Uviesť päťdverový hatchback do segmentu luxusných vozidiel chcelo nutnú dávku kreativity, ale hlavne odvahu niesť riziko, že model nebude úspešný. Ako čas ukázal, riziko sa pomerne rýchlo naplnilo a Renault Vel Satis bol všetkým možným, len nie predajným úspechom. Aj keď treba dodať, že vo výrobe vydržal takmer 9 rokov na rozdiel od podobne avantgardného modelu Avantime, ktorý to zabalil už po troch rokoch.
Prvé dva roky predaja Vel Satisu dosahovali 22 000 a 13 000 kusov ročne, v nasledujúcich rokoch však prudko klesali na rádovo tisícky kusov a nič na tom nezmenil ani facelift vozidla. Celkovo sa vyrobilo len niečo málo cez 62 000 kusov. Za hlavnú príčinu neúspechu možno považovať neobvyklú koncepciu karosérie, krížiacu hatchback s MPV, ale aj jej netradičné dizajnové stvárnenie. Napriek tomu sa nájde časť motoristov, ktorým netradičný dizajn, komfortná jazda, skvelý výhľad, veľkorysá priestrannosť alebo veľmi priaznivá cena jazdeného Vel Satisu učaruje. Títo záujemcovia by sa však mali mať na pozore, keďže hlavne modely do modernizácie prílišnou spoľahlivosťou neoplývali (obzvlášť tie vybavené dieselovým motorom 2,2 a 3,0 dCi).
Automobilka predstavila model Vel Satis na autosalóne v Ženeve v roku 2001 a do predaja sa dostal v marci 2002. Pod kapotou boli na výber benzínové motory 2,0 Turbo 16V (120 kW), 3,5 V6 (177 kW) a dieselové 2,2 dCi (110 kW) a 3,0 dCi (130 kW). Výbavy sa označovali Expression, Privilége a lnitiale. Na jeseň 2002 pribudol motor 2,2 dCi naladený na 85 kW. V roku 2003 dostal päťstupňovú automatickú prevodovku aj motor 2,0 Turbo 16V, ktorý bol dovtedy kombinovaný len so šesťstupňovým manuálom.
Na jeseň 2005 prebehla modernizácia vozidla, kde zmeny doznala mriežka chladiča vybavená po novom chrómovanými lištami, predné svetlomety dostali zmenenú optiku a výrazne vertikálne tvarovanie a upravené boli aj otvory pre nasávanie vzduchu. Na zadnej časti boli prepracované združené svetlá a pod nárazníkom dve koncovky výfuku. Interiér sa zmenil o niečo výraznejšie. Asymetrické tvary palubnej dosky vrátane stredového panelu ostali zachované, zmenili sa materiály, ktoré sú príjemnejšie na dotyk a menej sa odrážajú v čelnom skle. Úplne prepracované sú prístroje pod volantom a autorádio, ktoré už nekopírujú dizajn z iných a podstatne lacnejších modelov značky. Pribudla tiež bohatšia výbava s modernejšou navigáciu Carminat.
V roku 2006 sa pod kapotou objavil nový motor 2,0 dCi s výkonom 110, alebo 127 kW, diesel 3,0 dCi posilnil na 133 kW a pribudla tiež nová šesťstupňová automatická prevodovka Proactive. Posledné modely Vel Satis opustili továreň v Sandouville v októbri 2009, pričom vozidlo nedostalo žiadneho priameho nástupcu.
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Vel Satis dva krát, najskôr v roku 2002, a potom po modernizácii v roku 2005. V oboch prípadoch si odniesol maximálnych päť hviezdičiek (33 a 34 bodov). Nevalne však dopadla ohľaduplnosť pri strete s chodcom, za ktorú dostal iba jednu hviezdičku (2 body).
Prednosti a nedostatky
priestranný a vzdušný interiér |
pre väčšinu motoristov až príliš netradičný dizajn karosérie |
dobre odhlučnený interiér aj pri vysokých rýchlostiach |
problematická spoľahlivosť (hlavne do modernizácie) |
komfortný podvozok |
poruchové dieselové motory 2,2 dCi a 3,0 dCi |
dobrá smerová stabilita a predvídateľné správanie v zákrutách |
pomerne časté pazvuky plastov v interiéri |
bohatá sériová výbava |
drahší servis a drahé originálne náhradné diely |
komfortné sedadlá |
pomerne málo dielov z druhovýroby |
kvalitné dielenské spracovanie |
v prípade poruchy je často nutný kvalifikovaný servis |
veľmi dobrá pasívna bezpečnosť |
|
podarený šesťstupňový automat |
|
dobrá manévrovateľnosť |
|
nízke ceny ojazdených vozidiel |
Najčastejšie poruchy
zlyhávajúca elektronická karta (prvé ročníky) |
nefunkčné podsvietenie panela klimatizácie (prvé ročníky) |
občas vybitý akumulátor (zimné obdobie, prvé modely, akumulátor 65 Ah) |
rôzne falošné poplachy o chybách (prvé ročníky) |
nefunkčné kľúče dverí - kontakt na zatváranie (prvé ročníky) |
štrajkujúce originál autorádio (prvé ročníky) |
chybný centrálny displej (prvé ročníky) |
občas nefunkčný elektrický mechanizmus okien - praskanie lanovodov (prvé ročníky) |
visiace trysky ostrekovačov svetlometov (prvé ročníky) |
štrajkujúce parkovacie senzory (prvé ročníky) |
nefunkčné centrálne zamykanie - chybné zámky (prvé ročníky) |
objavuje sa spálený ventilátor klimatizácie (najmä pri nemenení peľového filtra), či nefunkčný kompresor |
nefunkčný alternátor |
vypálené žiarovky - problematická výmena |
vôle v uložení prednej aj zadnej nápravy - v čapoch, v silentblokoch (niekedy už po 100 000 km) |
občas hučiace ložisko kolies |
pískajúce a predčasne opotrebované brzdy |
štrajkujúca parkovacia brzdy (prvé ročníky) |
opotrebované ložiská prevodovky - hučanie od motora za jazdy (manuálna šesťstupňová prevodovka) |
opotrebovaná synchronizácia väčšinou druhého a tretieho stupňa - škŕkanie pri radení (manuálna šesťstupňová prevodovka) |
príliš nepresné-ťažšie radenie rýchlostných stupňov - nadmerná vôľa v ovládacích lanovodoch |
predčasne opotrebované lamely (päťstupňový automat) |
predčasne opotrebované ložiská turbodúchadla - vyššia spotreba oleja, karbónom zanesený a nefunkčný-trvalo otvorený EGR ventil (2,2 dCi, menej 3,0 dCi) |
krútiace sa plastové sacie potrubie (2,2 dCi, menej 3,0 dCi) |
zlyhávajúci rozvodový remeň (2,2 dCi, menej 3,0 dCi) |
opotrebované vstrekovače Common-rail - hlučnejší a nevyrovnaný chod, slabšia dynamika či zvýšené dymenie (diesel) |
zvýšená spotreba oleja (3,0 dCi) |
skrútený blok motora - vplyvom prehriatia (3,0 dCi) |
vybrúsené chladiace kanály v bloku motora (3,0 dCi, nepoužívanie originál chladiacej kvapaliny Elf) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 dCi (110 a 127 kW). Z hľadiska spotreby, výkonu, ale aj spoľahlivosti sa jedná o najlepšiu variantu pre Vel Satis. 2,0 Turbo (120 kW). Motor poskytuje solídnu dynamiku a spoľahlivosť pri rozumnej spotrebe paliva. 3,5 V6 (177 kW). Motor nie je zlý, treba si však zvyknúť na vyššiu spotrebu a citlivosť na kvalitu a množstvo motorového oleja. |
3,0 dCi (130 a 133 kW). Dieselový preplňovaný šesťvalec do V so vstrekovaním Common-rail Denso a rozvodom 4xOHC. Motor síce oplýva solídnou dynamikou, dobrým zvukom, ale hrozia u neho poruchy závažného charakteru, opravy sú veľmi drahé a problematické. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16 V Turbo | 1998 ccm | F4R 766,F4R 767 | 125 kW |
2.0 16V Turbo (BJ0K) | 1998 ccm | F4R 762,F4R 763 | 120 kW |
3.5 V6 (BJ0R, BJ0V, BJ0U) | 3498 ccm | V4Y 701,V4Y 711 | 177 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 dCi (BJ03) | 1995 ccm | M9R 760 | 110 kW |
2.0 dCi (BJ03, BJ0B) | 1995 ccm | M9R 760,M9R 762,M9R 763 | 127 kW |
2.2 dCi (BJ0E, BJ0F) | 2188 ccm | G9T 702,G9T 703 | 110 kW |
2.2 dCi (BJ0E, BJ0F, BJ0G, BJ0H) | 2188 ccm | G9T 702,G9T 600,G9T 700,G9T 606,G9T 607 | 102 kW |
2.2 dCi (BJ0H) | 2188 ccm | G9T 600 | 85 kW |
3.0 dCi (BJ0J, BJ0N) | 2958 ccm | P9X 701 | 130 kW |
3.0 dCi (BJ0S) | 2958 ccm | P9X 715 | 133 kW |