Volkswagen Touran je MPV strednej veľkosti, ktoré môže obsahovať až sedem miest na sedenie. Nám sa do testu dostala klasická verzia s piatimi sedadlami, vybavená legendárnym motorom 1,9 TDi kombinovaným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vozidlo nám na test poskytlo AAA Auto Trenčín.
Interiér a exteriér
Dizajn Touranu je na prvý pohľad strohý, ba až nenápadný, na druhej strane treba dodať, že nadmieru funkčný a účelový. Jedná sa o faceliftovaný model, kde prednej časti dominujú oblúkové svetlá po vzore predchádzajúcich generácií Passatu/Pola s usmievavou prednou maskou a veľkým logom VW. Pohľad zboku je typické MPV charakterizované zaoblenou krátkou prednou časťou plynule prechádzajúcou do krabicového tvaru karosérie. Plynulý prechod je zabezpečený rozmerným čelným sklom s malým bočným trojuholníkovým okienkom a veľkými prednými dverami. Zadné dvere sú klasicky otvárané, pričom ich sklo je predelené na dve nerovnako veľké časti. Zadnej partii dominuje veľké výklopné veko batožinového priestoru a zadné svetlá s prepracovanou grafikou.
Nastupovanie je vďaka veľkým predným dverám a vyššej stavbe karosérie príjemne pohodlné a to ako na predné, tak aj na zadné sedadlá. Dvere sa vďaka robustnému držiaku zatvárajú ľahko a pri zatvorení vydávajú seriózne znejúce PUF. Po usadnutí do vozidla vás obklopí dizajn interiéru nesúci prvky ostatných vozidiel VW. Teda žiadne nezvyčajné/avantgardné tvary, ale účelový, pre niekoho možno až príliš chladný dizajn. Zo skúsenosti ale vieme, že strohejší dizajn opticky stárne podstatne pomalšie, ako väčšina odvážnejšie tvarovaných interiérov konkurenčných vozidiel. Samotné vyhotovenie interiéru dodáva pocit kvality po materiálovej a aj po dielenskej stránke spracovania. Trocha prekvapili len nezriedka sa objavujúce pazvuky, šíriace sa z útrob palubnej dosky pri rozjazde alebo akcelerácii z nižších otáčok. Z hľadiska rozmiestnenia ovládačov poteší ich prehľadnosť a intuitívne ovládanie. Tvarovanie karosérie spolu s vonkajšími rozmermi sľubujú dostatok vnútorného priestoru a skutočnosť tento predpoklad plne potvrdzuje. Miesta je naozaj dostatok ako vpredu, tak aj vzadu, kde je možné priestor na nohy zväčšovať či zmenšovať pozdĺžnym posuvom sedadla. Samotné sedenie je trocha vyššie ako u bežného hatchbacku, ale vďaka vyššej línii okraja bočných skiel si vyšší posed ani neuvedomujete. Tvarovanie predných sedadiel sa naozaj podarilo. Sedadlá dokonale obopnú telo a dodajú mu pocit pohody aj na dlhých cestách, či v ostrejšej zatáčke. Vzadu čakajú na pasažierov tri samostatné sedadlá s obstojným komfortom sedenia. Tieto sedadlá je možné sklopiť, posúvať alebo v prípade potreby aj jednotlivo vybrať. Ak cestujú na dlhšiu cestu len štyria pasažieri, je možné prostredné sedadlo vybrať a posunutím dvoch krajných sedadiel viac k stredu poskytnúť vzadu sediacim pasažierom viac priestoru v oblasti lakťov a ramien. Manipulácia so sedadlami je pomerne jednoduchá, základné pohyby ako sú sklápanie operadla a prekolopenie sedadla sa dejú pomocou farebných páskov. V krajných sedadlách sa nachádzajú úchyty ISOFIX pre detské sedačky, ktoré sú prístupné po odkrytí časti čalúnenia medzi operadlom a sedadlom. Objem kufra je v päťmiestnej verzii veľmi slušných 695 litrov, pričom postupným sklápaním a vybratím zadných sedadiel je možné získať celkovo až 1989 litrov priestoru pre batožinu. Pozornosť si zaslúži aj užitočná hmotnosť 650 kg spolu s veľmi dobrým prístupom a tvarovaním kufra. Ďalším plusom Touranu je množstvo odkladacích priestorov, poväčšine aj dobre využiteľných na uschovanie rôznych vecí. Tie nájdete nielen vo dverách (vrátane úchytu na 1,5l PET fľašu), ale tri schránky sa nachádzajú aj v čalúnení strechy, či na vrchu palubnej dosky, pod oboma prednými sedadlami a dva úložné priestory sú aj v podlahe pred zadnými sedadlami. Pri hodnotení interiéru sa pristavím pri dvoch veciach, ktoré ma nadštandardne zaujali. Prvým je tempomat. Jeho ovládanie je síce jednoduché, ale samotné fungovanie príliš nenadchne. Dôvodom je skokové pridávanie a uberanie rýchlosti, ktoré sa naviac nikde nezobrazuje. Takto podarené vozidlo si určite zaslúži komfortnejšie-prepracovanejšie ovládanie tempomatu. Druhou vecou je sedenie na mieste vodiča. Vynikajúce predné sedadlá som už spomínal, komfort sedenia však umocňovala aj rozmerná a oboma smermi nastaviteľná opierka, kde sa dal naozaj pohodlne položiť pravý lakeť. Bokom neostalo ani pohodlie ľavého lakťa na mäkkom čalúnení tapacíru dverí.
Audio časť sa svetu prezentuje rozmerným monochromatickým displejom a slušným zvukom. Systém bol vybavený aj základným navigačným systémom. Ovládanie audia je veľmi jednoduché, prehľadné, k dokonalej obsluhe mu chýbajú asi len tlačidlá na volante. Tuner poskytoval subjektívne veľmi slušnú citlivosť, čo rezultovalo do kvalitného posluchu rádia aj v odľahlejších častiach našej krajiny. Po zvukovej stránke nie je vzhľadom na zameranie vozidla prakticky čo vytknúť. Systém hral veľmi vyvážene, poskytoval dostatočne kvalitný-neskreslený zvuk, a to aj pri vyššej hlasitosti.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Pod kapotou Touranu sa nachádzal najznámejší turbodiesel posledných dvoch desaťročí, vlastným menom 1,9 TDI PD s maximálnym výkonom 77 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Vďaka kratšie odstupňovanej prevodovke poskytuje 1,5 tony vážiacemu Touranu obstojnú dynamiku, a to aj v obsadenom/naloženom stave. Dostatok sily motor prezentuje už od 1500 ot/min, podľa očakávania výraznejší nárast dynamiky prichádza okolo 2000 otáčok a s blížiacou sa 4000 tisícovou hranicou začína chuť zrýchľovať citeľne klesať. Hranice dynamiky som pociťoval len pri vyšších diaľničných rýchlostiach alebo pri razantnej jazde v obsadenom/naloženom stave. Nič nové nenapíšem, keď skonštatujem, že nízka hlučnosť nie je práve silnou stránkou tohto motora. Jedná sa najmä o výrazný klapot ozývajúci sa za studených štartov a extra príjemné nie je ani dunenie pri zrýchľovaní z nižších otáčok. Na slabšej úrovni je aj kultivovanosť, a tak je motor prítomný nielen po zvukovej ale aj pocitovej stránke. Aj keď sa takýto „nevychovaný“ prejav už dávnejšie v dieselovom svete nenosí, motor poskytuje jedno nezanedbateľné plus, obzvlášť v dnešnej dobe. Už asi tušíte o čom je reč. Samozrejme mám na mysli spotrebu. Tá je vzhľadom na veľkosť a hmotnosť vozidla naozaj potešujúca. Kombinoval som rodinnú jazdu, jazdu v meste a viac ako tretina testovania pripadla na pomerne rýchlu diaľničnú jazdu. Výsledná hodnota sa ustálila na peňaženku hladkajúcich 5,4 litra nafty na 100 km.
S motorom spolupracovala šesťstupňová mechanická prevodovka s vhodne odstupňovanými prevodmi. Snáď len šiesty prevodový stupeň by mohol byť pre ešte väčšiu úsporu paliva o trošíčku dlhší. Pri rýchlosti 130 km/h totiž motor točí na šestke asi 2800 ot/min. Samotné radenie rýchlostí je aj po 140 000 najazdených kilometroch presné s malými vôľami v koncových polohách. Ku kladom patrí aj vhodne umiestnená radiaca páka s krátkymi dráhami radenia.
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdné vlastnosti možno vzhľadom k zameraniu vozidla označiť ako nadpriemerné. Podvozok zvláda s prehľadom prejazd cez väčšinu nerovností, čo v praktickej reči znamená obstojný komfort pruženia a dobre utlmené rázy od kolies aj pri prejazde väčších dier. Potešujúce je, že sa pomerne komfortné/mäkšie naladenie podvozku v kombinácii s vyššou stavbou karosérie neodrazilo na priveľkých náklonoch vozidla v zákrutách a ani na slabšej jazdnej istote pri ostrejšej jazde. Touran nie je príliš citlivý ani na bočný vietor a pohoda za volantom vládne aj pri jazde na diaľnici 180 km/hod rýchlosťou. Za dobré jazdné vlastnosti vďačí Touran podvozku z Golfa V, čo v technickej reči znamená, že prednú nápravu tvorí zavesenie typu McPherson so spodnými trojuholníkovými priečnymi ramenami. Zadná náprava je viacprvková (štvorprvková), tvorená jedným pozdĺžnym a tromi priečnymi ramenami.
Dobre odladenému podvozku sekundovalo aj presné hrebeňové riadenie s vhodne naladeným elektromechanickým posilňovačom, ktorý pomôže komfortne zaparkovať, pri vzrastajúcej rýchlosti optimálne tuhne a umožňuje udržať dobrý kontakt s vozovkou aj pri rýchlejšej jazde.
Spomaliť vozidlo pomôžu účinné kotúčové brzdy s citlivým dávkovaním brzdného účinku. K tomu významne prispieva podtlakový posilňovač bŕzd s tzv. progresívnou charakteristikou. Všetky kolesá sú vybavené kotúčovými brzdami s jedno-piestovým plávajúcim strmeňom. Kotúče predných bŕzd sú s vnútorným chladením. Samotné brzdné spomalenie bolo na veľmi dobrej úrovni (viď. tabuľka), priemerný bol len nábeh plného brzdného účinku, ktorý sa pohyboval okolo 0,26 s.
Meranie č.1
Meranie č. 2
Meranie č. 1 | Meranie č. 2 | |
---|---|---|
Brzdná dráha | 26,66 m | 22,51 m |
Rýchlosť vozidla na začiatku plného brzdného účinku | 80,12 km.h -1 | 74,56 km.h -1 |
Brzdné spomalenie | 9,29 m.s -2 | 9,52 m.s -2 |
Pneumatiky (letné) |
Pirelli P 6000 205/55 R16
|
#colspan# |
Dezén |
5 mm
|
#colspan# |
Teplota |
9 °C
|
#colspan# |
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Vozidlo absolvovalo celý test po jazdnej stránke bez žiadnych problémov, z prevádzkového hľadiska nefungovalo otváranie schránky na vrchu palubnej dosky a trocha chytený bol aj dvojhmotový zotrvačník, čo sa prejavovalo slabším trhaním pri zábere spojky počas rozjazdu. Vozidlo odporúčam hlavne na rodinné používanie, či voľnočasové aktivity, kde je okrem dostatku priestoru pre posádku požadovaný aj veľký a dobre prístupný kufor. Vodiča potešia stabilné a zároveň dostatočne komfortné jazdné vlastnosti, primerane dynamický motor, ktorý na revanš za svoj chrochtavo-dunivý zvuk poskytuje veľmi dobrú spotrebu. Vozidlo malo v čase testovania 3 roky a niečo cez 140 000 km. Za požičanie ďakujeme AAA Auto Trenčín.
Konštrukcia | vznetový radový štvorvalec |
Palivo | diesel |
Rozvod | OHC, 2 ventily na valec |
Plnenie | PD |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (ccm) | 1896 |
Prevodovka | šesťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 77 pri 4000 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1900 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba paliva dosiahnutá v teste | 5,4 |
Objem nádrže (l) | 60 |
0-100 km/h (s) | 13,1 |
Dĺžka (mm) | 4407 |
Šírka (mm) | 1794 |
Výška (mm) | 1670 |
Rázvor náprav (mm) | 2678 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1498 |
Batožinový priestor (l) | 695/1989 |
Cena vozidla v čase testovania: 10 500 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
priestranný a variabilný interiér |
horší výhľad šikmo vpred |
vyvážené jazdné vlastnosti |
hlučnejší a menej kultivovaný motor |
účinné halogénové svetlomety |
užívateľsky menej prívetivý tempomat |
vynikajúce predné sedadlá |
pazvuky z útrob palubnej dosky pri zrýchľovaní z nižších otáčok |
veľmi úsporný motor |
|
presné a ľahko idúce radenie |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 FSI | 1390 ccm | BLG,CAVB | 125 kW |
1.4 TSI | 1390 ccm | BMY,CAVC | 103 kW |
1.4 TSI EcoFuel | 1390 ccm | CDGA | 110 kW |
1.6 | 1595 ccm | BGU,BSE,BSF | 75 kW |
1.6 FSI | 1598 ccm | BAG,BLF,BLP | 85 kW |
2.0 EcoFuel | 1984 ccm | BSX | 80 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | AXW,BLX,BLY,BLR,BVY,BVZ | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 TDI | 1896 ccm | BRU,BXF,BXJ | 66 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AVQ | 74 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BKC,BLS,BXE | 77 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | AZV | 100 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMM | 103 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMN,CFJA | 125 kW |
2.0 TDI 16V | 1968 ccm | BKD | 103 kW |
2 komentáre
Anonym
Ozaj podarene auto, mozem len potvrdit vsetko, co bolo napisane, na to aka to je „krabica“ tak nie je neohrabane a ceresnickou na torte je skromny apetit 🙂 Aakurat by som vytkol ten hrozny zadny ostrekovac znamy aj z inych modelov – ta „fontanka“ zospodu dosiahne len do spodnej casti okna a teda stierac vrch v lepsom pripade rozmaze, v tom horsom poskrabe, najmä pri zapnutych prednych stieracoch zaradenim Rka to automaticky hned taku smuhu aj spravi mimo vodicovho vedomia 🙂
Anonym
po 3 rokoch a 140 000 km ma v prdely dvojhmotny zotrvacnik a to je akoze v pohode?? oprava kolko? 700eur? keby ze to nieje VW uz ho v tom teste ociernujete ze? ale svaty VW group musi sa len chvalit….