Systém XDS bol vyvinutý automobilkou Volkswagen má za úlohu zvýšiť trakciu vozidla s predným náhonom pri rýchlom prejazde zákrutou. Prvýkrát bol použitý pri modeli Golf GTI / GTD. Jedná sa teda o tzv. elektronický asistent, ktorý má na starosti pribrzďovanie vnútorného predného kolesa, čím v podstate nahrádza prácu mechanického samosvorného diferenciálu.
V princípe sa jedná o rozšírenie systému EDS (Elektronische Differentialsperre) – elektronická uzávierka diferenciálu. Systém EDS pomáha zlepšovať trakciu vozidla – napr. zlepšiť rozjazd na vozovke s výrazne rozdielnou priľnavosťou hnacích kolies (ľad, sneh, blato, štrk, atď.). Riadiaca jednotka porovnáva otáčky kolies a pribrzdí pretáčajúce sa koleso. Potrebný tlak vytvára hydraulické čerpadlo. Tento systém však funguje len v nižších rýchlostiach – obvykle sa vypína pri dosiahnutí rýchlosti cca 40 km/h. XDS spolupracuje s elektronickým stabilizačným systémom (ESP).
Systém XDS sa dostáva k slovu pri rýchlej jazde zákrutou. V zákrute dochádza totiž vplyvom odstredivej sily k nakláňaniu automobilu a odľahčovaniu vnútorného kolesa. V praxi to znamená prešmykovanie a znižovanie adhézie – priľnavosti kolesa a prenosu hnacej sily vozidla. Riadiaca jednotka ESP neustále monitoruje rýchlosť vozidla, odstredivé zrýchlenie a uhol natočenia volantu a následne vyhodnotí potrebný brzdný tlak na vnútorné odľahčené koleso. Vďaka pribrzdeniu prešmykujúceho vnútorného kolesa sa na vonkajšie zaťažené koleso dostane väčšia hnacia sila. Jedná sa o presne rovnako veľkú silu, akou je pribrzďovanie vnútorné koleso. Vo výsledku je tak značne eliminovaná nedotáčavosť, nie je potrebné toľko otáčať volantom a vozidlo lepšie drží jazdnú stopu. Inými slovami, s týmto systémom môže byť prejazd zákrutou ešte o niečo rýchlejší.
Vozidlo vybavené systémom XDS tak nepotrebuje samosvorný diferenciál a okrem VW Group využívajú podobný systém aj Alfa Romeo či BMW. Systém má však aj svoje nevýhody. Za normálnych okolností sa chová ako bežný diferenciál a jeho schopnosti sa začnú prejavovať iba pri rýchlej jazde – vzniku preklzu vnútorného kolesa. Čím viac bude mať vnútorné koleso snahu preklzávať, tým viac bude riadiaca jednotka využívať svorný účinok lamiel integrovaných po oboch stranách výstupných hriadeľov. Pri rýchlej a dlhšie trvajúcej jazde napr. na okruhu, môže dôjsť k výraznejšiemu prehrievaniu bŕzd, čo znamená ich vädnutie (fading) a zníženie účinnosti. Okrem toho treba počítať aj so zvýšeným opotrebovaním brzdových doštičiek a kotúčov.