Výmena oleja je často podceňovaný úkon a pritom najmä pri moderných motoroch je veľmi dôležité dbať okrem vhodnosti a kvality aj na správne vykonanú výmenu. Nie každý mechanik, či servis tento na prvý pohľad jednoduchý úkon vykoná s patričnou dôslednosťou (inými slovami so všetkým čo k tomu patrí).
Súčasným trendom je downisizing, po slovensky napísané zvyšovanie litrového výkonu pri súčasnom znižovaní objemu motora. Podstatne menej sa hovorí o tzv. olejovom downsizingu, ktorý je čím ďalej rozšírenejší. Výrobcom motorov ako keby nestačil niekedy až nezmyselne dlhý interval výmeny oleja, mnohokrát vybavia svoje motory aj skromným objemom olejovej náplne. Ako príklad môžu slúžiť rozšírené 1,2 HTP s cca 2,5 litrami oleja, či dieselové 1,3 JTD (CDTi) s 3,2 litrovou náplňou. Úlohou motorového oleja je mazať, čistiť, odvádzať usadeniny, chrániť proti korózií, znižovať emisie a chladiť (priamy odvod tepla pri chladení piestov alebo dochladzovanie vo výmenníku, olej je tiež prostriedkom prenosu tepla medzi piestom a valcovou vložkou a ďalších častí spaľovacieho motora). Na prvom mieste je samozrejme mazanie pohyblivých častí motora, ku ktorým sa olej musí dostať v dostatočnom množstve a pod správnym tlakom. Aj keď najčastejšou príčinou nedostatočného mazania býva buď malé množstvo oleja v mazacom okruhu alebo nefunkčné olejové čerpadlo, podceňovať netreba ani pokles mazivosti (chrániacich, chladiacich atď.) vlastností z dôvodu nadmerného znehodnotenia oleja, obzvlášť v poslednej dobe kedy je trend predlžovania intervalov a znižovania objemov olejovej náplne. Aj z tohto dôvodu je dôležitá včasná a kvalitná výmena motorového oleja.
Dlhé intervaly výmeny
Častou a zároveň dosť kontroverznou realitou súčastnosti je predlžovanie servisných intervalov na výmenu motorového oleja. Z úst niektorých mechanikov alebo skôr predajcov neraz počuť, že súčasné oleje sú veľmi kvalitné a obsahujú množstvo zázračných aditív. Určite, vývoj ide dopredu a výnimkou nie sú ani mazivá. Na druhej strane si treba uvedomiť, že aj nároky na motory sú oveľa vyššie ako boli v minulosti. Mnohé extrémne tepelne zaťažujú olej, majú nevypustitelné obmedzovače oleja v hydraulických systémoch motora, DPF filtre – riedenie oleja naftou, vyskytuje sa premenlivá kvalita palív alebo povinné používanie biozložiek v palivách. Ak sa k tomu pripočíta spomínaný predĺžený interval výmeny, je jasné, že motor dostáva poriadne zabrať. Dnešné motory už nie sú navrhované tak ako kedysi s väčšími rezervami a robustnejšie dimenzovanou konštrukciou. V dnešnom rýchloobrátkovom – konzumnom svete nemá nikto záujem postaviť motor, ktorý vydrží extrémne porcie kilometrov. Napriek všade prítomnej ekologizácii je paradoxne žiadúca čo najčastejšia obmena vozového parku. Vysokovýkonné počítače dokážu veľmi presne spočítať koľko litrov oleja a aké intervaly výmeny motor potrebuje, aby vydržal určitý-predpokladaný počet kilometrov. Objem olejovej náplne a výmenné intervaly sú teda nastavené tak, aby čo najviac využili možnosti oleja a pri výmene bol čo najviac znehodnotený. Na prvý pohľad sa jedná o riešenie šetriace financie majiteľa. Kto využíva vozidlo na 3-4 roky, nenajazdí viac ako 150 000 – 200 000 km a preňho je takéto riešenie výhodné. Ak si ale chce motorista nechať vozidlo viac rokov, resp. plánuje najazdiť státisíce, bude sklamaný. Náklady na údržbu (opravy) vozidla po najazdení určitého počtu kilometrov pri dodržiavaní maximálnych intervalov výrobcu môžu byť už dosť vysoké. V určitom bode môžu dokonca presiahnuť náklady na leasingovú splátku nového vozidla. A o to výrobcom ide. Predávať čoraz väčšie množstvo nových vozidiel.
Olej nevydrží večne
Motorový olej postupne stráca svoje pôvodné vlastnosti a rýchlosť jeho opotrebovania závisí od mnohých faktorov. Na životnosť okrem zloženia vplýva aj samotný jazdný štýl vodiča, tiež spôsob používania vozidla (mesto, diaľnica) a pri dieseloch aj regenerácia DPF filtra. Niektoré motory sú vybavené systémom kontroly kvality oleja, napriek tomu je niekedy vhodné ho vymeniť skôr. Životnosť závisí aj od tepelného namáhania, znečistenia od karbónových usadenín zo spaľovania paliva a drobných kovových častí (železa, medi a hliníka v oleji), vzniknutých opotrebovávaním motora, postupným riedením zvyškov nespáleného paliva, či samotným starnutím náplne (rozklad oleja a jeho funkčných prísad). Po prekročení určitej kritickej hranice (za bezpečnú rezervu životnosti je považovaná hodnota okolo 25%) olej úplne stratí svoju mazaciu schopnosť a olejový film, ktorý by mal pokrývať všetky kovové plochy sa tzv. „roztrhne“. Okrem poklesu mazacej schopnosti vedie znehodnotenie oleja aj k postupnému zaneseniu sacieho koša olejového čerpadla a tiež k upchatiu mazacích kanálikov motora alebo jeho prvkov. Veľmi citlivé na kvalitu motorového oleja sú tiež napríklad turbodúchadlá, kde pri väčšom obsahu nečistôt a nízkej alebo naopak veľmi vysokej viskozite dochádza k zadretiu klzného uloženia. Znehodnotený olej má aj výrazné korozívne účinky, najmä na farebné kovy, ktoré sa v moderných motoroch vyskytujú v značnom množstve. Zabúdať netreba ani na ovládanie hydraulických napínacích a regulačných prvkov, či variátory premenlivého časovania ventilov a podobne, v ktorých prúdi taktiež motorový olej. Ich prevádzka či životnosť môže byť výrazne ovplyvnená práve znehodnoteným olejom.
Dlhoročné skúsenosti a merania potvrdzujú nasledovné fakty. Pri bežnom používaní (striedavá prevádzka v meste a na dlhšie cesty) je syntetický olej znehodnotený najneskôr po nájazde 15 000 km, špeciálny syntetický olej s predĺženou trvanlivosťou (tzv. longlife olej) stráca svoje predpísané schopnosti najneskôr po 20 000 km. Častejšie jazdy v meste, väčší počet studených štartov-krátke trasy, či dynamickejší jazdný štýl tento interval ešte podstatne skracujú. Aj z uvedených čísel vyznievajú výrobcami predpísané intervaly 30 000 km (v niektorých prípadoch 50 000 km) ako reklamný nezmysel. Obzvlášť u moderných vozidiel nie je dobré stav oleja podceňovať a napriek optimistickému intervalu výmeny „longlife“, je treba toto číslo skrátiť na 15 000 max. 20 000 km.
Dôležitosť správnej a pravidelnej výmeny olejovej náplne
Výmena motorového oleja je považovaná za jednoduchý servisný úkon, ktorý je nezriedka menej skúsenými mechanikmi zľahčovaný. Neuvedomujú si, že predčasne znehodnotený olej je často z dôvodu predchádzajúcej zlej výmeny. Ak je totiž motorový olej pred výmenou nadmerne znehodnotený, vytvára v motore polotekuté až pevné usadeniny, ktoré sú novou olejovou náplňou dobre rozpustné. Už niekoľko percent takéhoto materiálu môže v novej olejovej náplni spôsobiť prudký pokles jej kvality. Nová olejová náplň tak môže byť už krátko po výmene na konci svojej životnosti, čo následne vedie k obmedzeniu funkcie mazacieho systému (znížená mazivosť, zvýšené opotrebenie motora, atď.).
Veľmi dôležité je teda dostať z motora čo najväčšie množstvo starej náplne, ideálne by bolo vykonať preplach novým motorovým olejom alebo skrátiť následný interval výmeny. Samozrejmosťou je dostatočne prehriaty motorový olej pri výmene. Práve nedostatočne prehriaty motor pri výmene býva najčastejšou chybou. Znehodnotený olej má zhoršené viskózne vlastnosti (niekedy až o dve triedy), pričom najväčší rozdiel vo viskozite býva pri teplotách oleja pod 40 °C. Skúsení mechanici kontrolujú starý olej aj tzv. vizuálnou kontrolou, ktorá bohužiaľ v prípade výmeny starého oleja odsatím nie je možná. Treba si tiež uvedomiť, že bežný motorista sa stavom olejovej náplne väčšinou vôbec nezaoberá, pretože prevádzka vozidla je medzi pravidelnými prehliadkami tzv. bezúdržbová. K tzv. bezstarostnosti prispievajú aj kontrolky na prístrojovom paneli, ktoré signalizujú nedostatok oleja, či výpadok mazania. Ak teda nastane problém-porucha motora v dôsledku nekvalitne uskutočnenej výmeny oleja, je takmer nemožné dokázať skutočnú príčinu – teda nekvalitnú výmenu oleja.
Zopár pravidiel týkajúcich sa výmeny oleja
- Technicky aj ekonomicky je najvhodnejšie a najvýhodnejšie používať motorový olej podľa predpisu výrobcu.
- Netreba veriť na rôzne reči o tzv. lepších olejoch a podobne. Platí zásada a obzvlášť pri niektorých citlivejších motoroch, aby bol použitý vhodný olej podľa požiadaviek výrobcu a aby bol menený pred koncom jeho životnosti správnym postupom. Za maximálny interval výmeny oleja sa považuje 15 000 km, v prípade long life olejov max 20 000 km. V prípade dynamického jazdenia, či častejšej jazdy v meste (studené štarty), odporúča sa tieto intervaly ešte skrátiť (10 000 a 15 000 km).
- Dôležité je sledovať množstvo a vizuálne aj kvalitu oleja. Rovnako tak treba dbať na riadne vykonanú výmenu, aby nedochádzalo len k čiastočnej výmene olejovej náplne, čo znehodnocuje celú novú náplň a z dlhodobého hľadiska môže dôjsť k zníženiu výkonu, životnosti motora alebo až k jeho poškodeniu.
- Niektoré motory potrebujú olej priebežne dolievať aj medzi výmenami, čo vedie niektorých motoristov k domnienke, že životnosť oleja možno predlžiť doplňovaním čerstvého oleja. Používanie takejto praktiky vedie k podstatne rýchlejšiemu opotrebeniu motora, obzvlášť ak sa jedná o výkonné maloobjemové agregáty.
- Pri výmene oleja musí servis jednoznačne dodržiavať postup stanovený výrobcom vozidla. Ak ale nemáte v servis dôveru, radšej tam vôbec nejazdite alebo pri prvej spornej skúsenosti so servisom požiadajte o vlastnú prítomnosť pri výmene oleja. Pokiaľ si zákazník prinesie vlastný olej, ktorý chce do motora naplniť, preberá tým na seba a svojho dodávateľa oleja zodpovednosť za kvalitu a splnenie garančných podmienok. Hoci neodporúčame donášať do servisov vlastný materiál, žiadajte presné zaznamenanie druhu, špecifikácie a originality dodaného motorového oleja do servisnej knižky. Donesením vlastného oleja riskujete, že ak pri výmene nebudete fyzicky prítomní, nemusí ani váš olej skončiť vo vašom vozidle.
- Pri svojpomocnej výmene oleja je potrebné vypustiť olejovú náplň bezprostredne po dlhšej jazde, aby boli úplne prehriate všetky časti motora. Ďalej je nutné po vypustení oleja a odmontovaní olejového filtra nechať z motora úplne vykvapkať zvyšný olej po čo najdlhšiu dobu.
Ako je vidieť z popísaných informácií, výmena oleja je pri rešpektovaní základných pravidiel pomerne jednoduchou záležitosťou (použitie výrobcom predpísaného oleja, sledovanie kvality a životnosti oleja aj pred uplynutím servisných intervalov a správne vykonané výmeny). Treba ale dávať dobrý pozor, či už je výmena vykonávaná v servise alebo svojpomocne. Zvlášť u moderných motorov možno tak predchádzať zbytočným problémom.
30 komentárov
Tomáš
Ja osobne by som uz volil len dovozove auto, nemci nak najazdia statisice km aj za dva roky, tak vedia aspon poriadne menit olej, v nemecku nema motor ani po 300 000km problem, pridete na slovensku, k autam ktore su od nova na slovensku a po 150 000km su to vylagrovane sroty. Osobne poznam len par ludi co si da na oleji zalezat a vobec vie ze olej treba v aute aj menit.
begbeee
Jasné. Tiež si natierajú maslo z oboch strán chlebíka a kôrka je u nich chrumkavejšia.
Igor
Bohuzial, v niecom pravdu ma. Ja som si doviezol pred rokom z Nemecka uz tretikrat auto a oproti tomu, co som nachadzal na SK (predsa bolo jednoduchsie kupit a zaregistrovat ako absolvovat vsetky procedury pri dovoze) to boli krasne auticka. Na SK kazdy navyse odrbava. A netreba zabudnut na to, aku dialnicnu siet maju nemci, a teda je dost rozdiel najazdit 100 000km po nasich rozbitych okreskach a po dialniciach
Tomáš
begbeee – chcel som tym len povedat to, ze dost ludi berie auta len ako nejaku bezudrzbovu vec, ktoru raz za rok daju do autorizovaneho servisu na prehliadku (kde ten olej nemusia ani vymenit, ale o tom potom s tym mam osobnu skusenost) alebo ani to nie. Poznam kopec firemnych aut ktore jazdia 50 000km na jednom oleji a vobec ich to netrapi, vsak 3 roky to vydrzi potom sa da do odpisu, alebo sa pozriem len na susedov niektorych, povedia ze vela nenajazdia za rok tak olej im tam kysne aj 3-4 roky. Dalej su to dodrziavaci longlifov na vlas presne. A potom niekde na konci sme my co si oleje menime poctivo. Ja som doteraz mal kopec aut nikdy nie rovnakej znacky ale problemy z motorov z pazravostou na olej, zakarbonovanim alebo slabymi tlakmi neboli ani po 400 000km a vacsina tych aut boli benzinaky. Ked povies niekomu ze benzinak vydrzi km kolko chces tak sa ti vysmeje, no holt, za mna osobne, ak kupovat ojazdene auticko radsej si pojdem vybrat do nemecka
Miro
Väčšina nemcov určite áno, ale toto video fakt pobavilo 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=4S2FRNswGtQ&feature=player_embedded#!
Btw tiež mám auto z Nemecka a už nikdy by som nekupoval inde, a už vôbec nie od podvodníkov na Slovensku (o rozbitosti ciest, kvalite servisov a blbcoch vodičoch ani nehovoriac).
Igor
pred rokom som si doviezol Jeepa a ten ma (a myslim ze cely Chrysler koncern) predpisanu vymenu kazdych 10 000km. Dufam, ze sa to vstupom Fiatu do Chrusleru nezmeni. AKurat som rozmyslal, ked moje auto ma teraz 80 000km a bol olej meneny uz 8x (navyse je to velkoobjemovy benzin), aky to musi byt rozdiel ak je v aute maly hrncek s velkym vykonom a pri rovnakom pocte km bol meneny olej len napr 2x …
Maťo
Áno pred niekoľkými rokmi bolo v Amerike celkom bežné, že sa olej menil každých 5000 míl, bežne na pumpe kontrolovali hladinu oleja a tie autá jazdili bez problémov neskutočné nájazdy. Osobne nechápem toto naháňanie sa za longlife olejmi, keď oleje ako také sa opotrebúvajú stále rovnako či longlife či nelonglife. Dať raz za 15t km 10€ za filter a od 30 po 70€ za olej (podľa motora a objemu náplne), je v porovnaní s opravami ktoré spôsobí nedostatočné mazania motora bagateľ a kto na toto nemá peniaze nech si nekupuje auto a chodí autobusom.
Rupert
V Amerike to platí stále,nedávno som sa odtiaľ vrátil.
Bodo
V Kanade je to dokonca 5000km
Bodo
Ale je to skrátené aj tým že tam nemajú tak kvalitný a čistý benzín, 90% aut jazdi na 87 oktanovy.
Marcus_A
nastuduj si rozdiely medzi RON, MON a AKI oktanovym cislom. V USA sa pouziva AKI, ekvivalent US 87 moze byt 91-95 RON, teda EU.
O nekvalitny benzin sa nejedna.
duro8
Jazdím iba dlhé trasy (dialnice) na Fiate JTD (Selénia) a mením každých 30 000 km……diagnostika dokonca ukazuje pri výmene, že ešte nejakych 10 000 km može jazdit……myslim si že pri dialničných kilometroch 30 000 km je v norme a mam viacerych znamzch ktory takto jazdia aj s 300 000 km a bez problemov…..
jozef
Nevidim v clanku spomenuty scenar, ked clovek jazdi malo 2-3 tis km rocne. Ako casto treba potom menit pri benzinovom motore? Moze olej zostarnut za rok?
laky
Áno olej s pribúdajúcim časom mení svoje vlastnosti..odporúča sa vymeniť raz ročne…:)
step 1
Ano, vtedy je doporučenie raz ročne, ale niektorí výrobcovia olejov pripúšťali vo svojich „mazacích plánoch“, či v špecifikáciách výrobkov, že pri malom počte kilometrov môže konkrétny olej byť používaný bez výmeny do 2 rokov. Kedysi som mal práve taký Aral, nejaký syntetický 0W-40 (5W-40) a aj som ho nechal takmer 2 roky, a tuším aj náš už nevyrábaný Madit Zero 0W- to pripúšťal – ten som nechal 2 roky, najazdené som mal celkovo možno 10000 km. Ale nie každý výrobca toto „priznal, a teraz som to tuším nevidel uvedené k žiadnemu oleju už dobre dlho – veĎ ide o velký business (ale našťastie ceny olejov oproti minulosti klesli vďaka velkej konkurencii; stúpajú len ceny servisných prác).
Myslím že ak sa najazdí do 2 rokov okolo max. 10-12000 km, tak tie syntetické to zvládajú, a možno aj všetky oleje spĺňajúce špecifikáciu (polosyntetické, minerálne); v tomto prípade mohlo tiež ísť o marketing, kde tie drahšie syntetiky mali mať aj priznanú výhodu „do 2 rokov“ pri malom km nábehu.
Posledné roky som však menil na mestskom aute olej každý rok, aj keď som mal len málo km, lebo som v ňom mal 10W-40 – asi na mňa zaúčinkovalo to, čo som popísal vyššie.
peter
páni, v prvom rade čo sa týka oleja treba dodržať normu výrobcu napr, u vozidiel wv,audi škoda , norma na log.olej . 503 00,506 00,long2, novšia norma long.3 504 00,507 00, to platí aj pre interval výmeny 15000km. tam je norma iná, ale možete použiť olej z normou long.čo sa týka výmeny pokiaľ auto jazdí mesto občas medzi mestské trasy max. 15000km,a vymeniť , pokiaľ auto jazdí diaľnice a dlhé trasy 20000km,a vymeniť a samozrejme aj filtre vzduchový , kabínový filter. pokial nechodíte do autorizovaných servisov kupujte si kvalitné veci ako filtre a oleje filtre MAN,BOSCH ,PURFLUX, .OLEJE KTORE SPLňAJú normu!! pre dané auto a motor!!, čo sa týka servisu treba dodržat pracovné úkony, ktoré sa prevádzajú po daných kilometroch , iné prace sa robia pri 30000km. a iné pri 60000km. pokial sa dodržia servisné úkony auto funguje ako má, to k poznámke, že niektoré auto po 100000km. je šrot a niektoré v perfektnom stave . samozrejme že auto má v rukách normálny človek ktorý si o to dbá a dáva si pozor na auto. a veľmi zásadná vec zverte vozidlo do rúk odborníkovi ktorý vie čo treba robiť! pracujem 20rokou z autami a videl som už všeličo za tie roky . peter.
bubak
suhlasim, treba dodrziavat navod na pouzitie. Inak vela ludi tu pise o skracovani vymennych intervalov na olej, ale fakt som nikdy nepocul o NIKOM, komu by sa motor zadrel v normalnom vymennom intervale alebo o niekom, kto by mal motor znoceny z dovodu abrazie vzniknutej nedostatocnym mazanim pri dodrziavani servisnych ukonov a intervalov. Dnesne motory su dizajnovane na cca 240-260 tisic km bez vaznejsej poruchy, kazdy vyrobca ma na toto smernicu. A fakt som ikdy nepocul o nikomu, komu by motro odysiel skor z titulu long life rezimu. A pritom takato „prihoda“ sa da lahko a presne dokazat (stopy abrazie, znehodnoteny olej na tribodiagnostku)
Cele to s tym skracovanim vymennych intervalov mi pride ako obycajne chacharenie.
peter
Samozrejme že motor sa nezadrie pokial je tlak oleja a čerpadlo v poriadku to suhlasím , ale na opotrebení sa to prejavý , predlženè intervaly long. Sú dobrè a stavanè pre zákazníkov ktorý najazdia 30tisíc, za 6 až 7 mesiacou, to ok. Ale ten kto to naajazdí za 2 roky len tak tak no? ?, . Predpis výmeny vzduchovèho filtra po 60tisíc km, videli ste taký filter v akom je stave? Katastrofa, môžem vám taký ukázať boli by ste prekvapený.Ďalšia zaujímavá vec je doživotný olej v automatických prevodovkách , je to nezmysel , odpoveď výrobnèho zavodu podotýkam neoficialna jednej automobilovej značky ktorú nebudem menovať je , konštrukčná životnosť prevodovky je 170 000 až 200 000km, a to ten olej tam odjazdí. Prevodovky DSG. Majú výmenu každých 60 000km, a je dôležitè ju dodržať je to limitovanè aj časom myslím 3roky. Pokial majitel v automatickej prevodovke z hydromeničom menil olej po cca. 80 až 90tisíc km. Tie prevodovky fungujú bez problèmou , robil som tých výmen niekolko tak viem z vlastnej skúsenosti a praxe, inak bez výmen oleja 200 až 250tisíc km. A prevoddovka na výmenu alebo repas čo sa bavíme o cene cca 2 až 5 tisíc euro, môj osobný názor na oleji a filtroch nič neoklamete jedine sami seba. Je to môj osobný názor a skúsenosť z praxe nemusíte s tým suhlsiť . Peter.
bubak
V mojej servisnej knizke sa napriklad pise, ze olej by sa mal menit kazdych 30 tisic alebo kazdych 12 mesiacov, zalezi na tom, co pride prve. Dokonca vyrobca odporuca vymenu po prvych 3000-5000 km po kupe auta a zajazdeni suroveho motora.
peter
No neviem o ktorom konkretnom vozidle sa bavíme, ale long.servis je u WV grup. 30tisíc alebo 2 roky, podľa toho čo nastane skôr. 30tisíc, je teoretická hodnota auto si priebežne upravuje servisný interval , pokial sa jazdí mesto viac štartov kratke jazdy servis môže pisať po cca 25 alebo 22tisíc je to rôzne, riadiaca jednotka motora a prístrojového panela zaznamenáva percentualne zaťaženie motora teplotu oleja počet štartou a vypočita opotrebenie oleja tak to funguje. Je to len výpočet teória auto si nedokáže zmerať kvalitu oleja priamo. Long servis u nás začal u WV.grup, v roku 2000, audi 2001, nie každá krajina má long.servis, vozidlá ktorè idú na trh čina 10 tisíc, servis, india 15 tisíc, . Pamätám časy výmeny oleja 7500km, felícia 1,9D. Golf trojka 1,9D,to istè, Je to téma na dlhú diskusiu kto najazdí za krátky čas 5 ,6 ,7 mesiacou 25tisíc km. Budiš , ale kto za 2 roky príde z 10 alebo 12 tisícmi km, trápi ten motor na starom benzínom nasiaknutom oleji , a to neni dobre. Long servis je marketing znižovania prevadzkových nákladou . Tak z mojej strany toľko páni , ako som tu spomenul je to môj osobný názor a 20 ročná prax , nikoho nepresviečam o tom aby menil olej po 10 alebo 15 tisíc km, je to na každom ako sa rozhodne, ale pokial má mašina šlapať tak olej a filtre musia byť ok.
Janksvk
Z priateľkinej Škoda Rapid 1,2 63kw TSI ktorá mala 2800km som vymenil olej a vyzeral ako na tom obrázku na pravo je sprostosť 30000 interval motor tak akurát vydrží po záruku 60000km alebo 4 roky
Pred 14 minútami · Páči sa mi to
Ján Kristínek No pre TSI Alebo HTP Jedine interval max 15000 a Olej 5w50 a motor vydrží ako má a to nevravím že na TSI nastupáva benzín do oleja pri krátkych tratiach 10max 20 km za deň.
Milan
Zdravim vsetkych,aj ja by som sa priklonil k tomu ze olej doporucenej kvality a specifikacie dla vyrobcu.na znacke netrvam ale osobne si menim 1krat rocne a to robim 7000km rocne,denne 15km +15km zmiesana prevadzka.Samozrejme vsetky filtre,auto slape ako ma[Agila 1.0,60konickovy benzin.]To je 10 rokov bez problemov a neocakavanych udalosti.Zatial zer gut.
Jose
Zdravím. Máme volvo S40 ,nešťastné 1.6 84kW. Limit na vymenu m.oleja je 20T km alebo 12mes. V priemere sa jazdi 15-17 T do roka. Citlive je turbo, kde v potrubi olej dost karbonizuje. Tymto intervalom na km/rok sa to dá ustrážiť…Servisované vzorovo v Cameacar Prešov. Po zaruke asi u „Nitrana“ 🙂 …
working class hero
mam pocit, akoby diskusiu moderovali majitelia auto-eshopov… preco by som mal menit olej najneskor po 15,000 ci nebodaj 10,000, ak som robil napr. dlhsie trasy a je este dobry ?… preco by som mal vypustit z motora stale pouzitelny a dobry olej ?… to ste vsetci milionári a neviete, co s penazenkou ?… ved vidim a cítim na prste, ci je este ok… nebudme uz vsetci ako ovce a z tych marketingovych masaží uplne zmagorení… a obdobne je to aj pri pneumatikách…
M.
Tu vôbec nejde o marketingové drísty, skôr naopak. Marektingové drísty sú, ak výrobca predpisuje výmenu oleja po 30 000 či ešte viac km. Marketingovo sa akože znížia prevádzkové náklady. Samozrejme je pravda, že inak vyzerá olej po 15 000 km u toho kto jazdí dlhšie trasy a u toho ktorý ich najazdil po meste, v prašnom prostredí či teréne. Veľa aj závisí od objemu olejovej náplne. Je rozdiel ak je oleja 6 litrov alebo ak je oleja 3 litre. Veľký vplyv má aj kvalita paliva a konštrukcia motora -kolko sa tvorí karbónových usadenín, ako prebieha regenerácia DPF a pod. Preto tých 15000 km, lebo radšej naviac pár desiatok euro za olej ako naviac pár tisíc za motor a príslušenstvo.
Dušan
Neviem,ale mne na oktávii 1.6 TDI signalizuje zníženú kvalitu oleja,približne po 15 000km,alebo po roku prevádzky.
Dušan
Cvanco
Pre tych co tvrdia ze olej netreba menit po 10tis resp 15tis km, lebo olej je este dobry, resp pouzitelny a autu tym neskodia, a setria tym svoju penazenku. Ano, ak menite auto kazde 3-4 roky za nove, tak vas to nemusi zaujimat (ale ked da clovek 20-30tis kazdych par rokov za novy voz, tak preco potom setrit 100e za vymenu oleja). Na youtube je video, Audi TT olej nebol nikdy meneny odnova a auto odjazdilo 110tis km az potom sa motor zadrel. Takze ano, motor to vydrzi, aj tych 20tis aj 30tis aj 50tis vymeny ale naozaj je dolezite setrit 100e rocne a jazdit na starom prepalenom oleji?
Mino Palaga
Poznam ludi co si daju za 1e aj koleno vrtat, takze ak sa da usetrit nejake to euro a nebodaj 100e rocne tym ze olej nevymenim, tak preco nie. 100e je 200 piv (dokonca 300 ak vam chuti Kelt), takze radsej kazdy vecer pivko pri TV novinach „zadarmo“ ako menit olej v motore „nadarmo“ 😀
jakob
Vymeniť olej v aute je základná vec, ktorú by mal poďla mňa vedieť každý chlap. Je to podobné, ako vedieť natankovať. Jediné čo, tak to chce špiciálne pracovné oblečenie, pretože fľaky od oleja nejdú dole z oblečenia. Manželka zakaždým zúrila, keď som sa vracel z dielny, tak som si objednal monterky z http://www.ardonsk.sk/c/342/monterkove-kolekce a ty mi pere len občas a mám pokoj.
Stanik
Ja nejazdim vela iba 15km denne (do prace a domov) plus cez weekend na nakupy s rodinkou. Max 500km mesacne. Ale olej menim kazdych 12 mesiacov na den presne. Mam Mercedes a nechcem aby ma postihli drahe opravy ( na ktore nemam peniazky). Takze vymenu oleja netreba podcenovat ak vam je blizky obsah vasej penazenky.