Hyundai Trajet síce neoplýva krásou a imidžom, ale zaujme priaznivou cenou, veľkým vnútorným priestorom a možnosťou prepravy až siedmich cestujúcich. Pri kúpe však treba byť opatrný, keďže niektoré poruchy môžu výhodnosť kúpy poriadne predražiť.
Hyundai Trajet bol predstavený na jesennom frankfurtskom autosalóne v roku 1999. Na trhy sa dostal začiatkom roka 2000 a ponúkal sa v päť alebo sedemmiestnom prevedení s troma motormi (2,0i – 100 kW, 2,7i V6 – 118 kW a jeden turbodiesel 2,0 CRDi – 83 kW). Motory boli kombinované s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Koncom roka 2000 bol motor 2,7i V6 modernizovaný a jeho výkon vzrástol na 127 kW. V roku 2004 prešiel model Trajet faceliftom, motor 2,0i dostal variabilné časovanie sacích ventilov CVVT a výkon 103 kW. V roku 2006 prestal Hyundai predávať Trajet na európskom trhu. Na iných trhoch sa model predával až do roku 2008, ale bez dieselového motora.
Bariérovým testom Euro NCAP prešiel Hyundai Trajet v roku 2003. Za bezpečnosť posádky pri náraze dostal tri hviezdičky z piatich (20 bodov). Ohľaduplnosť k chodcom bola ohodnotená len jednou hviezdičkou z maximálnych štyroch (9 bodov). Bezpečnosť detí v autosedačkách s v roku 2003 nehodnotila.
Interiér vozidla príliš nenadchne ani po dizajnovej a ani materiálovej stránke. Mäkčené plasty sa nachádzajú len v hornej časti palubnej dosky, všetko ostatné je zhotovené z tvrdého a nie príliš pohľadného plastu. Slabšie je aj dielenské spracovanie interiéru (hlavne spoje jednotlivých plastových dielov) a neobvyklé nie sú ani rôzne pazvuky hlavne pri jazde po nerovnej ceste. Oproti konkurencii sa o niečo ťažšie zatvárajú dvere (hlavne zadné), čo môže prekážať najmä krehkejším pasažierom a deťom. Po ergonomickej stránke je sedenie aj ovládanie prvkov výbavy na dobrej úrovni, samozrejme je treba si zvyknúť na trocha autobusové sedenie, ale to je pri MPV bežná vec. Rovnako zvyk vyžaduje aj na nastavovanie výšky predného sedadla, keďže sa zdvíha len sedák a operadlo zostáva na mieste. Čalúnenie sedadiel je príjemné až mäkké, na bežné cestovanie vyhovuje aj ich tvarovanie. Miesta na sedenie je dostatok v prvom, v druhom a tiež aj treťom rade, treba sa len pripraviť na trocha menej pohodlný prístup k poslednému radu sedadiel. Výhodou je úplne rovná podlaha a tiež skutočnosť, že každé zo sedadiel 2. a 3. radu je zhotovené ako samostatné a dá sa veľmi ľahko vymontovať.
Stačí sa trochu pohrať a z Trajetu je buď dodávka s dvomi sedadlami alebo kancelária so sedadlami otočenými oproti sebe so stolčekom uprostred. V sedemmiestnom usporiadaní je objem kufra Trajetu len skromných 270 litrov. Pri päťmiestnom usporiadaní už stúpne na viac ako 1500 litrov a v dvojmiestnom usporiadaní ponúkne Trajet jaskyňu s objemom takmer 3200 litrov. Poteší aj pravouhlé tvarovanie kufra a podlaha bez rôznych schodkov a výstupkov.
Trajet ponúka komfortné jazdenie a dostatočne mäkko filtruje väčšinu nerovnosti na našich cestách. Na druhej strane pomerne mäkký podvozok a vyššia stavba karosérie znamenajú väčší náklon v zákrute a pri ostrejšej jazde aj s tým spojené horšie držanie jazdnej stopy. Pri bežnom jazdení sa však chová Trajet stabilne a v spojení so slušným komfortom pruženia poskytuje dostatok jazdnej pohody. Po konštrukčnej stránke je vpredu zavesenie typu McPhersom a vzadu dvojica pozdĺžnych vzájomne spojených ramien. Riadenie je pomerne preposilované, čo uľahčuje otáčanie a manévrovanie s vozidlom, na druhej strane poskytuje len slabý kontakt o dianí kolies na vozovke. Taktiež presnosť riadenia a citlivosť okolo stredovej polohy je len priemerná.
Motorová ponuka Trajetu je pomerne skromná, pričom ako základ slúžil 16 ventilový dvojliter s výkonom 100 kW (181 Nm) alebo po modernizácii 103 kW (184 Nm). Vzhľadom na hmotnosť vozidla takmer 1,8 tony nemožno očakávať nejaké svižné jazdenie, na bežné premiestňovanie z bodu A do bodu B však postačuje. Pre svižnejšie jazdenie je potreba motor viac potočiť, pričom nad 3000 ot/min dáva o sebe vedieť ostrejším hlasom. Motor vychádza z konštrukčnej rady Beta a má veľa spoločných znakov s menšou 1,6-kou známou napr. z Elantry. Vymedzovanie ventilovej vôle sa ale na ňom nedeje hydraulicky ako pri 1,6-ke, ale mechanicky s podložkami. Jeho konštrukciu je možné označiť za dlhozdvihovú (vŕtanie 82 mm a zdvih 93,5 mm), čo sa odráža na väčšej ochote zrýchľovať aj v nižších otáčkach.
O málinko viac živosti ponúkala modernizovaná verzia, ktorá bola vybavená variabilným časovaním sacích ventilov CVVT pomocou lopatkového variátora. Dvojliter si pri bežnom jazdení vypýta okolo 9-10 litrov, samozrejme častejšie vytáčanie alebo jazda mestom znamená spotrebu 12-13 litrov na 100 km. Podstatne viac dynamiky ponúka šesťvalec 2,7 V6. Papierovým výkonom 127 kW (250 Nm) síce neohúri, v praxi však ponúka solídny záťah v širokom spektre otáčok. Negatívom je vyššia spotreba, pohybujúca sa v priemere okolo 11-12 litrov a kombinácia len so štvorstupňovým automatom. Motor pochádza z konštrukčnej rady Delta, má 24 ventilový rozvod a štvoricu vačkových hriadeľov poháňaných ozubeným remeňom. Je celohliníkovej konštrukcie so suchými liatinovými vložkami. Okrem slušného zvezenia vyžaduje pomerne náročný servis – skúseného mechanika (špeciálny automatický napinák rozvodového remeňa so samostatným mazacím okruhom).
Pre našinca bude tou „správnou“ voľbou turbodiesel 2,0 CRDi s výkonom 83 kW pri 4000 ot/min a krútiacim momentom 255 Nm pri 2000 ot/min. Motor sa vyznačuje pomerne kultivovaným behom, vozidlu poskytuje primeranú dynamiku a dosahuje priemernú spotrebu okolo 8-8,5 litra na 100 km. Oproti benzínovým kolegom je však podstatne menej spoľahlivejší. Nezriedka hnevá tečúce vysokotlakové čerpadlo Bosch CP1, vyskytuje sa aj chybné turbodúchadlo, chybný regulátor tlaku paliva a pri väčšom množstve najazdených kilometrov aj opotrebované vstrekovače.
Oplatí sa skontrolovať funkčnosť klimatizácie a elektrickej výbavy vozidla, ktorá vie občas pohnevať. Netreba podceňovať ani stav tlmičov, ktoré nepatria k najlacnejším. Taktiež spojková lamela má slabšiu životnosť a viac zaťažované vozidlá majú nadmerne opotrebované ložiská kolies, čo prezrádza typické hučanie. Zriedkavé nie sú ani nadmerne opotrebované brzdy (platničky aj kotúče), vôle na prednej náprave a problémy s alternátorom. Pozor si treba dávať na stav prevodovky a radenie prevodových stupňov. Opravy bývajú veľmi drahé. Pri dvojlitrovom motore sa občas vyskytujú prasknuté zvody výfukového potrubia, ktoré nanešťastie sú v celku s katalyzátorom, a tak výmena je dosť nákladná. Pri dvojlitrovom diesely treba pozerať na rovnomerný chod motora a vyrovnaný záťah bez nadmerného dymenia. V opačnom prípade sa môže jednať o nadmerne opotrebované vstrekovače, či turbodúchadlo. Pozor aj na tečúce vysokotlakové čerpadlo alebo poruchový regulátor tlaku paliva. Motory Trajetu sa vyznačujú aj občasnými únikmi motorového oleja.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové MPV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4695 x 1840 x 1760 |
Rázvor (mm): | 2830 |
Batožinový priestor (l): | 270/1500/3200 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 65 |
Prednosti a nedostatky
vnútorná priestrannosť |
menšia spoľahlivosť dieselového motora |
veľmi dobrá variabilita interiéru |
vyššie ceny originálnych náhradných dielov |
obrovský kufor pri päť a hlavne dvojmiestnom usporiadaní |
fádny dizajn |
sedem plnohodnotných miest na sedenie |
lacno pôsobiace plasty a slabšie dielenské spracovanie |
spoľahlivé benzínové motory |
slabšie odhlučnenie podvozku a interiéru |
komfortné odpruženie |
relatívne malý kufor pri sedemmiestnom usporiadaní |
preposilované a menej presné riadenie |
Najčastejšie poruchy
občas nefunkčná klimatizácia a elektrická výbava vozidla |
slabšia životnosť spojkovej lamely |
nadmerne opotrebované ložiská kolies - hučanie (viac zaťažované vozidlá) |
nadmerne opotrebované brzdy - platničky aj kotúče |
vôle na prednej náprave |
problémy s alternátorom |
nefunkčná prevodovka |
občas prasknuté zvody výfukového potrubia (2,0i) |
nadmerne opotrebované vstrekovače alebo turbodúchadlo - nerovnomerný chod motora, nadmerné dymenie (2,0 CRDi) |
tečúce vysokotlakové čerpadlo (2,0 CRDi) |
poruchový regulátor tlaku paliva (2,0 CRDi) |
občasné úniky motorového oleja z motoru |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i 16V (100, 103 kW). Príliš akčnosti síce dvojliter neponúka, na bežné jazdenie však postačuje. Vyznačuje sa dobrou spoľahlivosťou a pri bežnom jazdení aj akceptovateľnou spotrebou. Prevádzkové náklady sa dajú znížiť bezproblémovým aplikovaním alternatívneho pohonu na LPG. |
2,0 CRDi (83 kW). Turbodiesel sa síce vyznačuje obstojnou dynamikou a najnižšou spotrebou, na druhej strane trápia ho podstatne častejšie technické problémy oproti benzínovým agregátom. Prípadné opravy tak naoko lacnejšiu prevádzku môžu značne predražiť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1975 ccm | G4GC-G | 103 kW |
2.0 | 1997 ccm | G4JP-G | 100 kW |
2.7 V6 | 2656 ccm | G6BA-G | 127 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 CRDi | 1991 ccm | D4EA | 83 kW |