Vysokotlakový zásobník paliva (rail – vstrekovacia lišta – rampa)
Funguje ako akumulátor paliva pod vysokým tlakom a zároveň tlmí kolísanie (kmitanie) tlaku, ku ktorému dochádza pulzujúcou dodávkou paliva z vysokotlakového čerpadla a neustálym otváraním a zatváraním vstrekovačov. Musí mať teda dostatočný objem na obmedzenie týchto kmitov, na druhej strane nesmie byť tento objem príliš veľký, aby sa po štarte rýchlo vytvoril potrebný konštantný tlak pre bezproblémové naštartovanie a chod motora. Pri optimalizácii výsledného objemu sa využívajú simulačné výpočty. Objem paliva vstrekovaného do valcov je do railu neustále dopĺňaný dodávkou paliva z vysokotlakového čerpadla. Na dosiahnutie zásobníkového efektu sa využíva stlačiteľnosť paliva pri vysokom tlaku. Ak je potom z railu aj väčšie množstvo paliva odčerpané, zostáva tlak takmer konštantný.
Ďalšou úlohou tlakového zásobníka – railu je rozdeľovanie paliva ku vstrekovačom jednotlivých valcov. Konštrukcia zásobníka je dielom kompromisu dvoch protichodných požiadaviek, má pozdĺžny tvar (sférický alebo rúrka) podľa konštrukcie motora a jeho umiestnenia. Podľa spôsobu výroby môžeme zásobníky rozdeliť do dvoch skupín, na kované a laserom zvárané. Ich konštrukcia musí umožniť montáž snímača tlaku v raili a obmedzovacieho resp. regulačného tlakového ventilu. Regulačný ventil upravuje tlak na požadovanú hodnotu, zatiaľ čo obmedzovací ventil iba obmedzuje tlak na maximálnu povolenú hodnotu. Stlačené palivo sa privádza vysokotlakovým potrubím cez prívodný otvor. Zo zásobníka je potom rozdeľované do vstrekovačov, pričom každý vstrekovač má svoje vlastné vedenie.
1 – vysokotlakový zásobník (rail), 2 – prívod od vysokotlakového čerpadla, 3 – snímač tlaku paliva, 4 – tlakový poistný ventil, 5 – spätný odvod paliva, 6 – obmedzovač prietoku, 7 – potrubie k vstrekovačom.
Tlakový poistný ventil
Ako už názov napovedá, tlakový poistný ventil obmedzuje tlak na maximálnu povolenú hodnotu. Obmedzovací ventil pracuje čisto na mechanickom princípe. Na strane pripojenia k railu má otvor, ktorý je uzavretý kužeľovitým koncom piestu v sedle. Pri prevádzkovom tlaku je piest pritláčaný pružinou do sedla. Pri prekročení maximálneho tlaku paliva je prekonaná sila pružiny a piest je zo sedla odsunutý. Nadbytočné palivo tak odteká cez prietokové otvory späť do zberného potrubia a ďalej do palivovej nádrže. Týmto sa chráni zariadenie proti deštrukcii vplyvom veľkého vzrastu tlaku pri funkčnej poruche. V najnovších verziách obmedzovacieho ventilu je integrovaná funkcia núdzového chodu, vďaka nej je aj v prípade otvoreného vypúšťacieho otvoru zachovaný minimálny tlak a umožnená obmedzená jazda vozidla.
1 – prívodný kanálik, 2 – kužeľový ventil, 3 – prietokové otvory, 4 – piest, 5 – tlačná pružina, 6 – doraz, 7 – teleso ventilu, 8 – spätný odvod paliva.
Obmedzovač prietoku
Táto súčiastka je namontovaná na zásobníku tlaku a prechádza ním palivo ku vstrekovačom. Každý vstrekovač má vlastný obmedzovač prietoku. Úlohou obmedzovača prietoku je eliminovať únik paliva v prípade poruchy na vstrekovači. Deje sa to v prípade, ak odber paliva jedného zo vstrekovačov presiahne maximálne prípustné množstvo nastavené výrobcom. Po konštrukčnej stránke sa obmedzovač prietoku skladá z kovového puzdra s dvoma závitmi, pričom jeden slúži na namontovanie na zásobník a na druhý sa priskrutkuje vysokotlakové potrubie ku vstrekovačom. Piestik, ktorý sa nachádza vo vnútri, je pritláčaný pružinou smerom k zásobníku paliva. Tá sa svojou silou snaží udržať kanálik otvorený. Pri práci vstrekovača dochádza k poklesu tlaku, čím dôjde k posunu piestu smerom k výstupu, nedôjde však k úplnému uzavretiu. Pri správnej funkcii vstrekovača trvá pokles tlaku len malú chvíľu a pružina tak vráti piestik do pôvodnej polohy. V prípade poruchy, kedy sa odber paliva zväčší nad stanovenú hodnotu, trvá pokles tlaku tak dlho až prekoná silu pružiny. Potom piestik dosadne do sedla na strane výstupu a v tejto polohe zostane až do zastavenia motora. Tým sa uzavrie prívod paliva k chybnému vstrekovaču a zamedzí sa k nekontrolovateľnému úniku paliva do spaľovacieho priestoru. Obmedzovač prietoku paliva však funguje aj pri poruchách kde dochádza len k menšiemu úniku paliva. Vtedy sa piestik síce vracia, ale nie až do svojej pôvodnej polohy a po určitom čase – počte vstreknutí dosadne až do sedla a odstaví prietok paliva k poškodenému vstrekovaču do vypnutia motora.
1 – pripojenie k railu, 2 – uzatváracia vložka, 3 – piest, 4 – tlačná pružina, 5 – puzdro, 6 – pripojenie ku vstrekovačom.
Snímač tlaku paliva
Tlakový snímač využíva riadiaca jednotka motora na presné stanovenie okamžitého tlaku v zásobníku paliva. Na základe veľkosti meraného tlaku generuje snímač napäťový signál, ktorý následne vyhodnocuje riadiaca jednotka. Najdôležitejšou časťou snímača je membrána, ktorá sa nachádza na konci prívodného kanálika a na ktorú tlačí privádzané palivo. Na membráne je umiestnený polovodičový prvok ako snímací člen. Snímací člen obsahuje na membráne naparené elastické rezistory v mostíkovom zapojení. Merací rozsah je určovaný hrúbkou membrány (čím silnejšia membrána, tým vyššie tlaky). Pôsobením tlaku na membránu dôjde k jej prehnutiu (cca 20-50 mikrometrov pri 150 MPa) a tým aj k zmene odporu elastických rezistorov. S meniacim odporom sa zmení aj napätie v obvode v rozsahu 0 až 70 mV. Toto napätie je následné zosilnené vo vyhodnocovacom obvode na rozsah 0,5 až 4,8 V. Privádzacie napätie snímača je 5V. Stručne napísané, tento člen premieňa deformáciu na elektrický signál, ktorý je upravený – zosilnený a odtiaľ putuje do riadiacej jednotky na vyhodnotenie, kde sa s pomocou uloženej charakteristiky vypočíta tlak paliva. Ten je v prípade odchýlky upravovaný regulačným tlakovým ventilom. Tlak je takmer konštantný a nezávisí na zaťažení a otáčkach.
1 – elektrická prípojka, 2 – vyhodnocovací obvod, 3 – membrána so snímacím prvkom, 4 – vysokotlakové pripojenie, 5 – upevňovací závit.
Regulátor tlaku paliva – regulačný ventil
Ako už bolo spomínané, v zásobníku tlaku paliva je potrebné udržiavať takmer stály tlak nezávisle na zaťažení, otáčkach motora, atď. Fungovanie regulátora spočíva v tom, že ak je potrebný nižší tlak paliva, v regulátore sa otvorí guličkový ventil a prebytočné palivo sa odvedie spätným potrubím do palivovej nádrže. Ak naopak poklesne tlak v zásobníku paliva, ventil sa uzavrie a čerpadlo potrebný tlak paliva natlakuje. Regulátor tlaku paliva je umiestnený buď na vysokotlakovom čerpadle alebo na zásobníku paliva. Regulačný ventil pracuje v dvoch režimoch, ventil je aktivovaný alebo nie. V prípade neaktívneho režimu nie je privedené na elektromagnet žiadne napätie, a teda elektromagnet nevyvíja žiadnu silu. Gulička ventilu je do sedla pritláčaná len silou pružiny, tá má tuhosť zodpovedajúcu tlaku asi 10 MPa, čo je otvárací tlak paliva. Ak je na cievku elektromagnetu privedené elektrické napätie – prúd, tento začne spolu s pružinou pôsobiť na kotvu a tá tlakom na guličku uzavrie ventil. Ventil je uzavretý až do doby, než dôjde k vyrovnaniu medzi silami od tlaku paliva na strane jednej a elektromagnetom a pružinou na strane druhej. Potom je otvorený a udržiava konštantný tlak na požadovanej úrovni. Na meniaci sa tlak spôsobený jednak kolísajúcim množstvom dodávaného paliva a odberom vstrekovačov reaguje riadiaca jednotka rôznym otvorením regulačného ventilu. Pre zmenu tlaku prúdi elektromagnetom menší či väčší prúd (jeho účinok sa buď zosilňuje alebo zoslabuje) a tým je gulička buď viac alebo menej tlačená do sedla ventilu. Common-rail prvej generácie využíval regulačný tlakový ventil DRV1, do druhej a tretej generácie je inštalovaný ventil DRV2 alebo DRV3 spolu s dávkovacou jednotkou. Vďaka dvojstupňovej regulácii dochádza k menšiemu ohrevu paliva, ktoré potom nemusí byť dodatočne chladené v prídavnom chladiči paliva.
1 – guličkový ventil, 2 – kotva elektromagnetu, 3 – elektromagnet, 4 – pružina.
Snímače teploty
Snímače teploty sa používajú na meranie teploty motora z teploty chladiacej zmesi, teploty plniaceho vzduchu v sacom potrubí, teploty motorového oleja v mazacom okruhu a teploty paliva v palivovom potrubí. Princíp merania pri týchto snímačoch je zmena elektrického odporu spôsobená vzrastajúcou teplotou. Ich napájacie napätie 5 V sa zmenou odporu mení, následne sa potom prevádza v digitálnom prevodníku z analógového na digitálny signál. Tento signál následne putuje do riadiacej jednotky, ktorá podľa prednastavenej charakteristiky vypočíta zodpovedajúcu teplotu.
Snímač polohy a otáčok kľukového hriadeľa
Tento snímač sa stará o stanovenie presnej polohy a z toho vyplývajúcich otáčok/min kľukového hriadeľa. Jedná sa o indukčný – Hallov snímač, ktorý je umiestnený na kľukovom hriadeli. Snímač dodáva elektrický signál do riadiacej jednotky, ktorá túto hodnotu elektrického napätia vyhodnocuje, napr. pre pre začiatok (resp. koniec) vstrekovania paliva, atď. Pri nefunkčnom snímači nejde vozidlo naštartovať.
Snímač polohy a otáčok vačkového hriadeľa
Snímač otáčok vačkového hriadeľa je funkčne podobný snímaču otáčok kľukového hriadeľa a používa sa na určenie, ktorý piest je v hornej úvrati. Ten fakt je potrebný na určenie presného načasovania zážihu pri benzínových motoroch. Okrem toho sa používa na diagnostiku preskočenia rozvodového remeňa alebo reťaze a pri spustení motora, kedy pomocou tohto snímača riadiaca jednotka motora motora zistí, ako je vlastne celý mechanizmus kľuka-ojnica-piesty na začiatku natočený. V prípade motorov s VVT – variabilným časovaním ventilov sa používa na diagnostiku činnosti variátora. Motor môže existovať aj bez tohto snímača, je však nutný snímač otáčok kľukového hriadeľa a následne sú otáčky vačkového a kľukového hriadeľa delené v pomere 1:2. Pri dieselovom motore má tento snímač len iniciačnú úlohu pri štarte, kedy informuje ECU (riadiacu jednotku), ktorý piest je ako prvý v hornej úvrati (ktorý piest pri pohybe do hornej úvrate sa nachádza v kompresnom alebo výfukovom zdvihu). To práve pri štarte nemusí byť zrejmé zo snímača polohy kľukového hriadeľa, avšak pri činnosti motora sú už informácie získavané z tohto snímača plne dostatočné. Vďaka tomu dieselový motor aj pri výpadku snímača na vačkovom hriadeli pozná stále polohu piestov a aký zdvih konajú. V prípade poruchy tohto snímača vozidlo nejde naštartovať alebo štartovanie trvá dlhšie. Podobne ako v prípade poruchy snímača na kľukovom hriadeli sa aj tu rozsvieti kontrolka riadenia motora na prístrojovom paneli. Obvykle sa používa tzv. Hallov snímač.
36 komentárov
Okoloidúci
Obsahovo vyhovujúce,snáď len jedna pripomienka k popisu funkcie teplotných snímačov.
Tzv. AD – prevodník ktorý spracuje analógovy signál t.j. v tomto prípade el.napätie
do dig.formy sa nachádza priamo v r.j. motora čiže dig.forma nevychádza priamo
z daného teplotného snímača.Umiestnenie AD prevodníka priamo do telesa snímača sa
zatiaľ nekoná,napr. aj z rozmerových dovodov.
Roman
Prosím o radu.Mám ford focus II s motorom 1.6 TDCI 😯 kw,zavada sa prejavuje nie často čo je pre nas dosť naročne ju špecifikovať.Motor zhasne počas jazdy a po chvíle cca 30sek. ho naštartujem a ide v pohode.Na diagnostike nam vykazuje dve zavady: vysoky tlak a nízky tlak.Po diagnostike som vyčistil sitko v nadrži,vymenil som snimač vačky s palivovím filtrom a zmerali sme na prepadoch trisky dodavku paliva a zavada sa stale opakuje.Nebude to regulátor paliva,nerad by som ho kupil a zavada sa bude opakovať.Da sa dako odskušať či je v poriadku? Vopred ďakujem za radu
pato
zdravim malsom ten isty problem auto islo bezproblemov akonahle dosiahlo pracovnu teplotu zhasol motor znovusa dal nastartovat az po 5 min.ajto v nudzovom rezime tizsom povymienal vselico mozne a chyba bola v snimaci polohy klukoveho hriadela vymenilsomho a autak jazdi bez problemov
pato
mam pezot 2.2hdi uz som vymenil pomaly vsetko cosa tika pal sistemu a motor pri studenom starte kolyse ale kedsa zohreje otackysa ustalia ani v pezote nevedia nato dojst stalomato uz dost penazi ale stalemato zaujima cotoma nasvedomy trisky nove snimac tlaku vaha vzduchu zhavice zhaviaca riadiaca jednotka okrem vstrekovacieho cerpadla som uz fakt vymenil vsetko dakujem za radu
juraj
poprosim ,mam fiat stilo 88kw jtd ,pocitac mi vyhadzuje chybu preruseny kabel snimaca teploti paliva ale neviem ze gde sa tento snimac nachadza poprosim o vysvetlenie ,dakujem
M.
Malo by to byť niekde v okolí bodu 4, mrkni sa na obr.: http://www.alfaworkshop.co.uk/images/108-0-800.jpg
juraj
10.03.2015 o 18:08
poprosim ,mam fiat stilo 88kw jtd ,pocitac mi vyhadzuje chybu preruseny kabel snimaca teploti paliva ale neviem ze gde sa tento snimac nachadza poprosim o vysvetlenie ,dakujem
juraj
ale neviem ze kde sa tento snimac teploty paliva nachadza
Anonym
Ja mam tento problem s xsaruu HDi 20.nejde nasrtovat na starter ale ked sa spustim dolu svahom a roztocim startter tak chyti
Martin
Zdravim mam kiu sportage 2005 2.0crdi 83kw ked dosiahne prevadzkovu teplotu tak motor zhasne a rozsvieti sa kontrolka imobilizeru musim pockat 10/20 minut a auto zase chvylu ide vymenil som snimac tlaku paliva aj snimac vackoveho hriadela moze to robit snimac klukoveho hriadela?prosim poraďte už som z toho zúfalí.
Yan
Čerpadlo pri zahriatí nedodáva potrebný tlak paliva !Istý človek si pomohol tak že dal liter oleja do dvojtaktu na 50l nafty a spravil ešte 15 000 km do úplneho konca čerpadla.Ja by som radšej riešil Go čerpadla.Všetko je o €.
Jaro
nazdarek mam golfa 1.6 tdi pri rannom studenom starte mi zacnu skakat otacky a zhasne motor v 90% pripadoch ked postlacom plyn a podrzim to prestane niekedy to musim zopakovat 2-3x lebo nie vzdy to reaguje na plyn na diagnostike ziadna chyba nema s tym daku skusenost? po vymene pal filtra ziaden rozdiel ked sa auto zohreje nieje ziaden problem ani so startom
Yan
Možno to bude ,chudá zmes – vybehané čerpadlo a vstreky ,udajne pomáha zvýšenie štartovacej dávky!
Martin
Uz startuje golfik v pohode? Ja mam renault thalia a robi mi to iste. Skusim asi vymenit regulator tlaku paliva
Fero
Ja mam Fiat ducato 2,3 JTD r.v. 2008 88 kw o čo ide štarter sposoboval odpalenie čidla vačky po odstraneni problemu auto na volnobehu začalo tarakovať otačky lietali ako len chceli diagnostika ukazala snimač tlaku vymenil som ho ale nepomohlo na studeno naštartuje na šupu ale teply už nie bud dlho alebo vobec.nestretol sa niekto s takym problemom?Ďakuje Fero PO
Yan
Vyzerá to na regulátor paliva na čerpadle netesní dobre za tepla preto skáču otáčky, potom už len vstrekovače môžu tiecť do odpadu alebo je hlavné čerpadlo po smrti…
Pubo
Polohu (otáčky) kľukovky sníma indukčný snímač, polohu vačky (teda u JTD) sníma Halov snímač – to je niečo iné ako indukčný.
pavel
chci se zeptat mam kia carens disl rok 2003 mam takovy problem nejde startovat ale pokud to roztahnu tak to chytne a jede ale nesmim přidat vic jak čtvrt plynu pokud přidam vic tak to zhasne a potom už to ani neroztahnu musim vymontovat z boku ventyl vypustit naftu a potom to zase jde roztahnout nevim zda to nedela ze tam jde moc nafty a motor se dusi nebo to je neco jine v servisu mi to daly na počitač a pry žadnou zavadu jim to neukazalo tak pokud nekdo vi co byto mohlo byt budu rad za každou radu dekuji
Yan
Predpoklad ,že vysokotlaké čerpadlo nedodáva dostatočný tlak paliva….repas !
Martin z Martina
mozno to niekomu pomoze. mam Peugeot 406HDi 66kw, mal som problemy so startom v zime, ak bolo pod -7, tak nie a nie chytit, plus ked som slapol poriadne na plyn, ci uz v kopci alebo pri predbiehani, motor zdochol a nesiel naskocit, starter krutil jak o dusu, ale nedostaval palivo. Az po minute zas vsetko slo OK, pokial som mu zas nedal plyn na podlahu.
Robil som repas trysiek, a kadeco ine a nakoniec pomohla vymena regulatoru tlaku paliva. Chlap v servise to vybral z nejakeho ineho starsieho auta a chodilo to zas super. Po cca 5 rokoch zas zacali problemy so studenymi startami, nepohla vymena zhavicov, palivoveho filtra, uz som chodil na 3 zhavicoch, kedze jeden sa mi podarilo zalomit(uz mi ho sused opravil). Teraz to niekedy chyti pri -8, inkodeny nie pri -5.
Dnes rano som skusil teplovzduskou nahriat ten regulator a cidlo teploty paliva na rampe a auto pri -9 chytilo na prvu supu. Nejdem to menit, kedze auto uz ma 18 rokov a nabehanych skoro 300tisic, ale chcem to skusit vycistit, ci to pomoze, ked nie, zima uz cochvila konci a v lete to chodi ako hodinky.
Miroslav Mařík
Mám ducato 2,8 jtd r.v. 2001. Kde na motore je čidlo tlaku oleja ? Nesvieti mi kontrolka , žiarovka je dobrá. Prosím odpíšte.
Yan
Iste porušené elektrické spojenie na čidle alebo trase na budík.Zvyčajne sa čidlo nachádza na bloku motora v jeho dolnej tretine býva dvoj žilové.Prípadne je vadne to čidlo.Býva napr. zelené v bielom plaste….blízko napr.olejového filtra.
Patrik Papúch
Zdravím, mám takýto problém. Pri zohriatí motora, mi pri voľnobehu vieto kontrolka oleja. Keď trochu pridám na otáčkach tesne pod 1000, tak zhasne. ymail som čidlo, vyčistil som kôš v olejovej vani. Stále svieti. Merali sme tlaky, no ten budík bol asi trochu pošahaný tak neviem či je to smerodatné, ale pravdepodobne mám nizky tlak oleja. Viete mi poradiť čo s tým?
Ďakujem.
Yan
Asi vybehaný motor možno by pomohol hustejší olej alebo ceramizér možno nové čerpadlo oleja no iste Go motora ….Pri nafťaku často ľudia jazdia pod otáčky a tak si ničia kľuku – uloženie vyderú a potom nemaže alebo sa zadrie kľuka.
Patrik
Vymenil som olej za 10W40 a prestalo to.
Yan
Renault 1.9 dci , motor za studena štartuje zohriaty neštartuje.Až po vychladnutí alebo pomocou štartovacieho spreja alebo roztiahnutim na lane alebo s kopca na drnc. Voľnobeh neskáče , motor má plynulý chod , nedymí ,spotreba ako má byť ,výkon poriadny bez vynechávania.Emisie OK,Diagnostika nehlási nič.Tlak paliva na voľnobehu 272.Čistená nádrž,nové pomocné čerpadlo,nový filter Mann,nafta čistá,vysokotlake čerpadlo CP1 Bosch druhé , čidlo na ňom nové, na rampe nové , čidlo teploty OK , motýlik na kľuke OK,váha vzduchu nová , vstrekovače po repase – odskúšane no sviňa Renault nejde a nejde!
Pri výmene vstrekovačov išlo tak 10 štartov ako má ísť,pri zásahu v palivovej sústave keď došlo k sebemalému zavzdušnenie palivovej sústavy to išlo pár štartov ako má no potom sa to vrátilo do starých koľají.Tak neviem…Mál niečo podobné_?
P.S. Camon rail nikdy viac!
Yan
Som ešte zabudol , nova baterka- štartér po repase , kontrola relátok a poistiek i ukostrenia ,všetko OK .
Yan
Už TO JEDéééé….
Roman
Mám Citroen Jumper 2.8 hdi nejde naštartovať za studena po zohriati naštartuje ale niekedy mu musím pridať plyn
Lubos
Mam Hyundai terracan 2005, ide ako hodinky kym sa nezohreje na prevadzkovu teplotu…potom nudzak a nestartuje az po 10, minutach…ktore cidlo ci ventil to moze robit??? Keby to boli vstrekovacie tryski, tak by to nestartovalo ani za studena…Dakujem
Paľo
Vw caddy 1,6 tdi 75 kw po výmene vstrekovaca nejde naštartovať ako by nedostavalo palivo ale palivo dostáva všetko bolo ovsdusnene cez počítač ale nič…. ma niekto s tým skúsenosť? Ďakujem
Alik1986
Vstrekovače boli nakódované ?
Marek
Rozhodne snimac klukoveho hriadeľa, mal som to isté na santa fe. 😉
milos
renault premium 420dci pri nizkch teplotach/-8 a nizsie/nechce nastartovat toci ale bez odozvy ani nema snahu ako keby ma bloknutu naftu .ked chyti tak ma pekny pravidelny chod nedymi ide pekne. nemalniekto taky problem?
Alex
Zdravím poprosil by som o radu mam fiat stilo 1.9jtd, 85kw a mam taky problém že mi tlači naftu späť do vstrekov tým pádom mi nehce auto naštartovať škúšal som už s mojej strany všetko neviem kde mohla nastať chyba po odpojemí hadičky prepadu od vstrekov motor naskočí na brnk fakt nechápem za každé info budem vďačný…
Igor
Zdravím. prosím o radu .povýmene trysky na renault trafic 2.0 dci motor naskočí ale po chvíli zdochne .čím to može byť Dakujem za rady