SUV Chevrolet Captiva vzniklo spolu so sesterským modelom Opel Antara v kórejskom stredisku GM DAT. Napriek pôvodu bol tento model prioritne určený pre európsky trh, čomu zodpovedá nielen priestranná a praktická karoséria, ale aj pomerne bohatá štandardná výbava a samozrejme dieselový motor.
História
Chevrolet Captiva sa predstavila na jarnom ženevskom autosalóne v roku 2006. Do predaja sa na náš trh dostala v auguste toho istého roka a pod kapotou boli na výber benzínové motory štvorvalec 2,4 16V (100 kW), šesťvalec 3,2 V6 (169 kW) – automat a turbodiesel 2,0 VCDi od VM Motori (93, 110 kW). Na výber bola buď manuálna päťstupňová alebo automatická päťstupňová prevodovka s hydrodynamickým meničom. Captiva sa dodávala buď v päť alebo sedemmiestnom prevedení. V roku 2007 bola v oficiálnej ponuke importéra aj verzia motora 2,4 na LPG. V roku 2008 sa objavilo atraktívnejšie prevedenie Sport a na niektoré trhy sa dostal aj nový šesťvalec 3,6 V6 (189 kW).
Na jeseň 2010 v Paríži predstavil výrobca značne modernizovaný model pre rok 2011. Okrem výraznejšie pozmeneného vonkajšieho vzhľadu sa zmeny dotkli aj interiéru (nové povrchy plastových dielov), výbavy, podvozku, pribudol asistent rozjazdu v kopci Hill Start Assist, elektrická ručná brzda a veľkou obmenou prešla motorizácia. Základný benzínový štvorvalec má po novom 125 kW, pribudol nový benzínový šesťvalec s priamym vstrekovaním paliva 3,0 V6 (190 kW) a nové turbodieselové motory, opäť pôvodom od talianskeho špecialistu VM Motori, tentoraz s objemom 2,2 litra (120 a 135 kW). Na výber boli nové šesťstupňové manuálne alebo automatické prevodovky.
Začiatkom roka 2013 prešla Captiva drobným faceliftom. Najvýraznejších zmien doznala zadná partia, kde svetlá dostali červené kryty a k tomu diódovú techniku. Pribudli aj hranatejšie koncovky výfuku, vpredu nová mriežka chladiča, nový tvar predných hmloviek, zmenené dekoračné obklady v interiéri atď. Komfortná výbava drahších verzií sa rozšírila o dvojzónovú klimatizáciu a vyhrievanie zadných sedadiel. Štandardom sa stalo aj bezkľúčové odomykanie, ktoré doteraz Captive chýbalo.
Bezpečnosť
Captiva prešla nárazovým testom Euro NCAP dva krát. V roku 2007 a po modernizácii v roku 2011. Prvý krát dostala za ochranu posádky pri náraze štyri hviezdičky z piatich (31 bodov). Za ochranu detí v autosedačkách dostala tri hviezdičky z piatich (36 bodov) a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom dve hviezdičky zo štyroch (17 bodov). Druhý krát si Captiva polepšila a dostala podľa nového celkovo päť hviezdičiek z piatich. Ochrana posádky pri náraze získala hodnotenie 88%, ochrana detí cestujúcich v autosedačkách 82% a ohľaduplnosť pri strete s chodcom 48%. Za prítomnosť bezpečnostných asistentov si pripísala Captiva 71%.
Prednosti a nedostatky
slušná výbava |
oproti Antare slabšie dielenské spracovanie a menej hodnotne pôsobiaci interiér |
možnosť samotatného vyklopenia zadného skla |
ovládanie palubného PC |
robustný vzhľad |
slabšie tlmenie nerovností |
priestranný interiér až pre sedem cestujúcich |
ľahké sklápanie zadných sedadiel, rovná podlaha, priestor po sklopení zadných sedadiel |
oproti Antare väčší objem kufra |
vyššia spotreba benzínových motorov a diesla 2,0 VCDi |
solídna štandartná výbava |
menej presné radenie |
dobre odladený a spoľahlivý systém AWD |
iba pätštuňová prevodovka do modernizácie |
relatívne nízke ceny jazdeniek |
preposilované a málo strmé riadenie |
menšia odolnosť spojky a niektorých komponentov podvozku |
|
v priemere o niečo vyššia poruchovosť (najmä prvých ročníkov) |
Najčastejšie poruchy
vrzgajúce pazvuky, uvoľnená opierka, občas prasknuté plastové držiaky na pitie, resp. rukoväte na otváranie priehradok |
zadretý kompresor klimatizácie (väčšinou z dôvodu úbytku chladiva) |
zvolávacie akcie na poruchy na tyči riadenia a predierajúcej sa hadici vedúcej do turbodúchadla o kryt motora |
ohnuté a klopajúce tyčky stabilizátora (častejšia jazda mimo spevnené vozovky) |
nadmerne opotrebované (hučiace) ložiská kolies, tlmičov, poruchy snímačov ABS |
poruchy elektroniky (softvéru) motora, prevodovky |
poruchy škrtiacej klapky, lambda sondy, katalyzátora (benzín , väčší km nábeh) |
nižšia životnosť spojky (najmä pri zvýšenom namáhaní - jazdení mimo cesty či ťahaní prívesov) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (VCDi, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (VCDi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (VCDi, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy) |
občas porucha snímača tlaku resp. teploty výfukových plynov systému DPF (VCDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (VCDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (VCDi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 VCDi (110 kW) a 2,2 VCDi (120, 135 kW). Pomerne veľké a ťažké SUV potrebuje motor s dostatkom krútiaceho momentu a primeranou spotrebou. V prípade staršieho 2,0 VCDi si však treba zvyknúť na mierne vyššiu spotrebu v porovnaní s konkurenciou a pripomienku si zaslúži aj samotné sprevodovanie päťstupňového manuálu. Novší 2,2 VCDi si v týchto odhľadoch vedie o niečo lepšie, nevýhodou je však výrazný turboefekt. 2,4i Motor svojou dynamikou príliš nenadchne a moc nepoteší ani pomerne vysoká spotreba. Na druhej strane je solídna spoľahlivosť a dobré fungovanie s LPG, čo pomáha značne znižovať prevádzkové náklady. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.4 | 2384 ccm | LE5,A 24 XE | 123 kW |
2.4 4WD | 2384 ccm | LE5,A 24 XE | 123 kW |
2.4 | 2405 ccm | Z 24 SED | 100 kW |
2.4 4WD | 2405 ccm | Z 24 SED | 100 kW |
2.4 LPG | 2405 ccm | Z 24 SED | 100 kW |
2.4 LPG 4WD | 2405 ccm | Z 24 SED | 100 kW |
3.0 4WD | 2997 ccm | LF1,A 30 XH | 190 kW |
3.2 4WD | 3195 ccm | 10 HM | 169 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D | 1991 ccm | Z 20 S | 110 kW |
2.0 D 4WD | 1991 ccm | Z 20 S | 93 kW |
2.0 D 4WD | 1991 ccm | Z 20 S | 110 kW |
2.2 D | 2231 ccm | Z 22 D1 | 120 kW |
2.2 D 4WD | 2231 ccm | Z 22 D1 | 120 kW |
2.2 D 4WD | 2231 ccm | A 22 DMH | 135 kW |
2 komentáre
Ján bujňák
Chcem sa spýtať,fúkať mi zapína až keď dám naplno.kde je chyba?
Fero
Asi vám odišiel odpor vnútorného ventilátora.