Po predstavení sedmičkového radu sa zdvihla vlna rozpakov a nevôle v celom motoristickom svete, ale najmä u priaznivcov BMW. Nová sedmička bola prvým vozidlom, ktorého dizajn mal na starosti Chris Bangle. Čas však ukázal, že dizajn bol nadčasový a hlavne jeho faceliftovaná podoba je dodnes považovaná za atraktívnu luxusnú limuzínu. BMW radu 7 ponúka veľmi dobrý komfort, skvelé jazdné vlastnosti a dostatok dynamiky aj v prípade základných motorizácií. Na druhej strane si vyžaduje kvalitný a dosť drahý servis. V prípade prvých ročníkov sa objavuje aj mierne zhoršená spoľahlivosť, kde hnevá najmä rozsiahla elektronická výbava vozidla.
Štvrtá generácia E65 sa sa verejnosti predstavila v roku 2001. Základná verzia so štandardnou dĺžkou dostala označenie E65, predĺžená verzia E66 a čísla E67, E68 boli vyhradené pre pancierovú resp. „vodíkovú“ verziu. Treba dodať, že BMW 7 Hydrogen E68 bolo prvým sériovým automobilom, ktorý poháňal vodík. Na trhy bola 7-ička uvedená v roku 2002 a napriek rozpačitým reakciám na dizajn vozidla sa slušne predávala. Z pohonu boli na výber dve dieselové motorizácie 730d R6 (160 kW), 740d V8 (190 kW) a päť benzínových 730i R6 (170 kW), 735i V8 (200 kW), 745i V8 (245 kW) a 760i V12 (327 kW). Radenie prevodových stupňov dostal na starosť šesťstupňový automat Steptronic.
Začiatkom roka 2005 prešiel model faceliftom, ktorý priniesol určité zjemnenie dizajnových kriviek. Zboku zostalo vozidlo takmer bez zmeny, jemné zvýraznenie prekonali iba prelisy na prahoch. Najvýraznejšie zmeny prekonala predná a zadná časť. Vpredu sa upravila maska, svetlomety, štandardom sa stali biele kryty predných smeroviek a xenónové svetlomety. Vzadu prešiel zmenami nárazník, svetlá, pribudla chrómová lišta, zväčšil sa výrez pre ŠPZ a znak automobilky. Interiér prešiel len decentnými zmenami. Jemne sa sprehľadnilo usporiadanie tlačidiel a spínačov, trojramenný volant, ktorý bol predtým súčasť športového paketu sa stal štandardom. Zlepšila sa aj výbava napr. CD prehrávač po novom umožňuje prehrávať MP3, integrovaný televízny tuner má predprípravu na príjem digitálneho signálu, ale najmä zásadnými zmenami prešiel systém iDrive. Oproti predchodcovi sa podstatne zlepšila prehľadnosť, keďže je podstatne jednoduchší na ovládanie. Modernizovaná verzia má okrem prehľadnejšieho ovládania väčší displej s lepšou grafikou.
Zmenami si prešiel aj podvozok. Prepracovaná bola kinematika zavesenia a na zadnej náprave sa zväčšil rozchod kolies o 12 mm. Pre náročnejších zákazníkov sú k dispozícii ďalšie príplatkové vylepšenia podvozku. Na výber boli športovejšia alternatíva vybavená delenými stabilizátormi Dynamic Drive, či pneumatické pruženie zadnej nápravy. Vrcholom je aktívny podvozok Adaptive Drive, ktorý okrem Dynamic Drive obsahuje aj tlmiče s elektronicky plynulo meniteľnou tuhosťou – EDC-K. Výraznejšie zmeny sa dotkli aj pohonných jednotiek, keď bezo zmien zostal len vrcholný dvanásťvalec 760i. Pribudla verzia 750i s výkonom 270 kW, ktorá nahradila 745i, 740i (225 kW) nahradila 735i a 745d (220 kW) nahradila 740d. Prepracované boli 730i (190 kW) a 730d (170 kW). V roku 2006 sa objavila verzia spaľujúca vodík, Hydrogen 7. Predaj sedmičkového radu E65 bol ukončený v roku 2008, keď ho v septembri nahradila nová generácia s označením F01.
Len pre orientáciu uvádzame najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy: ABS, ASC+T, DBC, DSC III, 8-krát airbag, alarm, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky nastaviteľné predné sedadlá (vodičové s pamäťou), parkovací systém, sedemnásť-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, servotronic, automatická klimatizácia (sektorová), multifunkčný, elektricky vo dvoch rovinách nastaviteľný volant, tempomat, elektronický kľúč, servozatváranie veka batožinového priestoru, bi-xenónové svetlomety, palubný počítač, autorádio s CD-prehrávačom, kožené čalúnenie.
Z príplatkovej výbavy možno spomenúť elektronickú reguláciu tuhosti tlmičov (EDC), systém dynamic drive, interiér vykladaný lešteným drevom, komfortné sedadlá vpredu s aktívnym vetraním, vyhrievanie sedadiel, dažďový senzor, navigačný systém s TV funkciou, bezšnúrový telefón, hifi audio sústava, vzduchové pruženie zadnej nápravy s reguláciou výšky, vyhrievanie volantu, športový kožený volant, devätnásť-palcové hliníkové disky kolies, automatické jemné zatváranie dverí, elektricky ovládané strešné okno a slnečné rolety na oknách, elektricky nastaviteľné a vyhrievateľné zadné sedadlá, adaptívne svetlomety, aktívny tempomat, atď.
BMW radu 7 generácie E65 neabsolvovalo žiadne nárazové testy.
Prednosti a nedostatky
dizajn vozidla (najmä po facelifte) |
vysoké prevádzkové náklady (servis, ND) |
luxusný a priestranný interiér |
zložité ovládanie systému iDrive (hlavne do roku 2005) |
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
problematický výhľad vzad |
jazdný komfort |
veľký polomer otáčania |
silné a kultivované motory |
problémy s elektronikou prvých ročníkov |
kvalitné materiály a veľmi dobré dielenské spracovanie |
|
komfortné sedadlá |
|
bohatá výbava |
Najčastejšie poruchy
štrajkujúca elektronika a elektronické systémy (začiatok výroby) |
porucha elektrohydraulického ovládania veka batožinového priestoru - zlyháva hydraulická jednotka |
rýchlejšie opotrebovanie brzdových komponentov a pneumatík (dynamická jazda) |
chvejúci sa volant - nevyvážené kolesá, nerovné a zdeformované brzdové kotúče, zlý stav zavesenia predných kolies |
úniky chladiacej kvapaliny - pri zanedbaní hrozí prehriatie motora a závažné škody |
poruchy elektroniky radenia prevodovky - hrubšie podraďovanie s citeľným rázom, najmä na nižších prevodových stupňoch (2002-2003) |
občas problém s radením rýchlosti, hlavne ak vozidlo dlhšie stálo - nižšie napätie akumulátora |
úniky oleja z prevodovky (väčší km nábeh) |
zlé odvetrávanie hláv valcov - jemný namodralý dym a nepravidelný chod motora po zahriatí (benzín) |
zriedka uvolnené kovové dorazy swirl klapky do sania - až fatálne následky (3,0d, začiatok produkcie) |
tečúce vstrekovacie čerpadlo - zvolávacia akcia (3,0d, začiatok produkcie) |
nadmerné opotrebovanie vstrekovačov - nadmerná hlučnosť, nerovnomerným chod motora, obtiažnejšie štarty, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebované turbodúchadlo (vypínanie motora hneď po veľkej záťaži, nadmerné zaťažovanie za studena, veľký km nábeh) |
upchatý DPF filter (diesel) |
zanesený EGR ventil (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Naozaj záleží na preferenciách budúceho majiteľa. Ak je spotreba hlavným faktorom vo výbere, najvhodnejším kandidátom sa javí 730d. Motor si totiž s vozidlom prekvapivo dobre poradí, vyznačuje sa kultivovaným chodom, solídnou spotrebou a taktiež dobrou spoľahlivosťou. Komu sa žiada medvedia sila pri rozumnej spotrebe, vhodným kandidátom môže byť 745d. Kto preferuje skvelú dynamiku, gradáciu výkonu, perfektný zvuk a veľmi dobrú kultivovanosť, nech sa poobzerá po niektorom osemvalci. Spotreba sa vzhľadom k poskytovaným výkonom pohybuje v rozumných medziach. |
740d. Motor poskytuje vozidlu veľmi dobrú dynamiku pri rozumnej spotrebe. Slabšiu stránku však tvorí spoľahlivosť, keďže sa pri tomto motore vyskytuje najväčšie percento porúch. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
730 i,Li | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
730 i,Li | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 | 190 kW |
735 i,Li | 3600 ccm | N62 B36 | 200 kW |
740 i,Li | 4000 ccm | N62 B40 A | 225 kW |
745 i,Li | 4398 ccm | N62 B44,N62 B44 A | 245 kW |
750 i,Li | 4799 ccm | N62 B48 B | 270 kW |
760 i,Li | 5972 ccm | N73 B60,N73 B60 A | 327 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
730 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 155 kW |
730 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D2) | 160 kW |
730 Ld | 2993 ccm | N57N 306 D2,M57 D30 (306D3) | 170 kW |
740 d | 3901 ccm | M67 D39 (398D1) | 190 kW |
745 d | 4423 ccm | M67 D44 (448D1) | 220 kW |
745 d | 4423 ccm | N67N 448 D2,M67 D44 (448D1) | 242 kW |
3 komentáre
juro
A co O kruzok?
A co simeringy na ventiloch?
…
Miro
ako pise juro.. O ring mame kde? :]
‚Komu sa žiada medvedia sila pri rozumnej spotrebe, vhodným kandidátom môže byť 745d.‘ 745d?
Zaujimave, ze podla Vasho hodnotenia ma 7er rovnake jazdne vlastnosti ako napriklad multipla (http://www.autorubik.sk/kupujem-ojazdene-auto/fiat/fiat-multipla-1998-2010-recenzia-a-skusenosti/chapter/3/). Tam nezostava ine ako zatlieskat 😀
Marcel Janco
Každá tabuľka sa vzťahuje pre konkrétnu kategóriu vozidla, tak netreba miešať bmw s multipami. Inými slovami, multiplu posudzovať napr. so scenicom a bmw s audi A8. Ale ako sa hovorí, kto chce psa biť palicu si nájde. Skúste namiesto detinskej kritiky niečo vytvoriť vy. Máte možnosť v sekcii Tvoje auto. Budeme veľmi radi užitočným informáciam.