Prvá generácia modelu Impreza sa objavila v roku 1992 a zakrátko si získala solídnu obľubu, za ktorú vďačila najmä skvelému pohonu 4×4 a dobrej spoľahlivosti. Druhá generácia sa dizajnovo trocha hľadala, na obľúbenosti jej to však nič neubralo a vo výrobe vydržala takmer osem rokov. V roku 2007 sa svetu predstavila tretia generácia, ktorá priniesla doteraz japonskou automobilkou nepoužívanú karosériu hatchback a najmä nový dieselový motor typu Boxer. Vozidlá Subaru rozhodne nepatria medzi príliš rozšírené automobily a možno aj preto majú isté čaro individuality, o ktorom si môžu nechať iné automobilky len zdať. Podobne je to aj s jazdenkami, i keď niekedy odráža od ich kúpy obava z problematického servisu, či vyššej spotreby benzínových motorov. Pri troche snahy sa servisu netreba báť a vyššia spotreba sa vo väčšine prípadov dá vyriešiť zástavbou LPG. Naviac modely Subaru sa už po generácie vyznačujú dobrou odolnosťou a spoľahlivosťou.
V apríli 2007 sa predstavila v New Yorku tretia generácia Subaru Impreza. Najskôr sa začala predávať v Japonsku, potom v Amerike. Impreza určená pre európsky trh sa predstavila na jesennom frankfurtskom autosalóne v dovtedy netradičnom prevedení hatchback. Pod kapotou boli na výber benzínové štvorvalcové motory typu boxer 1,5i (77 kW), 2,0 (110 kW) a preplňované 2,5 WRX (169 kW), 2,5 WRX STi (221 kW). V roku 2008 výrobca predstavil aj verziu sedan, ktorá sa však dodávala len na niektoré trhy. Sedan je dlhý 4580 mm, teda o 165 mm dlhší ako hatchback. Zvyšné rozmery – šírka 1740 mm, výška 1475 mm a rázvor 2620 mm – zostávajú zhodné s hatchbackom. V roku 2009 bola ponuka motorov rozšírená o turbodiesel 2,0 D s výkonom 110 kW.
V roku 2010 prešiel model drobným faceliftom a bola predstavená aj oplastovaná verzia Impreza XV. Oproti klasickým Imprezám dostala robustnejší zadný stabilizátor – priemer sa zväčšil z 15 na 16 mm a taktiež silnejšie tlmiče na oboch nápravách. Drobné zmeny sa dotkli aj vizáže interiéru. Napriek tomu, že XV-čko sa tvári ako terénne vozidlo, jeho svetlá výška je zhodná ako v sérii, teda 155 mm, resp. 150 v prípade dieselovej verzie. V roku 2011 bol uvedený model WRX STi v klasickom prevedení sedan. Na jar 2012 bol v Európe predstavený nástupca v podobe IV generácie. V priebehu roka bol ukončený predaj Subaru Impreza tretej generácie vo verzii hatchback, verzia WRX STi je naďalej v predaji, predpoklad ukončenia predaja je v roku 2013.
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel automobil v roku 2009. Na základe prepracovanej metodiky hodnotenia získal celkovo štyri hviezdičky z piatich. Za ochranu posádky pri náraze dostal 84%, za ochranu detí cestujúcich v autosedačkách 73%, za ohľaduplnosť pri strete s chodcom 72% a za prítomnosť bezpečnostných asistentov 57%.
Prednosti a nedostatky
jazdné vlastnosti |
tvrdé a lacno pôsobiace plasty v interiéri |
komfortné pruženie |
podpriemerný objem kufra |
imidž vozidla |
slabšia dynamika 1,5-ky (ako sa od typického Subaru očakáva) |
dostatok miesta pre posádku |
drahší servis |
pohon všetkých kolies |
menej náhradných dielov z druhovýroby |
úsporný diesel |
|
továrenské LPG |
Najčastejšie poruchy
zvlnené brzdové kotúče (viac pri WRX a WRX STi, dôsledkom agresívnej jazdy) |
kratšia životnosť spojky |
občas klepanie napínacích kladiek - výmena (štvorvalcové benzínové motory) |
podpálené ventily (častejšie pri verziách 2,0i upravených na LPG, resp. pri zanedbanej údržbe) |
opotrebované vstrekovače - hrubý, nerovnomerný chod motora, slabší ťah a zdĺhavejšie studené štarty (2,0d) |
zvýšené riziko pridretia kľukového hriadeľa - (2,0 boxer diesel) |
poruchy systému DPF - prejavuje sa svietiacou kontrolkou, zníženým/kolísavým výkonom, či zvláštnym búchaním (2,0d, väčší km nábeh, častejšie jazdy na kratšie trasy, poruchy vstrekovačov, softvéru a pod) |
vôla na prednej náprave - silentbloky stabilizátora (náročnejšia prevádzka, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebená resp. občas aj spálená viskózna spojka (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka resp. rozdielne veľkosti-typy pneumatík prednej a zadnej nápravy)) |
hlučnejšia prevodovka - opotrebované ložiská (náročnejšia prevádzka, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebená resp. občas aj spálená viskózna spojka (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka resp. rozdielne veľkosti-typy pneumatík prednej a zadnej nápravy)) |
nadmerne opotrebená resp. občas aj spálená viskózna spojka (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka resp. rozdielne veľkosti-typy pneumatík prednej a zadnej nápravy) |
občas úniky oleja z diferenciálov a prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i (110 kW). Kto jazdí častejšie aj kratšie trate, dobrou voľbou bude benzínový dvojliter. Je spoľahlivý a vyznačuje sa primeranou dynamikou a spotrebou. 2,5i (169 kW WRX a 221 kW WRX STi). Motor je skutočný dravec s mimoriadne širokým spektrom využiteľných otáčok, má skvelý zvuk a robí z Imprezy naozajstné Subaru. Aj vďaka tomuto motoru sa stáva Impreza jazdecký skvost na cestách. |
Ani jeden motor si nezaslúži pomenovanie neodporúčaná motorizácia. Dlhšie pouvažovať však treba nad dvomi motorizáciami. Najslabší 1,5 liter má s Imprezou pomerne dosť práce a tak môže byť dynamika jazdy pre mnohých motoristov sklamaním. 2,0 D (110 kW). Jazdne podarený motor, ktorý však v prvých rokoch trpel viacerými technickými problémami. Od emisnej normy Euro V sa síce podarilo väčšinu nedostatkov vychytať, stále však platí, že pri väčšom nájazde hrozí podstatne väčšie riziko výskytu porúch a drahších opráv ako v prípade benzínových motorov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.5 F | 1498 ccm | EL15 | 79 kW |
1.5 pohon vsetkych kolies | 1498 ccm | EL15 | 79 kW |
2.0 | 1994 ccm | EJ204 | 110 kW |
2.0 i pohon vsetkych kolies | 1994 ccm | EJ204 | 110 kW |
2.5 | 2457 ccm | EJ257 | 221 kW |
2.5 pohon vsetkych kolies | 2457 ccm | EJ257 | 221 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D pohon vsetkych kolies | 1998 ccm | EE20 | 110 kW |