Na jednej strane svojský krabicový dizajn a slabší imidž značky, na druhej strane nízka cena, slušná priestrannosť, sedem miest na sedenie a obstojná spoľahlivosť. To je Chevrolet Orlando v skratke.
História
Orlando sa predstavilo motoristickej verejnosti na jesennom parížskom autosalóne v roku 2010. Do predaja sa dostalo začiatkom roka 2011 s motormi 1,8 16V (104 kW) a 2,0 VCDi (96 alebo 120 kW). S benzínovým motorom bola na výber iba manuálna päťstupňová prevodovka, dieselové dostali štandardne šesťstupňový manuál, výkonnejšia verzia na želanie aj klasický šesťstupňový automat.
Na jeseň 2012 pribudla nová motorizácia 1,4 Turbo s výkonom 103 kW a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pre motor 1,8 16V pribudla možnosť šesťstupňového automatu.
V druhej polovici roka 2013 (modelový rok 2014) prešlo Orlando faceliftom. Najvýraznejšie zmeny sa dotkli predného nárazníka, hmloviek a nových diódových smeroviek v bočných zrkadlách. Rozšírila sa aj možnosť výbavy vozidla o nový typ navigácie – multimediálny a komunikačný systém MyLink, parkovaciu kameru, sledovanie mŕtveho uhlu či tlaku v pneumatikách TPMS, 18″ kolesá alebo systém stop-štart. Automatickú prevodovku dostal aj motor 1,4 Turbo.
Na jeseň 2014 bol predaj Orlanda na európskych trhoch ukončený.
Bezpečnosť
Nárazové testy Euro NCAP vozidlo absolvovalo v roku 2011 a celkovo získalo plný počet päť hviezdičiek. V jednotlivých disciplínach: ochrana posádky 95%, ochrana detí cestujúcich v autosedačke 79%, ohľaduplnosť voči chodcom 49% a bezpečnostní asistenti 71%.
Interiér
Interiér je tvorený tvrdým, ale na pohľad celkom esteticky pôsobiacim plastom. Jeho nevýhodou je len zvýšené riziko povrchových škrabancov a časom aj rôznych pazvukov. Dielenské spracovanie je na primeranej úrovni, podobne sa dá hovoriť aj o ergonómii. Trocha od ruky sú niektoré ovládače, viac intuitívnosti by si zaslúžilo napr. ovládanie rádia s príplatkovou navigáciou. Potešia detaily ako mäkké čalúnenie lakťovej opierky vo dverách v mieste kontaktu s lakťom a tiež úložná schránka na telefón alebo MP3 prehrávač pod panelom audiosystému.
Trojramenný zväčša kožou potiahnutý volant je pozdĺžne aj výškovo nastaviteľný, rovnako tak predné sedadlá. Tie ponúkajú rozumný kompromis medzi komfortným čalúnením a primeraným tvarovaním – držaním tela a tak nie je problém cestovať aj na dlhšie vzdialenosti.
Dobrú priestrannosť Orlanda naznačujú už vonkajšie rozmery (4652 x 1836 x 1633 mm) a rázvor s dĺžkou 2760 mm. V praxi je vpredu dostatok miesta aj pre urastené osoby, podobne aj vzadu všetkými smermi pre dvoch dospelých. V prípade tretieho pasažiera treba počítať s užším sedadlom a menším priestorom na nohy z dôvodu robustnejšieho stredového tunela. Výhodou pre vzadu sediace osoby je možnosť polohovať sklon operadla. Poteší pohodlné nastupovanie a vystupovanie vďaka vyššiemu posedu a tiež veľkoryso sa otvárajúce veľké dvere.
Orlando má k dispozícii aj tretí rad sedadiel, ktoré sa vyklápajú z dna kufra. Priestor na sedenie je vhodný najmä pre deti resp. osoby do výšky cca 170 cm, komfort sedenia do značnej miery ovplyvňuje aj poloha sedenia. Priestor pre osoby sediace v treťom rade nemožno zväčšiť, keďže sedadlá v druhom rade sa nedajú posúvať.
To isté platí aj v prípade zväčšenia kapacity kufra pri päťmiestnom obsadení. V tomto smere si väčšina konkurencie vedie lepšie. Objem kufra je v sedemmiestnom usporiadaní len núdzový, keďže pojme iba 89 l batožiny. V prípade päťmiestneho usporiadania narastie na 458 l resp. 739 l pri naložení po strop a u dvojmiestneho usporiadania narastie objem na 1499 litrov. Pri sklopení druhého radu sedadiel treba počítať s niekoľko centimetrovým schodom.
V Orlande sa rezerva montuje zospodu vozidla. Často však chýba a je nahradená iba lepiacou sadou.
Podvozok
Jazdné vlastnosti Orlanda sú v rámci triedy na slušnej úrovni. Aj pri svižnejšom jazdení si dobre drží jazdnú stopu a napriek značnej výške a hmotnosti dodáva dostatok jazdnej istoty. Samozrejme, s rýchlosťou to netreba preháňať a to najmä pri ostrejšom prejazde zákrutou, kde sa značná hmotnosť prejaví citeľnou nedotáčavosťou za sprievodu pískajúcich pneumatík. Podobne to netreba preháňať ani s prudkými zmenami jazdného smeru, kde sa zase prejaví značná zotrvačnosť vysokej a pomerne ťažkej karosérie.
Za solídnymi jazdnými vlastnosťami trocha zaostáva komfort pruženia. Pri kvalitných vozovkách, na ktorých sú len menšie nerovnosti, je komfort na slušnej úrovni. Podstatne horšia situácia nastáva pri prejazde väčších výtlkov či priečnych nerovností. Zadná náprava značne znervóznie a do interiéru sa prenášajú výraznejšie rázy.
Po konštrukčnej stránke je podvozok Orlanda postavený na platoforme GM Delta II. Skoro rovnakú platformu používa aj súčasný Opel Astra. Vpredu je tak použité zavesenie typu McPherson s priečnym spodným ramenom vyrobeným z hliníkovej zliatiny a vzadu pozdĺžne – vlečné ramená spojené torzne pružným nosníkom. Na rozdiel od Astry chýba priečny stabilizátor a tiež Wattov priamovod. V prípade prednej nápravy sú použité kvapalinové silentbloky na uchytenie priečnych spodných ramien, čo sa pozitívne odzrkadľuje na eliminácii otrasov a vibrácii prenášajúcich sa z kolies do riadenia.
Riadenie
Pochvalu si zaslúži aj riadenie s hydraulickým posilňovačom, ktoré prekvapí slušnou presnosťou, citlivosťou a primeranou spätnou väzbou. Po modernizácii dostalo elektromechanický posilňovač, ktorý síce o niečo znížil energetickú náročnosť a tým aj o 2-3 dcl spotrebu, na druhej strane získalo riadenie umelý pocit s minimom spätnej väzby.
Benzínové motory
Základnou benzínovou motorizáciou je atmosféricky plnená 1,8 16V s výkonom 92 kW a krútiacim momentom 175 Nm. Svojou dynamikou vyhovie pokojnejšie jazdiacim vodičom. V spodných otáčkach je ťah len pozvoľný, pre akčnejšiu akceleráciu je potrebné udržiavať stredné a vyššie otáčky, kde je väčšia zásoba krútiaceho momentu. Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom, dobrým odhlučnením a pri troche snahy aj primeranou spotrebou. Tá sa pri pokojnom jazdení mimo mesta pohybuje okolo 7 litrov, v meste a na diaľnici však treba počítať s 9 – 10 litrami. Pri rýchlejšej – diaľničnej jazde totiž vystupuje do popredia handicap kratšie odstupňovanej len päťstupňovej manuálnej prevodovky, čo znamená vyššie otáčky a tiež spotrebu. Neskôr motor dostal možnosť kombinácie aj so šesťstupňovým automatom. Otáčky pri vyšších rýchlostiach síce klesli, klasický automat však citeľne ubral na dynamike a pridal na spotrebe v priemere cca 1-1,5 litra.
Modernizáciou dostalo Orlando aj ďalší benzínový motor v podobe preplňovaného štvorvalca 1,4 16V s výkonom 103 kW a krútiacim momentom 200 Nm. Akceleračné schopnosti predvádza po prekročení 1600 ot/min, na svižnejšie zrýchlenie je však potrebné ho vytáčať nad 3000 ot/min. Oproti atmosféricky plnenej 1,8-čke je síce dynamika o poznanie lepšia, extra svižná jazda sa však nekoná, obzvlášť pri plne obsadenom vozidle. Výhodou tejto motorizácie je štandardne dodávaná šesťstupňová manuálna prevodovka. Pri vyšších rýchlostiach sú tak otáčky menšie (v porovnaní s 1,8-čkou), čo sa priaznivo odzrkadľuje na spotrebe. Na diaľnici je tak 1,4 Turbo cca o liter úspornejší, v meste a pri pokojnejšom jazdení po okresných cestách je spotreba porovnateľná.
Motor sa vyznačuje kulltivovaným a tichým chodom, pričom rozvodový mechanizmus je poháňaný reťazou. Oproti konkurenčným 1,4 TSi a pod. je reťaz menej namáhaná vďaka nižšiemu kompresnému pomeru (9,5:1), životnosť reťazového pohonu je tak podstatne vyššia. Vďaka hydraulickému vymedzovaniu ventilovej vôle (1,8-čka má mechanické nastavenie) je motor ušetrený aj o pravidelnému kontrolovaniu ventilovej vôle, čo spolu s robustnou mechanikou uľahčuje prestavbu na LPG.
Dieselové motory
Kto častejšie jazdí na dlhšie trasy a vezie so sebou viac osadenstva či batožiny, nech pouvažuje nad dieselovým motorom 2,0 VCDi, ktorý obsahuje 16 ventilov, reťazou poháňané rozvody a vstrekovanie common rail od firmy Delphi. Dostupný je v dvoch výkonových verziách 96 kW (300 Nm) a 120 kW (320 Nm). Aj slabšia poskytuje slušnú porciu dynamiky, výhoda silnejšej sa prejaví v lepšom zrýchlení pri vyšších rýchlostiach či plne obsadenom/naloženom stave. Vďaka vyvažovacím hriadeľom sa motory vyznačujú slušnou kultivovanosťou, na slušnej úrovni je aj odhlučnenie, zvyknúť si však treba na značný turboefekt pod 2000 otáčkami. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 6,5 litra nafty na 100 km.
Spoľahlivosť a poruchy
Orlando možno zaradiť k tomu lepšiemu čo sa spoľahlivosti týka. Prípadné poruchy sa zväčša vyskytujú až pri väčšom nájazde či zanedbanej údržbe. Menej príjemnou skutočnosťou je len vyššia cena niektorých originálnych dielov.
Z bežných porúch ktoré sa občas vyskytujú sú nefunkčné centrálne zamykanie väčšinou z dôvodu nefunkčnej batérie, zasekávajúci sa kľúč, či zapáchajúca klimatizácia, kde pomáha pravidelná výmena peľového filtra (odporúča sa každých 15 000 km najmä v lete) a aspoň raz za rok lepšie 2x za rok dezinfekcia výparníka a ostatného vedenia klimatizácie.
Podvozok sa prezentuje veľmi slušnou odolnosťou a prípadne vôle na prednej náprave sa vyskytujú až po väčšej porcii kilometrov. Nevýhodou je, že v prípade opotrebovaných čapov alebo silentblokov je nutné meniť celé rameno. Slabšou stránkou podvozku Orlanda sú len po čase praskajúce vinuté pružiny. Ich odolnosť voči agresívnej posypovej soli je slabšia a tak postupne hrdzavejú a časom prasknú, čo sa prejaví poklesom karosérie v dotyčnej časti vozidla.
Na modeloch vyrobených v roku 2013 s motorom 1,8 16V sa vyskytovala chyba prasknutej polosi. Na dotyčné kusy bola realizovaná zvolávacia akcia.
Pri benzínových motoroch s väčším nájazdom (alebo častejšom jazdení na kratšie trasy) sa môžu objaviť problémy s nefunkčným EGR ventilom, lambda sondou, priesaky oleja či vyššia spotreba motorového oleja. Zriedka sa vyskytnú aj problémy s riadiacou elektronikou motora, poprípade nadmerne opotrebovaným (netesným) mechanizmom variabilného časovania ventilov, čo sa prejavuje nadmernou hlučnosťou klopaním. Občas sa objavuje aj nefunkčný zapaľovací modul (zapaľovacia cievka), čo sa prejavuje nerovnomerným chodom motora akoby na menej valcov.
V prípade motora 1,8 16V je pevné nastavenie ventilovej vôle a najmä pri prestavbe na LPG je nutné pravidelne kontrolovať ventilovú vôľu, inak hrozí poškodenie ventilov aj samotnej hlavy. V prípade nadmernej vôle sa menia celé zdvihátka.
V prípade 1,4 Turbo sa pri väčšom nájazde môžu objaviť problémy s turbom, čo zväčša signalizuje slabší či kolísajúci ťah motora.
Pri dieselových motoroch s väčším počtom kilometrov treba počítať s rizikom nadmerne opotrebovaného dvojhmotového zotrvačníka, čo sa prejavuje chrchlaním a nadmernými vibráciami na voľnobehu, väčším hlukom pri akcelerácii z nižších otáčok a tiež trhavým rozjazdom pri zábere spojky.
Pri väčšom nájazde resp. častejšom jazdení na kratšie vzdialenosti sa vyskytujú aj problémy so samotným EGR ventilom – zakarbónovanie (slabší ťah, cukanie alebo prechod do núdzového režimu spoločne so svietiacou kontrolkou).
Pri väčšom nájazde sa môže vyskytovať aj nadmerne opotrebované turbodúchadlo, čo sa prejavuje zvýšenou spotrebou oleja, prienikom oleja do sacieho traktu, či zníženým (kolísavým) výkonom.
Väčší nájazd znamená aj riziko nadmerne opotrebovaných vstrekovačov, čo sa prejavuje hlučnejším a nerovnomerným chodom motora, či obtiažnejšími studenými štartami.
Problémy s DPF filtrom sa väčšinou vyskytujú až pri väčšom nájazde (okolo 200 000 km) a ak občas nastanú aj skôr, väčšinou sú dôsledkom častejších jázd na kratšie trasy, kedy nestihne dostatočne prebehnúť regenerácia a filter sa postupne upchá. Problémy s filtrom sa obyčajne hlásia svietiacou kontrolkou, resp. prechodom motora do núdzového režimu. Blížiaci sa koniec (upchatie) DPF filtra sa obyčajne hlási zvýšenou frekvenciou regenerácií spolu s miernym nárastom priemernej spotreby.
Servis
Motor 1,8 16V má rozvody poháňané ozubeným remeňom, ktorý má interval výmeny po 140 000 km / 5 rokov. 1,4 Turbo a 2,0 VCDi používajú bezúdržbovú reťaz.
Interval výmeny oleja je určený po 30 000 km, pre dlhšiu a spoľahlivejšiu prevádzku je odporúčané ho znížiť na každých 15 000 km, a to aj v prípade dieselového štvorvalca, ktorý disponuje 7 litrovou olejovou nádržou.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
priaznivá cena |
vyššie ceny niektorých originál náhradných dielov |
dobrý výhľad a nastupovanie/vystupovanie z vozidla |
sedadlá v druhom rade sa nedajú posúvať |
sedem miest v základe |
často absencia rezervy |
priestranný interiér |
výraznejší turboefekt 2,0 VCDi |
solídne jazdné vlastnosti |
|
spoľahlivý a na bežné jazdenie postačujúci 1,8 16V |
|
dobre odhlučnený a primerane úsporný 2,0 VCDi |
|
presné a komunikatívne riadenie (do modernizácie) |
Najčastejšie poruchy
občas nefunkčné centrálne zamykanie - nefunkčná batéria |
občas zasekávajúci sa kľúč |
občas zapáchajúca klimatizácia - výmena peľového filtra, dezinfekcia |
vôle na prednej náprave (väčší km nábeh) |
hrdzavejúce vinuté pružiny, časom prasknú - pokles karosérie v dotyčnej časti vozidla, hlučnosť-veľké rázy pri prejazde nerovností |
prasknutá poloos - zvolávacia akcia (modely 2013 s motorom 1,8 16V) |
nefunkčná lambda sonda (benzín, väčší km nábeh) |
netesnosť resp. priesaky alebo vyššia spotreba motorového oleja (benzín, väčší km nábeh) |
zriedka problémy s riadiacou elektronikou motora (benzín) |
nadmerné opotrebovaný-netesný mechanizmus variabilného časovania ventilov - chybové hlásenie, zníženým ťah, nerovnomerný chod (benzín) |
chybný zapaľovací modul-zapaľovacie cievky - nerovnomerný chod na “menej” valcov (benzín, väčší km nábeh) |
poškodenie ventilov alebo hlavy valcov (1,8 16V prestavaný na LPG, zanedbaná pravidelná kontrola ventilovej vôle) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší/kolísajúci ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (turbo benzín, diesel, väčší km nábeh) |
porucha EGR ventilu - slabší resp. trhavý ťah, horšie štarty, svietiaca kontrolka či prechod do núdzového režimu (benzín, diesel, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - chrchlanie a nadmerné vibrácie na voľnobehu, väčší hluk pri akcelerácii z nižších otáčok, trhavý rozjazd pri zábere spojky (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prechod do núdzového režimu a svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratšie trasy - nedostatočná regenerácia) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8 16V, 1,4 Turbo. Kto jazdí častejšie na kratšie trasy a príliš sa neponáhľa, vhodnejšou voľbou je benzínový motor. Vyššie náklady na palivo sa dajú znížiť prestavbou na LPG, na čo je vhodnejší najmä 1,4 Turbo, ktorý má hydraulické nastavovanie ventilovej vôle. 2,0 VCDi. Kto jazdí častejšie na dlhšie trasy s viac naloženým či obsadeným vozidlom, lepšou voľbou je dieselový motor. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1362 ccm | LUJ | 103 kW |
1.8 | 1796 ccm | 2H0,F18D4 | 104 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D | 1998 ccm | Z 20 D1 | 96 kW |
2.0 D | 1998 ccm | Z 20 D1 | 120 kW |
5 komentárov
Bubu
Chevy Orlando.
Vlastnim Benson 1.8 automat. Moje dojmy, pohodlne dobre sa v nom sedi ale strasne lenive. Popravde, tuto verziu by som uz nebral, mozno dvojlitrovy je silnejsi ale toto cudo uz nikdy.
Youtube
Benson nebrat. Radsej si kupit Orlando.
Roko
Auto mám 3 roky.2 diesel (120kw). Najazdené 245000km. Veľká spokojnosť,bezporuchove a pohodlné. Jediná závada je opotrebovaný zotrvacnik.
Zuzana
Rozmýšlam o kúpe tohto auta ,možte mi napísať skutočnú spotrebu v meste a mimo mesta?
Ďakujem Zuzana
Noro
Orlando vlastnim 5 rokov .Motor 120kw,r.v.2012.
Som druhý majitel,najazdené 275000km bez akéjkolvek poruchy.
Velmi pohodlné a bezpečné auto a myslím že aj bezporuchové,pri 275 000km,žiadne investície -všetko pôvodné,okrem pravidelnej výmeny oleja,brzdových platničiek a pod.
Do bucúcna ma čaká výmena spojky,ale to je pri tom nabehu kilometrov normálne.
Toto auto rozhodne odporúčam každému,či už do mesta,alebo dialnice.