V našich končinách sa síce mini autám až tak nedarí, v západnej Európe je ale situácia o poznanie priaznivejšia. Dôvodom je jednak obľuba malých vozidiel v preplnených mestách a tiež stále sa sprísňujúce emisné limity. Po obstojnom úspechu kolínskych trojčiat sa pre podobný koncept rozhodol aj koncern Volkswagen. Svetlo sveta tak uzrela trojica minivozidiel s názvom Škoda Citigo, VW Up a Seat Mii. Rozmerovo skromné, ale prevádzkovými vlastnosťami sebavedomé autíčka sa po rokoch prevádzky ukazujú ako spoľahlivý spoločník, ktorý svojho majiteľa poteší aj priaznivými prevádzkovými nákladmi.
História
Škoda Citigo v trojdverovom prevedení sa na našom trhu začala predávať koncom roka 2011. Pod kapotou bol na výber jeden motor trojvalec 1,0 MPI v dvoch výkonových prevedeniach so 44 a 55 kW. S motormi sa kombinovala manuálna päťstupňová prevodovka. Spolu so Škodou Citigo sa začali predávať aj technicky zhodné modely VW Up a Seat Mii. V apríli 2012 výrobca uviedol na trh aj päť dverovú verziu. Na jeseň dostala Citigo možnosť príplatkovej robotizovanej prevodovky ASG. Koncom roka výrobca uviedol na trh verziu G-Tec s pohonom na zemný plyn a výkonom 50 kW. Začiatkom roka 2013 bola predstavená akčná verzia Citigo Sport. Vo 3D verziách pribudla pamäť pre navrátenie sedadla spolujazdca do pôvodnej polohy a možnosť sklopiť sedadlo spolujazdca aj v prípade päťdverovej verzie. V marci 2014 výrobca predstavil akčnú verziu Monte Carlo. Od klasických Citigo sa líši čiernymi dielami karosérie, novým splitterom predného nárazníka, malým zadným difúzorom, 15″ diskami a o 15 mm zníženým podvozkom. Drobné zmeny sa dotkli aj interiéru, ktorý po vzore karosérie pôsobí akčnejšie. Od polovice roka 2014 pribudla možnosť vodičovi ovládať aj okno spolujazdca a štandardná kontrola tlaku v pneumatikách. V roku 2015 pribudlo tiež osvetlenie batožinového priestoru či krycie plato kufra na šnúrkach a do hmloviek sa nasťahovali LED diódy denného svietenia. V druhej polovici roka 2016 – modelový rok 2017 prešla Citigo výraznejšími úpravami. Zvonka sa Citigo môže pochváliť novými dvojparabolovými svetlometmi, ktoré podstatne lepšie svietia. Svetlomety majú po novom integrovaný LED diódový pásik denného svietenia. Zadné svetlá dostali pozmenenú grafiku, v lepšej výbave je krycie sklo zatmavené. Pribudla tiež možnosť športového paketu či dvojfarebnej karosérie. Za príplatok bolo možné vozidlo vybaviť aj automatickou klimatizáciou Climatronic či skladacím dáždnikom pod sedadlom spolujazdca. Ešte výraznejšími zmenami si prešiel interiér. Prepracovaný bol stredový panel, prístrojový panel dostal novú grafiku budíkov, palubný počítač väčší a kvalitnejší displej a špeciálny držiak umiestnený na vrchu palubnej dosky je po novom uspôsobený na uchytenie mobilného telefónu. Telefón sa po pripojení ovláda tlačidlami pod displejom rádia. Na jar 2017 bol Citigo modernizovaný druhý raz, tentokrát sa ale výraznejšie zmeny dotkli prednej časti karosérie. Nový je predný nárazník s hranatými hmlovými svetlami namiesto kruhových, ktoré vedia za príplatok prisvecovať do zákrut – funkcia Corner. Upravená bola aj maska chladiča – výraznejší chromový lem, kapota a pribudli nové disky kolies spolu s krikľavou farbou Kiwi Green. V interiéri za príplatok poteší kožený multifunkčný volant s ovládaním rádia a telefónu. Výkonnejšia 55 kW verzia dostala predĺžené prevody zhodné s 44 kW verziou. V apríli 2019 výrobca predstavil verziu Citigo iV, teda Citigo s elektrickým pohonom. Táto verzia nahradila klasické Citigo so spaľovacím pohonom. O pohon tejto verzie sa stará elektromotor s výkonom 61 kW a krútiacim momentom 210 N.m, ktorého sila je posielaná na predné kolesá. Autu umožňuje zrýchliť z 0-100 km/h za 12,5 sekundy a max. rýchlosť činí 130 km/h. Elektromotor poháňajúci predné kolesá získava svoju energiu z lítium-iónové batérie s kapacitou 36,8 kWh, respektíve 60 Ah, ktorá je umiestnená v podlahe.
Kým technicky sú vozidla identické, dizajn karosérie a výbavu si riešila každá automobilka vo svojej réžii. Od svojho koncernového rivala Up-u má Citigo odlišné takmer všetky vonkajšie diely karosérie. Kým VW Up prakticky nemá prednú masku, Citigo prednou maskou disponuje. Odlišné sú predné svetlomety, bočný profil a taktiež zadná časť vozidla. Veko kufra je v prípade Up-u celé z tmavého skla, Citigo má klasické riešenie so sklom vlepeným v plechových dverách. Vonkajšie rozmery Citigo sú: dĺžka 3,56 metra, šírka 1,65 metra a výška 1,48 metra. Rázvor náprav dosahuje slušných 2,42 metra. Disky kolies majú štandartne rozmer 5J x 14 palcov a pneumatiky 165/70 R14. Hmotnosť základnej verzie dosahuje aj s vodičom priaznivých 929 kg v oboch výkonových verziách motora.
Čo sa týka interiéru a obsiahnutej výbavy, možno napísať, že lepšie vybavené býva zvyčajne VW Up. V tomto smere ťahá Citigo za kratší koniec. Platí to najmä o modeloch z prvých ročníkov. Spomenúť treba aj zopár nedotiahnutých detialov (ovládanie spolujazdcovho okna, osvetlenie kufra, šnúrku krytu kufra – plato a pod), ktoré výrobca postupne dolaďoval k lepšej spokojnosti zákazníkov, niektoré „detaily“ však zostali aj po modernizáciach. Asi naviac prekážajú iba výklopné okná zadných dverí v prípade päťdverovej verzie, ktoré nejdú klasicky sťahovať a v dnešnej dobe zvláštne pôsobí aj absencia výduchov kúrenia pod prednými sedačkami pre zadných pasažierov. Zohrievať ich tak budú len výduchy na palubnej doske, zatiaľ čo nohy ostanú od podlahy studené.
Interiér
Interiér miniautíčka pôsobí jednoduchým a v niektorých ohľadoch až strohým dojmom, vzhľadom na charakter vozidla je však vyhotovenie a dielenské spracovanie interiérových plastov na slušnej úrovni. Ergonómia informačných a ovládacích prvkov je vcelku dobrá, pripomienku si zaslúži len stredový výduch vetrania, ktorý nemožno uzatvárať ani regulovať a tiež trocha horšia čitateľnosť budíkov resp. zakrývanie výhľadu na budíky skrz volant pri určitom nastavení sedadla. Čo sa týka vnútornej priestrannosti, zaslúži si malá škodovka pochvalu. Kolesá v rohoch karosérie, krátka predná kapota a dlhý rázvor umožnili konštruktérom „čarovať“ a vytvoriť slušný priestor pre 4 dospelých cestujúcich. Vpredu je dostatok miesta aj pre urastenejšie osoby a vďaka kompaktným rozmerom palubnej dosky a stredového panelu poteší aj vzdušnosť sedenia. Menej nadšenia už vzbudzujú sedadlá štandartných verzií, ktorú sú pomerne malé a ani ich tvarovanie nie je príliš vhodné na dlhšie cestovanie. V tomto smere si lepšie vedú sedadlá lepšie vybavených verzií resp. sedadlá akčných verzií napr. Sport či Monte Carlo. Pri miniautách býva kufor slabšou stránkou. Aj v tomto smere Citigo príjemne prekvapí, keďže poskytuje základný objem 251 litrov (3DV verzia má 213 litrov), po sklopení zadných operadiel až 959 litrov. Slušnú veľkosť sa podarilo konštruktérom vytvoriť najmä vďaka výške kufra, ktorá od podlahy po plato dosahuje až 58 cm. Menšou nevýhodou kufra sú boky bez čalúnenia a vyššia nakladacia hrana. Naopak zadné dvere idú vyklopiť až do výšky 185 cm na zemou a výklopné odkladacie plato je doplnené aretáciou v hornej pozícii. Ďalším plusom je plnohodnotné rezervné koleso. Citigo sa môže pochváliť obstojným počtom odkladacích priestorov, plusom sú aj držiaky nápojov a záchytné sieťky na rôzne drobnosti. Zaujímavosťou je háčik na tašku či kabelku umiestnený v mechanizme otvárania odkladacej schránky pred spolujazdcom alebo držiak fotografií na stredovom paneli.
Napriek kompaktným vonkajším rozmerom pôsobí Citigo vo vnútri ako dospelé auto, škoda však niektorých detailov, ktoré dobrý dojem trocha kazia. Začať možno el. sťahovaním predných okien. Aby sa ušetrilo, pravé okno je možné spustiť len tlačidlom na dverách spolujazdca. Tento otravný detail výrobca vyriešil až v roku 2014 pridaním druhého tlačidla na vodičovu stranu. Ďalší otravný detail sú chýbajúce šnúrky na kryte kufra – plato. Pri manipulácii s batožinou sa tak často stáva, že plato zostáva v takmer vertikálnej polohe aj po zatvorení kufra a znemožňuje vodičovi výhľad smerom vzad. Toto výrobca vyriešil v roku 2015 a pridal aj osvetlenie kufra. Z ďalších nedokonalostí možno spomenúť nenastaviteľné opierky hlavy, iba zadné výklopné okná, len výškovo nastaviteľný volant alebo pomerne malé tlačidlo výstražných smeroviek, ktorého stlačenie v núdzovej situácii dlhšie trvá. Zabudnúť treba aj na dnes už bežný komfort akým je napr. zhasnutie svetiel po vypnutí motora alebo automatický dojazd pri sťahovaní okien.
Podvozok
Jazda je vzhľadom na triedu vozidla nečakane komfortná a pohodlná. Bežné nerovnosti zvláda Citigo s nadhľadom, výraznejšie rázy sa do interiéru prenášajú až na väčších výtlkoch či retardéroch. Taktiež jazdné vlastnosti sú na dobrej úrovni a Citigo sa nezľakne ani svižnejšie prechádzaných zákrut. Akčnosť jazdy trocha krotia väčšie náklony karosérie, taktiež ľahšiu a vyššiu karosériu výraznejšie ovplyvňuje bočný vietor. Po konštrukčnej stránke je vpredu použité zavesenie typu McPherson a vzadu jednoduchý, torzne pružný nosník s dvojicou krátky pozdĺžnych ramien. Vpredu sú brzdy kotúčové, vzadu sú použité bubny.
Motory
Na rozdiel od sesterského Up-u pracuje pod kapotou Citigo len jeden motor a to benzínový trojvalec 1,0 MPI (viac info TU) s viacbodovým nepriamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním sacích ventilov. Pre lepšiu atraktívnosť vozidla naladil výrobca dve výkonové verzie motora. Slabšiu na max. výkon 44 kW – CHYA a silnejšiu na 55 kW – CHYB, obe s rovnakým maximom krútiaceho momentu 95 Nm. Konštrukčne sú oba motory totožné, rozdiel je len v programe riadiacej jednotky. Silnejšia 55 kW verzia tak ide vo vyšších otáčkach lepšie „za plynom“. Vďaka kratším prevodom sa zase silnejšia verzia lepšie zbiera z nižších otáčok a celkovo pôsobí živšie v celom otáčkovom spektre. Drobnou nevýhodou silnejšej verzie sú tak o niečo vyššie otáčky pri diaľničnej jazde (pri 130 km/ho je 3900 oproti 3700 ot/min), čo znamená o trochy vyššiu spotrebu a viac hluku. Po modernizácii v roku 2017 dostala 55 kW verzia dlhšie prevody na úrovni slabšej 44 kW verzie. Po dynamickej stránke motory príjemne prekvapia, pričom najakčnejšie pôsobia najmä v mestskej premávke. Slabšia dynamika sa prejavuje pri väčšom obsadení, tiahlom stúpaní či potrebe akcelerovať vo vyšších rýchlostiach, kedy je potrebné podradiť a motor udržiavať vo vyšších otáčkach. Aj keď sa jedná o trojvalec, je kultúra chodu a odhlučnenie na dobrej úrovni. Typické trojvalcové zvuky možno rozpoznať hlavne na voľnobeh, razantnejšej akcelerácii a vo vyšších otáčkach. Pochvalu si motor zaslúži za konzumáciu paliva. Pri bežnom jazdení sa spotreba benzínu pohybuje okolo 5 litrov. Diaľničná jazda na hranici povoleného limitu znamená odber okolo 6,5 litra, jazda prevažne v meste okolo 5,5 l a pokojnejšie jazdenie mimo mesta zráža spotrebu aj pod 4 litre. Obstojne si motor vedie aj v otázke spoľahlivosti a fatálne problémy prvých HTP sa mu zatiaľ vyhýbajú.
CNG
Priaznivcov čo najnižšej spotreby potešia tzv. zelené verzie. V prípade Citigo nesú príponu Green tec a oproti štandartným verziám obsahujú naviac štart-stop systém, rekuperáciu brzdnej energie a pneumatiky so zníženým valivým odporom. Podľa automobilky by mala byť úspora na palive až 11% paliva. V reálnej prevádzke sa úspora pár dcl prejavuje najmä pri mestskej jazde, kde sa častejšie dostáva k slovu štart-stop systém a rekuperáciu brzdnej energie.
Komu by technológie Green tec nestačili, ten má možnosť zvoliť si verziu spaľujúcu zemný plyn – CNG. Aj túto verziu poháňa trojvalec MPI, v tomto prípade naladený na max. výkon 50 kW a krútiaci moment 90 Nm. Konštrukčné úpravy motora pre prevádzku na zemný plyn zahŕňajú zvýšenie kompresného pomeru z 10,5: 1 na 11,5: 1, iné nastavenie riadiacej jednotky Bosch Motronic či zosilnenie ventilov a ventilových sediel. Zmiešavač zemného plynu je vyrobený z nerezovej oceli a uchytený je na sacom potrubí. Nádrž na benzín má oproti štandardnej 35 litrovej iba 10 litrov. Plyn je uchovávaný v dvoch nádržiach, ktoré sa nachádzajú v oblasti zadnej nápravy. Jedna je pred nádržou na benzín, druhá sa nachádza v priehlbine pre rezervné koleso. Celkový objem nádrží je 72 litrov (11 kg) CNG. Dynamika jazdy je o niečo slabšia ako v prípade bežných benzínových verzii, načo má vplyv 5 Nm menší krútiaci moment a o cca 100 kg vyššia pohotovostná hmotnosť. Priemerná spotreba na CNG sa pohybuje okolo 4 kg/ na 100 km, pri pokojnejšej jazde mimo mesta aj menej. V priemere sa dojazd na CNG pohybuje okolo 450 – 500 km.
Prevodovky
S motorom najčastejšie spolupracuje päťstupňová manuálna prevodovka MQ100, ktorá sa môže pochváliť veľmi kompaktnými rozmermi – dĺžka 341 mm a nízkou hmotnosťou 27 kilogramov vrátane olejovej náplne 1,2 litra. Pri návrhu prevodovky sa počítalo s maximom krútiaceho momentu motora 120 Nm. Radenie sa vyznačuje presným a vcelku hladkým chodom s krátkymi dráhami radenia.
Pre priaznivcov automatického radenia prevodových stupňov pripravil výrobca v roku 2012 päťstupňovú robotizovanú prevodovkou ASG (interné značenie SQ100). Aj táto prevodovka sa vyznačuje kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou iba 30 kg. Po konštrukčnej stránke sa o bežnú manuálnu prevodovku doplnenú mechatronikou (elektronikou a servomotormi) na ovládanie spojky a samotného radenia prevodových stupňov. Prevodovka obsahuje tri polohy „D-Drive“, „N-Neutrál“ a „R-Reverse“. Prevodovka neobsahuje polohu „P-Parikng“ a vodič má možnosť manuálneho radenia stupňov pozdĺžnym pohybom voliča. Prevodovka je ladená na čo najnižšiu spotrebu, čo znamená, že elektronika sa snaží radiť čo najvyšší stupeň a udržiavať nízke otáčky motora. Na túto skutočnosť si treba zvyknúť a pri potrebe obiehať či pred jazdou do kopca včas pridať, aby stihla prevodovka podradiť. Samotné radenie je totiž pomerne pomalé, obzvlášť v porovnaní s dvojspokovou prevodovkou DSG. S robotizovanými prevodovkami sa zvyčajne spája problematická spoľahlivosť. V prípade ASG v Citigo je však spoľahlivosť na dobrej úrovni a problémy sa vyskytujú zatiaľ zriedka. Občas sa vyskytne nadmerne opotrebovaná spojka, najmä u vozidiel zaťažovaných hustou mestskou premávkou a sem tam sa vyskytne problém s trhavým rozjazdom. Tento problém sa zvyčajne rieši pomocou diagnostiky a nastavenia referenčných hodnôt záberu spojky a dráh radenia.
Servis
Výmena oleja je výrobcom predpísaná každých 15 000 km alebo 1 rok podľa toho čo nastane skôr. Vzduchový filter má predpísanú výmenu každých 60 000 km, odporúča sa tento interval skrátiť na 30 000 km resp. ak sa častejšie jazdí v meste alebo prašnom prostredí tak každých 15 000 km. V prípade ak je vozidlo vybavené klimatizáciou, je potrebné aspoň raz za dva roky vymeniť peľový filter. Trojica sviečok vyžaduje výmenu každých 60 000 km.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Citigo je vďaka jednoduchej elektronike a robustnej mechanike spoľahlivé vozidlo a dobre odoláva aj náročnému mestskému jazdeniu. V prípade ak sa aj vyskytne nejaká porucha alebo problém, väčšinou sa dá ľahko a pomerne lacno vyriešiť. Poteší aj cenovo priaznivý servis a náhradné diely. Z občasných chýb možno spomenúť praskajúce žiarovky denného svietenia a sem tam sa vedia objaviť chybové hlásenia z dôvodu prenikania vlhkosti do káblových zväzkov. Odporúča sa preto otvory pre dažďovú vodu občas skontrolovať a vyčistiť, až voda netečie kade tade. V snahe o čo najnižšie výrobné náklady nemá Citigo štandartne osadené plastové podblatníky zadných kolies. Okrem vyššej hlučnosti a klopkavých zvukov od kamienkov má toto šetrenie za následok aj postupné poškodzovanie ochrannej lakovanej vrstvy, čo časom môže vyústiť do korózie. Odporúča sa teda plastové podblatníky dokúpiť a osadiť. Brzdové segmenty sa prezentujú solídnou životnosťou, zadné čeluste bubnových bŕzd sa však môžu občas zapiecť, obzvlášť ak vozidlo dlhšie stojí a má zatiahnutú ručnú brzdu. Motory sa pri pravidelnej údržbe vyznačujú dobrou spoľahlivosťou, len občas sa vyskytol problém s chodom motora, čo vyriešila aktualizácia softvéru v riadiacej jednotke. Vozidlá jazdiace prevažne v meste môžu mať nadmerne opotrebenú spojku, čo platí pre manuálnu aj robotizovanú prevodovku. V prípade robotizovanej prevodovky sa občas vyskytol problém so štartom, čo sa väčšinou podarilo vyriešiť nahratím nového softvéru. V prípade ak je s robotizovanou prevodovkou menej komfortný – trhavý rozjazd, zvyčajne pomôže diagnostika a nastavenia referenčných hodnôt záberu spojky a dráh radenia. Porucha mechatroniky sa vyskytuje len zriedka a väčšinou až pri väčších km nájazdoch.
Technické parametre Škoda Citigo
Typ karosérie: | hatchback 3D/5D |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3563 x 1645 x 1478 |
Rázvor (mm): | 2420 |
Batožinový priestor (l): | 251/959 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 35 |
Prednosti a nedostatky
podarený dizajn |
chýbajúce prvky dnes už bežnej výbavy - napr. nenastaviteľné opierky hlavy, automatický dojazd okien, tlačidlo el. otvárania okna spolujazdca (2014), osvetlenie kufra (2015)a pod |
možnosť 3 a 5 dverovej karosérie |
niektoré nedotiahnuté detaily interiéru - otváranie zadného okna pri 5DV verzi, nedoriešené kúrenie zadných sedačiek, nelakované části interiéru |
verzia na CNG |
menej komfortné základné sedačky |
dobré jazdné vlastnosti a jazdný komfort |
oproti VW Up nemá výkonnejší motor - 1,0 TSi |
solídna spoľahlivosťpriaznivá spotreba a servisné náklady |
oficiálne sa nedá ťahať príves |
slabší výkon predných svetlometov do modernizácie - modelový ročník 2017 |
|
pomalšia automatická prevodovka |
Najčastejšie poruchy
praskajúce žiarovky denného svietenia |
občas sa vyskytujúce chybové hlásenia z dôvodu prenikania vlhkosti do káblových zväzkov |
postupné poškodzovanie ochrannej lakovanej vrstvy zadných blatníkov |
zatuhnuté zadné čeluste bubnových bŕzd - najmä po dlhšom státi vozidla |
nepravidelný chod motora - aktualizácia softvéru motora |
nadmerne opotrebovaná spojka - väčší km nájazd, vozidlá jazdené vo väčších mestách |
menej komfortný - trhavý rozjazd pri robotizovanej prevodovke |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,0 MPi Snaživý a spoľahlivý motor, ktorý poteší aj nízkymi prevádzkovými nákladmi. Ak sa častejšie jazdí aj mimo mesta, je lepšie brať výkonnejšiu verziu. |
Hodnotenie
Kvalita a priestrannosť interiéru | |
Jazdné vlastnosti a komfort pruženia | |
Prevodovky | |
Motory | |
Spoľahlivosť | |
Servisná náročnosť a ceny dielov |