Vlajková loď francúzskej automobilky v deväťdesiatych rokoch príliš vody nenamútila. Na vine nebol ani tak príliš konzervatívny dizajn, ako skôr vyššia predajná cena, slabší image a časom aj problematická spoľahlivosť. Ceny týchto vozidiel sú dnes mimoriadne nízke, naproti tomu za náhradné diely a opravy si priplatíte. Ak sa pre takéto vozidlo rozhodnete, vyberajte určite zachovalý kus a vhodnú motorizáciu. Odmenou vám bude priestrannosť a komfort vozenia na aký sa nezabúda.
V roku 1992 bol Renault Safrane uvedený na trhy v prevedení päťdverový liftback. Pod kapotou boli na výber motory 2,0i (79 kW), 2,2i (81 kW), 2,2i 12V (103 kW), 3,0i V6 (125 kW) a turbodiesel 2,1 TD (66 kW). V roku 1993 pribudli nové motory 2,5 TD (85 kW) a 2,0i (103 kW). V apríli 1994 sa objavila vysokovýkonná verzia 3,0i V6 Biturbo s názvom Baccara Biturbo Quadra s pohonom všetkých štyroch kolies. Tento model bol k dispozícii iba s manuálnou prevodovkou a produkcia bola ukončená v októbri 1996 s počtom 806 kusov.
V roku 1996 prešiel model výraznou modernizáciou. Okrem zmien na vzhľade karosérie sa pod kapotou objavili nové motory 2,0i 16V (100 kW), 2,5 i 20V (121 kW), 3,0i V6 (143 kW) a nový turbodiesel 2,2 dT (83 kW). Z ponuky bol tiež vyradený elektronicky riadený podvozok. V roku 2000 bola výroba ukončená a o rok dostal Safrane nástupcu v podobe modelu Vel Satis.
Model Safrane nikdy neabsolvoval nárazové testy Euro NCAP.
Interiér vozidla je priestranný a pohodlný. Veľká časť plastov má mäkčený povrch príjemný na dotyk, plasty sú pomerne odolné, takže aj po rokoch dobre odolávajú opotrebovaniu a na slušnej úrovni je aj dielenské spracovanie. Rozloženie ovládacích prvkov výbavy je pomerne prehľadné a užívateľsky príjemné aj po ergonomickej stránke. Priestor pre posádku vozidla je viac ako dostatočný. Sedadlá sú podľa očakávania veľmi pohodlné, pre niekoho až príliš mäkké. Podľa výbavy však môžu obsahovať vzduchový systém Ergomatic, ktorým sa dá tuhosť sedenia regulovať. Ak radi jazdíte ostrejšie, príliš nepoteší slabšie bočné vedenie (mimo ostrej verzie Biturbo). Pozor aj na systém vyhrievania sedadiel, ktorý funguje až keď teplota klesne hlboko pod bod mrazu.
Objem kufra dosahuje pri starších modeloch 480 litrov, v prípade verzie 4×4 445 litrov, po modernizácii klesol objem kufra na 455 litrov. Po sklopení sedačiek je k dispozícii 1360 litrov. Výhoda batožinového priestoru je nielen v solídnom objeme, ale aj v prístupe, keďže sa jedná o karosériu liftback, kde sa veko otvára aj so sklom.
Výbava konkrétneho vozidla sa môže značne odlišovať od základnej až po naozaj luxusne pôsobiacu. Natrafiť teda možno na také prvky akými sú elektrické nastavovanie okien, volantu zrkadiel, sedačiek (aj zadných), kožený interiér, xenónové svetlomety, regulácia tvrdosti sedadiel, dvojzónová digitálna klimatizácia, vstavané GPS, tempomat, vyhrievanie spätných zrkadiel predného a zadného skla, kvalitný 2DIN hi-fi renault-philips systém, ostrekovače svetlometov, hovoriaci kontrolný systém (upozorní na nedovreté dvere, prasknutú žiarovku, dochádzajúce prevádzkové kvapaliny, poruchy na motore, podvozku atď.) a v prípade najluxusnejších aj automatické dohusťovanie pneumatík, obloženie z pravého orechového dreva a elektronicky riadený podvozok s reguláciou tvrdosti a svetlej výšky vozidla v rozsahu +/- 40 mm. Je samozrejme na mieste pri kúpe vyskúšať funkčnosť týchto prvkov. Pri interiéri treba spomenúť aj veľmi dobré odhlučnenie aj pri vysokých rýchlostiach.
Podvozok
Podvozok Safranu možno charakterizovať jedným slovom. Komfortný. Pokiaľ je podvozok v dobrom stave, s nadhľadom žehlí väčšinu nerovností a robí z vozidla tichého a komfortného spoločníka na dlhé cestovanie. Na slušnej úrovni je aj smerová stabilita vo vyšších rýchlostiach. Slabšou stránkou vozidla sú svižnejšie prechádzané zákruty a prudšie zmeny jazdného smeru, kedy sa sa vozidlo výraznejšie nakláňa, prejavuje sa značná nedotáčavosť a ťažkopádnosť, obzvlášť s ťažšími motormi pod kapotou (najmä V6 a dieselové motory). Po technickej stránke sa vpredu nachádza zavesenie typu McPherson so spodným trojuholníkovým ramenom a priečnym stabilizátorom, vzadu nezávislé zavesenie s dvomi priečnymi a jedným pozdĺžnym ramenom vrátane priečneho stabilizátora. Po mechanickej stránke podvozok dostáva na našich cestách dosť zabrať, čo sa prejavuje slabšou odolnosťou jednotlivých komponentov. Najrýchlejšie sa objavujú klopajúce tyčky stabilizátora, o moc dlhšie však nevydržia ani čapy a silentbloky ramien. Slabšiu životnosť preukazujú aj zadné ložiská.
Za zmienku stojí aj limitovaná edícia Baccara Biturbo. Vozidlo so sériovým elektronicky riadeným podvozkom poskytuje veľmi dobré jazdné vlastnosti, pri zachovaní vysokého komfortu cestovania. Spolu s vysokým výkonom motora si budete užívať aj schopnosť rezať zákruty vysokou rýchlosťou. Konštrukčne sa podvozok Baccary skladá z kombinácie vinutých pružín, vzduchovými mechmi a tlmičmi s meniteľnou charakteristikou tuhosti tlmenia. Systém je elektronicky riadený a odpruženie s korekciou svetlej výšky a tuhosti tlmičov je možno ovládať buď automaticky podľa štýlu jazdy, povrchu, náklonu atď. alebo manuálne tlačidlami vedľa radiacej páky. Auto sa tak buď zdvíha alebo samo poklesne pri jazde rýchlosťou nad 120 km/h. Rovnako tak tuhosť tlmičov sa mení v troch úrovniach od komfortnej po športovú. Tomuto elektronickému podvozku býva často vyčítaná jeho poruchovosť. Na vine je hlavne zanedbaná údržba, kedy sa chce málokomu pri ojazdenom aute venovať podvozku zodpovedajúcu starostlivosť a meniť opotrebované komponenty za nové, čo má výrazný vplyv na jazdné vlastnosti a tiež spoľahlivosť. Najčastejšie sa objavujú problémy s gumenými mechmi, ktoré po rokoch praskajú. Keďže nové sú veľmi drahé, oplatí sa prestavba na klasické oceľové odpruženie z bežných verzií. Podobne sú na tom aj elektronicky riadené tlmiče pruženia.
Riadenie vozidla vybavené hydraulickým posilňovačom s progresívnym účinkom sa vyznačuje komfortným ovládaním a ladí s pohodovým podvozkom. Vzhľadom na charakter limuzíny je na primeranej úrovni aj citlivosť a spätná väzba o dianí kolies na vozovke. Poteší aj pomerne slušný rajd (vytočenie kolies), čo uľahčuje parkovanie s rozmerným vozidlom. Brzdy su kotúčové na všetkých kolesách, vpredu sú dvojité kotúče s vnútorným chladením. Brzdy sú primerane účinné, avšak po zahriatí pomerne rýchlo vädnú (fading). Tiež sa nezriedka vyskytuje skrútenie kotúčov, čo nie je zrovna lacná a ľahko zohnatelná záležitosť, obzvlášť ak chcete originál diel.
Motory
Prednosti a nedostatky
komfort |
drahší servis a horšia dostupnosť originálnych dielov |
priestrannosť |
slabšie-vädnúce brzdy |
zväčša veľmi dobrá výbava |
vyššie prevádzkové náklady (najmä v spojení s 3,0 V6) |
vyvážené jazdné vlastnosti |
pomalá a len priemerne spoľahlivá štvorstupňová automatická prevodovka |
dostatočne objemný a praktický kufor |
slabšia spoľahlivosť niektorých motorizácií |
silný a spoľahlivý 3,0 V6 |
|
veľmi nízke ceny jazdeniek |
Najčastejšie poruchy
nefunkčná výbava - el. nastavovanie sedadiel, vetranie, ovládanie dig. klimatizácie, centrálne zamykanie... |
zablokovaný termostat chladenia alebo nefunkčný spínač ventilátora chladenia |
nadmerne opotrebovaný štartér |
nadmerné vôle v zavesení kolies - najmä prednej nápravy |
ootrebované ložiská kolies a tlmiče |
opotrebované horné uloženie tlmičov |
tečúce servo, často cez prasknutý snímač tlaku v okruhu posilňovača riadenia - zanedbaním sa opotrebuje čerpadlo, ktoré nevyvinie dostatočný tlak a stane sa hlučným |
nadmerne opotrebované alebo skrútené predné brzdové kotúče |
tečúci zadný brzdič pri zadných brzdách |
občas zadrhávajúce sa alebo pretrhnuté lanko ručnej brzdy |
zhrdzavené výfukové potrubie |
potrhané výfukové zvody (V6) |
opotrebovaná manuálna prevodovka - nadmerný hluk |
opotrebovaná automatická prevodovka - tzv. kopanie hlavne v nízkych otáčkach a pri vyradení na neutrál |
nadmerne opotrebované zdvihátka ventilov resp. vačkový hriadeľ - zväčša z dôvodu zanedbanej údržby (2,0i 16V a 2,5i 20V) |
predčasne opotrebované ložiská na kľukovom hriadeli (2,2i 12V) |
prehrievanie motora pri väčšej záťaži - následné poškodenie tesnenia, hlavy valcov a pod. (2,5 TD) |
občas prasknuté tesnenie pod hlavou, zriedka poškodená hlava - výrazne kolísanie teploty chladiacej kvapaliny (2,1 a 2,2 dT) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - prejavuje sa vyššou spotrebou oleja, priesakom oleja do sania či výraznejším pískavým zvukom |
úniky oleja z motorov (väčší km nábeh) |
opotrebené vstrekovacie čerpadlo (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,0i V6. Šesťvalec v staršom i modernizovanom prevedení sa k Safranu hodí jednoznačne najviac. Poskytuje dostatok dynamiky, je kultivovaný, má krásny zvuk a naviac je aj solídne spoľahlivý. Menším nedostatkom je len vyššia priemerná spotreba. V spojení s týmto motorom si treba dať pozor na automatickú prevodovku, ktorá sa pri častejšom využívaní dynamiky vozidla pomerne rýchlo opotrebovávala, čo je veľmi nákladná oprava vzhľadom na zostatkovú cenu vozidla. |
Dieslové motory. Pri takomto vozidle je predpoklad vysokých nájazdov, čo samozrejme rezultuje do veľkého rizika prípadných oprav. Jednoduchšie preto je vybrať nejaký zachovalý kus s beznínovým motorom a prerobiť na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V (B54L) | 1948 ccm | N7Q 710,N7Q 711 | 100 kW |
2.0 12V (B542, B54E) | 1995 ccm | J7R 734,J7R 735 | 97 kW |
2.2 (B541) | 2165 ccm | J7T 762 | 79 kW |
2.2 (B543) | 2165 ccm | J7T 760,J7T 761 | 101 kW |
2.5 20V (B54F) | 2435 ccm | N7U 700,N7U 701 | 121 kW |
2.9 24V (B54N) | 2946 ccm | L7X 713 | 140 kW |
3.0 Biturbo 4x4 (B545) | 2963 ccm | Z7X 726 | 193 kW |
3.0 V6 (B54B, B544) | 2963 ccm | Z7X 721,Z7X 722,Z7X 723 | 123 kW |
3.0 V6 (B54M) | 2963 ccm | Z7X 755 | 123 kW |
3.0 V6 4x4 (B54B, B544) | 2963 ccm | Z7X 721,Z7X 722,Z7X 723 | 123 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.1 dT (B546) | 2068 ccm | J8S 760 | 65 kW |
2.2 dT (B54G) | 2188 ccm | G8T 740 | 83 kW |
2.5 dT (B548) | 2500 ccm | S8U 762,S8U 763 | 83 kW |