Dodnes exoticky znejúca značka sa na našom trhu predstavila, čoby výrobca terénnych vozidiel. SsangYong začal predávať na našom trhu od roku 1996. V ponuke boli vozy Musso a Korando. Aj keď sú na našich cestách skôr raritou, pár sa ich predsa len vyskytuje a pohonné ústrojenstvo „made by Mercedes“ s prijateľnou cenou z nich robí aj celkom zaujímavé terénne jazdenky.
V roku 1996 bol zahájený predaj Mussa v SR a 1997 zahájený predaj verzie Korando. V roku 1998 prešlo Musso miernym faceliftom, predná časť, iné bočné lišty, drobná úprava interiéru. V roku 2002 sa k nám doviezli posledné kusy.
Napriek diametrálnej dizajnovej odlišnosti boli 5 dverové Musso a trojdverové Korando technicky takmer identické vozidlá. Korando malo podvozok z Mussa skrátený o 150 mm. Musso bol teda praktickejšie poňatý päťdverový model, vhodný svojou priestrannosťou a dlhším rázvorom pre úžitkovejšie zameraných motoristov alebo ťahanie prívesov. Korando je podstatne kratší trojdverový model, ktorý však vyniká atraktívnym dizajnom a napĺňa tak predstavu o vozidle pre voľný čas. Ako už bolo spomínané, technika oboch vozidiel je totožná, teda nápravy, motory, prevodovky, riadenie a pod. Obe vozidlá majú aj rovnaký systém elektropneumatického priradenia pohonu prednej nápravy (nastálo je poháňaná iba zadná náprava) a terénna redukcia je ovládaná otočným spínačom.
Hoci Korando zvonku nepôsobí veľkým dojmom, priestor pre posádku je na predných sedadlách dostatočný, dokonca aj vzadu je miesta pomerne dosť. Predné sedadlá majú dostatočné bočné vedenie, čo je pre jazdu terénom dôležitý prvok. Pohodlie posádky zvyšuje napr. el. ovládanie okien, výškovo nastaviteľný volant, posilňovač riadenia, centrálne zamykanie a klimatizácia. O bezpečnosť sa stará ABS a veľkoobjemový airbag vo volante. Musso má vnútorného priestoru na rozdávanie a po vzore exteriéru je aj dizajn interiéru spracovaný skôr konzervatívnejšie. Dosť gýčovito pôsobia veľké plochy z napodobeniny dreva. Dielenské spracovanie je tiež iba na priemernej úrovni aj z pohľadu zamerania vozidla.
Často, hlavne v prípade Mussa, sa vyskytujú kožené sedadlá, ktoré majú príjemný tvar, chýba im však výraznejšie tvarovanie. Predné u vodiča sa dá regulovať aj výškovo. Na zadných sedadlách je zaujímavý regulovateľný sklon operadla a tiež, že okrem dnes už bežných opierok na ruky uprostred sedadla, sú aj pri dverách.
Batožinový priestor v prípade Mussa je plochý a veľmi priestranný. Má úctyhodný objem 780 litrov a je možné ho zväčšiť sklopením zadných sedadiel až na 1910 litrov. V prípade Koranda disponuje batožinový priestor základným objemom 340 l a rovnako ako v prípade Mussa je sa možno k nemu dostať veľkými dverami, ktoré sa otvárajú do strany, ako býva u terénnych vozidiel obvyklé. V prípade Koranda vznikne po sklopení zadných sedadiel plocha s objemom až 1250 litrov.
Za pozornosť stojí aj nosnosť vozidla až 710 kg. Pochváliť treba konštruktérov v prípade Mussa aj za umiestnenie náhradného kolesa pod zadnú časť vozidla, čo so sebou nesie jednu nezanedbateľnú výhodu, otváranie piatych dverí dohora. U väčšiny terénnych vozidiel je totiž náhradné koleso umiestnené na piatych dverách a kvôli jeho väčšej hmotnosti sa otvárajú do boku. To so sebou nesie značné priestorové nároky, takže ak parkujete tesne pri inom vozidle, nemusíte sa do kufra ani dostať.
V teréne sa cíti Musso aj Korando dobre. Nejde o žiadne „pseudo teréňaky“ po vzore dnešných moderných SUV. Hravo zvládajú nástrahy stredne ťažkých terénov, napriek príliš mäkkému nastaveniu podvozka. Problém, hlavne v prípade Mussa, nastáva z dôvodu väčšej dĺžky a rázvoru, a tak prekonávanie ostrejších kopčekov si takmer odnesie spodok vozidla. Platí tiež pravidlo, že automat je pre jazdu náročným terénom vhodnejší ako manuálna prevodovka. V prípade potreby zaradenia pohonu všetkých kolies alebo dokonca redukcie, stačí iba pootočiť príslušným voličom na prístrojovej doske a všetko ostatné prebehne automaticky. Na ceste sú podvozky vzhľadom na charakter vozidla snáď až moc komfortné, samozrejme platí fakt, že Korando je pohyblivejšie a mrštnejšie vďaka menším rozmerom a rázvoru.
Za najlepšiu časť vozidla možno jednoznačne označiť motory značky Mercedes-Benz, ktoré síce výnimkou najsilnejšieho 3,2 R6 nevynikajú výkonmi, odvďačia sa však spoľahlivosťou a dlhou životnosťou. Pohon rozvodov u všetkých zabezpečuje rozvodová reťaz. Základnú motorizáciu tvorí benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra a výkonom 93 kW. Motor sa kombinoval iba s pohonom zadnej nápravy, k nám sa ale nedovážal a aj celkovo sa vyskytuje veľmi zriedka. O 10 kilowattov viac výkonu ponúka väčší štvorvalec s objemom 2,3 litra a vrchol ponuky predstavoval radový 24 ventilový šesťvalec s objemom 3,2 litra (162 kW).
Samozrejme najväčší záujem bol a aj je o dieselové motory. SsangYong ponúka štvorvalec 2,3 TD (74 kW) a päťvalec 2,9 TD (88 kW). U nás bol namiesto menšieho preplňovaného štvorvalca ponúkaný päťvalec 2,9 D (atmosférický) s rovnakým výkonom 74 kW. Motor 2,3 TD je známy z dodávky Mercedes-Benz Vito, väčší 2,9 TD bol v dodávke Sprinter, ale vybavený priamym vstrekovaním nafty. Napriek tomu sa takmer nevyskytujú žiadne ťažkosti typu prasknutá hlava valcov, prepálené tesnenie a pod. Rovnako bezproblémové sú aj benzínové štvorvalce, tie sa však k ťažkému off-roadu (1810 kg Korando a 1940 kg Musso) moc nehodia. Napr. častejšie sa vyskytujúci motor 2,3 l z konštrukčnej dielne Mercedes-Benz má síce dostatočný výkon (103 kW) aj krútiaci moment pre ako tak svižnú jazdu, je tiež aj pomerne tichý a kultivovaný. Problémom je však spotreba dosť ťažkého vozidla, ktorá sa podľa využívania výkonu motora pohybuje medzi 11 a 16 litrami BA 95 na 100 km.
Ešte príjemnejšie zvezenie ponúka 3,2 litrový šesťvalec, ktorý bol dodávaný do luxusne vybavených verzií obsahujúcich kožené čalúnenie či automatickú klimatizáciu. Tento motor a prevodovka od Mercedes-Benz poskytuje vozidlu slušnú dynamiku. Má veľmi kultivovaný chod, je mimoriadne tichý od nízkych až po najvyššie otáčky. Najvyšší výkon 162 kW a krútiaci moment 310 Nm sa často a treba dodať, že bez problémov prenáša cez 4-stupňovú automatickú prevodovku. Automatika radí veľmi jemne, aj keď na dnešnú dobu trocha oneskorene, hlavne v prípade kick downu. Najvyššia rýchlosť vozidla s týmto motorom je 195 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 zvládne Musso pod 14 sekúnd. Bohužiaľ spotreba. Tá nie je najnižšia, najmä v spomínanom spojení 3,2 a automat. Vtedy nech neprekvapí priemer 15 -17 litrov BA 95 na 100 km. Ďalším negatívom je aj občasný problém s týmto agregátom. Občas zlyhá tesnenie mazacieho kanálika (gumový krúžok), ktoré je súčasťou tesnenia pod hlavou. Spopod hlavy valcov potom tečie olej. Výmena tesnenia samozrejme znamená demontáž hlavy a často aj nutnosť dorovnať jej dosadaciu plochu, čo nie je rozhodne lacná záležitosť. Z motora môže tiecť olej aj na iných miestach, preto je dôležitá pred kúpou dôkladná kontrola.
Riadenie a manévrovanie je pomerne jednoduché, vďaka účinnému posilňovaču, dobrému výhľadu cez tenké stĺpiky a vysoký posed. Podstatne horšie je na tom radenie, keďže dráhy päťstupňovej prevodovky sú veľmi nepresné.
Kým motory sú kvalitné, zvyšok vozidla je len priemerný. Nie všetky komponenty sú pre ťažký terénny automobil náležite dimenzované. Hrebeňové riadenie má pokojne už po 80 tisícoch km trhavý chod a vyžaduje repasáciu, v manuálnych prevodovkách odchádzajú ložiská a súkolia piateho stupňa, ručná brzda po vzore Mercedesu (malý bubon vnútri náboja kotúča) nemá šancu ťažké vozidlo v kopci udržať. Problémom sú aj prasknuté lanovody radenia. Ďalšie problémy spôsobuje únik oleja pod hlavou valcov a aj na iných miestach motora (3,2i 24V). Tiež sa objavuje prasknuté lanové radenie (v modeloch vyrobených do roku 1998). Náročná jazda terénom znamená opotrebovaný predný kardanový hriadeľ a predčasne opotrebované zadné tlmiče. Pomerne rýchlo sa opotrebovávajú aj zadné tlmiče.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
odolné motory Mercedes-Benz (hlavne nezničiteľné dieselové päťvalce) |
hlučnosť štvorvalcových dieselov |
bohatá výbava |
príliš mäkké odpruženie pre jazdu v teréne |
nízka cena jazdeniek |
horšia kvalita spracovania |
zaujímavý dizajn |
málo odolné hrebeňové riadenie (terénne vozidlá mávajú maticové) |
vyššia spotreba benzínových agregátov |
Najčastejšie poruchy
problémové hrebeňové riadenie (už po 80 000 km) |
odchádzajúce ložiská a súkolia piateho stupňa pri manuálnych prevodovkách |
poddimenzovaná ručná brzda |
prasknuté lanovody radenia |
únik oleja pod hlavou valcov a aj na iných miestach motora (3,2i 24V) |
prasknuté lanové radenie (do roku 1998) |
opotrebovaný predný kardanový hriadeľ (pri častej jazde terénom) |
rýchlo opotrebované zadné tlmiče (pri častej jazde terénom) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,9 TD (88 KW), preplňovaný dieselový radový päťvalec, 10 ventilový rozvod a nepriame vstrekovanie paliva. Agregát od Mercedes-Benz je pre SsangYong tá najlepšia pohonná jednotka. Silou a životnosťou vyhovie aj pre ťahanie prívesov. Z hľadiska spoľahlivosti ide o jeden z najlepších dieselov použitých v terénnych vozidlách. |
3,2 R6 24V (162 kW), radový benzínový šesťvalec, rozvod DOHC s premenlivým časovaním ventilov. Aj keď má motor slušný výkon a vysokú kultúru chodu, častejšie trpí na rôzne úniky oleja a tiež spotreba je na dnešné pomery príliš vysoká. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V | 1998 ccm | M 161.950 | 94 kW |
2.3 | 2295 ccm | M 111.970 | 103 kW |
2.3 | 2295 ccm | M 161.970 | 105 kW |
2.3 | 2295 ccm | M 161.970 | 110 kW |
3.2 | 3199 ccm | M 104.995 | 156 kW |
3.2 | 3199 ccm | M 104.992 | 162 kW |
3.2 (KJ) | 3199 ccm | M 104.995 | 154 kW |
3.2 4x4 | 3199 ccm | M 104.995 | 156 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.3 D (KJ) | 2299 ccm | OM 601.940 | 58 kW |
2.9 D | 2874 ccm | MB-OM 662 | 72 kW |
2.9 D (KJ) | 2874 ccm | MB-OM 662 | 72 kW |
2.9 TD | 2874 ccm | MB-OM 601 29TD | 88 kW |