných pásov s cieľom znížiť zaťaženie hrudníka a nôh, modifikácie sa dotkli zadných sedadiel z dôvodu zvýšenia účinnosti detských zadržiavacich systémov a upravil sa aj bezpečnostný pás aby nedošlo k jeho narezaniu ako pri prvom teste.
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
tvrdšie naladenie podvozku oproti ix20 |
rozmerné a pohodlné sedadlá |
hlučnejšia a nezriedka aj odskakujúca zadná náprava pri prejazde nerovností |
väčšinou solídna výbava |
horší výhľad šikmo vzad a šikmo vpred cez pomerne hrubý A stĺpik |
robustná mechanika |
minimálna spätná väzba - umelý pocit z riadenia |
priaznivé ceny jazdeniek |
vyššia nakladacia hrana kufra |
záruka vozidla a z toho prameniaci slušný stav väčšiny jazdeniek |
slabšie odhlučnenie dieselových motorov (najmä 1,4 CRDi) |
drahšie náhradné diely (najmä na dieslové motory) |
Najčastejšie poruchy
vŕzgavé pazvuky interiérových plastov |
občas zahmlievanie predných svetlometov |
odretý lak zadného nárazníka - zle dosadajúce dvere batožinového priestoru |
horšie zlícované bočné dvere - potrebná väčšia sila na ich zavretie |
oťukaný lak zadného blatníka, lemu, časti prahu - odletujúce kamienky spod zadného kolesa skrz menšiu zásterku |
zriedka nefunkčný snímač spojkového pedálu |
občas nefunkčné zámky |
slabšie odladený softvér (prvé ročníky, väčšinou vyriešené v záruke) |
zriedka slabšie fungujúca ručná brzda či zhrdzavené zadné kotúče |
opotrebovaná/spálená spojka (nadmerné zaťaženie, mestská prevádzka, častejšie pri benzínových motoroch 1,4 CVVT, menej 1,6 CVVT) |
vyťahaná rozvodová reťaz (benzín CVVT, väčší nájazd, zanedbaná údržba-dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha snímača otáčok kľukového/vačkového hriadeľa |
rôzne technické problémy - klepajúce ventily, poškodená hlava, piesty atď. (motory prerobené na LPG) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, nadmerný prepad (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, väčší nájazd, nesprávny jazdný štýl či zanedbaná údržba) |
pomalšie fungujúca pneumatická regulácia variabilných turbodúchadiel (diesel, VGT) |
zriedka poruchy EGR resp. DPF systému (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšie jazdy na kratšie trasy so studeným motorom) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 CVVT (66 kW). Jednoznačne najrozšírenejšia motorizácia, ktorá je vhodná pre bežné jazdenie po meste a priľahlom okolí. Dynamické limity sú citeľné najmä pri väčšom obsadení či potrebe akcelerácie vo vyšších rýchlostiach, kedy je nutné podradiť a motor viac vytočiť. Pri bežnom jazdení je spotreba primeraná, viac smädu ako predpisuje výrobca má motor najmä pri častejších jazdách po meste a diaľnici. Spoľahlivosť je pri kvalitnom servise a rozumnom zaobchádzaní na vcelku dobrej úrovni. 1,6 CRDi (94 kW). Kto jazdí častejšie na dlhšie trasy, pre toho je dobrou voľbou diesel motor 1,6 CRDi. Motor poskytuje vozidlu slušnú dynamiku, vyznačuje sa dobrou spoľahlivosťou a prijateľnou spotrebou. 1,6 CVVT (92 kW). Konštrukčne podobný motor je oproti 1,4 CVVT citeľne agilnejší (najmä vo vyšších otáčkach), pričom spotreba paliva je v priemere len o málo vyššia. |
1,4 CRDi (55, 57 kW). Najmä v spojení s päťstupňovým manuálom má motor podpriemernú dynamiku, čo sa najviac prejavuje pri väčšom zaťažení, či potrebe akcelerovať vo vyšších otáčkach. Taktiež hlučnosť najmä po studenom štarte a vo vyšších otáčkach (viac pri 5 kvalte) nie je najnižšia. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 CVVT | 1396 ccm | G4FA-L | 66 kW |
1.6 CVVT | 1591 ccm | G4FC | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 CRDi 75 | 1396 ccm | D4FC | 55 kW |
1.4 CRDi 75 | 1396 ccm | D4FC | 57 kW |
1.4 CRDi 90 | 1396 ccm | D4FC | 66 kW |
1.6 CRDi 115 | 1582 ccm | D4FB | 85 kW |
1.6 CRDi 128 | 1582 ccm | D4FB | 94 kW |