V roku 2000 sa na scéne objavila druhá generácia Nissanu Almera, ktorá mala za úlohu nahradiť dizajnovo konzervatívnu, ale zato veľmi spoľahlivú predchodkyňu. Tá naviac disponovala solídnou vnútornou priestrannosťou, veľmi dobrou dynamikou aj základného motora, priaznivou spotrebou paliva a nakoniec aj nízkou cenou.
Druhá generácia síce predajné rekordy netrhala, zato spoľahlivosť, priaznivá spotreba, dobré jazdné vlastnosti ostali a naviac sa k tomu pridala aj výrazne vylepšená pasívna bezpečnosť. Novinkou bola odvodená verzia Tino, spadajúca do kategórie mini MPV.
Almera Tino prišla do predaja začiatkom roka 2000. K dispozícii boli hneď na začiatku dva benzínové motory 1,8i 16V (84 kW), 2,0 16V (100 kW) a jeden diesel 2,2 Di (84 kW).
Už v roku 2002 sa model dočkal faceliftu, ktorý znamenal výrazne prepracovanie interiéru s centrálnym ovládaním palubných funkcií. Na konci roku bol modernizovaný aj motor 1,8 16V (85 kW).
V roku 2003 sa objavili v ponuke 2,2 dCi (82 a 100 kW). Výroba Almery Tino bola ukončená v roku 2007 bez priameho nástupcu.
Bariérové testy Euro NCAP vozidlo absolvovalo v roku 2001 a na svoju dobu dosiahlo skvelý výsledok štyri hviezdičky z piatich pri ochrane cestujúcich (30 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (16 bodov).
Stvárnením interiéru Almera príliš nenadchne. Strohé tvrdé plasty, ktoré na pohľad pôsobia lacnejším a nie príliš prívetivým dojmom (obzvlášť tie šedého vyhotovenia používané do faceliftu v roku 2002). Nenadchne ani radiaca páka s nevzhľadnou gumovou hlavicou. Naopak potešia komfortné sedadlá a vzhľadom na veľkosť vozidla aj dostatok priestoru pre štyroch dospelých cestujúcich.
Od základnej Almery odvodené Tino malo interiér oveľa praktickejší a variabilnejší ako klasické verzie. Síce neokúzlilo príliš vonkajším dizajnom, zato z hľadiska svojich rozmerov ponúka priestranný interiér, veľmi dobrú variabilitu a k tomu takmer dve desiatky rôznych priehradok a odkladacích miest.
Jazdné vlastnosti boli veľmi slušné už pri predchádzajúcom modeli a ešte o kúsok ich vylepšila druhá generácia. Vďaka originálnej zadnej náprave typu Multi-Link vozidlo bez väčších problémov zvládne aj ostré zákruty a popri slušných jazdných vlastnostiach ponúka aj dobrý komfort pruženia, iba väčšie diery spôsobujú väčšie rázy.
Pochvalu si zaslúžia účinné brzdy s rýchlym nástupom. Dobrému podvozku sekunduje presné riadenie s hydraulickým posilňovačom, ktoré má dobrú spätnú väzbu a aj pri veľmi rýchlej jazde je vozidlo smerovo stabilné. Tiež odolnosť a spoľahlivosť podvozku je na dobrej úrovni, nadmerné vôle v uložení prednej nápravy sa objavujú až pri väčšom počte kilometrov a častejšie v prípade ťažších motorizácii 2,2 Di, dCi.
Motory
Ponuka motorov je pomerne skromná, potrebám väčšiny motoristov však bude postačovať. Základ tvorí 1,8 16V (84, 85 kW) vybavený premenlivým časovaním sacích ventilov NVCS. Z dnešného pohľadu ovplyvnenom preplňovanými motormi sa 1,8 v Tine vyznačuje slabším ťahom v spodnom otáčkovom spektre a tak na svižnejšiu akceleráciu je potreba udržiavať motor vo vyšších otáčkach, obzvlášť ak je vozidlo viac obsadené. Spotreba sa pri bežnom jazdení drží okolo 7,5-8 litrov. Oproti zvyklostiam značky je na trocha slabšej úrovni špoľahlivosť a robustnosť motora.
Až do roku 2003 vedela pohnevať chyba snímačov polohy vačkových hriadeľov a tiež snímačov kľukového hriadeľa, načo bola realizovaná aj zvolávaciu akcia z roku 2003. Tieto chyby sa už vyskytujú veľmi zriedka. Čo sa ale nepodarilo vyriešiť, bola vyššia spotreba motorového oleja, spôsobená príliš tvrdými piestnymi krúžkami, ktoré naviac trpeli nadmernou tepelnou rozťažnosťou. Piestne krúžky sa tak vo zvýšenej miere opotrebovávali a spolu s nimi aj vnútorné plochy valcov. Vo väčšine prípadov pomohla výmena piestnych krúžkov, pri dlhodobejšom zanedbaní už táto výmena nemusela stačiť. Výrobca o nedostatku vedel a od roku 2005 osadzoval motory odolnejšími krúžkami s menšou tepelnou rozťažnosťou. Zvýšená spotreba motorového oleja sa prejavovala v objeme 1-1,5 litra na 15 000 km, čo na prvý pohľad nie je až taká katastrofa. Problém bol v objeme olejovej nádrže, ktorá disponovala len necelými 3 litrami. Málo oleja sa tak následne rýchlejšie znehodnocovalo, čím sa strácali jeho mazacie účinky a urýchľovalo sa tak nadmerné opotrebovanie motora. Občas sa pri motore 1,8i vyskytuje kolísanie voľnobehu, prípadne zhasínanie motora vinou vyťahanej rozvodovej reťaze.
V prípade verzie Tino sa pod kapotu dostal aj rokmi overený a podarený dvojliter SR20DE. Exceloval v predchádzajúcej generácii Almera GTi a veľmi dobrú prácu odvádzal aj v Primerách P10 a P11, a to až do roku 2002. V Almere Tino je jeho dynamika trocha slabšia, načo mala vplyv prísnejšia emisná norma Euro 3, ale hlavne kombinácia s variátorovou prevodovkou Hypertronic CVT. Naviac prevodovka neoplýva extra dlhou životnosťou, ktorá sa odhaduje na cca 150 000 km (samozrejme podľa spôsobu používania). Kratšia životnosť sa našťastie netýka motora, ktorý je spoľahlivý a rovnako ako u menších motorov poháňa rozvody tzv. bezúdržbová reťaz.
Zastúpenie mal prirodzene aj dieselový agregát, bez ktorého je predaj v Európe takmer nemožný. Kým predchádzajúca generácia si musela vystačiť so zastaraným motorom, pôvodom ešte z osemdesiatych rokov, pre Almeru II vyvinul Nissan nový diesel vlastnej konštrukcie.
Jednalo sa o šestnásťventilový agregát s výkonom 84 kW (235 Nm), v danej triede nezvykle veľkého objemu 2,2 litra, s priamym vstrekovaním paliva pomocou radiálneho čerpadla Bosch VP44. Parametre motora síce vyzerajú sľubne, realita je ale trochu menej povzbudivá. Motor sa totiž vyznačuje značnou hlučnosťou, citeľnými vibráciami a značným turboefektom. K životu sa začína motor prebúdzať okolo 1600 ot/min, aby následne okolo 2000 ot/min zabral naplno. Pod touto hranicou sú aj reakcie na zošliapnutie akceleračného pedálu značne oneskorené. Pri bežnom jazdení sa spotreba pohybuje v priemere okolo 6,5 litra.
Lepšiu kultivovanosť, nižšiu hlučnosť a o niečo lepšiu dynamiku priniesla modernizovaná verzia motora s názvom 2,2 dCi. Okrem vstrekovania common-rail Denso dostal motor väčší medzichladič stlačeného vzduchu a prepracované turbodúchadlo, ktoré sa líšilo podľa výkonu motora. Slabšia verzia dosahuje max. výkon 82 kW (248 Nm) a obsahuje turbodúchadlo s reguláciou plniaceho tlaku obtokom (Vastegate), silnejšia verzia dosahuje max. výkon 100 kW (314 Nm), ktorá používa turbodúchadlo s variabilnou geometriou a naviac je štandardne spojená so šesťstupňovou prevodovkou. Spotreba sa pohybuje v podobných číslach ako pri staršom motore. Kultivovanosť, hlučnosť ale aj dynamika motora (obzvlášť v prípade silnejšej verzie) sa značne vylepšili, čo však ostalo je pomerne výrazný turboefekt. Z pohľadu plyulosti jazdy a prevádzkových vlastnosti motora sa optimum javí využívať otáčky medzi 1700-3500 ot/min.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Nissan Almera/Tino síce stále patrí medzi tie spoľahlivejšie vozidlá, vo všeobecnosti sa však spoľahlivosť v porovnaní s predchádzajúcou generáciou zhoršila. Z jednoduchších porúch sa najčastejšie vyskytujú vypálené žiarovky v predných svetlometoch a potrápiť vie najmä staršie ročníky korózia karosérie. Najčastejšie sa vyskytuje na prahoch, lemoch blatníkov, ale aj na veku kufra, stĺpikoch okien dverí a nepohrdne ani motorovým priestorom či výfukovým potrubím.
Pri väčšom počte kilometrov sa objavuje vôľa na prednej náprave, častejšie v prípade ťažšej motorizácie 2,2 Di a 2,2 dCi. Rovnako pri väčšom kilometrovom nábehu treba dať pozor na opotrebovanú synchronizáciu manuálnej prevodovky (častejšie pri dieseloch), hlavne 3. a 4. stupňa, čo sa dá ľahko odskúšať rýchlym preradením. V prípade variátorovej prevodovky Hypertronic CVT pozor na skutočný stav najazdených km, keďže jej životnosť je oproti manuálnemu radeniu kratšia. Rozbeh vozidla s touto prevodovkou musí byť plynulý, bez pazvukov, trhania, či častého hučania motora.
Pri benzínových motoroch sa najčastejšie porúča lambda sonda, občas katalyzátor a z času na čas môže pohnevať aj hlučnejšie palivové čerpadlo. Pri väčšom nájazde sa môže pri motore 1,8i vyskytovať kolísanie voľnobehu, prípadne zhasínanie motora vinou vyťahanej rozvodovej reťaze. Pozor si treba dať aj na vyššiu spotrebu oleja, keďže olejová náplň je pomerne malá.
V prípade dieslových motorov sa problémov vyskytuje o niečo viac. Dané to je zložitejšou konštrukciou, väčším nájazdom ale aj zanedbaným servisom. O niečo náchylnejší býva starší 2,2 Di. Pri motore 2,2 Di sa nezriedka porúčal merač hmotnosti vzduchu (odporúča sa meniť vzduchový filter po 15 000 km), čoho následkom bola postupná strata ťahu. Pri väčšom nájazde sa nezriedka objavujú poruchy palivového systému, najčastejšie rotačného čerpadla Bosch VP44, vyskytujú sa ale aj netesnosti hadičiek, ktoré časom prestávajú tesniť a prepúšťajú naftu-do systému sa dostáva vzduch. Poruchy palivového systému sa obyčajne prejavujú zdĺhavým štartovaním najmä studeného motora, svietiacou kontrolkou, ale zvýšeným dymením či slabším ťahom. Spomenúť treba aj nadmerné vibrácie tohto motora, ktoré dokázali značne skrátiť životnosť jeho silentblokov, čo sa odrazí v značnom prenose vibrácii do celej karosérie vozidla.
Pre oba motory 2,2 Di aj 2,2 dCi pozor aj na stav turbodúchadla, ktoré môže byť nadmerne opotrebované, čo sa prejavuje prepúšťaním oleja do sacieho traktu a zvýšenou spotrebou oleja. V prípade výkonnejšej verzie motora 2,2 dCi 100 kW sa vyskytuje aj zatuhnutá regulácia variabilnej geometrie-pokles ťahu motora. Motor 2,2 dCi môžu pri väčšom počte kilometrov trápiť nadmerne opotrebované vstrekovače Denso. Ak nechce motor 2,2 dCi naštartovať alebo zhasína na voľnobeh, na vine bude zrejme chybný SCV ventil vysokotlakového čerpadla Denso alebo chybný snímač rampy common rail. Občas sa vyskytuje aj problém s rozvodovou reťazou – zvýšenou hlučnosťou resp. zlyhaním hydraulického napínaku a následným rizikom prekočenia reťaze a poškodenia motora. Problém postihuje najmä vozidlá so zanedbaným servisom, alebo ak boli používané dlhé intervaly výmeny oleja resp. nevhodný olej.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
citlivé riadenie |
motor 2.0i iba v kombinácii s variátorovou prevodovkou CVT |
dobrá spotreba paliva pri verziách 1.5 dCi |
značný turboefekt pri motore 2,2 Di, o niečo menej pri 2,2 dCi |
spoľahlivosť |
hlučný a vibrujúci motor 2,2 Di |
priestrannosť a variabilita |
lacno pôsobiaci šedý interiér (do 2002) |
nezáujem zlodejov |
|
komfortný podvozok |
|
pohon rozvodov bezúdržbovou reťazou (okrem 1,5 DCi) |
Najčastejšie poruchy
vypálené žiarovky v predných svetlometoch |
korózia - prahy, lemy blatníkov, veko kufra, stĺpiky okien dverí, motorový priestor a výfukové potrubie (staršie ročníky) |
nefunkčná lambda sonda, katalyzátor (benzínové motory, väčší km nábeh) |
Pri väčšom nájazde sa môže vyskytovať kolísanie voľnobehu, prípadne zhasínanie motora vinou vyťahanej rozvodovej reťaze (1,8i) |
občas hlučnejšie palivové čerpadlo (benzínové motory) |
kolísanie voľnobehu, prípadne zhasínanie motora - vyťahaná rozvodová reťaz (1,8i) |
vyššia spotreba oleja - (1,8i, zvyčajne väčší km nábeh) |
vôľa na prednej náprave (väčší km nábeh, častejšie 2,2 Di a 2,2 dCi) |
opotrebovaná synchronizácia manuálnej prevodovky, hlavne 3. a 4. stupňa (častejšie pri dieseloch) |
kratšia životnosť variátorovej prevodovky Hypertronic CVT (ca 150 000 km) |
nefunkčný merač hmotnosti vzduchu - strata ťahu (2,2 Di) |
kratšia životnosť silentblokov motora - nadmerné vibrácie (2,2 Di) |
zatuhnutá regulácia variabilnej geometrie turbodúchadla (2,2 dCi - 100 kW) |
nadmerná vôľa v reťazovom rozvode ( diesel, väčší km nábeh, zanedbaná údržba, dlhé servisné intervaly) |
chybný SCV ventil na čerpadle Denso resp. snímač tlaku na rampe (kolísanie otáčok, zhasínanie na voľnobehu, nejde naštartovať) |
porucha, nadmerné opotrebenie vstrekovacieho čerpadla VP44 2,2 Di (obtiažne štarty, slabší výkon, nerovnomerný chod motora, svietiaca kontrolka, vyššia dymivosť - väčší km nábeh |
netesnosť palivového systému (hadičiek)-zavzdušňovanie systému, obtiažne štarty, obmedzený výkon, svietiaca kontrolka, 2,2 Di - väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebené turbodúchadlo (väčší km nábeh, nesprávny spôsob jazdy-tzv.dochladozvanie či zanedbaná údržba) |
nadmerne opotrebované vstrekovače Denso - obtiažnejšie studené štarty, hlučnejší a nepravidelný chod motora, slabší výkon (2,2 dCi) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, chrchlanie pri zhasínaní motora, trhavý rozjazd pri zábere spojky či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,2 dCi 16V (82, 100 kW). Napriek určitým nedostatkom v jazdnom prejave (výraznejší turboefekt, hrubší chod) a občasným problémom v spoľahlivosti, je pre rodinne/úžitkovo zamerané Tino najvhodnejšou motorizáciou. Pozor tiež na stav prevodovky, ktorá pri ostrejšom jazdení podliehala zvýšenému opotrebovaniu. |
2,2 Di (84 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva radiálnym čerpadlom Bosch VP 44.Motor je hlučný, má nekultivovaný chod (výrazné vibrácie). Okrem problémov štartovania má aj výrazné oneskorenú reakciu na zošliapnutie plynového pedálu v otáčkach pod 2000. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 | 1769 ccm | QG18DE | 84 kW |
1.8 | 1769 ccm | QG18DE | 85 kW |
2.0 | 1998 ccm | SR20DE | 100 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.2 dCi | 2184 ccm | YD22DDT | 82 kW |
2.2 dCi | 2184 ccm | YD22DDTi | 100 kW |
2.2 Di | 2184 ccm | YD22DDTi | 84 kW |
4 komentáre
jan teraz
chcem vediet gde sa nachadza benzinove čerpadlo na nisan tino 1,8 benzin rok 2003 dakujem
M.
no keď chceš vedieť „gde“, tak tunák: odklopíš zadné sedáky (nie operadlá) a približne v strede sa nachádza krytka a pod ňou palivové čerpadlo.
Janči
Rád by som vedel ako sa dá dostať k osvetleniu ŠPZ-tky na Miešané almery Tino.
Ďakujem
Janči
Oprava
Na Nissan almera tino