Máloktorý automobil spôsobil v poslednej dobe toľko rozruchu pri svojom uvedení ako Dacia Duster. Dôvod bol pritom celkom jednoduchý. Výrobcovi sa podarilo skĺbiť originálny dizajn s dobrými úžitkovými vlastnosťami a okoreniť to viac ako zaujímavou cenou. Duster sa tak stal krátko po uvedení na trh predajným trhákom a záujemcovia o nové vozidlo si museli neraz počkať aj niekoľko mesiacov. Duster si obstojne vedie aj ako jazdenka a to aj napriek relatívne vyššej cene a niektorým nedostatkom prameniacich z čo najnižších výrobných nákladov. Medzi ne možno spomenúť lacno pôsobiaci interiér, značné prenikanie hluku do interiéru, niektoré konštrukčne nedomyslené riešenia či slabšiu antikoróznu úpravu.
História
Duster sa verejnosti predstavil na jarnom ženevskom autosalóne v roku 2010. Na výber boli verzie s pohonom prednej alebo oboch náprav. Pod kapotou boli na výber nasledovné motorizácie: benzínová 1,6 s výkonom 77 kW s možnosťou pohonu prednej nápravy (päťstupňový manuál) alebo oboch náprav (päťstupňový manuál) a turbodiesel 1,5 dCi v štyroch výkonových prevedeniach 63 kW bez DPF filtra (4×2 a 5M), 66 kW s DPF (4×2 5M alebo 4×4 6M), 79 kW s DPF (4×2 6M) a 81 kW s DPF (4×4 6M). Duster sa dodával v štyroch výbavách: Access, Ambiance, Arctica a Exception.
Na jeseň pribudol benzínový motor 2,0 s výkonom 104 kW a automatická štvorstupňová prevodovka, ale len pre vybrané trhy. Koncom roka 2010 bol Duster predstavený aj v Moskve. Pre ruských zákazníkov však výrobca pripravil niekoľko noviniek. V ponuke motorov sú dve verzie benzínovej 1,6i (66 a 75 kW), 2,0i (104 kW) a 1,5 dCi (81 kW). Okrem manuálnej prevodovky nechýba ani štvorstupňový automat. Ďalšie vylepšenia sa týkajú zadného diferenciálu, ktorý je samosvorný alebo s uzávierkou, interiéru a zvonku vylepšujú karosériu terénne doplnky.
Od polovice roka 2011 sa Duster dodával s motorom 1,6i schopným spaľovať palivo E85. Koncom roka dostal na mimoeurópskych trhoch a v Rusku modernizovanú palubnú dosku a stredový panel. V polovici roka 2012 zaradil výrobca do ponuky aj továrensky upravenú verziu na spaľovanie LPG s motorom 1,6i a max. výkonom 75 kW, ale len s predným náhonom.
Na jar 2013 pripravil výrobca aj akčnejšiu verziu nazvanú Duster Aventure. Na jeseň sa vo Frankfurte predstavil modernizovaný Duster. Dostal novú masku chladiča s ôsmimi malými lichobežníkmi a nové sú aj predné svetlomety vnútri rozdelené na tri časti. Vzadu sa zmenila grafika koncových svetiel. Výraznejšími zmenami si prešiel interiér. Nový vzhľad dostala palubná doska, prístrojový a stredový panel. Novinkou je aj možnosť zabudovaného navigačného systému. Pod kapotou pribudol nový preplňovaný motor 1,2 TCe s výkonom 92 kW pre verzie s pohonom prednej nápravy. Motor 1,5 dCi bol prepracovaný na emisnú normu Euro 6. Začiatkom 2014 roka začal výrobca dodávať motor 1,2 TCe aj do verzii s pohonom oboch náprav 4×4.
Bezpečnosť
Nárazový test Euro NCAP v roku 2011 nedopadol pre Duster zrovna lichotivo. V čase, kedy päťhviezdičkové hodnotenie dostáva kadejaké metrosexuálne auto, trojhviezdičkový výsledok je sklamaním. Za ochrana dospelých získal 74%, za ochranu detí 78%, za ochranu chodcov 28% a za bezpečnostných asistentov 29%. Celkovo tak Duster získal 61% a tri hviezdičky.
Najviac kritiky sa mu ušlo za otvorenie dverí počas skúšok, lepšia mohla byť aj ochrana dospelých pri čelnom náraze a náraze na kôl a tiež ochrana nôh pri náraze do chodca. Pochvalu si Duster vyslúžil za ochranu detí sediacich v autosedačkách.
Prednosti a nedostatky
robustný a originálny vzhľad |
lacno pôsobiaci interiér (najmä do modernizácie) |
objem a využiteľnosť kufra |
slabšie odhlučnenie interiéru |
priestranný interiér |
len výškové nastavenie volantu |
obstojné jazdné vlastnosti na asfaltovej ceste aj mimo nej |
prenos rázov od kolies do volantu |
plnohodnotná rezerva (mimo LPG) |
ergonomické nedostatky |
dobrý komfort jazdy |
kratšie sprevodovanie |
dobrý pomer cena/ponúkané vlastnosti |
výraznejšie rastúca spotreba a hluk nad 100 km/h |
prijateľné prevádzkové náklady |
Najčastejšie poruchy
menej kvalitný lak na niektorých dieloch |
vŕzgajúci spojkový pedál - chybný valček, vŕzgajúce sedadlo, pazvuky plastov v interiéri, rezonujúci reproduktor |
občasné poruchy zámkov |
nedoliehajúce tesniace gumy a niektoré plastové kryty |
predraté lanko ručnej brzdy |
zriedka porucha posilňovača riadenia - pri točení volantom vznikajú zvláštne zvuky |
občas únik chladiacej kvapaliny z poškodeného chladiča či hadice |
zriedka náhodné odpojenie pohonu 4x4 - preprogramovanie nového softvéru v príslušnej riadiacej jednotke |
nefunkčná klimatizácia - často netesnosť systému spôsobená mechanickým poškodením väčšinou jazdou terénom |
korózia lemov zadných blatníkov (hlavne prvé ročníky z r.v. 2010) |
nadmerne opotrebované tyčky stabilizátora, uloženie stabilizátora, guľové čapy, silentbloky, tlmiče a brzdové kotúče prednej nápravy - búchavé zvuky pri prejazde nerovností |
občas chybná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod motora |
občas chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa - rozsvietená kontrolka motora, problém so štartom (benzín) |
občas chybné palivové čerpadlo - vozidlo nejde naštartovať (1,2 TCe) |
hlučnejšie/pískajúce palivové čerpadlo - čiastočné upchatie nečistotami v palive (1,6 16V) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (citlivejšie na kvalitu paliva sú najviac pri 1,5 dCi 63 (66 kW), väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (dCi, zriedka TCe, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, nadmerne opotrebené turbo) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (dCi, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
pokles kompresie či väčšia spotreba oleja - nadmerné opotrebovanie mechanických častí motora (diesel, väčší km nábeh) |
problém s radením rýchlostných stupňov, hučiaca prevodovka (väčší km nábeh, častejšia jazda v teréne |
nadmerne opotrebená spojka (častejšie jazdy mimo spevnené vozovky) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 77 kW resp 1,6 LPG 75 kW. Osvedčený motor, ponúkajúci primeranú dynamiku na bežné jazdenie. Fabrická úprava na LPG znižuje náklady na prevádzku. Nevýhodou LPG je len kombinácia s predným náhonom. 1,5 dCi. Úsporný motor, ktorý poskytuje vozidlu primeranú dynamiku. Pri ojazdených kusoch s väčším počtom kilometrov však oproti benzínovej verzii (1,6 16V) značne rastie riziko drahších opráv. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 16V | 1598 ccm | K4M 690,K4M 696 | 77 kW |
1.6 16V 4x4 | 1598 ccm | K4M 606 | 77 kW |
1.6 16V Hi-Flex | 1598 ccm | K4M 696 | 77 kW |
1.6 16V LPG | 1598 ccm | K4M 696 | 77 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 796 | 63 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 892 | 66 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 896 | 79 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 856 | 80 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 894 | 66 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 898 | 79 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 858 | 80 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 898 | 81 kW |
5 komentárov
Lacko
Sedel som v Dusteri a miesta tam je veľmi málo. Krátke sedáky málo miesta na nohy.
Pepo
Kolko merias? bo ja mam 180cm a vpredu pohodka a vzadu som sa za seba pohodka posadil mne to prislo akurat kamos 195 cm uz trocha odieral kolena
Lacko
Meriam 200cm a miesta tam je ako v Octavii 1.
Jozef Hrhan
Nakoľko ako keby som Daciu v živote „ani len nepoznal“, ale len tak pre zaujímavosť som pozrel na rôzne recenzie, testy, samozrejme rôzne názory majiteľov tohto modelu, ale tak teraz neviem, či sú tí ľudia už naozaj na hlavu psychicky chorí alebo sa „už dokonca hanbia“ aj vlastný kritický názor povedať na toto auto. Alebo, že by to celý život automaticky chápali, keď už na to pozrú, a preto ani kritika žiadna niet ? ?
Dacia musím povedať, že mnohými modelmi spravili po roku 2010 ako keby hru „Slona na husliach“, čiže niečo, čo by ani pán Boh nepredpokladal, že svojimi nápadmi a technologickým vývojom predčia očakávania budúcnosti, čiže talentovaní inžinieri tam iste sú, ale nechápem, čo ako s tou cenou ? ?
Pozeral som na rôzne „slovenské inzertné portáli“, ale, že niektoré Dustery nemajú ani „10 rokov“ z výrobnej linky a už je tam nájazd okolo 200.000 km ? ? Zázrak alebo čáry-máry ? ?
Pokiaľ to bolo skôr v teréne, tak „totálne zničený kus najlacnejšieho auta v Európe“ s cenovkou cca „vyše 5.000,- €“ je skôr na „psychickú diagnózu“ ako omyl ekonomiky.
Ako vždy som čakal pri Dacii, že nájazdy tak to max. 100-150 tisíc km. a cena maximálne cca 5.000,- €, ale že niektoré majú aj 10.000,- € ? To ako si potom kúpia napr. „slovenskí dôchodcovia“, pokiaľ chcú „úplne nové auto z autorizáku“ ? ?
A ešte nehovoriac o nezmyselných motorizáciách ako nejaké 1.2 TCe, chápem síce, že snaha konkurovať technologickým inováciám iným automobilkám + emisné normy EÚ,
Ale spojenie nezmyselnej ceny + prekvapivo nadmerne opotrebovaných kusov + technologických inovácií vymyslených len tak zrejme od veci, fakt, väčšiu podpásovku na ľudí som v živote nevidel ani od smradľavého SMERU.
A ešte o tom povedať, že SUV, tak toto je moc aj na „Jana z Hornej Dolnej“, pretože toto ani medzi najlacnejšími SUV nepôsobí aspoň na akej takej úrovni svojími parametrami či už cena atď.
Samozrejme, že VW-Group ako Tiguan, Q5, Q7 atď. sa samozrejme už nepovažujú za SUV,ale len tak čisto cestné traktory podobné nápadom ako Sharan, Touran atď.
Jednoducho jedno „obrovské sklamanie“ z tých parametrov 🙁
Majo Benerik
Čakal som, že Dacia si po 2010 aspoň čo to z „ázijskej automobilovej kuchyne“ prevezme ako príklad do vlastných technológií, ale ako pozerám, tak k Francúzom ju do priťahuje.