Opel Calibra bol jednoznačne dizajnovo najvydarenejší model automobilky v deväťdesiatych rokoch. V dobe svojho uvedenia na trhy pôsobil veľmi moderne, dynamicky a ešte aj dnes, viac ako 15 rokov od ukončenia výroby má vzhľad vozidla svoje čaro. Opel Calibra je postavený na podlahovej plošine Vectry A, s ktorou zdieľa aj veľkú časť konštrukčných prvkov. V dnešnej dobe je možné Calibru zaobstarať za veľmi lacný peniaz, len si treba dať pozor na rôzne podomácky upravené modely. Tie sú často v žalostnom stave a uvedenie do schopnej prevádzky stojí nemálo finančných prostriedkov. Rozhodne sa odporúča poobzerať sa pokiaľ možno po originálnej a udržiavanej Calibre, čo však bude veľmi ťažká úloha.
Opel Calibra bol verejnosti predstavený v roku 1989, najskôr s motorom 2,0i 8V (85 kW). V roku 1990 pribudol nový motor 2,0i 16V s výkonom 110 kW. V roku 1993 prešiel model prvou modernizáciou, pribudol šesťvalec 2,5 V6 24 V (125 kW) a pod kapotu sa dostal aj najsilnejší motor 2,0i Turbo s výkonom 150 kW, kombinovaný so šesťstupňovou prevodovkou a na želanie aj systémom pohonu všetkých kolies 4×4. V roku 1994 prešli motory 2,0i 16V a 2,5 i 24V modernizáciou, dostali označenie Ecotec a v prípade dvojlitra došlo aj k zníženiu výkonu na 100 kW. V roku 1996 prešiel model posledným faceliftom tzv. Last Edition s bohatou výbavou, pozmenenými nárazníkmi a do výroby sa dostala aj elektronicky ovládaná automatická prevodovka. Koniec výroby prišiel v roku 1997. Do tej doby vzniklo takmer 240 tisíc kusov, väčšinou so štvorvalcovými motormi a pohonom predných kolies.
Model Calibra nikdy neabsolvoval nárazové skúšky Euro NCAP.
Tento Opel upútal svojim dizajnom a aerodynamicky tvarovanou karosériou, ktorej súčiniteľ odporu vzduchu Cx dosahoval hodnoty len 0,26, čo bola vtedy najlepšia hodnota medzi všetkými bežnými – sériovo vyrábanými vozidlami. Autorom podareného dizajnu Calibry bol Američan Wayne Cherry. Zaujímavosťou je, že do novembra 1995 sa Calibra vyrábala vo vlastnej fabrike Opel v nemeckom Rüsselsheime a na sklonku kariéry sa výroba presunula do závodu Valmet vo fínskom Uusikaupunki.
Interiér vychádzajúci zo sesterskej Vectry moc športového nádychu nepoňal, je ale prehľadný a vzhľadom na karosériu kupé aj priestranný. Vpredu sa pohodlne usadia aj urastení cestujúci, vzadu je miesto len pre dvoch pasažierov menšieho vzrastu. Sedadlá sú pomerne pohodlné a poteší aj dobre prístupný a využiteľný kufor so základným objemom 300 l, ktorý po sklopení sedadiel narastie až na 980 litrov. Medzi slabšie stránky patrí prehrievanie interiéru slnkom z dôvodu veľkých presklených plôch a situáciu sťažuje aj pomerne častá absencia klimatizácie u základných verzií.
Dynamický vzhľad karosérie dával predpoklad na športové vyžitie, tu však Calibra do značnej miery klame telom. Dynamika jazdy a celkové jazdné vlastnosti boli do značnej časti určené faktom, že Calibra je do veľkej miery len predizajnovanou Vectrou A. Neprajníci by mohli povedať, že Calibra vyzerá lepšie ako jazdí. Realita je taká, že sériová Calibra nie je práve najvhodnejšia pre ostré športové jazdenie, obzvlášť to platí pre modely s ťažký šesťvalcom pod kapotou a paradoxne aj pre verzie 4×4. Pri vyšších rýchlostiach treba počítať s nervóznejším chovaním na cestných nerovnostiach, ktoré môže v niektorých prípadoch rezultovať do nepríjemného poskakovania. Taktiež náhle zmeny smeru, či kľukaté cestičky nie sú Calibre dva krát práve po chuti, obzvlášť to platí o šesťvalcovej verzii. Tá má síce veľmi kultivovaný chod, príjemný zvuk a plynulý silný záťah, pre športovú jazdu plnú náhlych zmien jazdy sa však nehodí. Ťažký predok totiž spôsobuje veľkú nedotáčavosť a neochotu meniť rýchlo smer jazdy. Pri športovej jazde extra účinkom nenadchnú ani brzdy, pomerne rýchlo dochádza k fadingu (poklesu brzdného účinku) pri opakovanom brzdení a často bývajú v prípade jazdenky aj veľmi opotrebované.
Špeciálny prípad je Opel Calibra 4×4. Navonok lákavá zostava, ktorú však nemožno odporučiť. Od pohonu 4×4 sa očakávajú neutrálne jazdné vlastnosti a stabilnejšie chovanie vozidla pri zhoršených adhéznych podmienkach. Calibra v kombinácii so silným motorom sa pri rýchlej jazde v zatáčkach chová pomerne nestabilne. Namiesto mierne pretáčavého správania pri ostrom vjazde do zákruty vás prekvapí značná nedotáčavosť a naopak rýchly výjazd zo zákruty pod plynom spôsobí nepríjemnú pretáčavosť. Predpokladané jazdné zážitky sa teda v prípade Calibry 4×4 nedajú očakávať. Ak chcete silný motor, rozhodne je lepšia Calibra Turbo vo verzii s pohonom predných kolies, ktorá má síce problémy s trakciou a pri akcelerácii na nerovnej ceste mocne ťahá za volant, ale je ďaleko čitateľnejšia a ovládateľnejšia ako verzia s pohonom 4×4.
Ešte viac sklamania ako nepríliš vyvážené jazdné vlastnosti prináša samotná konštrukcia pohonu 4×4. Pohon je z dôvodu systému ABS vybavený konštrukčne zložitým odpájaním zadného náhonu, pričom celý systém je prepojený aj s posilňovačom riadenia. Hydraulický systém pripojí zadnú nápravu v prípade preklzu predných kolies. Systém vyžaduje veľmi náročnú údržbu, keďže po 90 tisícoch najazdených km potrebuje nielen výmenu špeciálneho oleja, ale aj tlakového zásobníka a regulačných ventilov s následným odvzdušnením celého systému. Ako už býva, veľa majiteľov takýto drahý servis zanedbávalo, a tak je systém často nefunkčný, inými slovami, zadné kolesá aj so zložitou mechanikou sa iba vozia a zvyšujú mechanické odpory vozidla (zbytočne vyššia spotreba cca o 0,5-1 liter). Pri skúšobnej jazde takéhoto vozidla je potreba vyskúšať dynamický štart z miesta. Ak sa pretáčajú len predné kolesá, systém je nefunkčný.
Prednosti a nedostatky
stále atraktívny dizajn |
slabšie brzdy |
nízky aerodynamický odpor |
jazdné vlastnosti pri športovej jazde - neochota k rýchlym zmenám smeru (hlavne 2,5i V6 24V) |
výkon preplňovaného motora |
jazdné vlastnosti verzií V6 a 4x4 |
vzhľadom na typ karosérie dostatok miesta |
výrazná nedotáčavosť (2,5 i V6 24V) |
dobre prístupný a využiteľný kufor |
vzhľadom na dynamický dizajn len priemerný výkon motora 2,0i 8V |
pružný a relatívne úsporný 2,0 16V (110 kW) a hlavne 2,0 Turbo |
príliš dlhé prevody u 2,5i V6 24V |
dobrá spoľahlivosť a mechanická odolnosť motora 2,0i 8V |
vyšší aerodynamický hluk |
obstojný komfort pruženia sériovej verzie |
pomerne častá korózia |
drahšie náhradné diely (hlavne karosárske) |
|
veľké množstvo opotrebovaných alebo neodborne upravovaných verzií |
Najčastejšie poruchy
rôzne poruchy riadiacej elektroniky, elektroinštalácie, nastavenia svetiel |
zatekanie do vozidla cez strešné okno alebo cez špáry - neodborná oprava po búračke |
nefunkčné strešné okno |
korózia - lemy blatníkov, prahy, spodok dverí a výfukové potrubie |
občas problémy s dovieraním bočných skiel na bezrámových dverách (hlavne v zime) |
nadmerne opotrebované tlmiče, ložiská kolies, silentbloky motora, nápravy, či unavené pružiny |
opotrebovaný brzdový systém - zatuhnuté vodiace čapy brzdových strmeňov, zvlnené kotúče (hlavne (Turbo a V6) |
zlý merač množstva nasávaného vzduchu - pokles výkonu motora |
nefunkčné cievky zapaľovania, poškodené káble, sviečky, viečko, palec rozdeľovača, či zanesená alebo nefunkčná škrtiaca klapka - nerovnomerný chod a obtiažne štartovanie (2,0i - 85 kW a 2,0 16V - 110 kW) |
chybný snímač otáčok - problémy so štartovaním |
nefunkčný alebo chýbajúci katalyzátor |
riziko prasknutej hlavy valcov (2,0 16V) |
pretrhnutý alebo preskočený rozvodový remeň (2,5 V6) |
nefunkčný pohon 4x4 - chybný regulačný ventil alebo tlakový zásobník automatického spínania pohonu (dôležitá pravidelná údržba) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i 8V (85 kW). Motor poskytuje vzhľadom na dynamický vzhľad vozidla len priemernú dynamiku, je však spoľahlivý, mechanicky odolný a aj jeho servisné a prevádzkové nároky sa držia v rozumných medziach. |
2,5i 24V (125 kW). Benzínový vidlicový šesťvalec s rozvodom 2 x DOHC. Motor síce disponuje veľmi jemných chodom, silným záťahom a príjemným zvukom, príliš však zaťažuje prednú nápravu, čo sa negatívne prejavuje na jazdných vlastnostiach - veľká nedotáčavosť a ochota meniť náhle smer jazdy. Taktiež vyžaduje kvalitný a pravidelný servis, napriek tomu však hrozí značné riziko pretrhnutia remeňa či preskočenia remeňa následkom pretočenia remenice. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 i | 1998 ccm | C 20 NE | 85 kW |
2.0 i 16V | 1998 ccm | X 20 XEV | 100 kW |
2.0 i 16V | 1998 ccm | C 20 XE | 110 kW |
2.0 i 16V 4x4 | 1998 ccm | X 20 XEV | 100 kW |
2.0 i 16V 4x4 | 1998 ccm | C 20 XE | 110 kW |
2.0 i 4x4 | 1998 ccm | C 20 NE | 85 kW |
2.0 i Turbo 4x4 | 1998 ccm | C 20 LET | 150 kW |
2.5 i V6 | 2498 ccm | X 25 XE,C 25 XE | 125 kW |