Dizajn nepatrí medzi silné stránky Avea (obzvlášť v prevedení sedan) a podobne je na tom aj imidž. Komu ale na týchto veciach príliš nezáleží a hľadá hlavne lacné vozítko, pre toho môže byť Aveo správna voľba. Zaujme totiž zväčša slušnou výbavou, dobrou priestrannosťou interiéru a prijateľnými cenami servisu a náhradných dielov.
Medzi hlavné negatíva možno zaradiť menší kufor vzhľadom na veľkosť vozidla, lacno pôsobiace interiérové plasty, chýbajúci diesel a podpriemernú životnosť niektorých komponentov vozidla.
História
V roku 2006 nahradil Kalos vo verzii sedan nový model s názvom Aveo, ktorý bol postavený na novej platforme T250. V prípade hatchbacku tiež došlo k zmene názvu z Kalosa na Aveo, naďalej sa však vyrábal na pôvodnej platforme T200. K dispozícii boli dve motorizácie 1,2 (53 kW) a 1,4 16V (69 kW), pričom väčší motor bolo možné kombinovať aj s automatom.
Vo Frankfurte 2007 bol predstavený prepracovaný Chevrolet Aveo hatchback postavený na platforme T255. Do predaja sa prepracované Aveo dostalo až v marci 2008. Modernizované Aveo sa síce na prvý pohľad tvári ako nové auto, pri pohľade z boku je ale jasné, že sa jedná len o evolúciu predchodcajúceho modelu. Aveo dostalo nový predok s rozmernou maskou chladiča, efektnejšie reflektory s čírymi sklami, na zadnej časti bol použitý nový nárazník a okrúhle svetlomety. V prípade podvozku došlo k miernemu pritvrdeniu pruženia a k drobným konštrukčným úpravám.
Výraznejšie zmeny sa dotkli interiéru, ktorý dostal hatchback po vzore sedanu T250. Najvýraznejšie zmeny sa ale udiali pod kapotou, kde sa objavili nové benzínové motory. Menší s objemom 1,2 litra a 16V technikou dosahuje výkon 62 kW, väčší 1,4 16V poskytuje slušných 74 kW. S týmto motorom je dostupná aj štvorstupňová automatická prevodovka.
Na parížskom autosalóne 2010 bola predstavená druhá generácia modelu T300. Výroba Avea prvej generácie bola ukončená v roku 2011. Zaujímavosťou je, že Aveo bolo na rôznych trhoch ponúkané pod rôznymi značkami napr. Holden, Pontiac, Suzuki alebo staré známe Daewoo.
Bezpečnosť
Zaujímavosťou je pasívna bezpečnosť vozidla. Starší Kalos je podľa technikov Euro NCAP bezpečnejší ako Aveo sedan z roku 2006. Dôvodom je úspornejšia-lacnejšia konštrukcia sedanu, aby mohol čo najlepšie konkurovať vtedajším nízko-nákladovým hviezdam typu Thalia či Logan. Znižovanie výrobných nákladov spolu so subtílnou konštrukciou vozidla sa tak negatívne prejavilo v bezpečnosti vozidla.
Aveo sedan v nárazových testoch Euro NCAP úplne prepadlo, keď si za ochranu posádky pri náraze pripísalo iba dve hviezdičky z piatich a aj z tých mu bola dodatočne jedna prečiarknutá za kontakt vodičovho tela s volantom. Biedny výsledok príliš nevylepší ani obstojná ochrana detí v autosedačke – štyri hviezdičky z piatich spolu s ohľaduplnosťou voči chodcom – tri hviezdičky zo štyroch.
Interiér
Palubná doska je síce pozerateľná, použitý tvrdý a lacno pôsobiaci šedý plast s fádnou povrchovou úpravou ale celkový dojem značne zhoršuje. Príliš nenadchne ani dielenské spracovanie, a tak nie je zriedkavosť, že interiérové plasty pri dotyku či prejazde nerovností vydávajú rôzne pazvuky.
Pochváliť treba dobrú ergonómiu, výnimku tvorí len pozdĺžne nastaviteľný volant a trocha zvyku si vyžadujú aj tlačidlá klaksónu na volante. Poteší aj rýchlo nastupujúce a dobre dimenzované vykurovanie. Častým javom je aj klimatizácia – manuálna alebo automatická, ktorá sa vyznačuje rýchlym nástupom, čo sa hodí najmä v horúcich dňoch.
Štandardom každého Avea je aj originál autorádio, ktoré má v lepších výbavách ovládanie na volante, taktiež AUX vstup a tiež schopnosť prehrávať formát MP3. Občas má síce problém s prečítaním skladieb, ale to sa stáva aj na iných továrenských autorádiách konkurenčných značiek. Kvalita zvuku je len priemerná, vo vyšších hlasitostiach sa naviac prejavuje značné skreslenie zvuku.
Priemerné je aj odhlučnenie interiéru, čo sa prejavuje najmä značným aerodynamickým hlukom prenikajúcim do kabíny vo vyšších rýchlostiach.
Sedadlá sú na prvý pocit pomerne pohodlné, pri dlhšej jazde by ale potešili dlhšie sedáky a pri svižnejšej jazde lepšie bočné vedenie.
Na rozdiel od pomerne priestranného interiéru, miesta pre batožinu je podstatne menej ako ponúka porovnateľná konkurencia. Hatchback totiž disponuje objemom kufra len 220 litrov (pri sklopení zadných sedadiel 980 l). Sedan ponúkne 400 litrov. Len pre porovnanie, Škoda Fabia hatchback prvej generácie má kufor s objemom 260 litrov a sedan poskytne 438 litrov.
Jazdné vlastnosti a podvozok
Podvozok Avea využíva osvedčenú a klasickú koncepciu zavesenia kolies. Vpredu uchytenie typu McPherson s priečnym stabilizátorom a vzadu torzne pružný nosník s dvojicou pozdĺžnych ramien. Oproti staršiemu Kalosu je podvozok mierne tuhší a drobné zmeny nastali aj v uchytení niektorých komponentov.
Jazda je oproti Kalosu o trochu kostrbatejšia. Výtlky či priečne nerovnosti znamenajú výraznejší prenos rázov do karosérie vozidla. Napriek tuhšiemu naladeniu podvozku sú náklony karosérie pri rýchlejšom prejazde zákrutou alebo prudšej zmene jazdného smeru stále pomerne výrazné a zhoršujú jazdnú stabilitu. Pomerne rýchlo sa dostavuje aj vrodená nedotáčavosť, silnou stránkou nie je ani smerová stabilita vozidla, obzvlášť pri vyšších rýchlostiach v kombinácii s menej kvalitným povrchom vozovky.
Pomerne značná je aj citlivosť na bočný vietor. Podľa nejedného užívateľa jazdnú stabilitu vo vyšších rýchlostiach a svižnejšie prechádzaných zákrutách značne vylepšuje montáž 15″ kolies s nižším profilovým číslom. Daňou za lepšie jazdné vlastnosti je ale ešte zhoršený komfort pruženia – výraznejší prenos rázov do karosérie vozidla pri prejazde nerovností.
Celkovo možno napísať, že jazdné vlastnosti Avea vyhovejú najmä pokojnejšie jazdiacim motoristom. Kto má v obľube svižnejšie jazdenie, ten nech sa poobzerá po inom vozidle.
Za slabšiu stránku podvozku možno pokladať aj odhlučnenie, čo prezrádza nielen hluk od valiacich pneumatík, ale aj ťukanie odletujúcich kamienkov do prahov a podbehov vozidla.
Životnosť podvozkových komponentov je len priemerná. Zvyčajne ako prvé sa opotrebuje horné uloženie tlmičov, dlho nevydržia ani tiahla stabilizátora, pri väčších nájazdoch sa objavujú aj vyťahané (popraskané) silentbloky spodného ramena v tvare L, ktorými je uchytené do nápravnice a tiež na silentbloky zadnej nápravy.
Riadenie sa vyznačuje pomerne výrazným účinkom posilňovača a dosť umelým pocitom s minimom spätnej väzby o dianí kolies na vozovke. K charakteru vozidla sa ale takéto nastavenie celkom hodí.
Pochváliť treba veľký rajd-vytočenie kolies, a teda malý priemer otáčania, čo uľahčuje manévrovanie s vozidlom v stiesnených priestoroch. Pozor na verzie bez posilňovača riadenia. Bolo ich síce minimum, ale sú a osadené nápadne malými 13″ kolesami.
Motory
Ponuka motorov je pomerne skromná a zahrňuje len benzínové agregáty. Základ tvorí osem-ventilový 1,2 S-Tec s výkonom 53 kW pri 5400 ot/min a krútiacim momentom 104 Nm pri 4400 ot/min. Dynamika je vyhovujúca pre mestskú a prímestskú jazdu, kedy poteší pomerne spodová charakteristika motora. Slabšia dynamika sa prejavuje najmä pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach či v tiahlych stúpaniach. Podobne je to aj v prípade plného obsadenia vozidla. Príliš nepomáha ani vytáčanie motora, keďže dynamika rastie len mierne, zato výraznejšie stúpa hluk a spotreba. Pri kľudnejšej jazde sa spotreba pohybuje okolo 6 litrov, pri väčšom namáhaní stúpa nad 7 l.
Nevýhodou motora je krátky servisný interval výmeny rozvodového remeňa – 60 000 resp. 4 roky a tiež krátka životnosť ložiska vodnej pumpy spolu s napínacími kladkami, ktoré sa doporučuje vymieňať spolu s remeňom, inak hrozí poškodenie motora.
V roku 2008 dostalo Aveo nový motor 1,2 16V s výkonom 62 kW (114 Nm). Je vybavený variabilným časovaním ventilov a premenlivou dĺžkou sacieho potrubia. Oproti staršiemu 8-ventilu sa 16V motor vyznačuje menšou ochotou zrýchľovať v nižších otáčkach a pre svižnejšiu akceleráciu je potrebné ho vytočiť do druhej polovice otáčkového spektra.
Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov, pri prevažne mestskej jazde alebo svižnejšom jazdení po diaľnici stúpa k 7 litrom. Oproti staršiemu 8-ventilu je motor kultivovanejší a tiež tichší. Najväčšia výhoda sa ale skrýva v nahradení rozvodového remeňa ozubenou reťazou, ktorá by mala podľa výrobcu vydržať minimálne 250 000 km, čo potvrdzujú aj reálne skúsenosti väčšiny motoristov. Okrem zníženia prevádzkových nákladov sa eliminovalo aj riziko poškodenia motora z dôvodu zanedbanej výmeny rozvodového remeňa a ďalších komponentov.
Komu by nestačil výkon základnej 1,2-ky, má na výber silnejšiu 1,4-ku. Motor rady E-Tec má 16-ventilový rozvod DOHC a dosahuje výkon 69 kW (130 Nm). Aveu poskytuje obstojnú dynamiku, najmä vo vyšších otáčkach. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 7 litrov. Rovnako ako pri staršom 1,2 8V majú aj tieto motory krátky interval výmeny rozvodového remeňa (60 000 km), čo značne zvyšuje prevádzkové náklady.
V roku 2008 bol motor 1,4 16V radu E-Tec výraznejšie prepracovaný, dostal variabilné sacie potrubie, tiež variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov a prepracovaný bol aj rozvodový mechanizmus, čím narástol interval výmeny až na 150 000 km (10 rokov). Výkon motora stúpol na 74 kW, krútiaci moment len nepatrne na 131 Nm.
Motor sa vyznačuje ochotou zrýchľovať aj v nižších otáčkach, a tak na pohodovú jazdu postačuje aj prvá polovica otáčkového spektra. Pre svižnejšiu akceleráciu je už ale potreba motor viac vytočiť a udržiavať ho nad 3000 ot/min. Priemerná spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 6,5 litra.
Prevodovky
Príliš nepoteší radenie prevodových stupňov, ktoré je dosť nepresné a gumové so značnými vôľami páky v koncových polohách.
V prípade silnejšieho agregátu je vozidlo dostupné aj s klasickou štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Na dnešné pomery je síce trocha pomalšia, k zameraniu vozidla sa však celkom hodí. Pri dobrej a pravidelnej údržbe sa prevodovka vyznačuje dobrou spoľahlivosťou a spotrebu vozidla zvyšuje o cca 10%.
Spoľahlivosť a poruchy
Chevrolet Aveo patrí medzi priemerne spoľahlivé vozidlá, treba však dodať, že väčšina porúch je menej vážneho charakteru a pomerne lacno opraviteľná. Vozidlo sa vyznačuje slabším dielenským spracovaním plastov interiéru, čo neraz rezultuje do rôznych pazvukov pri dotyku, ale aj pri jazde.
Občas sa vyskytujú problémy elektroniky, napr. poruchy ovládačov, nefunkčný panel originál rádia, nefunkčné el. sťahovanie okien, centrálne zamykanie či nefunkčná klimatizácia. Objavuje sa aj porucha ABS, kedy je väčšinou na príčine nefunkčný snímač ABS. Veľa majiteľov si sťažuje na často praskajúce predné žiarovky.
Pomerne často sú nadmerne opotrebované (zvlnené) brzdové kotúče (vibrácie a pulzovanie brzdového pedálu pri brzdení) a veľa nevydržia ani ložiská kolies, najmä na prednej náprave (hučanie). Najčastejšou poruchou sú ale opotrebované horné uloženia predných tlmičov, čo sa prejavuje zvýšenou hlučnosťou pri prejazde nerovností, resp. nadmerná medzera medzi hornou miskou a karosériou v mieste uchytenia tlmiča. Dlho nevydržia ani tiahla stabilizátora (klopavý zvuk pri prejazde nerovností), pri väčších nájazdoch sa objavujú aj vyťahané (popraskané) silentbloky spodného ramena v tvare L, ktorými je uchytené do nápravnice a tiež na silentbloky zadnej nápravy (citeľne horšia stabilita-plávanie). Vymačkať sa vedia aj gumové dorazy zadných tlmičov.
Vozidlo má dosť subtílne plechy, a preto nie je núdza o rôzne preliačiny a poškodenia. Výfukové potrubie je v porovnaní s Kalosom z odolnejšieho materiálu a korózii odoláva podstatne dlhšie. Taktiež karoséria je voči korózii dobre chránená a vyskytuje sa len zriedka, väčšinou po neodbornej oprave poškodených plechových dielov.
Pri väčšom počte kilometrov sa občas vyskytuje aj problém s prevodovkou. Postupom času sa vie značne zhoršiť už aj tak nevalná presnosť radenia, väčšinou dôsledkom rozladenia lanovodov – je možnosť ich nastaviť. Zriedkavosťou nie je ani nadmerne opotrebovaná spojka (častejšie pri 1,2-ke). Niekedy sa objavia aj poruchy alternátora (problém s dobíjaním), palivového čerpadla či vodnej pumpy (zadreté ložisko).
Pri nepravidelnom chode alebo tzv. vynechávaní zapaľovania valcov, môže byť problém s cievkou zapaľovania, zapaľovacími káblami a sviečkami. Pri väčších nájazdoch môže občas pohnevať aj nefunkčná lambda sonda.
Ak vozidlo za jazdy v spodných otáčkach nebeží plynule ale sekano a nepravidelne (svieti kontrolka motora), zrejme bude na vine zanesený EGR ventil (neplatí pre 1,4 – 74 kW). Väčšinou sa podarí EGR vyčistiť, niekedy je však nutná výmena.
Na plynulosť chodu najmä v nižších otáčkach má vplyv aj stav ventilového rozvodu. Pri starších motoroch do modernizácie sa totiž občas vyskytujú pridierajúce ventily (vodítka) z dôvodu nahromadených karbónových usadenín. Niekedy sa podarí vodítka vyčistiť, niekedy je však potrebná náročnejšia oprava – nové vodítka ventilov. Ako prevencia sa odporúča nenaťahovať intervaly výmeny oleja a občas prevetrať motor vo vyšších otáčkach.
Tiež si treba dávať pozor na interval výmeny rozvodového remeňa a príslušenstva (kladky a vodná pumpa) – týka sa najmä starších motorov do modernizácie s krátkym intervalom, pri zanedbaní výmeny hrozí totiž riziko fatálneho poškodenie motora.
Servis
Staršie motory do modernizácie (1,2 – 53 kW a 1,4 16V – 69 kW) vyžadujú každých 60 000 km alebo 4 roky výmenu rozvodového remeňa. S výmenou sa odporúča meniť aj vodnú pumpu a príslušné napínacie kladky.
Novšie 1,4 16V (74 kW) majú interval výmeny predpísaný na 150 000 alebo 10 rokov, lepšie je však interval skrátiť na 120 000 km a 8 rokov, obzvlášť ak sa častejšie jazdí na kratšie trasy.
V prípade 1,2 16V (62 kW) je na pohon rozvodov použitá reťaz.
Výmena oleja a filtrov je odporúčaná každých 15 000 km alebo 1 rok. Výmena sviečok je každých 60 000 km, podobný interval sa odporúča aj v prípade oleja v automatickej a tiež manuálnej prevodovke (najmä motor 1,2 – 53 kW).
Prednosti a nedostatky
dobré ceny jazdeniek |
menší kufor v porovnaní s konkurenciou |
slušná základná výbava vozidla |
iba priemerné jazdné vlastnosti a značná citlivosť na bočný vietor |
dobrý výhľad z vozidla |
nepresné a gumové radenie |
cenovo prijateľné náhradné diely |
lacno pôsobiaci interiérové plasty a slabšie dielenské spracovanie |
slušná antikorózna ochrana |
nižšia torzná tuhosť karosérie a slabšia pasívna bezpečnosť (najmä Aveo sedan) |
minimálne riziko kradnutého alebo stočeného vozidla |
krátky interval výmeny rozvodového remeňa-staršie motory do 2008 |
absencia dieslového motora |
Najčastejšie poruchy
často praskajúce žiarovky predných reflektorov |
občasné problémy s elektronikou |
nadmerne opotrebované-zvlnené brzdové kotúče - vibrácie a pulzovanie brzdového pedálu pri brzdení |
nadmerne opotrebované horné uloženie predných tlmičov (búchavé zvuky) |
opotrebované tyčky stabilizátorov - klepavý zvuk z podvozku, ložiská kolies (hučanie) |
opotrebované silentbloky predného ramena resp. zadnej nápravnice (väčší km nábeh) |
občas opotrebované synchróny prevodovky - obtiažnejšie radenie a pazvuky pri radení |
občas porucha snímačov ABS - pri prudšom brzdení ťahá vozidlo doprava alebo doľava |
občas problém s ABS - pri prudšom brzdení ťahá vozidlo doprava alebo doľava |
problémy s cievkou zapaľovania, zapaľovacími káblami a sviečkami - nepravidelný chod motora alebo tzv. vynechávanie zapaľovania valcov (väčší km nábeh) |
zadreté ložisko vodnej pumpy (najmä staršie motory - odporúčaná výmena pri každej výmene rozvodov) |
nadmerne opotrebovaná spojka (častejšie v prípade 1,2) |
zanesený EGR ventil (neplatí pre 1,4 74 kW) - vozidlo za jazdy v spodných otáčkach nebeží plynule ale sekano a nepravidelne, svieti kontrolka motora |
občas nefunkčná lambda sonda-svietiaca kontrolka motora, nepravidelný chod motora a vyššia spotreba |
pretrhnutie rozvodového remeňa - fatálne poškodenie motora (zanedbaná údržba, staršie motory do 2008) |
zakarbónované-priedierajúce sa ventily vo vodítkach (húpanie v nízkych otáčkach, nadmerná hlučnosť motora-staršie motory do 2008) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,2 16V (62 kW). Servisne najmenej náročný motor poteší aj rozumnou spotrebou a pre pokojnejšie jazdiacich motoristov aj primeranou dynamikou 1,4 16V (69, 74 kW). Oba motory prepožičiavajú Aveu obstojnú dynamiku. V prípade staršieho motora je slabšou stránkou kratší interval údržby rozvodového mechanizmu a cca o pol litra vyššia spotreba. V prípade novšej verzie je vďaka zložitejšej technike väčšie prípadné riziko drahších opráv. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 | 1150 ccm | F12S3,LQ5 | 53 kW |
1.2 | 1206 ccm | B12D1,LMU | 55 kW |
1.2 | 1206 ccm | B12D1,LMU | 62 kW |
1.2 LPG | 1206 ccm | B12D1,LMU | 62 kW |
1.4 | 1399 ccm | F14D3,L14 | 69 kW |
1.4 | 1399 ccm | F14D4,A 14 XER,LDT | 74 kW |