Lakovanie vozidla plní dve základné funkcie. Z prevádzkového hľadiska je dôležitejšia tá ochranná, kedy lak chráni povrch karosérie proti nepriaznivým vonkajším vplyvom (agresívne látky, voda, nárazy kamienkov…). Pre mnohých motoristov je ale dôležitejší estetický dojem laku, a tak farba vozidla patrí k dôležitým kritériám pri jeho výbere.
Lakovanie ako povrchová úprava vzniklo v Číne a svoj najvyšší rozkvet dosiahlo vo východnej Ázii. K rozšíreniu oblasti pôsobenia lakovníctva aj na dopravné prostriedky prispel koňmi ťahaný koč. Vo vtedajšej dobe (18. storočie) bol považovaný za prostriedok hromadnej dopravy, ktorý neskôr prechádzal rôznymi etapami vývoja. Dlhú dobu bol základom prvých motorových vozidiel. Do dvadsiateho storočia nášho letopočtu sa rámy automobilových karosérií zhotovovali z drevenej kostry, ktorá bola potiahnutá syntetickou kožou. Z plechu sa vytvárala len kapota auta a blatníky, ktoré sa museli nalakovať.
Predtým sa vozidlá lakovali ručne štetcom, čo bolo veľmi náročné na čas a kvalitu práce natierača. Ručné lakovanie sa prevádzalo veľmi dlho aj pri výrobe automobilových karosérií na bežiacom páse. Moderné spôsoby nanášania lakov a nové materiály prospeli k zvýšeniu automatizácie a to najmä v priemyselnom, sériovom lakovaní. Základná úprava sa uskutočňovala v ponornom kúpeli, za tým nasledovali jednotlivé striekacie chody vykonávané hydraulicky riadenými robotmi.
Prechodom na kovové karosérie sa ukázala ďalšia výhoda v lakovaní – čas spracovania a sušenia sa výrazne znížil. Zmenila sa taktiež technika lakovania. Začalo sa lakovať nitrolakom, čím sa zvýšil počet vyhotovených kusov. Hoci bol v 30. rokoch vynájdený syntetický živicový lak, používanie nitrolaku v závodných a opravárenských lakovniach sa uchovalo až do 40. rokov. Obidve formy boli ale postupne zatláčané do úzadia novou technikou – vypaľovaním.
Hlavnou úlohou remeselníckeho lakovania automobilov je opravné, v menšej miere nové lakovanie a taktiež aj zvláštne lakovanie a popisovanie. Kvalifikované remeselnícke lakovanie musí držať krok s technickým pokrokom vo výrobe automobilov, ide najmä o zmeny materiálov pri výrobe karosérií (viac plastickej hmoty, hliníka, rôzneho tvarovania, pozinkovaný plech), alebo zmeny v lakoch (nové farebné odtiene, vodou riedené materiály) a zodpovedajúci vývoj v oblasti opráv a spôsobov lakovania.
Lakovanie po oprave
V tomto článku sa zameriame skôr na lakovanie už raz lakovaných plôch, tzn. nie lakovanie nových dielov, resp. karosérií vozidiel. Lakovanie nových dielov je know how každého výrobcu vozidiel, pričom možno povedať, že postup lakovania ako taký je vo veľkej miere zhodný až na prvotné fázy súvisiace s antikoróznou ochranou „surového“ plechu, napr. máčanie karosérie v zinkovom roztoku.
Pre koncových užívateľov vozidiel je vhodnejšie poznať spôsoby lakovania po oprave poškodeného či vymeneného dielu. Pri lakovaní automobilu po oprave je potrebné si uvedomiť, že konečný vzhľad závisí od radu faktorov. Nielen od kvalitného výberu krycieho náteru, ale aj od celého postupu, ktorý sa začne správnou a starostlivou prípravou plechu.
Lakovanie, resp. prípravné práce pozostávajú z viacerých krokov:
- brúsenie,
- čistenie,
- tmelenie,
- plnenie,
- maskovanie,
- lakovanie.
Brúsenie
Brúseniu plechu a jednotlivých medzivrstiev je potrebné venovať osobitnú pozornosť, aj keď sa niekedy zdá, že sa jedná o triviálnu ba až bezvýznamnú operáciu, pri ktorej je potrebné dosiahnuť len rovný povrch.
Pri brúsení je potrebné zohľadniť nasledovné:
- Správny výber brúsneho papiera, záleží od brúseného miesta, či brúsime starý/nový plech, oceľový plech, hliník, plast.
- Pri brúsení každej nasledujúcej vrstvy musí byť zrnitosť brúsneho papiera o tri stupne jemnejšia ako predchádzajúca.
- Na dosiahnutie správneho brúsenia treba počkať, kým rozpúšťadlá úplne vyprchajú a film vyschne, inak sa bude materiál pod papierom šúľať.
- Po ukončení brúsenia je potrebné povrch úplne očistiť, odstrániť všetky zvyšky brúsenia, solí a mastnoty. Povrchu sa potom nesmieme dotýkať holými rukami.
Čistenie
Pred lakovaním, resp. aj pred opätovným nanášaním tmelu, príp. plniča je nevyhnutne potrebné odstrániť všetky nečistoty, ako sú zvyšky po brúsení, zvyšky soli z vody a brúsneho papiera, prebytok tesniacich hmôt v prípade dodatočného utesnenia alebo ochrany, mastnoty z rúk, všetky zvyšky (aj stopy) rozličných silikónových prostriedkov, ak boli tieto použité.
Povrch musí byť teda úplne čistý a suchý, v opačnom prípade môžu vzniknúť početné defekty; krátery a stekanie farby, neskôr aj praskanie farby a bublinky. Odstraňovanie týchto defektov je väčšinou nemožné a vyžaduje si úplné obrúsenie povrchu a opätovné lakovanie. Čistenie sa dosiahne pomocou čistidla, ktoré sa nanáša na povrch čistou suchou napr. aj papierovou utierkou. Čistenie sa počas prípravy nalakovanie niekoľkokrát opakuje.
Tmelenie
Tmelenie je najbežnejšia metóda vyrovnávania prehĺbených a inak defektných častí vozidiel. Na obrázku nižšie je vidieť medzi pravítkom a karosériou škáru, ktorú je potrebné vyplniť tmelom. Zvyčajne sa ceruzkou označí miesto okolo danej preliačiny, kde je potrebné naniesť vyplňovací tmel.
Plniaci tmel sa nanáša na povrch klasicky pomocou stierky na miesto, ktoré sme si predtým označili ceruzkou. Tmel aplikujeme na holý kov očistený brúsením aby bola zaručená dostatočná tvrdosť a pevnosť, hoci moderné plniace tmely by mali držať pevne na akomkoľvek podklade. Na nasledovnom obrázku je povrch pripravený na nanesenie plniča, resp. proces tzv. plnenia.
Príčiny a predchádzanie nedostatkom pri tmelení
Škvrny na vrchnom nátere
Príčiny:
- príliš veľa tužidla v PE tmele,
- nedostatočne vmiešané tužidlo do PE tmelu.
Oprava vzniknutej vady:
- obrúsiť až k plechu a zopakovať tmelenie.
Drobné otvory
Príčiny:
- nesprávne tmelenie (prítomnosť vzduchu alebo príliš hrubé jednotlivé vrstvy),
- podklad nie je dostatočne suchý,
- príliš tenká vrstva základného laku.
Predchádzanie vadám:
- lopatkou niekoľkokrát treba pritlačiť na danom mieste, aby sme vytlačili vzduch,
- pokiaľ tmelíme vo väčších hrúbkach, je potreba naniesť niekoľko tenkých vrstiev,
- dobre vysušiť podkladové materiály.
Oprava vzniknutej vady:
- obrúsiť až k plechu a zopakovať tmelenie.
Stopy po brúsení
Príčiny:
- brúsenie tmelu neodpovedajúcim (príliš hrubým) brúsnym papierom,
- brúsenie starého laku neodpovedajúcim brúsnym papierom.
Predchádzanie vadám:
- použiť brusný papier predpísanej granulácie (hrubosti),
- zabrúsiť hrubé ryhy jemným brúsnym papierom.
Oprava vzniknutej vady:
- obrúsiť až k plechu a zopakovať tmelenie.
Plnenie
Plnenie je rozhodujúci pracovný proces pred krycím lakovaním, má za úlohu viacvrstvové prekrytie veľmi jemných ale okom viditeľných nerovností a rýh a tmelené miesta pokryť a izolovať.
Pre rôzne účely sa využívajú rôzne druhy plniča:
- 2K plnič na PUR/akrylátovej báze,
- hrubovrstvové (kompaktné) plniče,
- plniče na báze vody,
- plniče mokré do mokrého,
- tónovací plnič,
- transparentné plniče (Fillsealer).
Maskovanie
Všetky časti a plochy vozidiel, ktoré nie sú lakované, musia byť zakryté, to platí aj pre ozdobné lišty, ktoré sa nerozkladajú alebo nie sú rozložiteľné.
Požiadavky:
- lepiace a krycie pásy musia byť pevné za mokra a zároveň teplovzdorné,
- papier musí byť nepriepustný, aby cez neho neprenikla farba pri striekaní.
Lakovanie
- Vozidlo musí byť pred začiatkom lakovania zohriate na izbovú teplotu (18˚C).
- Izbovú teplotu musí mať rovnako farba a sprievodné komponenty (tužidlo a riedidlo).
- Tvrdosť vody na brúsenie by mala byť čo najnižšia. Zvyšky brúsnej vody je potrebné dôkladne utrieť, lebo by mohli zvyšky soli spôsobovať vznik bubliniek na lakovanom povrchu.
- Stlačený vzduch musí byť suchý a čistý. Separátor vody treba pravidelne vyprázdňovať.
- V prípade, že nemáme striekaciu kabínu a lakujeme v garáži, musíme byť obzvlášť pozorný na vlhkosť vzduchu (nesmieme napr. podlahu poliať vodou a potom na maximum zapnúť radiátory). Pri príliš vysokej vlhkosti vzduchu totiž dôjde k vzniku bubliniek resp. zovretia resp. matovania náteru. To isté platí o prašnosti. Podlahy musia byť čisté a suché a prúdenie vzduchu musí byť čo najnižšie.
- Striekacie kabíny a sušiace pece musia byť vybavené prívodom čerstvého vzduchu, filtrami proti prachu a vývodmi pary, aby nedošlo k zmatneniu náteru alebo hromadenia prachu na farbe.
- Všetky prebrúsené miesta musia byť opätovne zabezpečené proti korózii.
- Na každom balení je návod na použitie vo forme piktogramov. Všetky údaje sú definované pre teplotu aplikácie 20 °C. Ak je teplota vyššia alebo nižšia, prácu treba prispôsobiť skutočným podmienkam. To je veľmi dôležité pre pot-life a sušenie, ktoré sa môže pri vyššej teplote skrátiť, resp. pri nižšej teplote predĺžiť v porovnaní s predpísaným.
- Takisto je veľmi dôležitá relatívna vlhkosť vzduchu, ktorá nesmie byť vyššia ako 80 %, lebo tým sa sušenie veľmi spomalí a môže priviesť aj k nedokonalému presušeniu náterového filmu. U PE tmelov preto dôjde k lepeniu resp. zanášaniu brúsneho papiera, u 2K náterov potom k vzniku bubliniek v dôsledku reakcie s vodou. Pri viackomponentových náterov a použití celkového systému reparácie by sa mali používať iba výrobky jedného výrobcu a zohľadniť návod, pretože len týmto spôsobom možno dosiahnuť želanú kvalitu práce. V opačnom prípade môže dôjsť k zvráskaveniu povrchu. Tento defekt nespôsobuje nezodpovedajúca kvalita materiálov, ale skutočnosť, že materiály v systéme nie sú kompatibilné. V niektorých prípadoch sa zvráskavenie neobjaví ihneď, ale až po uplynutí určitej doby.
Príčiny a predchádzanie vadám pri aplikácii základných lakov resp. farieb
Tvorenie bubliniek
Príčiny:
- príliš krátka doba odvetrania medzi jednotlivými vrstvami,
- príliš hrubé vrstvy základného náteru,
- zvyšky vody po brúsení v rohoch, hranách, ohyboch,
- voda je príliš tvrdá na brúsenie,
- znečistený stlačený vzduch,
- tvorba kondenzátu kvôli teplotným výkyvom.
Predchádzanie vadám:
- odvzdušňovacie časy medzi jednotlivými nátermi musia byť minimálne 10 minút pri 20 °C,
- nedopustiť, aby zvyšky vody po brúsení uschli, musia sa utrieť,
- stlačený vzduch musí byť suchý a čistý.
Oprava vzniknutej vady:
- obrúsiť až k plechu a zopakovať aplikáciu.
Zlá, resp. nedostatočná priľnavosť k podkladu
Príčiny:
- zle pripravený podklad, stopy mastnosť, odtlačky prstov, prach,
- riedenie materiálu nevhodným (neoriginálnym) riedidlom.
Predchádzanie závadám:
- pred lakovaním dobre očistiť povrch,
- použití predpísaných riedidiel.
Oprava vzniknutej vady:
- obrúsiť až k plechu a zopakovať aplikáciu.
Rozpúšťanie podkladu
Príčiny:
- nepreschnuté, nevytvrdené predchádzajúce lakovanie,
- príliš hrubé vrstvy starého lakovania.
Predchádzanie vadám:
- dodržiavať predpísané časy zasychania
- dodržiavať predpísané hrúbky náteru
Oprava vzniknutej vady:
- obrúsiť až k plechu a zopakovať aplikáciu
Príčiny a predchádzanie vadám pri dvoj a trojvrstvovom lakovaní
Škvrnitosť
Príčiny:
- nevyhovujúca aplikačná technika (tryska, tlak),
- príliš krátka odvzdušňovacia doba,
- použitie nevyhovujúceho riedidla,
- lakovaný povrch nemá zodpovedajúcu teplotu (príliš studený, príliš teplý).
Predchádzanie vadám:
- použitie predpísanej aplikačnej techniky,
- použitie predpísaného riedidla,
- zaistenie vhodnej teploty priestoru a lakovaného povrchu (18-20 °C), a maximálna vlhkosť 40-60 %.
Oprava vzniknutej vady:
- obrúsiť až na základ a opakovať lakovanie.
Stekanie
Príčiny:
- nevhodná viskozita HYDRO Bázy,
- príliš veľká hrúbka HYDRO Bázy,
- nevhodná striekacia pištoľ (tryska), tlak,
- príliš studený materiál, podklad alebo príliš nízka teplota priestoru,
- použitie nevhodného riedidla.
Predchádzanie vadám:
- dodržovanie technického návodu na použitie,
- používanie vhodnej striekacej pištole,
- objekt a materiál ohriaty na izbovú teplotu +20°C,
- použitie predpísaného riedidla.
Oprava vzniknutej vady:
- obrúsiť až na základ a opakovať lakovanie.
Druhy farieb
Nepriehľadné farby sú základné farby, ktoré sa používajú samostatne, prípadne zmiešané s inými farbami na dosiahnutie nových odtieňov alebo ako podkladová vrstva pre vytvorenie špeciálnych odtieňov a efektov. Veľmi často sa používajú s transparentnými farbami, ktoré dodávajú nepriehľadným farbám ľahký odtieň podľa potrieb a predstáv a to buď priamo zmiešaním týchto farieb alebo nanášaním transparentných vrstiev priamo na nepriehľadnú farbu. Doporučený priemer trysky pri použití nepriehľadných farieb je 0,3 mm a viac. Tryska o priemere 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Priehľadné farby sú priesvitné farby s polo lesklým efektom. Môžu sa miešať s inými druhmi farieb alebo ich priamo na iné druhy farieb nanášať. Sú viacúčelové a využívajú sa pre docielenie veľkého množstva efektov. Miešaním s inými druhmi sa môže dosiahnuť odtieň podľa želania. Napr. zmiešaním transparentných farieb s hliníkovou farbou sa dosiahne metalíza ľubovoľného odtieňa. Pre vytvorenie lesklej farby s trblietkami (zrnami) sa zmiešajú priehľadné farby a farby série hot Rod (spomenuté nižšie). Priehľadné farby môžu dodať tak isto ľahký farebný nádych nepriehľadným farbám a tým vytvoriť nový odtieň podľa želania. Farby sa môžu miešať buď priamo spolu alebo nanášať priehľadnú na nepriehľadnú. Doporučený priemer trysky pri použití priehľadných farieb je 0,3 mm a viac. Tryska o priemere 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Fluorescenčné farby sú priesvitné, neónové farby s pololesklým efektom. Striekajú sa na bielu podkladovú farbu alebo na svetlé pozadie vytvorené nepriehľadnými alebo priehľadnými farbami. Fluorescenčné farby sú menej odolné voči UV zložke slnečného žiarenia, ako bežné farby. Preto vyžadujú lak s UV ochranou. Doporučený priemer trysky pre fluorescenčné farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Perleťové farby môžu byť použité buď samostatne pre perleťovo – trblietavý efekt alebo s ďalšími farbami. Miešaním s priehľadnými farbami sa môžu vytvoriť trblietavé farby vo vlastnom odtieni. Používajú sa taktiež ako podkladové vrstvy pre Candy farby, čím sa dosiahne vysoko lesklej perleťovej farby v rôznych odtieňoch. Pre vytvorenie lesklého efektu sa nanesie Candy farba v dvoch až štyroch vrstvách priamo na perleťovú farbu. Doporučený priemer trysky pre perleťové farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Metalízy sa používajú buď samostatne alebo v kombinácii s inými farbami. Tieto farby sa najlepšie vynímajú na tmavom podklade (čierna nepriehľadná farba). Môžu byť použité aj ako podkladová vrstva pre priehľadné, alebo Candy farby k vytvoreniu vlastných metalických odtieňov, ktoré sa vytvoria obyčajným nanesením transparentnej/Candy farby v dvoch až štyroch vrstvách priamo na metalízu. Doporučený priemer trysky pre metalízové farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Dúhové farby môžu byť použité samostatne pre jemný dúhový efekt, ktorý na svetle spôsobuje zmenu odtieňu farby alebo ako podklad pre ďalšie typy farieb. Často sa používajú ako podkladová vrstva pre priehľadné alebo Candy farby, s ktorými sa môžu vytvoriť vlastné odtiene farieb s dúhovým efektom (nanesením priehľadnej/Candy farby v dvoch až štyroch vrstvách priamo na dúhovú farbu). Doporučený priemer trysky pre dúhové farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Hi-Lite farby môžu byť použité na akékoľvek farebné pozadie pre dosiahnutie príznačného, farbu zvýrazňujúceho efektu. Sú určené pre aplikáciu v malom množstve v jednej až troch vrstvách. Efekt zmeny farieb je u Hi-Lite farieb menej výrazný ako u smaragdovej série. Hi-Lite farby výborne poslúžia k vytvoreniu jemne zvýrazňujúceho efektu, ktorý je potom najlepšie viditeľný na dennom alebo priamom umelom svetle. Farby je možné priamo miešať s priehľadnými farbami. Výsledná farba potom bude mať ľahko meniaci efekt. Nadmerné miešanie farieb spôsobí stratu tohto efektu a farby nadobudnú mliečny – pastelový efekt. Hi-Lite farby sa veľmi dobre vynímajú na tmavých podkladoch, napr: čierna nepriehľadná farba. Doporučený priemer trysky pre Hi-Lite farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Smaragdové farby sú farby so špeciálnym pigmentom fungujúcim na báze lámania uhlov, ktorý spôsobuje vysokú zmenu odtieňa farby. Smaragdové farby v závislosti na uhle svetla ostro menia svoje sfarbenie. Tieto farby najlepšie vynikajú na tmavom podklade (čierna nepriehľadná farba). Tento odtieň sa vytvorí nanesením jednej až dvoch tenkých vrstiev tmavej podkladovej farby s dvoma až štyrmi vrstvami smaragdovej farby. Riedenie týchto farieb sa neodporúča, ale pokiaľ je to potrebné, pridáva sa riedidlo iba v malých dávkach, aby nedošlo k prílišnému rozriedeniu farby. Doporučený priemer trysky pre Smaragdové farby je 0,5 mm a viac.
Flair farby sú farby so špeciálnym pigmentom fungujúcim na báze lámania uhlov, ktorý spôsobuje vysokú zmenu odtieňa farby. Farebný prechod je u týchto farieb plynulý a je dobre viditeľný aj pri slabom osvetlení, pričom efekt je ešte viac zvýraznený na nerovných predmetoch s ostrými záhybmi. Flair farby najlepšie vyniknú na tmavom podklade (čierna podkladová farba). Nanesením jednej až dvoch tenkých vrstiev čiernej podkladovej farby s dvomi až štyrmi vrstvami Flair farby sa dosiahne požadovaný efekt. Riedenie týchto farieb sa neodporúča, ale pokiaľ je to potrebné, pridávajte riedidlo iba v malých dávkach, aby nedošlo k prílišnému rozriedeniu farby. Doporučený priemer trysky pre Smaragdové farby je 0,5 mm a viac.
Sparklescent farby sú farby s jemne trblietavým efektom. Veľkosť ich častíc je menšia ako u Hot Rod farieb. Tieto farby sú polopriesvitné s pololesklým vzhľadom. Najlepšie vynikajú na tmavom podklade (čierna podkladová farba). Nanesením jednej až dvoch tenkých vrstiev čiernej podkladovej farby s dvomi až štyrmi vrstvami Sparklescent farby sa dosiahne požadovaný efekt. Doporučený priemer trysky pre Sparklescent farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Cosmic farby sú farby s efektom jemného hviezdneho prachu. Veľkosť ich častíc je menšia ako u Hot Rod farieb. Tieto farby sú polopriesvitné s pololesklým vzhľadom. Najlepšie vynikajú na tmavom podklade (čierna podkladová farba). Nanesením jednej až dvoch tenkých vrstiev čiernej podkladovej farby s dvomi až štyrmi vrstvami Cosmic farby sa dosiahne požadovaný efekt. Pre dosiahnutie lesklej farby sa zmiešajú Cosmic farby s priehľadnými alebo Candy farbami. Pre tónovanie výslednej farby treba naniesť na podklad z Cosmic farieb dve až päť vrstiev ľubovoľnej transparentnej farby. Cosmic farby taktiež môžu byť miešané medzi sebou, čím sa dosiahne viac farebného efektu trblietok. Taktiež sa môže využiť ich trblietavý efekt a naniesť ich na podklad z ľubovoľnej nepriehľadnej farby. Doporučený priemer trysky pre Cosmic farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Hot Rod farby znovu oživujú tzv. „retro farby“ automobilov 50-60. rokov, pričom vytvárajú veľmi pôsobivý trblietavý efekt, ktorý na priamom svetle efektne žiari a iskrí. Tieto farby najlepšie vynikajú na tmavom podklade (čierna podkladová farba). Nanesením jednej až dvoch tenkých vrstiev čiernej podkladovej farby s dvomi až štyrmi vrstvami Hot Rod farby sa dosiahne požadovaný efekt. Pre dosiahnutie lesku treba zmiešať Hot Rod farby priamo s priehľadnými alebo Candy farbami. Pre tónovanie výslednej farby treba naniesť na podklad z Hot Rod farby jednu až štyri vrstvy ľubovoľnej priehľadnej farby. Hot Rod farby môžu byť tiež miešané medzi sebou, čím sa dosiahne viac farebného efektu trblietok. Doporučený priemer trysky pre Hot Rod farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Candy farby sú vysokolesklé koncentrované farby, ktoré aj po úplnom vyschnutí majú vzhľad čerstvo nastriekanej farby (lesklý efekt v plnej sile sa prejaví až po lakovaní krycím lakom). Aj keď sa Candy farby používajú ako základná podkladová farba, líšia sa v niekoľkých ohľadoch spôsobom použitia od klasických základných farieb. Bez laku sú Candy farby veľmi náchylné k poškodeniu a nemali by byť priamo maskované (pred maskovaním musia celkom vyschnúť a byť prelakované). Pri použití Candy farieb je treba čo najskôr aplikovať krycí lak, pretože chráni farbu pred usadením prachu špiny a odtlačkami prstov, na ktoré je táto farba veľmi náchylná. Pri striekaní väčších plôch sa odporúča Candy farby kvôli ich vysokej koncentrácii miešať s transparentným základom. Je nutné, aby farba celkom vyschla, čo môže na čerstvom vzduchu trvať aj niekoľko hodín. Doporučený priemer trysky pre Candy farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0, 2mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Hliníková farba je dostupná v troch rôznych triedach podľa veľkosti zŕn: Fine (jemná), Medium (stredná), Coarse (hrubá). Je vysoko reflexná a určená najmä ako podklad pre Candy farby. Môže byť použitá samostatne pre hliníkový alebo metalický efekt alebo ako podkladová vrstva pre priehľadné farby k vytvoreniu ľubovoľných odtieňov s reflexným efektom. Ďalším možným použitím je nastriekanie rôznych typov hliníkových farieb (fine, medium, coarse) a následná aplikácia ľubovoľnej Candy farby. Výsledkom je vysoko lesklá farba s prechodom medzi rôznymi veľkosťami zŕn hliníka. Hliníková farba dobre kryje a obvykle postačuje jedna vrstva na celé lakovanie. Doporučený priemer trysky pre hliníkové farby je 0,5 mm a viac. Tryska o priemere 0,3 resp. 0,2 mm môže byť použitá, pokiaľ sú farby viac nariedené.
Lakovanie do prístreku
Súčasná rýchla doba núti vlastníkov vozidiel čo najlepšie a najefektívnejšie využívať svojich motorových tátošov. Rastie tak aj tlak na rýchlosť opravy, pod čo spadá aj lakovanie. Ak sa jedná o drobné poškodenie, používa sa na skrátenie času a zníženia ceny tzv. čiastočná oprava lakovaním – prístrek. Na trhu sú špecializované firmy, ktoré majú vyvinuté systémy umožňujúce takýto spôsob práce.
Pri lakovaní Bázy sa stretávame s tromi problémami:
- Odchýlka odtieňa novej Bázy vzhľadom na originálne lakovanie – prakticky tu majú vplyv všetky faktory: teplota, viskozita, tlak, hrúbka vrstvy a pod.
- Výskyt svetlejšieho pásu Bázy na častiach, v ktorých zahmlievame (prášime) a pokúšame sa vytvoriť prístrek.
- Spájanie nového bezfarebného laku so starým nepoškodeným lakom.
Týmto problémom sa dá väčšinou predísť, ak sa dodrží návod na správnu prípravu povrchu pred lakovaním a použijú sa materiály, ktoré sú na takéto lakovanie určené.
Schéma lakovania do prístreku
Opravy karosérie
Oprava karosérie metódou PDR (paintless dent repair)
Metódou PDR možno za studena vyrovnávať plechové časti karosérie s drobným poškodením zapríčinené napr. nárazom pri parkovaní, dverami iného vozidla, vandalizmom, krúpami a pod. Metóda PDR bola vyvinutá nielen pre rýchlu a profesionálnu opravu týchto poškodení pri nízkych nákladoch, ale predovšetkým pre zachovanie pôvodného laku a farby, bez nutnosti poškodené miesto brúsiť, gitovať a znovu lakovať.
Vznik metódy PDR sa datuje od 80-tych rokov minulého storočia, kedy technik v automobilke Ferrari poškodil dvere jedného z vyrábaných modelov a nemal finančné prostriedky potrebné pre následnú opravu. Preto sa pokúsil dvere uviesť do pôvodného stavu vymačknutím plechu železnou pákou. Túto techniku použil potom ešte niekoľkokrát a tým ju zdokonalil natoľko, že si uvedomil možnosť živelnejšieho, resp. masívnejšieho uplatnenia tejto metódy a rozhodol sa odísť do USA a tam túto technológiu ďalej používať k obžive, pričom si ju patentoval. Až po ďalších dvadsiatich rokoch sa metóda rozšírila na Európsky kontinent, kde sa rovnako ako v Amerike stretla s veľkým úspechom a nastalo jej ešte rozsiahlejšie používanie.
Výhody:
- Zachovanie pôvodného laku, bez tmelenia, prístrekov a podobne – veľmi dôležité hlavne u nových a zánovných vozidiel. Dôvod je jasný, veľa krát sa podarí zachovať originálny lak z továrne pred prestriekaním, čo má pri nových, ešte nepredaných vozidiel obrovský význam.
- Výrazné skrátenie času opravy, oproti klasickému lakovaniu je tento spôsob opravy niekoľko násobne rýchlejší.
- Zníženie nákladov na opravu – menej času stráveného opravou a minimum použitého materiálu znižuje náklady na opravu.
- Po oprave nezostanú stopy – po dokončení takejto opravy je povrch dielu ako nový.
- Nepoužíva sa tmel, takže opravené miesto je rovnako odolné ako ostatné časti dielu na rôzne namáhanie, bez rizika prasknutia tmelu.
- Možnosť vykonať opravy priamo u zákazníka. Keďže k oprave sú potrebné hlavne šikovné ruky mechanika a zopár kusov náradia, dá sa opraviť poškodené miesto takmer kdekoľvek a kedykoľvek.
Postup opravy
Opravárenský postup je založený na postupnom vytlačení preliačeného plechu z vnútornej strany karosérie, bez poškodenia laku. Technik sleduje povrch karosérie automobilu vo svetle fixačnej lampy. Nerovnosti povrchu deformujú odraz svetla, technik tak lokalizuje presné miesto a rozsah preliačiny. Samotné vytlačenie prebieha postupne, vyžaduje si zručnosť a použitie špeciálneho náradia a prípravkov rôznych tvarov.
Jeden komentár
Rado
Velmi dobry clanok.