Presklenie automobilov zabezpečuje funkciu prieniku svetla do kabíny vozidla, umožňuje posádke sledovať situáciu na ceste a v jej okolí, možnosť videnia do vozidla, slúži však aj na ochranu cestujúcich (nákladu) pred nepriaznivými účinkami poveternostných vplyvov (vetra, UV žiarenia, tepla, chladu a pod). Správnym osadením skiel dochádza tiež ku spevneniu karosérie. Výmena, alebo oprava skiel sa realizuje predovšetkým pri ich poškriabaní (napr. stieračmi), pri popraskaní, prípadne pri netesnosti uloženia. Podmienky zasklenia vozidiel upravuje Vyhláška MDPT SR 464/2009 – Podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. §4 ods. 5. Úpravy a opravy zasklenia vozidiel, ktoré majú za následok zníženie svetelnej priepustnosti, je možné vykonávať iba pri dodržaní podmienok podľa predpisu EHK č. 43. Úpravy a opravy zasklenia vozidiel je možné vykonávať len mimo vzťažnej plochy „A“ čelného skla. Technológiou úpravy a opravy zasklených plôch vozidiel musí byť zabezpečené, aby sklo v opravovanom mieste nemenilo farbu predmetov, návestných svetiel a svetelných signálov.
Trocha teórie
Všetky výhľadové sklá vozidla delíme na čelné, bočné a zadné. Bočné ďalej na pravé alebo ľavé, zadné alebo predné a sťahovacie alebo trojuholníkové. Zadné a predné okná potom na vyhrievané a nevyhrievané. Čelné a zadné sklá môžeme rozdeliť na montované do gumy alebo vlepovanými do karosérie a všetky sklá ešte podľa zafarbenia. Sklá montované do gumy na osobných automobiloch sú prevažne na starších typoch vozidiel. Pri nových typoch sa tento druh montáže prakticky nevyskytuje, až na vozidlá vyrábané na zvláštne želanie zákazníkov. O niečo väčší výskyt je pri úžitkových vozidlách (nákladné vozidlá, autobusy, stavebné stroje a pod.) Všeobecne možno vyhlásiť, že táto technológia je už z veľkej časti vytlačená technológiou skla vlepovaným do karosérie.
Lepené sklá sa do karosérie uchycujú pomocou špeciálnych fixátorov. Ide o dvojzložkové fixátory na báze polyuretánu s dobou tvrdnutia 1 až 2 hodiny (čas po ktorom je možno s vozidlom manipulovať) pri 22 ° C. Tieto výrobky sú vyvíjané v spolupráci s výrobcami autoskiel a fungujú ako spojivo medzi karosériou a keramickým rámčekom umiestneným pri cca 600 ° C priamo na plochu autoskla. Pri dodržaní technologického postupu je fixácia prakticky trvalá.
Čelné sklá a ich výbava
Všeobecne možno výbavu čelných skiel deliť približne do týchto kategórií: zafarbenie (tónovanie), vyhrievanie, snímače, antény, akustistické fólie, spätná projekcia na čelnom skle.
Zafarbenie autoskiel
Ide o technológiu, ktorá znižuje prenos svetla, potláča svetelnú energiu, odráža svetelnú energiu, utlmuje UV žiarenie, absorbuje svetelnú a tepelnú energiu slnečného žiarenia a zvyšuje tieniaci koeficient.
Konštrukcia a zafarbenie (tónovanie) autoskiel
Vysvetliť druhy zafarbenia čelných skiel bez znalosti ich konštrukcie by mohlo byť nezrozumiteľné, preto uvediem nasledovné informácie. Čelné sklo sa skladá z dvoch vrstiev buď zafarbeného alebo číreho skla a bezpečnostnej fólie medzi týmito vrstvami. Zafarbenie skla vždy určuje farba skla, zafarbenie protislnečného pruhu vždy určuje farba fólie. Tvar skla sa vyrezáva z rovného tabuľového skla a vkladá sa do sklárskej pece na špeciálne tvarovanú kokilu kopírujúcu budúci tvar autoskla. Následne je sklo zohriate na teplotu cca 600 ° C, čím začína mäknúť a vlastnou váhou kopírovať tvar kokily. Tesne pred začatím ohrevu je na jednu vonkajšiu vrstvu nanesený keramický rámček, pre správne spojenie s lepidlom pri budúcom vlepení skla do karosérie vozidla. Celý proces trvá niekoľko sekúnd. Takto sa vytvarujú obe vrstvy skla a potom je medzi ne vložená nepriehľadná bezpečnostná fólia. Celý výrobok je opäť vložený do pece a zohriaty na teplotu 120 ° C. Pri tejto teplote sa fólia sprehľadní a vzlínavosťou sa vytlačia vzduchové bubliny. Fólia pri tomto procese kopíruje tvar oboch sklenených vrstiev a vytvorí pevný jednoliaty prvok. V priebehu druhej fázy sú na vnútornú vrstvu autoskla rovnakou technológiou pripevnené kovové úchyty na zrkadlá, prípravky na snímač, koncovky na antény a pod. V prípade vyhrievania je ohrev skla vkladaný medzi fóliu a vonkajšiu vrstvu autoskla, anténa sa vkladá medzi fóliu a vnútornú vrstvu autoskla.
Všeobecne možno vyhlásiť, že sklá sú zafarbované v rámci zlepšenia komfortu užívateľa vozidla, zníženie teploty vo vozidle a ochrany očí vodiča pri zachovaní výhľadu z vozidla a to aj pri umelom osvetlení. Zafarbenie autoskiel je zvyčajne v odtieňoch zelenej, modrej a bronzovej.
Osobitnú kategóriu tvoria sklá s technológiou Sungate, ktoré obsahujú špeciálnu samozatmavovaciu vrstvu na skle, reagujúcu na intenzitu slnečnej energie. Pri pohľade na tieto sklá je zreteľný fialový odtieň.
Pomerne často sa vyskytujú aj čelné sklá s tzv. protislnečným pruhom. Ide o prvok, ktorý opäť znižuje teplotu vo vozidle a ochraňuje oči vodiča. Protislnečné pruhy sú zvyčajne zafarbené do modra alebo zelena. Vyskytuje sa však aj šedé zafarbenie. Takýto pruh má rovnaké ochranné vlastnosti ako pruhy do modra a zelena, ale na rozdiel od nich, je z predných sedadiel vozidla takmer nepostrehnuteľný a neznižuje teda výhľad z vozidla.
Snímače na autosklách
Jedná sa napr. o dažďové snímače, svetelné snímače, atď, ktoré majú na starosti otieranie vodnej clony na čelnom skle, rozsvecovanie reflektorov pri nižšej viditeľnosti a pod. Snímače sú umiestnené v tesnej blízkosti vnútorného spätného zrkadla a alebo priamo pod ním. Sú spojené so sklom priľnavou gélovou podložkou a alebo sú priamo súčasťou čelného skla.
Bočné autosklá
Bočné a zadné sklá sú tiež kalené a ide prakticky o rovnakú technológiu ako v prípade čelných skiel s tým rozdielom, že sklá sú väčšinou jednovrstvové a bez bezpečnostnej fólie. Rovnako ako čelné sklá sú zohriate na teplotu 600 °C a vytvarované do požadovaného tvaru. Následným procesom chladnutia sa tiež docieli efekt, že pri nadmernom namáhaní (pnutie, náraz, teplo a pod) sa sklo roztriešti na malé časti. Bočné sklá delíme na pravé alebo ľavé, zadné alebo predné a sťahovacie alebo trojuholníkové. Zadné trojuholníkové sklá môžu byť umiestnené vo dverách alebo napevno v karosérii vozidla. Zadné bočné sklá môžu byť zafarbené do odtieňa s názvom Sunset alebo Sunsave glass. Pri technológii Sunset sa jedná o úpravu, ktorá je schopná eliminovať slnečnú energiu až 45% a utlmiť UV žiarenie až o 99%. Pri technológii Sunsave glass sa jedná o sklá, ktoré sú vyrábané úplne rovnakou technológiou ako dvojvrstvová čelné sklá s bezpečnostnou fóliou medzi oboma vrstvami skla. Zafarbenie okna je riešené zafarbením jednej alebo oboma vrstvami skla, pričom fólia zostáva číra.
Zadné autosklá
Technológia výroby je úplne rovnaká ako v prípade bočných skiel a to vrátane technológii Sunset a Sunsave glass. Výraznejším rozdielom je len vyhrievanie skla a niektoré špecifické prvky akými sú napr. nepriehľadné keramické rámčeky na brzdové svetlá vrátane kovových fixačných prvkov, otvory na stierač a ostrekovač, či pripojenie na vyhrievanie a antény.
Technológia výmeny skiel
Najčastejšie realizované sú výmeny poškodených čelných skiel, v dnešnej dobe u osobných vozidiel prevažne lepených dvojvrstvových skiel. Pri vozidlách so starším dátumom výroby, alebo u nákladných vozidiel, autobusoch a pri bočných oknách bývajú sklá uložené v gumenom ráme.
Postup výmeny lepených skiel
- Príprava všetkých pracovných prostriedkov, potrebného príslušenstva. (obr. nižšie).
- Odstránenie ozdobných líšt, tesnení, držiakov a stieračov podľa pokynov výrobcu automobilu. Pred vybratím starého skla, by mali byť plochy karosérie chránené krycou páskou, aby sa predišlo poškodeniu laku.
- Poškodené sklo môže byť vyrezané pomocou nasledujúcich náradí: elektrický vybračný nôž, deliaci drôt, termonôž (je potrebné dbať na správnu reguláciu teploty noža, inak môže dôjsť k zuhoľnateniu reznej plochy starého lepidla). Pri výmenách autoskiel vždy používame ochranné okuliare.
- Priebeh samotného vyrezania skla.
- Zvyšnú vrstvu lepidla na prírube karosérie automobilu zrezať na cca. 1-2 mm hrubú vrstvu, čím vznikne optimálny, nový povrch pre aplikáciu nového lepidla.
- Priloženie a skontrolovanie nového skla. Na získanie čo možno najväčšej presnosti uloženia, odporúčame nové sklo primerať pred aktivovaním. Vloženie všetkých dištančných úchytiek a označenie správnej pozície skla pomocou maskovacej pásky.
- Predúprava autoskla: očistenie skla pomocou prípravku (Aktivátor). Lepenú plochu skla pretrieť čistou handrou ktorá nepúšťa vlákna, alebo papierovou utierkou navlhčenou v prípravku. Nános v tenkej vrstve jedným ťahom, následne utrieť. Odvetrávacia doba: 10 minút (23 °C /50 % r.v.v.).Pozor: UV ochrana: Pri výmenách autoskiel bez čiernej keramickej krycej vrstvy resp. krycej clony,musí byť doplnkovo po aktivovaní skla prípravkom aplikovaný aj tzv Primer v tenkej krycej vrstve pomocou štetca, plste alebo aplikátora. Odvetrávacia doba: 10 min (23 °C /50 % r.v.v.).
Predúprava povrchu príruby karosérie
Očistenie od nečistôt pomocou prípravku. Lepenú plochu pretrieť čistou handrou, resp. papierovou utierkou navlhčenou v prípravku. Nános v tenkej vrstve jedným ťahom, následne utrieť. Odvetrávacia doba: 10 minút (23 °C/50% r.v.v.).
- Po aktivačnom kroku, prípadné poškodenia laku, ktoré vznikli odstraňovaním starého skla opraviť, použitím opravného laku, ktorý býva súčasťou náradia. V prípade väčších poškodení laku odporúčame použitie originálneho opravného laku – špecifikovaného výrobcom vozidla. Pozor: nelakovať na zvyšky starého lepidla.
- Samotná príprava kartuše lepidla – odstránenie uzáveru, ochranného veka, umiestnenie kartuše do aplikačnej pištole.
- Lepidlo naniesť na sklo resp. na okraj karosérie v tvare húsenky s trojuholníkovým prierezom pomocou špeciálnej špičky dodávanej spolu s produktom. Pozor: v prípade potreby v závislosti od výšky príruby karosérie a údajov výrobcu automobilu, je nutné prispôsobiť tvar špičky.
- Osadenie nového skla. Nové sklo musí byť založené počas otvorenej doby tuhnutia lepidla uvedenej v Produktovom liste výrobku. Pre uľahčenie manipulácie so sklom, použijeme držiaky – prísavky. Po celej dĺžke lepeného spoja vyvolať mierny tlak, čím sa zabezpečí dobrý kontakt s lepidlom. Počas inštalácie nového skla ponechať dvere a bočné sklá otvorené, čo umožní manipuláciu so sklom aj z vnútra vozidla.
- Opätovne vložiť ozdobné lišty, plasty, stierače, vnútorné spätné zrkadlo, prípadne dažďový senzor. V prípade potreby odstrániť zvyšky lepidla prípravkom ešte pred vytvrdnutím.
Postup výmeny lepeného čelného skla znázorňuje aj nasledovné video:
Výmeny skiel v gumenom ráme
Tzv. sklá do gumy alebo sklá osadené v gumenom tesnení sa používajú len pri starších typoch osobných automobilov. Pri dodávkových a nákladných automobiloch niektorí výrobcovia však používajú tento spôsob osadzovania skiel dodnes. Výhodou pri výmene takýchto skiel je časová nenáročnosť.
Pri starších automobiloch sa stáva, že okraj otvoru, v ktorom je osadené sklo, skoroduje. Korózia odtláča tesniacu gumu a cez tieto miesta začne do interiéru zatekať. Riešime to utesnením zatekajúcich miest špeciálnou tesniacou pastou. Ak nepomôže tesniaca pasta, je nutné vybrať sklo z karosérie, dať si opraviť skorodované miesta odborníkovi klampiarovi a nanovo sklo osadiť, pokiaľ je to možné s novou tesniacou gumou.
Oprava čelných skiel
Oprava alebo scelenie je alternatívou k celkovej demontáži a výmene autoskla. Konkrétne dochádza k oprave praskliny pomocou odsatia vzduchu z dutiny praskliny a jeho nahradenie špeciálnou látkou, ktorá má index lomu svetla rovnaký ako svetlo.
Opravou sa dosiahne obnovenie pôvodnej pevnosti a stability autoskla a zároveň dôjde k významnému zlepšeniu optických vlastností v mieste pôvodného poškodenia. 80% prasklín spôsobených úderom kameňa je technicky opraviteľných za predpokladu, že prasklina nekončí v okraji skla.
Podľa tvaru rozlišujeme jednotlivé typy prasklín takto:
Dôvody opravy čelného skla
Finančné:
- bez havarijného poistenia, alebo pripoistenia čelného skla môže byť výmena autoskla veľmi drahou záležitosťou,
- aj pri havarijnom poistení musí klient obyčajne platiť spoluúčasť,
- s pôvodným originálnym čelným sklom má vozidlo väčšiu predajnú hodnotu,
- prasklina v zornom poli vodiča je pokutovaná vo výške desiatok Eur a môže viesť dokonca k zadržaniu technického osvedčenia.
Technické:
- riziko, že nalepením nového skla vzniknú netesnosti,
- pri vyrezávaní pôvodného skla môže prísť k poškodeniu karosérie alebo interiéru,
- opravou praskliny dôjde k trvalému zamedzeniu ďalšieho rozširovania praskliny,
- obnova bezpečnostnej funkcie – airbag spolujazdca sa pri aktivácii opiera o čelné sklo.
Časové:
- mnohí klienti radšej uprednostnia rýchlu opravu na počkanie (do 1 hodiny), ako zdĺhavú výmenu čelného skla s nutnosťou odstavenia automobilu kvôli zaschnutiu lepidla.
Stanovisko poisťovní k opravám skiel
Poisťovne túto metódu uznávajú. Dôvod je jasný – za opravu skla zaplatí poisťovňa podstatne menej ako za jeho výmenu. Pokiaľ prasklina spĺňa podmienky na opravu, tak niektoré poisťovne dokonca opravu vyžadujú. Ak klient dodrží riadny postup pri nahlásení poistnej udalosti, poisťovňa je povinná opravu uhradiť aj v prípade tzv. nezmluvných servisov. Podmienkou je prvotná obhliadka poškodeného skla osobou, ktorá je na to danou poisťovňou oprávnená.
Aké typy autoskiel je možné opraviť?
Vákuovou metódou je možné opraviť akékoľvek dvojvrstvové automobilové čelné sklo. Nezáleží na tom, či je sklo číre, tónované, vyhrievané alebo reflexné. To platí pre osobné automobily, nákladné automobily a tiež autobusy. Nie je však možné opravovať bočné a zadné kalené sklá, ktoré sa v prípade rozbitia rozpadnú na mnoho malých kúskov. Rovnako nie je možné opravovať reflektory alebo zrkadlá.
Je možné prasklinu po oprave vidieť?
Áno, každá oprava autoskla po sebe zanecháva určité optické stopy, ktoré sa líšia v závislosti od typu praskliny. Len tie najlepšie a najserióznejšie autoservisy vám vopred na vzorovom čelnom skle ukážu, akú optickú stopu môžete očakávať. Po kvalitnej oprave je však pri pohľade zvonku pôvodná prasklina prakticky neviditeľná. Vodičovi tak nehrozí pokuta a riziko problémov pri STK.
Akú veľkú prasklinu je možné opraviť?
Technicky je v podstate možné opraviť prasklinu bez ohľadu na jej veľkosť alebo dĺžku (bežne do 10 cm). Prasklina však nesmie končiť v okraji skla a vstupný otvor (miesto dopadu kameňa – kráter) by nemal byť väčší ako cca 5 mm.
Záleží na veku praskliny a na miere jej znečistenia?
Nezáleží v prípade, že si prasklinu dáme opraviť v autoservise, v ktorom používajú výhradne profesionálnu technológiu.
Čo sú tie čierne škvrny vo vnútri praskliny?
Tmavé sfarbenie (lepšie viditeľné pri podložení praskliny bielym papierom) je výsledkom prieniku vzduchu do dutiny praskliny. Keď sa vzduch dostane medzi prvú vrstvu skla a fóliu, spôsobí optický efekt, ktorý je typický čiernym sfarbením. Kvalitnou opravou praskliny sa vzduch na 100% odsaje a nahradí sa špeciálnou látkou, ktorá má index lomu svetla rovnaký ako sklo. Po nekvalitnej oprave sa už po krátkej dobe „vymrví“ plniaci materiál a zanechá po sebe nepríjemný kráter. V horšom prípade zostanú v praskline aj čierne optické stopy, ktoré sú dôkazom neúplného odsatia vzduchu. V takom prípade sa môže prasklina dokonca ďalej zväčšovať.
Aké typy servisov dnes robia opravy autoskiel?
Opravy čelných skiel dne poskytujú nielen špecializované firmy typu Autosklo XY, ale aj mnoho iných servisov, ktoré vo svojej činnosti vôbec nemusia mať výmeny autoskiel. Kvalitné opravy profesionálnou technológiou robia aj pneuservisy a pod.
Oprava skiel vákuovou technológiou
Pri oprave skla sa poškodenie opravuje technológiou zalievania. Najskôr sa z miesta poškodenia vysaje vzduch a preplachom sa odstránia drobné nečistoty a vlhkosť. Miesto sa vyplní priehľadnou živicou a tá sa nechá vytvrdnúť pod UV žiarením. Opravené sklo má rovnaké vzhľadové a mechanické vlastnosti ako nepoškodené sklo. Na kvalitu opravy má vplyv doba, ktorá uplynula od momentu poškodenia do doby opravy a tiež charakter poškodenia. Preto je dôležité kontaktovať servis čo najskôr. Ak nám iné povinnosti bránia v návšteve servisu je potrebné prelepiť poškodené miesto priesvitnou lepiacou páskou. Spomalíme prenikanie nečistôt a vzdušnej vlhkosti do miesta poškodenia.
Pri všetkých opravách skiel automobilov majme na zreteli predovšetkým technickú stránku možnosti opravy a zhodnotenie vykonávanej opravy aj z ekonomického a časového hľadiska.