Nissan Qashqai sa krátko po uvedení na trh stal predajným trhákom. Automobilka totiž správne vystihla potrebu vozidla nižšej strednej triedy, ktoré poslúži na behanie po obchodoch a nezľakne sa ani ľahšieho terénu. Prijateľná cena, podarený dizajn, obstojná ponuka motorov, možnosť pohonu 4×4 či sedem miestneho interiéru len zvyšovali atraktivitu modelu Qashqai. Veľkej obľube sa teší aj ako jazdenka. Pri výbere však pozor na vozidlá, ktoré predchádzajúci majitelia častejšie zaťažovali jazdou v teréne. Pozorný treba byť aj pri motore 1,5 dCi, kde pri väčšom počte kilometrov hrozí zvýšené riziko vážnejších porúch.
Nissan Qashqai sa verejnosti predstavil na jesennom parížskom autosalóne v roku 2007. Pod kapotou boli na výber dva benzínové štvorvalce 1,6i (84 kW, 156 Nm), 2,0i (104 kW, 196 Nm) a dvojica dieselových motorov 1,5 dCi (78 kW, 240 Nm) a 2,0 dCi (110 kW, 320 Nm). Motorizácie 1,6i a 1,5 dCi boli dostupné len s pohonom predných kolies a manuálne radenou prevodovkou, pre 1,6i s piatimi stupňami a pre 1,5 dCi so šiestimi. Oba dvojlitre mali v základe manuálnu šesťstupňovú prevodovku. Benzínový 2,0i mohol byť na želanie kombinovaný s automatickou prevodovkou CVT a dieselový 2,0 dCi s klasickým šesťstupňovým automatom.
V lete 2008 pribudla sedemmiestna verzia Qashqai+2, najskôr s dvojicou motorov 2,0i a 2,0 dCi, neskôr sa pridali aj menšie 1,6i a 1,5 dCi. Na jar 2010 prešiel Qashqai modernizáciou. Na prednej časti sú nové svetlá, maska, nárazník, ale aj kapota a blatníky. Drobné úpravy sa dotkli aj zadnej časti, ktorá dostala nový nárazník a svetlá s LED diódami. Interiér dostal hodnotnejšie pôsobiace plasty, nový prístrojový panel a viac odkladacích priestorov. Drobnou zmenou prešiel aj podvozok, ktorý lepšie tlmí nerovnosti.
Ponuka motorov ostala rovnaká, prešli však menšími či väčšími úpravami. Agregáty 2,0i a 2,0 dCi majú rovnaké výkonové parametre, 1,6 i má po novom výkon 86 kW a krútiaci moment 158 Nm (+2 Nm), 1,5 dCi má výkon 81 kW, pričom krútiaci moment ostal na hodnote 240 Nm, dostupný je však o 250 otáčok skôr (1750 ot/min). Pribudla aj verzia ECO Qashqai s motorom 1,5 dCi, ktorá dostala niektoré úpravy (zlepšená aerodynamika, dlhšie prevody, pneumatiky s nízkym valivým odporom, atď.).
Na jeseň 2011 pribudol nový motor 1,6 dCi s výkonom 96 kW a maximom krútiaceho momentu 320 Nm. Motor 2,0 dCi ostal naďalej v ponuke, ale len v kombinácii s automatickou prevodovkou a pohonom 4×4. Na jeseň 2013 sa predstavila druhá generácia Nissanu Qashqai.
Nárazové testy Euro NCAP absolvoval Qashqai v roku 2007. Za ochranu posádky získal plný počet päť hviezdičiek (37 bodov), za ochranu detí cestujúcich v autosedačke získal štyri hviezdičky z piatich (40 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (18 bodov).
Prednosti a nedostatky
originálny dizajn karosérie |
kratšie zadné sedáky a priemerná priestrannosť na zadných sedadlách |
väčšinou dobrá výbava |
horší výhľad z vozidla (najmä šikmo vzad) |
jazdné vlastnosti |
relatívne malá výška vyklápania zadného veka |
svetlá výška |
iba päť stupňová prevodovka pri 1,6i |
komfortné odpruženie |
výraznejší aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach |
variabilita verzie Qashqai+2 |
výraznejšie nižšia spoľahlivosť dieselových motorov oproti benzínovým 1,6i a 2,0i (so zvyšujúcim sa počtom kilometrov) |
kultivované a spoľahlivé benzínové motory |
|
možnosť pohonu 4x4 |
|
plnohodnotné náhradné koleso |
|
možnosť presklenej panoramatickej strechy |
Najčastejšie poruchy
časté praskanie halogénových žiaroviek v predných svetlometoch |
problémy s horným uložením tlmičov a samotnými tlmičmi - búchavé zvuky v nižších rýchlostiach pri prejazde nerovností (2007-2009) |
uvoľnené čapy predných ramien (prvé modely) |
rýchlo opotrebované čapy riadenia a uloženie spodných ramien-silentblokov (častejšia jazda terénom) |
predčasne opotrebované uloženie na zadných tlmičoch |
kratšia životnosť brzdových platničiek |
prehnuté zadné plato kufra |
nadmerne opotrebovaná spojka a dvojhmotový zotrvačník (častejšia jazda terénom) |
občas porucha snímača kľukového hriadeľa - svietiaca kontrolka motora a problematické štarty (1,5 dCi) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (1,5 dCi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (1,5 dCi väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, resp. nadmerne opotrebované turbodúchadlo) |
nadmerne opotrebované ojničné aj hlavné ložiská kľukového hriadeľa - zvýšené riziko zadretia motora (zvyčajne pri nájazde nad 150 000 - 200 000 km, najmä 1,5 dCi Euro 4 do roku 2010) |
opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, slabšia akcelerácia, horšie štarty (dieselové motory, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, klepot na voľnobehu, zvýšený hlukom pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia, horší technický stav motora-opotrebené turbo, vstrekovací systém a pod.) |
nefunkčné rôzne snímače DPF filtra - svietiaca kontrolka filtra pevných častíc resp. elektroniky motora |
občas porucha žeravenia (2,0 dCi) |
problémy s menej kvalitnými ojničnými ložiskami a olejovým čerpadlom - pridretie kľukového hriadeľa (zriedka 2,0 dCi, prvé ročníky) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i (104 kW). Veľmi kultivovaný a pri pravidelnej údržbe spoľahlivý motor, ktorého spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje v primeraných medziach. 2,0 dCi. Silný a kultivovaný motor, ktorý poteší primeranou spotrebou. Pri vyššom nájazde však hrozia pomerne drahé opravy a pri častejšej jazde mestom sa nezriedka vyskytujú problémy okolo DPF filtra. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1598 ccm | HR16DE | 84 kW |
1.6 | 1598 ccm | HR16DE | 86 kW |
2.0 | 1997 ccm | MR20DE | 104 kW |
2.0 pohon vsetkych kolies | 1997 ccm | MR20DE | 104 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 410 | 76 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 732,K9K 764 | 78 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 430,K9K 636 | 81 kW |
1.6 dCi | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
1.6 dCi 4x4 | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
1.6 dCi pohon vsetkych kolies | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
2.0 dCi | 1995 ccm | M1D,M9R | 110 kW |
2.0 dCi pohon vsetkych kolies | 1995 ccm | M1D,M9R | 110 kW |