Vozidlá Kia strednej triedy z minulej dekády boli síce technicky na slušnej úrovni, taktiež sa vyznačovali slušnou výbavou a spoľahlivosťou, ich slabou stránkou bol ale rozpačitý dizajn. Ako príklad možno spomenúť nezáživnú Kiu Magentis či prapodivný klon Mercedesu W210 s názvom Kia Opirus. Časy sa však menia a Kia už nejaký ten piatok produkuje dizajnovo podarené vozidlá. Medzi ne možno zaradiť aj recepopisovanú Kia Optima. Po technickej stránke sa síce jedná o príbuzného Hyundai i40, do značnej miery si však každá automobilka išla svojou cestou. Kia Optima poskytuje za priaznivý peniaz slušnú výbavu, vyzretý a pomaly starnúci dizajn, primerané prevádzkové náklady a obstojnú spoľahlivosť.
Celosvetovo sa Kia Optima prvý krát predstavila na autosalóne v New Yorku v apríli 2010. V Európe sa predstavila na jeseň toho istého roku, avšak do predaja sa dostala až začiatkom roka 2012. Spočiatku bol v ponuke jediný motor a to turbodiesel 1,7 CRDi s max. výkonom 100 kW. V lete ponuku motorov doplnil benzínový dvojliter 2,0 CVVL s max. výkonom 121 kW. Oba motory boli na výber buď so šesťstupňovým manuálom alebo šesťstupňovým automatom. Na jeseň 2012 pribudla aj verzia s hybridným pohonom s max. výkonom 140 kW. Na jar 2013 bol predstavený mierny facelift. Kia Optima dostala zmenenú masku chladiča, denné svietenie LED integrované v predných svetlometoch, nové zadné svetlá, prepracované – dovnútra prehnuté zadné veko a nové oba nárazníky. Zmeny sa dotkli aj interiéru. Okrem hodnotnejších materiálov a kvalitnejšieho dielenského spracovania pribudli aj nový trojramenný volant, stredový panel, prepracované boli aj sedadlá a na výber boli aj dva typy displejov multimediálneho systému, základný má 4,3“ a príplatkový 8“. Vylepšený bol aj podvozok, ktorý je o niečo komfortnejší a tichší (nové zadné tlmiče, vylepšená akustická izolácia a pod) a drobné zmeny nastali aj v riadiacej elektronike dieslového motora (optimalizácia dobíjania – odpájaním alternátora podľa aktuálnych jazdných podmienok) s cieľom znížiť spotrebu. V apríli 2015 bola opäť v New Yorku predstavená nová generácia, európskym zákazníkom bola predstavená na jeseň vo Frankfurte. Predaj novej generácie sa v Európe začal v decembri 2015.
Interiér a exteriér
Kia Optima meria na dĺžku 4845 mm, na šírku 1830 mm a na výšku 1455 mm. Rázvor náprav dosahuje 2795 mm, čo je o 70 mm viac ako v prípade sesterského Hyundai i40. Koeficient odporu vzduchu Cx činí obstojných 0,29. Nádrž pojme až 70 litrov paliva.
Po vzore nápaditého exteriéru je tvarovaný aj interiér Optimy. Palubnej doske nemožno uprieť snahu o športový dojem, v tomto smere jej dobre sekunduje na vodiča orientovaný stredový panel. Na solídnej úrovni sú aj použité materiály a celková ergonómia rozmiestnenia a ovládania prvkov výbavy. Luxusnejšie verzie vedia ponúknuť kožené čalúnenie (vrátane obšitia stredového panelu), drevený dekor, či vyhrievanú a odvetrávanú sedačku vodiča spolu s vyhrievaným volantom. Náročnejších poslucháčov zase poteší Infinity Premium Audio System.
Až na pár detailov možno interiér Optimy hodnotiť ako podarený. Za trocha nedotiahnuté detaily možno považovať absenciu pozdĺžneho posuvu stredovej lakťovej opierky a dlhším osobám môže vadiť tiež špecifické tvarovanie čalúnenia vo dverách, na ktorom sa ľavý lakeť častejšie opiera namiesto mäkšieho čalúnenia o menej pohodlný-tvrdý dekor, čo je výraznejšie citeľné najmä pri dlhších jazdách. Pre niektorých motoristov sa môže javiť trocha menej prehľadné aj ovládanie palubného PC a niekomu môže vadiť tiež výstupok v oblasti kde končí stredový panel – v mieste pravého kolena.
Priestorová ponuka je na slušnej úrovni a dostatok miesta si nájde štvorica aj urastenejších pasažierov. V prípade panoramatickej strechy sa ale treba pripraviť na skutočnosť, že osoby vyššieho vzrastu už môžu mať stiesnenejší pocit v oblasti hlavy, čo platí nielen o zadných ale aj predných sedadlách. Miesto vzadu uprostred je z dôvodu menej komfortného tvarovania sedáku a operadla vhodné len na kratšie jazdy. Sedadlá poskytujú primeraný komfort sedenia aj na dlhších cestách a na obstojnej úrovni je aj držanie tela v zákrutách. Výhľad z vozidla je vzhľadom na typ karosérie celkom dobrý a to aj vďaka dobrej pozícii sedenia a tiež pomerne nízkej konštrukcii palubnej dosky, cez ktorú je lepšie vidieť na prednú časť vozidla.
Základný objem kufra je solídnych 505 litrov, využiteľnosť však značne obmedzujú veľkosť resp. výška vstupného otvoru a tiež v strednej triede trocha zastaralo pôsobiace závesy veka. Na druhej strane sa ale môže Optima pochváliť čoraz zriedkavejším výskytom plnohodnotného rezervného kolesa.
Čo sa týka odkladacích priestorov resp. ich využiteľnosti je Optima na priemernej úrovni. Na veľkú PET fľašu nie je totiž vo dverách priestor, potešia aspoň dobre tvarované držiaky medzi sedadlami, ktorých zúžené dno podrží aj úzke fľaše či plechovky.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Optima si zaslúži pochvalu za solídne jazdné vlastnosti a celkové naladenie podvozku. V praxi tak vozidlo s prehľadom zvláda aj svižnejšiu jazdu, pri prudšej zmene jazdného smeru či ostrejšie prechádzanej zákrute si však treba zvyknúť na trocha väčšie náklony či uhúpanejší charakter podvozku. Vrodená nedotáčavosť daná koncepciou všetko vpredu sa tiež dostavuje až pri veľmi svižnej jazde a bežne tak nepredstavuje výraznejšie obmedzenia. K dobrej jazdnej stabilite prispieva aj veľkorysý rozchod kolies, ktorý pri oboch nápravách dosahuje 1595 mm. Na dobrej úrovni je tiež komfort pruženia, obzvlášť v prípade použitia 16 resp. 17“ diskov. Výraznejší prenos rázov nastáva až pri prejazde väčších výtlkov, priečnych nerovností či prepadnutých kanálov. Slabšiu stránku predstavuje len odhlučnenie podvozku. V tomto smere si lepšie vedú vozidlá po facelifte s prepracovaným podvozkom a vylepšenou akustickou izoláciou, ktoré ponúkajú o niečo pohodlnejšiu a tichšiu jazdu.
Po konštrukčnej stránke je zavesenie takmer zhodné so sesterskou i40. Vpredu je tak použité zavesenie typu McPherson, vzadu sa nachádza viacprvková náprava. Na prednej náprave možno nájsť drobné odlišnosti v spodnom ramene, ktoré je širšie a robustnejšie, podobne tak na zadnej náprave sú spodné ramená robustnejšie s viac odolnými silentblokmi. O pruženie a tlmenie sa starajú vinuté pružiny s teleskopickými tlmičmi, jazdnú stabilitu pomáha vylepšovať predný aj zadný stabilizátor.
Riadenie obsahuje elektrohydraulický posilňovač, vyznačuje sa príjemným a vcelku presným chodom, klasikou je však slabšia spätná väzba o dianí kolies na vozovke.
Motory
2,0 CVVL
Benzínový motor je k dispozícii len jeden a to dvojliter 2,0 CVVL radu Nu vybavený variabilným časovaní a zdvihom sacích ventilov. Maximálny výkon motora je 121 kW a krútiaci moment 198 Nm. Motor sa vyznačuje obstojným ťahom už z nižších otáčok a vcelku akčnými reakciami na stlačenie akcelerátora. Sila motora rastie plynule so zvyšujúcimi otáčkami, pričom nad 3000 ot/min je k dispozícii dosť sily aj na svižné jazdenie. Motor poteší dobrou spoľahlivosťou a vzhľadom na poskytovanú dynamiku aj primeranou spotrebou, ktorá sa pri troche snahy pohybuje v priemere okolo 8 litrov.
1,7 CRDi
V oveľa väčšej miere ako benzínový motor je zastúpený turbodiesel 1,7 CRDi radu U2 s max. výkonom 100 kW a krútiacim momentom 320 Nm v prípade automatu, resp. 325 Nm v prípade manuálnej prevodovky. Motor poskytuje Optime vcelku obstojnú dynamiku a pružnosť, čomu do značnej miery napomáha aj kratšie sprevodovanie manuálnej prevodovky. Menším negatívom kratších prevodov sú potom vyššie otáčky pri diaľničných rýchlostiach (pri 130 km/h točí motor na šestku 2600 ot/min) a z toho prameniaca vyššia hlučnosť a mierne vyššia spotreba. Tá sa pri pokojnejšom jazdení s prevahou jazdy mimo mesta pohybuje okolo 5-5,5 litra, pri väčšou podiely mestskej a diaľničnej jazdy je ale bežnejšia spotreba okolo 6,5 litra. Menším negatívom 1,7 CRdi je výraznejší turboefekt, čo v praxi znamená, že ťah a reakcie motora na stlačenie akcelerátora sú do cca 1800 ot/min dosť vlažné a na svižnejšiu jazdu je potreba motor vytočiť nad tieto otáčky. Taktiež vytáčať motor nad 3700 ot/min nemá moc význam, keďže dynamika začína citeľne slabnúť a naopak hlučnosť spolu so spotrebou výraznejšie stúpajú. Prax potvrdila robustnosť a solídnu spoľahlivosť motora.
Prevodovky
Základom je šesťstupňová manuálna prevodovka. Páka manuálnej prevodovky padne dobre do ruky, dráhy radenia sú vcelku krátke, poteší aj ľahký chod a malé vôle v koncových polohách. Ako už bolo spomenuté, manuálne prevodovky sa v prípade dieslových motorov vyznačujú na dnešnú dobu pomerne krátkym sprevodovaním, čo sa vzhľadom na výkonovú (momentovú) charakteristiku motora javí skôr ako výhoda.
Zaujímavou voľbou je šesťstupňový automat s hydrodynamickým meničom vlastnej konštrukcie. Na jednej strane síce trochu uberá na dynamike, o cca 10 % zvyšuje priemernú spotrebu a ani preraďovanie nepatrí k najrýchlejším, na druhej strane poteší hladkým radením a v prípade dieslového motora aj pomerne slušným maskovaním výraznejšieho turboefektu. Pri diaľničných rýchlostiach poteší aj o niečo nižšia hlučnosť, keďže otáčky motora sú o cca 300 ot/min nižšie ako v prípade manuálu. Ku cti automatu slúži pri dobrej údržbe aj veľmi slušná spoľahlivosť.
Hybrid
Kia Optima I. generácie sa vyrábala aj ako hybrid. Systém sa skladá z benzínového dvojlitra s max. výkonom 110 kW a elektromotora s max. výkonom 30 kW, ktorý je umiestený medzi motorom a prevodovkou. Kombinované maximum výkonu oboch motorov je 140 kW a krútiaci moment dosahuje max. hodnotu 340 Nm. Kapacita lítium-polymérového akumulátoru je 1,43 kWh. Prenos sily motorov na vozovku má na starosti šesťstupňový automat, ktorý sa skladá z elektromotora a dvoch spojok. Akumulátor sa nachádza v zadnej časti vozidla, pričom uberá z kufra 136 litrov (objem tak klesol na 369 litrov) a hmotnosť vozidla je v porovnaní s benzínovým dvojlitrom vyššia o 134 kg. Z dôvodu menšej kapacity akumulátora a nie práve dobre odladenej technike je aj v meste benzínový motor často v činnosti, čo má negatívny vplyv na výslednú spotrebu. Výrobcom udávaný priemer 5,3 litra je tak dosiahnuteľný len pri značnej snahe a veľmi plynulej jazde. Reálna spotreba sa tak v praxi väčšinou pohybuje v priemere okolo 7-8 litrov. Príliš nenadchne ani jazdná dynamika, keďže max. výkon je k dispozícii len po určitý čas. Akonáhle totiž klesne energia akumulátorov pod určitú úroveň, o pohyb vozidla sa stará len benzínový motor. A ten je u hybridov naladený úplne inak ako pri klasických vozidlách, inými slovami, pred dynamikou dostáva prednosť optimalizácia spotreby a spolupráca s hybridným ústrojenstvom (dobíjanie akumulátorov cez výkonný alternátor). Spoľahlivosť hybridného ústrojenstva je síce vcelku dobrá, so stúpajúcim počtom najazdených km však riziko poruchy rastie. A prípadné opravy sú z dôvodu použitia špecifickej techniky poriadne drahé. Prínos zložitej a na zeleno sa tváriacej hybridnej techniky je tak v prípade prvej generácie Optimy dosť rozpačitý.
Servis
Motorový olej sa odporúča meniť najneskôr po 20 000 km resp. jednom roku. V prípade automatických prevodoviek sa odporúča meniť olej každých 90 000 km. Vzduchový filter má síce interval výmeny 40 000 km, lepšie je ak sa vymení spolu s každou výmenou oleja. Zapaľovacie sviečky sa pri benzínových motoroch odporúčajú meniť každých 60 000 km, rovnaký interval výmeny má aj palivový filter v prípade dieslových motorov. Rozvody sú v prípade oboch motorov poháňané tzv. bezúdržbovou reťazou, ktorá nemá stanovený interval výmeny. Podľa doterajšej praxe vydrží reťaz veľkú porciu km a problémy s nadmerným vyťahaním či zle fungujúcim hydraulickým napínakom sa vyskytujú len zriedka (väčšinou pri zanedbanom servise či veľkej porcii km).
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Z pohľadu spoľahlivosti si Optima vedie vcelku obstojne, čo platí aj o prvých ročníkoch. Dôvodom menšieho výskytu tzv. detských chorôb je skutočnosť, že Optima sa na európskom trhu začala predávať až po takmer dvoch rokoch od predstavenia resp. uvedenia na americký a ázijský trh. Za ten čas stihol výrobca väčšinu prípadných nedostatkov vyriešiť.
Elektronika vozidla je spoľahlivá a len zriedka sa vyskytujú problémy s funkčnosťou, napr. parkovacích senzorov, centrálom, alarmom, audiosystém, atď. Pri väčších nájazdoch sa občas vyskytnú aj vŕzgavé pazvuky niektorých dielcov, napr. stredový panel, či palubná doska.
Klopavé zvuky pri prejazde nerovností naznačujú nadmerne opotrebované tyčky stabilizátora. Nadmerné vôle v zavesení kolies resp. spojovacích tyčiach riadenia sa vyskytujú až pri väčších nájazdoch. Len priemernou životnosťou sa prezentujú brzdové komponenty (brzdové doštičky a brzdové kotúče. Občas sa tiež objavujú drobné vibrácie pri brzdení, čo môže byť vinou buď skrútených kotúčov alebo aj nadmernej axiálnej vôle v ložiskách kolies. Celkovo však majú ložiská kolies slušnú životnosť a hučať začínajú až pri viac ojazdených kusoch resp. pri náročnejšej prevádzke. Na prednej náprave sa dajú ložiská meniť samostatne, na zadnej ale iba vcelku s nábojom kolesa, čo opravu citeľne predražuje.
Voči korózii je vozidlo chránené dobre, pri starších kusoch sa ale môže hrdza vyskytnúť na výfukovom potrubí – rýchlejšie na zadnej časti výfukového potrubia.
Manuálne prevodovky sú zväčša bez problémov, zvyčajne sa vyskytuje len nadmerne opotrebovaná spojka, väčšinou z dôvodu častejších mestských jázd či akčnejšieho jazdného štýlu.
Benzínové motory sa pri pravidelnej údržbe vyznačujú dobrou spoľahlivosťou a problémy sa vyskytujú len zriedka, väčšinou až pri väčších nájazdoch. Pre bezproblémovú prevádzku sa odporúča tankovať kvalitnejší (viac oktánový) benzín resp. raz za 2-3 nádrže pridať do benzínu kvalitné aditívum, inak hrozí nadmerná tvorba karbónových usadenín na kanáloch sacieho potrubia, sacích ventiloch či v samotnom motore, čo sa pri väčších nájazdoch začne prejavovať v postupnom poklese dynamiky a náraste spotreby.
V prípade dieslového motora sa pri väčších nájazdoch či častejšom jazdení na kratšie trasy vyskytuje porucha-zanesenie EGR ventilu karbónom – svietiaca kontrolka, znížený výkon motora – núdzový režim. Niekedy ide EGR vyčistiť, niekedy je však spoľahlivým riešením len výmena. Nový originál EGR je dosť drahý a pomerne prácna je aj jeho výmena. Väčší nájazd znamená aj riziko nadmerného opotrebenia vstrekovačov – hlučnejší a nerovnomerný chod motora, zdĺhavejšie štarty, slabší ťah a pod. Potešujúcou správou je vcelku priaznivá cena vstrekovačov, keďže motor 1,7 CRDi používa jednoduchšie elektromagnetické vstrekovače firmy Bosch. Naopak drahý špás je DPF filter, ktorý však začne hnevať až pri väčších nájazdoch (obvykle nad 300 000 km), ak skôr, tak väčšinou z dôvodu častejších jázd na kratšie trasy so studeným motorom.
Technické parametre Kia Optima 1
Typ karosérie: | Sedan |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4845 x 1830 x 1455 |
Rázvor (mm): | 2795 |
Batožinový priestor (l): | 505 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 70 |
Prednosti a nedostatky
pohľadný dizajn exteriéru a interiéru |
veľmi obmedzený výber motorov |
vnútorná priestrannosť na dĺžku a šírku |
výraznejší turboefekt 1,7 CRDi |
zväčša bohatá výbava |
pre niekoho len priemerná jazdná dynamika najsilnejších a pritom jediných motorizácii |
solídne jazdné vlastnosti |
slabšie odhlučnenie podvozku do faceliftu |
dobrá spoľahlivosť vozidla |
len priemerná priestrannosť nad hlavami cestujúcich, obzvlášť v prípade panoramatickej strechy |
malý záujem zlodejov a podvodníkov s najazdenými km |
Najčastejšie poruchy
zriedka nefunkčné parkovacie senzory, centrálne zamykanie, alarm či audiosystém, |
nadmerne opotrebované tyčky stabilizátora, vymačkané silentbloky uchytenia priečneho ramena (väčší km nábeh) |
iba priemerná životnosť brzdových komponentov |
vibrácie pri brzdení - vinou buď skrútených kotúčov alebo aj nadmernej vôle v ložiskách kolies |
zvýšené množstvo karbónových usadení v benzínových motoroch (väčší km nábeh, dlhodobá jazda na obyčajné palivo) |
problémy s EGR alebo DPF (väčší km nábeh, častá jazda na kratšie trasy) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,7 CRDi Napriek určitým problém s únikom vody v prvých rokoch výroby sa jedná o robustný a vcelku spoľahlivý motor s priaznivými prevádzkovými nákladmi. 2,0 CVVL Komu diesel nevonia a častejšie jazdí aj kratšie trasy, pre toho bude vhodnejšia benzínová 2,0 CVVL. Pri pravidelnej údržbe a dobrom palive sa jedná o spoľahlivý motor. |
Hybrid Prínos zložitej a na zeleno sa tváriacej techniky je v prípade prvej generácie Optimy dosť rozpačitý. |