Pre správnu funkciu hydraulického systému spojky je dôležité, aby sa v systéme nevyskytoval žiaden vzduch. Ako náplň sa väčšinou používa brzdová kvapalina typu DOT 3 a DOT 4 alebo treba dodržať špecifikáciu uvedenú výrobcom vozidla. Pri použití nesprávnej brzdovej kvapaliny budú v systéme poškodené tesnenia. Pri systémoch kombinovaných so systémom bŕzd môžu vznikať poruchy brzdovej sústavy.
Odvzdušnenie hydraulického systému s centrálnym vypínacím ložiskom
Odvzdušnenie hydraulického systému spojky je veľmi podobné odvzdušneniu brzdového systému. Má však svoje špecifiká, dané odlišnou funkciou koncových zariadení a samozrejme umiestnenia.
Hydraulický systém s centrálnym vypínacím ložiskom možno odvzdušniť pomocou zariadenia na odvzdušňovanie bŕzd, v amatérskych podmienkach domácej garáže je však lacnejší a v mnohých prípadoch aj precíznejší manuálny spôsob odvzdušnenia. Niektorí výrobcovia spojkových komponentov (napr. LuK) dokonca odporúčajú pri centrálnych vypínacích systémoch odvzdušňovať iba manuálne. Obvykle je potreba pri manuálnom odvzdušnení dvoch ľudí, jeden ovláda (stláča) spojkový pedál a druhý odvzdušňuje (zbiera či dolieva hydraulickú kvapalinu).
Postup manuálneho odvzdušnenia
- Zošliapneme (našliapeme) spojkový pedál.
- Otvoríme odvzdušňovací ventil na spojkovom valci.
- Spojkový pedál držíme stále zošliapnutý – nepúšťame.
- Uzatvoríme odvzdušňovací ventil.
- Pomaly uvoľníme spojkový pedál a pár krát zošliapneme.
Cyklus odvzdušnenia treba opakovať približne 10-20 krát, aby bolo zaručené úplné odvzdušnenie. Spojkový valček nie je tak „výkonný“ ako brzdový valček, inými slovami nedáva tak veľký tlak, a preto odvzdušnenie trvá dlhšie. Medzi cyklusmi je potrebné dopĺňať stav hydraulickej kvapaliny v zásobnej nádržke. Stav kvapaliny v nádržke sa totiž pri odvzdušňovaní nesmie dostať pod značku minimálnej hladiny. Netreba pripomínať, že tak ako pri odvzdušnení bŕzd, aj pri odvzdušnení spojového systému je treba zbierať prebytočnú kvapalinu do nádobky a nenechať ju zbytočne kvapkať na zem, je totiž toxická.
V prípade, že ste na odvzdušnenie sami, existuje aj tzv. svojpomocný spôsob odvzdušnenia. Mnohí mechanici ho dokonca považujú za rýchlejší a účinnejší. Jedná sa o prepojenie hydrauliky brzdového prasiatka (valčeka) so spojkovým valčekom pomocou hadičky. Postup je nasledovný: odmontovať predné koleso, nasadiť hadičku na odvzdušňovací ventil prasiatka, následne šliapaním brzdového pedálu (odvzdušňovaním) naplniť hadičku, a potom ju pripojiť na odvzdušňovací ventil spojky, povoliť odvzdušňovací ventil spojky a šliapaním na brzdový pedál pretlačiť brzdovú kvapalinu cez spojkový valček späť do nádobky.
Niekedy sa dajú použiť ešte jednoduchšie spôsoby. Nabrať brzdovú kvapalinu do primerane objemnej striekačky, osadiť ju hadičkou, ktorá sa následne nasadí aj na odvzdušňovací ventil, povoliť odvzdušňovací ventil spojky a stlačením dostať kvapalinu do systému. Dôležité je mať hadičku plnú kvapaliny, aby sa do systému nenatlačil vzduch. Ďalšia možnosť je pripojiť na odvzušňovací ventil väčšiu striekačku, povoliť ventil, potiahnuť (nasať kvapalinu), zatiahnuť, našliapať pedál a niekoľko krát tento spôsob zopakovať.
Špeciálne prípady
Vyššie popísaný spôsob odvzdušnenia je univerzálny a nemusí byť vždy úspešný pre všetky vozidlá. Ako príklad uvedieme nasledovné postupy pre niektoré vozidlá BMW a Alfa Romeo.
BMW E36
Často krát klasický spôsob odvzdušnenia nepomôže a systém je stále zavzdušnený. V tomto prípade pomôže demontovať celý valček. Následne je potrebné súčasne valček stlačiť (až na doraz) a povoliť odvzdušňovací ventil. Ak je valček úplne stlačený, uzavrie sa odvzdušňovací ventil a namontuje sa valček naspäť. Následne sa odvzdušní celý spojkový systém pomocou stláčania pedálu. To znamená našliapať a povoliť odvzdušňovací ventil. Tento postup zopakovať niekoľko krát.
Alfa Romeo 156 GTV
Niektoré systémy nemajú klasický odvzdušňovací ventil. Vtedy sa obyčajne nachádza v systéme tzv. odvzdušňovacia hadička, ktorá je na konci zaistená poistkou. V tomto prípade sa systém odvzdušňuje nasledovne. Vytiahne sa poistka, nasadí sa na hadičku iná hadička zodpovedjaúceho priemeru, ktorá bude odvádzať prebytočnú kvapalinu do zbernej nádobky. Následne sa stláča spojkový pedál dovtedy, pokiaľ netečie čistá kvapalina bez bubliniek. Následne sa odpojí zberná hadička a na pôvodnú hadičku sa nasadí poistka.
1. Centrálny vypínací mechanizmus so separátnym odvzdušňovacím vedením. 2. Centrálny vypínací mechanizmus s odvzdušňením v hydraulickom vedení.
Zopár rád na záver
Často krát sa stáva, že ak nepomáha odvzdušnenie jedným spôsobom, môže pomôcť iný popisovaný spôsob odvzdušnenia. Ak nepomáha ani ich kombinácia, väčšinou býva na príčine zlé tesnenie alebo dokonca celý spojkový valček.
Ak by niekto chcel využiť pri manuálnom spôsobe odvzdušnenia zariadenie na odvzdušňovanie bŕzd, musí mať na pamäti, že pri zošliapnutí spojkového pedála súčasne s pripojeným zariadením môže dôjsť k tzv. pretlačeniu centrálneho vypínacieho ložiska. Takéto „pretlačené“ centrálne vypínacie ložisko je ďalej nevhodné na správnu a spoľahlivú prevádzku spojkového systému a musí byť vymenené. Taktiež sa neodporúča v prípade hydraulického ložiska stláčať ho rukami a simulovať pohyb súčiastky v prevádzke. Vyvíjanie tlaku na ložisko by mohlo poškodiť jeho tesnenia a rozpojiť diely tejto súčiastky. Presnejšie povedané, môže dôjsť k poškodeniu ako vonkajších tak vnútorných tesnení z dôvodu nerovnomernému tlaku vyvíjaného na súčiastku a taktiež z dôvodu nadmerného trenia, keďže súčiastka je prázdna bez hydraulickej kvapaliny.
11 komentárov
Plk
Ja som kdesi čítal, že ak odvzdušnenie vykonávate v domácich podmienkach a vaše auto má ABS jednotku tak je potrebné kľúč v zapaľovaní dať do 1 polohy, aby sa nejaké ventily práve v spomínanej ABS jednotke pootvárali a tým dokonale odvzdušnil celý systém. Rád by som vedel čo je na tom pravdy???
Zdravím celý Autorubik, veľmi rád si čítam vašu stránku.
S pozdravom PLK
Anonym
ano je to tak .
anonym dva
isto nie
Lagyo
Abs jednotka je otvorena uzatvara sa ak senzory snimaju ze kolesa sa zablokovali a vtedy ventil uzatviri aby sa brzda odblokovala a opetovne ked sa zas zablokuje koleso abs ju povoli uzatvorenim ventylu aby brzdova kvapalina nevedela tlacit na piest . druha vec je ze pri kartovej spinacej skrinke sa neda dat do jednej polohy po zastrcebi karty je tam hned zapalovanie .
lukino
Zdravim ANONYMA.Neviem kde prisiel na to ze pri odvzdusneni ABS treba mat zapnuty kluc zapalovania ale ja som v domacich podmienkach vymienal brzd. kvapalinu v mnozstve aut s ABS a mal som kluc v zakladnej polohe.Doteraz ma nikto nekontaktoval ze bol problem s brzdamy.Jedine co dodrzujem ze zacinam odvzdusnovat od predneho praveho kolesa a postupujem tkzv. na kriz.Cauko.
Peug406
Dobry vecer, chcem sa spytat ci na Peugeote 406 3.0 140 kw, sa odzvdusnuje spojka ako na tej Alfe, lebo nemozem najst ventil, pedal je nizsie a nerozpaja dobre od prevodovky
Peug406
Spojka
bmv E36 tds
dobry den, mam otázku bmw e36 1,8tds nesepne sojku takze při nastartovanem motoru muzu radit kvalty a nic se nestane motor bezi jako na volnobehu. spojkovej pedal se vraci moc pomalu a při castecnem seslapnuti to rve přes zuby. nevim co stim? předem dekuji za radu
Mercedes 313CDI
dobry den, ako sa odvzdusnuje spojka na Mercedes Sprinter 313 CDI ? Ďakujem
Michal
Ahojte ja mám problém z Audi a4b5 1.8 92kw menil som spojkovu sadu z dvojhmotnym zotrvakom na jednohmotu a problém je vtom že keď vyslapnem spojkový pedál tak tam niečo klepne ako kov o kov viete mi prosím vás poradiť už sme to aj odvzdusnovali lamela je pružná nie pevná
rancpotok@seznam.cz
dobry den
Potrebuju radu jak odvzdusnit spojku octavia 1 1.9 tdi 81 kw ?dekuji