Šaty robia človeka a kolesá zase auto. Už dlhé roky jasná vec, ktorou sa riadi veľké množstvo motoristov. Niektorí ale zašli ešte ďalej a riadia sa heslom: „čím väčšie a širšie, tým lepšie“. Je to naozaj pravda? Pozrime sa na problematiku podrobnejšie a popíšme si výhody/nevýhody štandardných užších a príplatkových širších pneumatík.
Dnes sú dostupné disky rôznych tvarov, veľkostí, farieb, a tak má prípadný záujemca pocit, že si môže vybrať takmer hocičo čo sa mu bude na jeho tátoša hodiť. Jedinými obmedzeniami tak zostávajú údaje v technickom preukaze a priestor pod blatníkmi. V skutočnosti je ale obmedzení viacero a ich zanedbanie môže mať značný vplyv na jazdné vlastnosti, komfort či bezpečnosť jazdy. Treba si uvedomiť aj fakt, že kolesá sú jediným styčným miestom vozidla s vozovkou.
Hmotnosť kolesa
Túto otázku si položí naozaj máloktorý záujemca o pekné a veľké koleso. A pritom hmotnosť neodpružených hmôt má pomerne výrazný vplyv na jazdné vlastnosti a ovládanie vozidla. Taktiež pokles veľkosti zotrvačných síl rotujúceho kolesa zvyšuje dynamiku akcelerácie a brzdenia. V prípade zmeny veľkosti o 1″ (palec) je nárast hmotnosti relatívne zanedbateľný, v prípade nárastu o 2 a viac palcov, je už nárast hmotnosti výraznejší a dosahuje aj niekoľko kilogramov. Samozrejme do úvahy treba brať aj použitý materiál disku.
Na vysvetlenie dôležitej úlohy hmotnosti kolesa postačí jednoduchá fyzika. Kinetická energia rotujúceho kolesa stúpa kvadrátom rýchlosti otáčania.
Ek = 1 / 2 * I * ω2
O tom, že sa nejedná o zanedbateľnú veličinu si môžme ukázať na príklade otáčajúcich sa kolies bicykla. Sú síce ľahké, ale ak sa točia určitou minimálnou rýchlosťou, dokážu udržať bicykel aj s dospelým človekom v priamom smere bez toho, aby sa držal a ovládal riadidlá. Dôvodom je tzv. gyroskopický efekt, vďaka ktorému je zmena smeru jazdy tým ťažšia, čím je vyššia rýchlosť otáčania kolesa.
Podobne je to aj s kolesami automobilov. Čím sú ťažšie, tým je náročnejšie vykonať zmenu jazdného smeru a vnímame ju ako tzv. tuhnutie volantu. Pri ťažších kolesách je aj náročnejšie utlmiť ich pohyb pri prejazde nerovností. Rovnako je potreba väčšej energie na ich roztočenie resp. zabrzdenie.
Dynamika vozidla
Šírka pneumatiky mierne ovplyvňuje aj dynamické parametre vozidla. Väčšia styčná plocha znamená pri použití rovnakého typu dezénu aj väčší valivý odpor. Výraznejšie sa to prejavuje pri slabších motoroch, kde môže byť akcelerácia z 0 na 100 km/h pomalšia aj o niekoľko desatín sekundy. V prípade silnejších motorov je tento rozdiel zanedbateľný.
V niektorých prípadoch (pri silných motoroch) je tento efekt dokonca opačný, keďže širšie koleso má väčšiu styčnú plochu s vozovkou, čo sa prejavuje znižovaním preklzu pri prudkej akcelerácii, a teda aj lepším výsledným zrýchlením.
Maximálna rýchlosť
Šírka pneumatiky má určitý vplyv aj na maximálnu rýchlosť. V tomto prípade je ale vplyv väčšieho valivého odporu menej výrazný ako v prípade zrýchlenia. Do hry totiž vstupujú ďalšie jazdné odpory a najvýraznejšie odpor vzduchu karosérie, ale aj samotných kolies, ktorý stúpa kvadrátom rýchlosti.
Brzdná dráha
Na suchom povrchu platí, že čím je pneumatika širšia, tým je brzdná dráha kratšia. Rozdiel sa pohybuje v jednotkách metroch. Podobne sa možno vyjadriť aj pri brzdení na vlhkom povrchu, keďže o vozovku sa otiera oveľa viac drobných plôšok (hrán) nachádzajúcich sa v dezéne pneumatiky.
Opačná situácia nastáva ak vozidlo jazdí/brzdí na mokrom povrchu so súvislou vrstvou vody. Zväčšením šírky pneumatiky sa znižuje merný tlak pneumatiky na vozovku a horšie sa odvádza voda zo styčnej plochy. Väčšia plocha širšej pneumatiky musí odviesť adekvátne väčšie množstvo vody, čo je s rastúcou rýchlosťou väčší a väčší problém. Z tohto dôvodu tak začnú širšie pneumatiky podstatne skôr tzv. plávať – šmýkať sa (aquaplaning) pri prejazde veľkou kalužou, ako užšie pneumatiky, obzvlášť ak je dezén širokej pneumatiky značne opotrebovaný.
Ovládateľnosť
Na suchom a vlhkom povrchu majú širšie pneumatiky s nižším profilovým číslom (menšou a tuhšou bočnicou) lepšiu priľnavosť. To znamená lepšiu (rýchlejšiu a ostrejšiu) ovládateľnosť pri prudšej zmene jazdného smeru, keďže dochádza k podstatne menšej deformácii ako pri užšej resp. štandardnej pneumatike. Lepšia priľnavosť má taktiež za následok posunutie hranice šmyku pri rýchlom prejazde zákrutou – vyššiu hodnotu preťaženia.
Podobne ako pri brzdení, opačná situácia nastáva na mokrom povrchu resp. pri jazde na snehu. Na takýchto vozovkách širšie pneumatiky začnú oveľa skôr plávať-šmýkať sa. Užšie pneumatiky si v tomto smere vedú oveľa lepšie, keďže pod dezénom uviazne podstatne menej vody či snehu. Samozrejmosťou je porovnanie pneumatík s rovnakým typom a hrúbkou dezénu.
Spotreba
Šírka pneumatiky má značný vplyv aj na spotrebu vozidla. Výraznejšie sa prejavuje pri slabších motoroch, pri ktorých je potrebné pre očakávanú dynamiku viac stláčať akceleračný pedál. V takom prípade môže zmena 15″ pneumatiky na 18″ znamenať aj aj viac ako 10% nárast spotreby paliva. Všeobecne možno napísať, že zväčšenie priemeru o 1″ a adekvátny nárast šírky pneumatiky znamená približne 2-3% v náraste spotreby paliva.
Komfort jazdy
Užšie pneumatiky s väčším profilovým číslom (štandardné) sú viac vhodné na jazdu po cestách s horším-menej kvalitným povrchom. Ich väčšia výška sa viac deformuje a tým pádom lepšie absorbujú cestné nerovnosti.
Čo sa týka hluku, širšia pneumatika je len nepatrne hlučnejšia, ako tá užšia – štandardná. Pri väčšine pneumatík s rovnakým dezénom je tento rozdiel zanedbateľný.
Zmena rýchlosti pri rovnakých otáčkach motora
Zmena rozmeru pneumatík môže mať okrem vyššie uvedených faktorov vplyv aj na zmenu rýchlosti vozidla pri rovnakých otáčkach motora. Inými slovami, pri rovnakej tachometrovej rýchlosti sa bude vozidlo pohybovať rýchlejšie alebo pomalšie. Odchýlky rýchlosti po výmene pneumatík resp. diskov sa pohybujú rádovo v jednotkách percent. Namodelujme si príklad na vozidle Škoda Octavia. Chceme zmeniť kolesá 195/65 R15 na 205/55 R16. Výslednú zmenu rýchlosti si môžme ľahko spočítať:
Pneumatiky 195/65 R15
Rozmer je značený napr: 195/65 R15, kde 195 mm je šírka pneumatiky (v mm) a 65 je percentuálna výška pneumatiky (od vnútorného priemeru k vonkajšiemu) vzhľadom na šírku pneumatiky. R15 je priemer disku v palcoch (jeden palec je 25,4 mm).
Výšku pneumatiky v si spočítame v = šírka * profil » v = 195 * 0,65 = 126,75 mm.
Polomer disku v milimetroch si spočítame r = priemer disku * 25,4 / 2 » r = (15 * 25,4) / 2 = 190,5 mm.
Polomer celého kolesa je tak R = r + v » 126,75 + 190,5 = 317,25 mm.
Obvod kolesa O = 2 * π * R » 2 * 3,1415 * 317,25 = 1993,28 mm.
Pneumatiky 205/55 R16
v = 205 * 0,55 = 112,75 mm.
r = (16 * 25,4) / 2 = 203,2 mm.
R = 112,75 + 203,2 = 315,95 mm.
O = 2 * 3,1415 * 315,95 = 1985,11 mm.
Z uvedených výpočtov vidíme, že naoko väčšie 16″ koleso je v skutočnosti o pár mm menšie. Svetlá výška vozidla tak klesne o 1,3 mm. Vplyv na výslednú rýchlosť si vypočítame podľa vzorca Δ = (R2 / R1 – 1) * 100 [%], kde R1 je pôvodný polomer kolesa a R2 je nový polomer kolesa.
Δ = (315,95 / 317,25 – 1) * 100 = -0,41%
Po zmene pneumatík z 15″ na 16″ tak dôjde k zníženiu rýchlosti o 0,41 %, pričom tachometer bude pri rovnakých otáčkach ukazovať o 0,41% vyššiu rýchlosť ako v prípade obutia 15″ pneumatík.
V tomto prípade je zmena rýchlosti zanedbateľná. Ak ale zmeníme napr. kolesá 185/60 R14 na 195/55 R15 používaných na vozidle Škoda Fabia či Seat Ibiza, dôjde naopak k zvýšeniu rýchlosti o cca 3% a naopak tachometer bude pri rovnakých otáčkach ukazovať o 3% nižšiu rýchlosť ako v prípade obutia 14″ pneumatík.
Daný výpočet je iba zjednodušenou ukážkou vplyvu rozmerov pneumatiky. V reálnej prevádzke okrem rozmeru diskov a pneumatík vplýva na zmenu rýchlosti aj hĺbka dezénu, nahustenie pneumatiky a samozrejme rýchlosť jazdy, keďže odvaľujúca pneumatika sa za jazdy deformuje v závislosti od rýchlosti a tuhosti konštrukcie.
Na záver všeobecné zhrnutie výhod a nevýhod väčších a širších pneumatík oproti štandardným rozmerom.
lepšia priľnavosť na suchej a vlhkej ceste | horšie jazdné vlastnosti (ovládateľnosť, brzdenie, priľnavosť) na povrchoch pokrytých snehom alebo vodou |
lepšia ovládateľnosť vozidla na suchej a vlhkej ceste | vznik aquaplaningu pri nižších rýchlostiach |
lepšie brzdné vlastnosti na suchej a vlhkej ceste | zvýšenie spotreby |
zväčša zlepšenie dizajnu vozidla | zhoršenie komfortu jazdy |
zväčša vyššia cena a hmotnosť |
4 komentáre
prosetup.sk
Pri zvažovaní hmotnosti diskov…je dobré brať do úvahy i rozloženie hmotnosti t.j.tvar lúčov. Výhodnejšie je mať hmotu bližšie k stredu kolesa.
Pri prechode na väčší disk je možné kompenzovať sprievodné negatíva takto:
• horšie správanie na vode/klzku…výberom modelu gúm s lepšími výsledkami v pozdĺž.a priečnom akvaplaningu (dezén s dostat.počtom pozdĺžnych a priebežných diagonálnych odvodňovacích drážok)
• vyššiu spotrebu…modelom s nižším valivým odporom, resp.nižším rýchlostným indexom(..ten má spravidla tvrdšiu/odolnejšiu zmes)
• horší komfort…modelom s nižším záťaž.indexom(=mäkkšia bočnica); s nižším rýchl.indexom(=ľahšou konštrukciou s menším množstvom výstuže pod behúňom plášťa); novší model s obecne nižšou celk.hmotnosťou(..používajúci vo väčšej miere ľahší kevlar/aramid na kostru karkasy); výberom výrobcu,kt.obecne používa oniečo mäkkšie bočnice(..ako napr.Hankook, Michelin, nové modely Goodyear/Dunlop)
Ak ide najmä o optický dojem, existuje i záložné riešenie:…zakúpiť model disku síce s menším(doterajším) priemerom,ale dizajnom, kt.robí optický dojem väčšieho disku.(..tenšie lúče, viac vytiahnuté po okraj, svetlejšie|briliantnejšie farby)
Zároveň je možné napr.zvýšením indexov alebo použitím alternatívnych rozmerov dosiahnuť zlepšenie riadenia/ovládateľnosti/zatáčania.
Variovať je tiež možné parametre extra pre predú a zadnú nápravu. A úlohu hrajú i priority a cieľové trhy jednotl.výrobcov. Niektoré značky|modely sú vhodnejšie skôr dopredu, iné dozadu(..najmä ak chceme redukovať nedotáčavosť, alebo zlepšiť kontrlovateľnosť auta na limite).
Dôležité je tiež optimálne spárovanie šírky gumy a disku. ..dokáže eliminovať bočný’pohyb’/deformáciu gumy na disku, a zabezpečiť tak kvalitnejšie riadenie, i bez potreby väčšieho disku(nízkoprofilovej gumy).
Joko
Brilantne vysvetlený a hodnotný článok, ktorý okrem podstaty veci jasne napovedá aj o tom, že autor tému
naozaj dokonale ovláda a nenaštudoval ju počas pobytu na WC, ale pravdepodobne v škole. Taktiež zrejme nemá olej za nechtami ako dedinský primitiv, ktorý rozdáva „múdre“ rady do éteru!
Naozaj ďakujeme!
Patrik
Presne toto som potreboval vedieť. A ešte jedna vec. Výber šírky pneumatík na váhu vozidla. Napríklad aby čo najlepšie sedelo auto na snehu a ľadu.
Richard
Veľmi pekný článok, len by som rád upravil jednu chybu čo máte v príklade, keď zmeníme disky z r14 185/60 na r15 195/55, tým pádom sa nám zníži rýchlosť o 3% . Aspoň tak by mi to vyšlo keď som to prerátal, ak sa mýlim tak sa ospravedlňujem.