„Malá korzička“ sa na Slovensku preslávila aj vďaka Vladimírovi Mečiarovi a jeho majetkovému priznaniu. Nebol to však on, kto stál za jej predajným úspechom v našich končinách. Za úspech vďačila hlavne podarenému dizajnu, priaznivej základnej cene a vzhľadom na veľkosť vozidla aj solídnej priestorovej ponuke.
Corsa druhej generácie bola predstavená verejnosti v roku 1993 s motormi 1,2i (33 kW), 1,4i (44 kW), 1,4 Si (60 kW) 1,6 GSi (80 kW), 1,5D (37 kW) a 1‚5 TD (49 kW). V roku 1994 sa do ponuky dostali ďalšie motory – 1,4 16V (66 kW) a 1,6 16V (78 kW). Najväčší dieselový štvorvalec 1,7D (44 kW) sa objavil v roku 1996 a do ponuky sa dostal aj 1,0 12V (40 kW). Facelift a modernizácia prišli na rad v roku 1997. Zvonku boli zmeny len minimálne, hlavné zmeny sa udiali v použitej technike. Podvozok bol výrazne prepracovaný čo sa odzrkadlilo na zlepšených jazdných vlastnostiach, karoséria bola podstatne tuhšia a zlepšila sa aj ochrana voči korózii. Motorovú ponuku doplnila šestnásťventilová 1,2i (48 kW). Predstavenie tretej generácie modelu a ukončenie výroby prebehlo počas roka 2000.
Nárazovým testom Euro NCAP prešla Corsa B v roku 1997 a za ochranu posádky získala dve hviezdičky z piatich. Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch. Ďalší nárazový test si vozidlo prešlo ešte raz v roku 2000, tentokrát však v modernizovanej verzii. Úpravy na karosérii sa pozitívne prejavili aj v bezpečnosti, a tak Corsa dosiahla na tú dobu slušný výsledok tri hviezdičky z piatich za ochranu posádky (18 bodov). Rovnako sa zlepšila ohľaduplnosť voči chodcom – dve hviezdičky zo štyroch (14 bodov).
Vonkajšie zaguľatené tvary aj v dnešných dňoch nevyzerajú nijak zastaralo a v rovnakom duchu sa nesie aj dizajn interiéru. Celkové stvárnenie auta je však viac sympatické nežnejšiemu pohlaviu. Horšie je to ale s kvalitou spracovania, ktorá bola počas výroby dosť kolísavá, hlavne do modernizácie. Môže sa teda kľudne stať, že v jednej Corse bude relatívne ticho no a v druhej budú interiérové plasty vydávať kadejaké pazvuky. Celkom poteší ergonómia a aj vyhotovenie-tvarovanie sedadiel je na solídnej úrovni. Nepoteší však často veľmi chudobná výbava bežných verzií, čo znamená, že mnohokrát chýba rádio, posilňovač riadenia, tónované okná či cyklovač stieračov alebo je pevný volant bez nastavovania. Klimatizácia, centrálne zamykanie či ABS boli viac vzácnym ako bežným príslušenstvom. Najhoršie čo sa týka výbavy sú základné verzie 1,2i s výkonom 33 kW resp. 1,0 (40 kW). Priestorovo je na tom lepšie päťdverová verzia, ktorá má väčšiu aj celkovú dĺžku karosérie a samozrejme aj lepší prístup cez dvere na zadné sedadlá. Pri trojdverovej verzii sa totiž musí zvlášť sklopiť predné operadlo a zvlášť posunúť sedačka, no napriek tomu vstupný otvor je stále pomerne malý. Na auto svojej kategórie je ale obstojný objem batožinového priestoru až 260 litrov pri trojdverovej verzii a 280 litrov pri tej päťdverovej. Sklopením nedelených zadných sedadiel je možné toto číslo zvýšiť až na 1050 litrov (delené sedadlá boli za príplatok).
Naladenie podvozku je celkom vydarené aj na dnešnú dobu, čo platí hlavne o vozidlách vyrobených po modernizácii v roku 1997. Corsa si dobre drží jazdnú stopu a nerozhádžu ju ani nerovnosti. Rázy od kolies sú relatívne dobre utlmené. Problémy môžu spôsobiť len pomerne ťažké diesely, na ktoré podvozok príliš stavaný nie je. Najväčší handicap pri jazdných vlastnostiach však predstavuje prípadná absencia posilňovača (bol za príplatok), nakoľko dlhý prevod riadenia obmedzuje manévrovateľnosť, hlavne pri parkovaní. Brzdy sú dimenzované dostatočne a ani po opakovanom brzdení nemajú sklon k vädnutiu.
Benzínových motorov mala Corsa v ponuke pomerne dosť. Úplne najmenšia motorizácia bol trojvalec Ecotec 1,0 12V (X10XE) s výkonom 40 kW, ktorý sa predstavil až v roku 1996. Agregát aj vďaka kratšiemu sprevodovaniu a priaznivej hmotnosti vozidla poskytuje dostatok dynamiky pre bežné jazdenie a vyznačuje sa aj priaznivou spotrebou okolo 5,5 litra. Rozvody má poháňané reťazou, takže odpadá pravidelná výmena rozvodového remeňa. Bohužiaľ, práve táto jednoradová reťaz bola nezriedka zdrojom aj vážnych problémov. Okrem občasného chrastenia z dôvodu jej vyťahania sa vyskytovali aj prípady jej pretrhnutia (hlavne prvé ročníky), čomu značne napomáhala práve trojvalcová konštrukcia s menej utlmenými vibráciami.
Rovnako rozvody poháňané reťazou má aj štvorvalec 1,2 16V (X12XE) s výkonom 48 kW, avšak pri ňom je problémov s pretrhnutou reťazou oveľa menej. Oba motory pochádzajú z rovnakého konštrukčného základu, oproti starším osemventilovým ale obsahujú pokročilejšiu elektroniku. Tá však vie občas pohnevať. Konkrétne sa objavujú problémy so snímačom hmotnosti vzduchu, škrtiacou klapkou a zaneseným EGR ventilom. Napriek uvedeným ťažkostiam s elektronikou motora možno 1,2 16V považovať za najvydarenejší motor v Corse B. Je totiž mechanicky odolný, dostatočne živý aj na svižné jazdenie, naviac je kultivovaný a úsporný.
Často možno natrafiť aj na staršie štvorvalce 1,2 8V (C12NZ/X12SC – 33 kW) a 1,4 8V (44, 60 kW), ktoré sa vyznačujú priaznivou spotrebou a veľmi dobrou spoľahlivosťou. Slabší agregát toho príliš nedokáže, na jazdenie po meste a občasné výlety mimo mesto však postačuje. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahne až za 20 sekúnd, takže vyhovie skutočne len nenáročným motoristom. Jeho priemerná spotreba sa však pohybuje okolo 5,5-6 litrov. Pozor na verziu Eco (od 1995), ktorá bola doslova holá, čo sa týka výbavy. Ak je možnosť výberu, lepšie je zobrať novšie prevedenie X12SC (kompresný pomer 10:1 miesto 9,1: 1) s lepšou spotrebou a mierne väčším krútiacim momentom. Väčšia 1,4 je na tom s dynamikou jazdy citeľne lepšie (hlavne 60 kW), pritom spotreba sa dá bez väčších problémov udržať do 7 litrov. Prax ukázala, že oba typy týchto motorov (1,2 a aj 1,4) okrem výmeny oleja a rozvodového remeňa dlhé kilometre žiadny iný servisný zásah nepotrebovali.
Zriedka možno natrafiť aj na motor 1,4 16V (66 kW – X14XE), ktorý zahrňoval okrem iného aj lepšiu výbavu vozidla. Poskytoval síce slušnú dynamiku jazdy, ale vyznačoval sa aj väčšou spotrebou paliva. Kombinoval sa nielen s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ale na želanie bol dostupný aj štvorstupňový automat s hydrodynamickým meničom. Najsilnejšou benzínovou motorizáciou bol 1,6 16V s výkonom 78 príp. 80 kW. Tento agregát bol montovaný hlavne do trojdverovej verzie GSi, s Corsou dokáže poriadne zacvičiť, avšak má jedno obrovské mínus a treba si naň dávať pozor. Nadmerne totiž spotrebováva motorový olej, pričom prevádzkou sa situácia stále len zhoršuje. Na vine sú nekvalitné piesty, ktoré spôsobili, že v niektorých prípadoch sa motor „dožil“ len 100 000 km.
Pre úspech na európskom trhu sú nevyhnutné dieselové motory, a tak ich Opel v malej Corse ponúkal hneď niekoľko. Základ tvoril atmosférický štvorvalec 1,5D s výkonom 37 kW (X15D ). Motor pochádzajúci od japonského Isuzu je dosť hlučný a ponúka len podpriemernú dynamiku, obzvlášť pri väčšom obsadení vozidla. Spotreba dosahovala vzhľadom na poskytovaný výkon len priemerných hodnôt, a tak môže tešiť len jeho solídna spoľahlivosť. Viac dynamiky poskytovala jeho preplňovaná verzia s výkonom 49 kW (X15DT ). Za väčšiu porciu sily sa ale agregát „odvďačil“ veľkým turboefektom a tiež zvýšeným rizikom prasknutej hlavy oproti nepreplňovanej verzii, preto pozor na stopy oleja vo vode či vody v oleji.
V ponuke sa objavil aj väčší atmosférický diesel 1,7D (X17D) taktiež od Isuzu, ktorý dosahoval výkon 44 kW. Ľahkej Corse aj bez dopovania turbom poskytoval celkom obstojnú dynamiku, horšia kultivovanosť a hlučnosť sa však príliš nezlepšila. Potešenie prináša hlavne solídna spoľahlivosť a priaznivá spotreba.
Corsa B sa vyznačuje len priemernou spoľahlivosťou, ktorá do značnej miery závisí od použitej motorizácie. Počas výroby kvalita vozidla kolísala a prvé exempláre trpeli radom detských porúch. Situácia sa zlepšila hlavne modernizáciou v roku 1997. Pri vozidlách do modernizácie si treba dať pozor na koróziu, ktorá postihovala najmä lemy blatníkov, prahy, či spodné časti dverí. Koróziou často trpí aj výfukové potrubie, hlavne jeho zadná časť. Corsy trápili spočiatku v hojnej miere poruchy elektroniky osvetlenia alebo zapaľovania čo zapríčinilo nemožnosť auto naštartovať alebo ak vôbec naštartovalo, motor zhasínal. Teplomer vody nie je v stupňoch, zvyknúť si treba aj na kolísanie ručičky v teplom počasí. Často bývajú aj opotrebované tlmiče, ktorým neprospieva stav našich ciest a predná náprava dostáva zabrať hlavne pri ťažších dieselových motoroch. V riadení sa tiež vyskytujú vôle. Oplatí sa skontrolovať poloosi, môžu byť totiž nadmerne opotrebované, hlavne v prípade silnejších verzií. Objavujú sa aj poruchy alternátora (kolíše dobíjací prúd-stačí vymeniť uhlíky a prečistiť) alebo je opotrebovaný štartéra. Pomerne nepresné radenie máva s pribúdajúcimi kilometrami značne väčšie vôle, čo v niektorých prípadoch môže viesť až k úplnej nefunkčnosti prevodovky-nezaradeniu rýchlosti. Objavujú sa aj opotrebované ložiská alebo nadmerne opotrebovaná – škŕkajúca synchronizácia.
Občas benzínové motory staršieho dáta trpia rôznymi únikmi oleja. Výnimkou nie je ani tečúca vodná pumpa, hlavne pri najstarších ročníkoch. Šestnásť-ventilové motory vedel občas potrápiť opotrebovaný vačkový hriadeľ a zanesený EGR ventil. Najmä v prípade motorov 1,0 a 1,2 16V sa pomerne často vyskytuje problém so škrtiacou klapkou (kolísavý voľnobeh), či štrajkujúcim snímačom hmotnosti vzduchu (úbytok výkonu). Pri motoroch, ktoré mali rozvody poháňané remeňom treba dodržiavať výrobcom predpísané intervaly výmeny, poprípade ich skrátiť, keďže sa občas objavuje ich pretrhnutie. Pri 1,5D a hlavne TD hrozí aj riziko prasknutia hlavy valcov. V prípade športovej verzie GSi, si treba dobre preveriť stav motora (kompresiu a iné príznaky opotrebovania). Tieto motory totiž trpeli nadmernou spotrebou oleja aj keď boli v relatívne dobrom stave, v prípade väčšieho počtu kilometrov (nad 100 000) je spotreba oleja naozaj veľká (aj 1,5 litra na 1000 km). Ak sa ale podarí naraziť na zachovalý kus, čaká vás radosť z jazdy s malým a mrštným hot-hatchom.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | troj a päťdverový hatchback |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3729 x 1608 x 1420 |
Rázvor (mm): | 2443 |
Batožinový priestor (l): | 260, 280/1050 |
Pohon: |
predné kolesá
|
Objem palivovej nádrže (l): | 46 |
Prednosti a nedostatky
relatívne priestranný interiér (hlavne päťdverová verzia) |
často krát veľmi slabá výbava |
jednoduché ovládanie |
kolísavá kvalita počas produkcie (do 1997) |
ceny jazdeniek |
ťažšie a nepresné riadenie (bez posilňovača) |
dobré jazdné vlastnosti (hlavne po 1997) |
nepresné radenie |
stále zaujímavý dizajn |
priemerné dieselové motory |
Najčastejšie poruchy
korózia - lemy blatníkov, prahy, spodné časti dverí a výfukové potrubie, hlavne zadná časť (hlavne modely pred modernizáciou) |
poruchy elektroniky -osvetlenie alebo zapaľovanie - nemožnosť auto naštartovať alebo motor zhasína |
nepresný ukazovateľ teploty vody |
opotrebované tlmiče (stav našich ciest) |
opotrebovaná predná náprava (dieselové motorizácie) |
vôle v riadení |
nadmerne opotrebované poloosi (silnejšie verzie) |
poruchy alternátora - kolísanie dobíjacieho prúdu |
opotrebovaný štartér |
vôle v radení - niekedy až nefunkčnosť prevodovky a nemožnosť zaradiť rýchlostný stupeň (väčší km nábeh) |
občas opotrebované ložiská alebo nadmerne opotrebovaná - škŕkajúca synchronizácia prevodovky |
rôzne úniky oleja z motora alebo tečúca vodná pumpa (najstaršie ročníky) |
opotrebovaný vačkový hriadeľ a zanesený EGR ventil (16V motory) |
problémy so škrtiacou klapkou - kolísavý voľnobeh (1,0 a 1,2 16V) |
štrajkujúcim snímač hmotnosti vzduchu - úbytok výkonu (1,0 a 1,2 16V) |
pretrhnutie rozvodového remeňa (zanedbaná údržba) |
riziko prasknutia hlavy valcov (1,5D a hlavne TD) |
rýchlejšie opotrebovanie motora - spotreba oleja, znížené kompresné tlaky (1,6 GSi) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,2 16V (48 kW). Občas síce hnevá obslužná elektronika (snímač hmotnosti vzduchu, škrtiaca klapka), či zanesený EGR ventil, jazdne sa však jedná o veľmi vydarený motor. Umožňuje svižné jazdenie a pritom je úsporný so spotrebou okolo 6 litrov. Naviac je mechanicky dostatočne odolný a oproti 1,0 (40 kW) je problémov s reťazou oveľa menej. 1,7D (44 kW). Motor je síce na dnešné pomery trocha hlučnejší a menej kultivovaný, poskytuje však automobilu dostatočnú dynamiku pre bežné jazdenie, pri zachovaní nízkej spotreby paliva. |
1,6i 16V GSi (78, 80 kW). Tento benzínový štvorvalec so šestnásťventilovým rozvodom DOHC, poskytuje síce Corse veľmi dobré dynamické vlastnosti, ale na druhej strane vykazuje zvýšenú spotrebu oleja, a to aj keď je v dobrom a relatívne zachovalom stave. S pribúdajúcimi kilometrami sa táto spotreba oleja výrazne zhoršuje. Okrem Corsy ho možno nájsť aj v Tigre I, Vectre B či Astre F. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 i 12V | 973 ccm | X 10 XE | 40 kW |
1.2 i | 1195 ccm | X 12 SZ,C 12 NZ,12 NZ | 33 kW |
1.2 i 16V | 1199 ccm | X 12 XE | 48 kW |
1.4 i | 1389 ccm | C 14 NZ,X 14 SZ | 44 kW |
1.4 i 16V | 1389 ccm | C 14 SEL | 63 kW |
1.4 i 16V | 1389 ccm | X 14 XE | 66 kW |
1.4 i 16V | 1389 ccm | X 14 XE | 67 kW |
1.4 Si | 1389 ccm | C 14 SE | 60 kW |
1.6 GSI 16V | 1598 ccm | C 16 XE | 80 kW |
1.6 i 16V | 1598 ccm | C 16 SEL | 74 kW |
1.6 i 16V | 1598 ccm | X 16 XE | 78 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 D | 1488 ccm | 15 D (4EC1) | 37 kW |
1.5 TD | 1488 ccm | 15 DT (T4EC1),X 15 DT (T4EC1) | 49 kW |
1.7 D | 1686 ccm | 17 D (4EE1),X 17 D (4EE1) | 44 kW |
Jeden komentár
Juraj
Mozem len potvrdit obsah clanku. Svoju corsu z roku 1996 mam 3 roky a nabehal som na nej 20 000 km. V ramci tohoto obdobia som dal do oprav len 250 eur na rozvody a vodnu pumpu, kedze predchadzajuci majitel bol v chybnom domneni, ze servis mu menil rozvody. Nastastie na koroziu mam stastie – ani naznak a to po 19 rokoch. Trapi ma vsak tak 3 x do roka zhasnutie motora, opatovne nastartovanie je mozne az tak po 1 min kludu. Na krizovatke to nie je zabava 🙂 napriek tomu na svoju corsu nedam dopustit.