Mercedes Vaneo nepatril medzi úspešné modely stuttgartskej automobilky, keďže jeho produkcia trvala necelé štyri roky a vyrobilo sa len 55 tisíc kusov. Za predajným neúspechom možno hľadať príliš ambicióznu cenu a nenadchol ani krabicový dizajn vozidla. Každopádne sa ale jedná o technicky vyspelé vozidlo, ktoré ponúka množstvo výhod a ako jazdenka sa dá zohnať za rozumné peniaze.
Premiéra vozidla prebehla na jesennom frankfurtskom autosalóne 2001 a do predaja sa dostal začiatkom nasledujúceho roka. Pätica motorov bola prevzatá z triedy A. Benzínové boli tvorené dvoma 1,6i s výkonom 60 a 75 kW a jedným 1,9i (92 kW). Dieselovú ponuku zastupoval jeden motor o objeme 1,7 litra v dvoch výkonových verziách 55 a 67 kW. Výroba vozidla bola ukončená na jeseň v roku 2005 a nepriamo nahradená práve nastupujúcou novou triedou B.
Nárazové testy Euro NCAP absolvoval Mercedes Vaneo v roku 2002. Za ochranu posádky získal štyri hviezdičky z piatich (27 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola hodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (10 bodov).
Dizajn Vanea pripomína menšie Áčko a podobne je tomu aj pri použitej technike, kde boli prebraté pohonné jednotky, niektoré časti podvozku a taktiež interiéru. To znamená, že interiér pôsobí pomerne stroho, rovnako použité plasty zanechávajú dojem menšej hodnoty akoby sa na takúto značku patrilo. Väčšine motoristov však bude prevedenie interiéru vyhovovať. Zhodná je aj tzv. sendvičová koncepcia. Tá umožňuje použitie veľmi krátkej prednej časti a využiť tak čo najviac priestoru z celkovej dĺžky vozidla pre cestujúcich. Takéto usporiadanie dobre chráni cestujúcich aj pri čelnom náraze. Pohonné ústrojenstvo sa totiž pri nehode zasúva medzi hornú a spodnú časť sendvičovej podlahy, čím sa spotrebováva nárazová energia a zároveň sú dobre chránený cestujúci, najmä ich spodná časť tela. Menšou nevýhodou takejto koncepcie je trocha netradičná pozícia za volantom, ale aj samotné nastupovanie a vystupovanie. Podlaha je totiž dosť vysoká a naopak sedadlá sú na nej umiestnené pomerne nízko. Vodič si naviac bude musieť zvyknúť, že volant je nastaviteľný len výškovo. Je to však len otázka zvyku.
Každopádne ponúka Vaneo dostatok priestoru pre päťčlennú posádku aj na dlhšie cestovanie. Cestujúci v druhom rade sedadiel sedia vyššie ako tí vpredu, čo okrem lepšieho komfortu sedenia zlepšuje aj výhľad z vozidla. Za príplatok sa dala objednať aj sedemmiestna verzia. V treťom rade sa nachádzajú dve sedadlá, ktoré sú konštruované špeciálne pre deti s hmotnosťou od 12 do 36 kg.
Na slušnej úrovni je aj ergonómia rozmiestnenia a ovládania prvkov výbavy. Trocha zvyku si vyžaduje len multifunkčná páčka umiestnená naľavo od volantu. Pomocou nej sa ovládajú nielen smerovky, ale aj diaľkové svetlomety či stierače čelného skla. Veľmi dobre si vedie Vaneo v oblasti variability interiéru. Prístup na zadné sedadlá je jednoduchý aj vďaka dvojici štandardných posuvných dverí. Tie sú vybavené bezpečnostným systémom proti otvoreniu za jazdy, ktorý ich automaticky uzamkne. Poteší aj aj variabilita usporiadania sedadiel. Sedadlo spolujazdca a druhý rad delených v pomere 60:40 umožňuje jednoduché sklopenie operadla, odklopenie celého sedadla alebo úplné vybratie. Vďaka tomu je možné prepravovať aj nadrozmerné predmety.
Kufor ponúka v sedemmiestnom usporiadaní objem 150 l, v prípade päťmiestneho usporiadanie narastie na 715 l a v dvojmiestnom až na 3000 l. Komu by ani tento dodávkovský objem nestačil, stačí vybrať spolujazdcove sedadlo a objem nákladu sa zväčší o ďalších 500 litrov. V takomto usporiadaní je možné prevážať aj takmer tri metre dlhé predmety. Výhodou je aj užitočné zaťaženie vozidla, ktoré umožňuje prevážať až 600 kilogramov osôb a nákladu. Poteší aj ľahký prístup do kufra cez veľké výklopné dvere, úplne rovná ložná plocha a veľká šírka medzi podbehmi.
Vaneo zaujalo aj špeciálnymi výbavami. Okrem troch klasických (Trend, Family a Ambiente) bolo možné priobjednať aj tzv. nadstavby s názvami Bike , Snow , Surf , Dog a Carry (Cyklistika, Lyžovanie, Surfovanie, Pes a Praktik), ktoré uľahčujú prevoz rôzneho športového náčinia, náradia atď.
Prednosti a nedostatky
veľkorysý vnútorný priestor |
trochu extravagantný dizajn |
variabilita interiéru |
strohý interiér |
objem kufra |
menší výber jazdeniek |
pohodlné nastupovanie cez posuvné bočné dvere |
horší komfort pruženia |
výhľad z vozidla |
málo strmé riadenie |
solídne jazdné vlastnosti |
horšie manévrovanie v obmedzených priestoroch |
úsporné dieselové motory |
vyššie ceny originálnych dielov a servisu |
spoľahlivé benzínové motory |
absencia teplomeru chladiacej kvapaliny |
presné a ľahké radenie manuálnej prevodovky |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektronikou - porucha centrálneho zamykania, riadiacej jednotky, imobilizéra, otvárania okien |
nadmerne vŕzgajúce sedadlá |
občas pazvuky z interiérových plastov |
kratšia životnosť - tiahla predného priečneho stabilizátora - klopanie |
nadmerné vôle na zadnej náprave (častejšie zaťažované vozidlá) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu |
chybná zapaľovacia cievka (benzín) |
nadmerne opotrebená remenica pohonu príslušenstva motora (benzín) |
chybná lambda sonda (benzín) |
nadmerne opotrebované vstrekovače alebo turbodúchadlo (diesel, väčší km nábeh) |
problémy s radením (poloautomatická prevodovka) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 (75 kW). Motor sa vyznačuje solídnou spoľahlivosťou, dostatočnou dynamikou pre bežné jazdenie a taktiež spotreba sa pohybuje v rozumných medziach. 1,7 CDi. Dieselové motory sa prezentujú dobrou pružnosťou. Silnejšia verzia prepožičiava vozidlu dostatok dynamiky aj na svižnejšie jazdenie. Obe verzie potešia dobrou spotrebou. Pozor si však treba dávať na skutočný počet najazdených kilometrov. S ich zvyšujúcim sa počtom stúpa aj riziko porúch a prípadné opravy môžu prevádzku poriadne predražiť. |
1,6 (55 kW). Nejedná sa o zlý motor, ale ak častejšie jazdíte mimo mesto s naloženým či plne obsadeným vozidlom, je lepšie sa popozerať po silnejšej alternatíve. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 (414.700) | 1598 ccm | M 166.961 | 60 kW |
1.6 (414.700) | 1598 ccm | M 166.961 | 75 kW |
1.9 (414.700) | 1898 ccm | M 166.991 | 92 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CDI (414.700) | 1689 ccm | OM 668.914 | 55 kW |
1.7 CDI (414.700) | 1689 ccm | OM 668.914 | 67 kW |