V našich končinách sa síce mini autám až tak nedarí, v západnej Európe je ale situácia o poznanie priaznivejšia. Dôvodom je jednak obľuba malých vozidiel v preplnených mestách a tiež stále sa sprísňujúce emisné limity. Po obstojnom úspechu kolínskych trojčiat sa pre podobný koncept rozhodol aj koncern Volkswagen. Svetlo sveta tak uzrela trojica minivozidiel s názvom Škoda Citigo, VW Up a Seat Mii. Rozmerovo skromné, ale prevádzkovými vlastnosťami sebavedomé autíčka sa po rokoch prevádzky ukazujú ako spoľahlivý spoločník, ktorý svojho majiteľa poteší aj priaznivými prevádzkovými nákladmi.
História
VW Up sa verejnosti predstavil na parížskom autosalóne v auguste 2011. V trojdverovom prevedení sa na našom trhu začal predávať koncom roka 2011. Pod kapotou bol na výber jeden motor trojvalec 1,0 MPI v dvoch výkonových prevedeniach so 44 a 55 kW. S motormi sa kombinovala manuálna päťstupňová prevodovka. Spolu so VW Up sa začali predávať aj technicky zhodné modely Škoda Citigo a Seat Mii. Na jar 2012 výrobca uviedol na trh aj päť dverovú verziu. Na jeseň dostal Up možnosť príplatkovej robotizovanej prevodovky Shiftmatic. Koncom roka výrobca uviedol na trh verziu Eco-Up s pohonom na zemný plyn a výkonom 50 kW. Na jar 2013 sa začali predávať aj štýlová verzia Cheer-Up a voľnočasová Cross-Up. Koncom roka uviedol výrobca na trhy verziu e-Up s pohonom len na elektrickú energiu. Na jar 2016 predstavil výrobca na ženevskom autosalóne modernizovaný Up. Spredu je najvýraznejšou zmenou prepracovaný nárazník a nové predné svetlá s denným LED svietením, vzadu sa zmenil tvar koncových svetiel. V interiéri je pozmenený tvar stredového panelu, ktorý je po novom hranatejší a pozmenila sa aj grafika budíkov prístrojového panelu. Pribudla aj možnosť príplatkového multifunkčného volantu, parkovacej kamery či automatickej klimatizácie. Mladšiu klientelu poteší aj väčšia individualizácia vozidla. Po novom je možnosť objednať Up v troch farbách strechy, niekoľkých dekorácií prístrojovej dosky, polepov alebo nových dizajnov liatych kolies. Pod kapotou je najvýraznejšou zmenou nový motor 1,0 TSi s max. výkonom 66 kW. Výkonnejšia verzia 1,0 MPI s 55 kW dostala predĺžené prevody. V apríli 2019 výrobca predstavil modernizovanú verziu e-Up. O pohon tejto verzie sa stará elektromotor s výkonom 61 kW a krútiacim momentom 210 N.m, ktorého sila je posielaná na predné kolesá. Autu umožňuje zrýchliť z 0-100 km/h za 12,5 sekundy a max. rýchlosť činí 130 km/h. Elektromotor poháňajúci predné kolesá získava svoju energiu z lítium-iónové batérie s kapacitou 36,8 kWh, respektíve 60 Ah.
Kým technicky sú vozidla identické, dizajn karosérie a výbavu si riešila každá automobilka vo svojej réžii. Od svojho koncernového rivala Citigo má Up odlišné takmer všetky vonkajšie diely karosérie. Kým VW Up prakticky nemá prednú masku, Citigo prednou maskou disponuje. Odlišné sú predné svetlomety, bočný profil a taktiež zadná časť vozidla. Veko kufra je v prípade Up-u celé z tmavého skla, Citigo má klasické riešenie so sklom vlepeným v plechových dverách. Vonkajšie rozmery Citigo sú: dĺžka 3,54 metra, šírka 1,65 metra a výška 1,49 metra. Rázvor náprav dosahuje slušných 2,42 metra. Disky kolies majú štandartne rozmer 5J x 14 palcov a pneumatiky 165/70 R14. Hmotnosť základnej verzie dosahuje aj s vodičom priaznivých 929 kg v oboch výkonových verziách motora.
Čo sa týka interiéru a obsiahnutej výbavy, možno napísať, že oproti Škode Citigo je VW Up vo väčšine prípadov lepšie vybavený a to aj vďaka rôznym štýlovým verziám. Podobne ako v prípade sesterskej Škody Citigou, aj v tomto prípade výrobca postupne dolaďoval výbavu k lepšej spokojnosti zákazníkov (ovládanie spolujazdcovho okna, osvetlenie kufra, šnúrku krytu kufra – plato a pod), niektoré „detaily“ však zostali aj po modernizáciach nedotiahnuté. Asi najviac prekážajú iba výklopné okná zadných dverí v prípade päťdverovej verzie, ktoré nejdú klasicky sťahovať a v dnešnej dobe zvláštne pôsobí aj absencia výduchov kúrenia pod prednými sedačkami pre zadných pasažierov. Zohrievať ich tak budú len výduchy na palubnej doske, zatiaľ čo nohy ostanú od podlahy studené.
Interiér
Interiér miniautíčka pôsobí jednoduchým a v základných verziách až strohým dojmom, vzhľadom na charakter vozidla je však vyhotovenie a dielenské spracovanie interiérových plastov na slušnej úrovni. V prípade štýlovo poňatých verzií oživuje interiér napr. vo farbe karosérie lakovaná časť palubnej dosky spolu so stredovým panelom. Neoplastovaná kovová konštrukcia dverí tak pôsobí oveľa lepším dojmom. Ergonómia informačných a ovládacích prvkov je vcelku dobrá, pripomienku si zaslúži len stredový výduch vetrania, ktorý nemožno uzatvárať ani regulovať a tiež trocha horšia čitateľnosť budíkov resp. zakrývanie výhľadu na budíky skrz volant pri určitom nastavení sedadla.
Čo sa týka vnútornej priestrannosti, zaslúži si malá škodovka pochvalu. Kolesá v rohoch karosérie, krátka predná kapota a dlhý rázvor umožnili konštruktérom „čarovať“ a vytvoriť slušný priestor pre 4 dospelých cestujúcich. Vpredu je dostatok miesta aj pre urastenejšie osoby a vďaka kompaktným rozmerom palubnej dosky a stredového panelu poteší aj vzdušnosť sedenia. Menej nadšenia už vzbudzujú sedadlá základných verzií, ktorých tvarovanie nie je príliš vhodné na dlhšie cestovanie. V tomto smere si lepšie vedú sedadlá lepšie vybavených verzií resp. sedadlá akčných verzií.
Pri miniuatách býva kufor slabšou stránkou. Aj v tomto smere Up príjemne prekvapí, keďže poskytuje základný objem 251 litrov (3DV verzia má 213 litrov), po sklopení zadných operadiel až 959 litrov. Slušnú veľkosť sa podarilo konštruktérom vytvoriť najmä vďaka výške kufra, ktorá od podlahy po plato dosahuje až 58 cm. Menšou nevýhodou kufra sú boky bez čalúnenia a vyššia nakladacia hrana. Naopak zadné dvere idú vyklopiť až do výšky 185 cm na zemou a výklopné odkladacie plato je doplnené aretáciou v hornej pozícii. Ďalším plusom je plnohodnotné rezervné koleso. VW Up sa môže pochváliť obstojným počtom odkladacích priestorov, plusom sú aj držiaky nápojov a záchytné sieťky na rôzne drobnosti. Zaujímavosťou je háčik na tašku či kabelku umiestnený v mechanizme otvárania odkladacej schránky pred spolujazdcom alebo držiak fotografií na stredovom paneli.
Napriek kompaktným vonkajším rozmerom pôsobí VW Up vo vnútri ako dospelé auto, škoda však niektorých detailov, ktoré dobrý dojem trocha kazia. Začať možno el. sťahovaním predných okien. Aby sa ušetrilo, pravé okno je možné spustiť len tlačidlom na dverách spolujazdca. Tento otravný detail výrobca vyriešil až v roku 2014 pridaním druhého tlačidla na vodičovu stranu. Ďalší otravný detail sú chýbajúce šnúrky na kryte kufra – plato. Pri manipulácii s batožinou sa tak často stáva, že plato zostáva v takmer vertikálnej polohe aj po zatvorení kufra a znemožňuje vodičovi výhľad smerom vzad. Toto výrobca vyriešil v roku 2015 a pridal aj osvetlenie kufra. Z ďalších nedokonalostí možno spomenúť nenastaviteľné opierky hlavy, iba zadné výklopné okná, len výškovo nastaviteľný volant alebo pomerne malé tlačidlo výstražných smeroviek, ktorého stlačenie v núdzovej situácii dlhšie trvá. Zabudnúť treba aj na dnes už bežný komfort akým je napr. zhasnutie svetiel po vypnutí motora alebo automatický dojazd pri sťahovaní okien.
e-Up
Interiér e-Up je v podstate zhodný s klasickým Up-om. Rozdiely možno nájsť v prístrojovom panely, ktorý obsahuje budíky s upravenou grafikou a ukazovatele jazdného výkonu a stavu dobitia batérií. Taktiež namiesto klasickej radiacej páky je umiestnený volič jednostupňovej prevodovky.
Podvozok
Jazda je vzhľadom na triedu vozidla nečakane komfortná a pohodlná. Bežné nerovnosti zvláda Citigo s nadhľadom, výraznejšie rázy sa do interiéru prenášajú až na väčších výtlkoch či retardéroch. Taktiež jazdné vlastnosti sú na dobrej úrovni a Citigo sa nezľakne ani svižnejšie prechádzaných zákrut. Akčnosť jazdy trocha krotia väčšie náklony karosérie, taktiež ľahšiu a vyššiu karosériu výraznejšie ovplyvňuje bočný vietor. Po konštrukčnej stránke je vpredu použité zavesenie typu McPherson a vzadu jednoduchý, torzne pružný nosník s dvojicou krátky pozdĺžnych ramien. Vpredu sú brzdy kotúčové, vzadu sú použité bubny.
V prípade elektrického up-u sú jazdné vlastnosti o trochu ťažkopádnejšie, čo ide na vrub vyššej prevádzkovej hmotnosti 1214 kg. Napriek nárastu hmotnosti ale pôsobí e-Up stále pomerne akčne – ochotne mení smer a pochváliť treba aj dobre nastavený podvozok, čo sa odráža na obstojnom komforte jazdy. Zvyknúť si však treba na trocha kostrbatejší prenos sily motora na vozovku, obzvlášť na povrchoch s nižšou adhéziou (sneh, mokro, blato a pod). Dôvodom sú pomerne úzke pneumatiky štandartne dodávané pre e-Up, ktoré pri razantnej akcelerácii majú trocha problém s trakciou a začnú prešmykovať. O slovo sa tak hlási kontrola trakcie, ktorá silu motora umravňuje.
Motory
Pod kapotou Up-u pracuje totižný motor ako v sesterskom Citigo a to benzínový trojvalec 1,0 MPI (viac info TU) s viacbodovým nepriamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním sacích ventilov. Pre lepšiu atraktívnosť vozidla naladil výrobca dve výkonové verzie motora. Slabšiu na max. výkon 44 kW – CHYA a silnejšiu na 55 kW – CHYB, obe s rovnakým maximom krútiaceho momentu 95 Nm. Konštrukčne sú oba motory totožné, rozdiel je len v programe riadiacej jednotky. Silnejšia 55 kW verzia tak ide vo vyšších otáčkach lepšie „za plynom“. Vďaka kratším prevodom sa zase silnejšia verzia lepšie zbiera z nižších otáčok a celkovo pôsobí živšie v celom otáčkovom spektre. Drobnou nevýhodou silnejšej verzie sú tak o niečo vyššie otáčky pri diaľničnej jazde (pri 130 km/ho je 3900 oproti 3700 ot/min), čo znamená o trochy vyššiu spotrebu a viac hluku. Po modernizácii v roku 2017 dostala 55 kW verzia dlhšie prevody na úrovni slabšej 44 kW verzie. Po dynamickej stránke motory príjemne prekvapia, pričom najakčnejšie pôsobia najmä v mestskej premávke. Slabšia dynamika sa prejavuje pri väčšom obsadení, tiahlom stúpaní či potrebe akcelerovať vo vyšších rýchlostiach, kedy je potrebné podradiť a motor udržiavať vo vyšších otáčkach. Aj keď sa jedná o trojvalec, je kultúra chodu a odhlučnenie na dobrej úrovni. Typické trojvalcové zvuky možno rozpoznať hlavne na voľnobeh, razantnejšej akcelerácii a vo vyšších otáčkach. Pochvalu si motor zaslúži za konzumáciu paliva. Pri bežnom jazdení sa spotreba benzínu pohybuje okolo 5 litrov. Diaľničná jazda na hranici povoleného limitu znamená odber okolo 6,5 litra, jazda prevažne v meste okolo 5,5 l a pokojnejšie jazdenie mimo mesta zráža spotrebu aj pod 4 litre. Obstojne si motor vedie aj v otázke spoľahlivosti a fatálne problémy prvých HTP sa mu zatiaľ vyhýbajú.
Modernizovaný Up dostal pod kapotu aj malý turbomotor 1,0 TSi s max. výkonom 66 kW a krútiacim momentom 160 Nm. Ako už bolo písané vyššie, atmosférické 1,0 MPi sa síce snažia, pri rýchlejšej jazde či v tiahlych stúpaniach im už ale rýchlejšie dochádza dych. V tomto smere si 1,0 TSi vedie podstatne lepšie, čo dokazuje aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za necelých 10 sekúnd. Pre porovnanie, silnejšia 55 kW 1,0 MPi zvláda rovnakú disciplínu za 13,5 s. Turbomotor poteší aj dobrou pružnosťou a tiež slušným ťahom v nižších otáčkach. Aj vďaka tomu je možné jazdiť častejšie na vyššie prevodové stupne pri nižších otáčkach a šetriť tak cenné palivo. Pri bežnom jazdení sa priemerná spotreba paliva pohybuje okolo 5 litrov. Menším nedostatkom motora je o niečo zreteľnejší trojvalcový prejav či už po zvukovej stránke alebo v o niečo horšej kultivovanosti – drobných vibrácii.
Eco-Up – CNG
Priaznivcov čo najnižšej spotreby potešia tzv. zelené verzie. V prípade Up-u nesú príponu BlueMotion a oproti štandartným verziám obsahujú naviac štart-stop systém, rekuperáciu brzdnej energie a pneumatiky so zníženým valivým odporom. Podľa automobilky by mala byť úspora na palive až 11% paliva. V reálnej prevádzke sa úspora pár dcl prejavuje najmä pri mestskej jazde, kde sa častejšie dostáva k slovu štart-stop systém a rekuperáciu brzdnej energie.
Komu by technológie BlueMotionc nestačili, ten má možnosť zvoliť si verziu spaľujúcu zemný plyn – CNG. Aj túto verziu poháňa trojvalec MPI, v tomto prípade naladený na max. výkon 50 kW a krútiaci moment 90 Nm. Konštrukčné úpravy motora pre prevádzku na zemný plyn zahŕňajú zvýšenie kompresného pomeru z 10,5: 1 na 11,5: 1, iné nastavenie riadiacej jednotky Bosch Motronic či zosilnenie ventilov a ventilových sediel. Zmiešavač zemného plynu je vyrobený z nerezovej oceli a uchytený je na sacom potrubí. Nádrž na benzín má oproti štandardnej 35 litrovej iba 10 litrov. Plyn je uchovávaný v dvoch nádržiach, ktoré sa nachádzajú v oblasti zadnej nápravy. Jedna je pred nádržou na benzín, druhá sa nachádza v priehlbine pre rezervné koleso. Celkový objem nádrží je 72 litrov (11 kg) CNG. Dynamika jazdy je o niečo slabšia ako v prípade bežných benzínových verzii, načo má vplyv 5 Nm menší krútiaci moment a o cca 100 kg vyššia pohotovostná hmotnosť. Priemerná spotreba na CNG sa pohybuje okolo 4 kg/ na 100 km, pri pokojnejšej jazde mimo mesta aj menej. V priemere sa dojazd na CNG pohybuje okolo 450 – 500 km.
e-Up
Volkswagen e-Up obsahuje synchrónny elektromotor s maximálnym výkonom 60 kW a krútiacim momentom 210 Nm. Energiu mu dodáva lítium-iónový akumulátor s kapacitou 18,7 kWh, ktorý sa skladá zo 17 modulov, každý z nich tvorí 12 článkov. Umiestnené sú pod podlahou, batéria je dlhá 1726 mm, široká 1132 mm a na výšku meria 303 mm. Nabíjať akumulátor je možné tromi spôsobmi. Prvou je klasická zásuvka na 220 V z ktorej sa doplna nabije za cca 8 hodín, druhou je tzv. Wallbox, ktorý skráti dobíjanie na cca 5-6 hodín a treťou a najrýchlejšou možnosťou je dobíjanie jednosmerným prúdom z dobíjacích staniciach, kde trvá nabitie na 80% kapacity pol hodiny. Podľa údajov výrobcu prejde e-Up na jedno nabitie až 160 kilometrov, čo je však v praxi možné iba pri veľmi pokojnej jazde a s min. využívaním komfortných prvkov výbavy (klíma, vyhrievanie a pod). Pri bežnom jazdení po meste a okolí je reálny dojazd okolo 120 – 130 km, najvýraznejšie odčerpáva energiu rýchlejšia jazda napr. po diaľnici – vtedy je dojazd cca 100 km. Pre úsporu energie je možné využiť podpory dvoch úsporných režimov Eco a Eco+. Prvý znižuje výkon motora na 50 kW, upravuje reakcie na zošliapnutie akcelerátora a znižuje výkon klimatizácie. Pri bežnom jazdení je rozdiel v dynamike a akčnosti motora zanedbateľný, výraznejšie sa prejavu až pri potrebe svižnejšej akcelerácie či rýchlej jazdy napr. mimo mesta. Ešte viac šetrí energiu režim Eco +, v tomto prípade je už dynamika jazdy citeľne slabšia aj pri bežnom jazdení. Okrem zníženia výkonu motora na 40 kW, je v tomto režime úplne deaktivovaná aj klimatizácia.
Modernizovaná verzia e-Up, ktorá má akumulátory s kapacitou 36,8 kWh, dokáže pri reálnej prevádzke (metodika WLTP) najazdiť na jedno nabitie okolo 250 km.
Prevodovky
S motorom najčastejšie spolupracuje päťstupňová manuálna prevodovka MQ100, ktorá sa môže pochváliť veľmi kompaktnými rozmermi – dĺžka 341 mm a nízkou hmotnosťou 27 kilogramov vrátane olejovej náplne 1,2 litra. Pri návrhu prevodovky sa počítalo s maximom krútiaceho momentu motora 120 Nm. Radenie sa vyznačuje presným a vcelku hladkým chodom s krátkymi dráhami radenia.
Pre priaznivcov automatického radenia prevodových stupňov pripravil výrobca v roku 2012 päťstupňovú robotizovanú prevodovkou ASG (interné značenie SQ100). Aj táto prevodovka sa vyznačuje kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou iba 30 kg. Po konštrukčnej stránke sa o bežnú manuálnu prevodovku doplnenú mechatronikou (elektronikou a servomotormi) na ovládanie spojky a samotného radenia prevodových stupňov. Prevodovka obsahuje tri polohy „D-Drive“, „N-Neutrál“ a „R-Reverse“. Prevodovka neobsahuje polohu „P-Parikng“ a vodič má možnosť manuálneho radenia stupňov pozdĺžnym pohybom voliča. Prevodovka je ladená na čo najnižšiu spotrebu, čo znamená, že elektronika sa snaží radiť čo najvyšší stupeň a udržiavať nízke otáčky motora. Na túto skutočnosť si treba zvyknúť a pri potrebe obiehať či pred jazdou do kopca včas pridať, aby stihla prevodovka podradiť. Samotné radenie je totiž pomerne pomalé, obzvlášť v porovnaní s dvojspokovou prevodovkou DSG. S robotizovanými prevodovkami sa zvyčajne spája problematická spoľahlivosť. V prípade ASG v Citigo je však spoľahlivosť na dobrej úrovni a problémy sa vyskytujú zatiaľ zriedka. Občas sa vyskytne nadmerne opotrebovaná spojka, najmä u vozidiel zaťažovaných hustou mestskou premávkou a sem tam sa vyskytne problém s trhavým rozjazdom. Tento problém sa zvyčajne rieši pomocou diagnostiky a nastavenia referenčných hodnôt záberu spojky a dráh radenia.
V prípade e-Up sa na mieste radiacej páky nachádza volič jednostupňovej prevodovky, ktorý ponúka režimy D a B. V režime Deck je možné voliť zo štyroch nastavení rekuperácia brzdnej energie, béčko je určené pre maximálnu rekuperáciu, kedy pri zložení nohy z plynového pedála začne vozidlo výraznejšie brzdiť, pričom sa rozsvietia brzdové svetlá akoby bol stlačený klasický brzdový pedál.
Servis
Výmena oleja je výrobcom predpísaná každých 15 000 km alebo 1 rok podľa toho čo nastane skôr. Vzduchový filter má predpísanú výmenu každých 60 000 km, odporúča sa tento interval skrátiť na 30 000 km resp. ak sa častejšie jazdí v meste alebo prašnom prostredí tak každých 15 000 km. V prípade ak je vozidlo vybavené klimatizáciou, je potrebné aspoň raz za dva roky vymeniť peľový filter. Trojica sviečok vyžaduje výmenu každých 60 000 km.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Up je vďaka jednoduchej elektronike a robustnej mechanike spoľahlivé vozidlo a dobre odoláva aj náročnému mestskému jazdeniu. V prípade ak sa aj vyskytne nejaká porucha alebo problém, väčšinou sa dá ľahko a pomerne lacno vyriešiť. Poteší aj cenovo priaznivý servis a náhradné diely. Z občasných chýb možno spomenúť praskajúce žiarovky denného svietenia a sem tam sa vedia objaviť chybové hlásenia z dôvodu prenikania vlhkosti do káblových zväzkov. Odporúča sa preto otvory pre dažďovú vodu občas skontrolovať a vyčistiť, až voda netečie kade tade. V snahe o čo najnižšie výrobné náklady nemá Up štandartne osadené plastové podblatníky zadných kolies. Okrem vyššej hlučnosti a klopkavých zvukov od kamienkov má toto šetrenie za následok aj postupné poškodzovanie ochrannej lakovanej vrstvy, čo časom môže vyústiť do korózie. Odporúča sa teda plastové podblatníky dokúpiť a osadiť. Brzdové segmenty sa prezentujú solídnou životnosťou, zadné čeluste bubnových bŕzd sa však môžu občas zapiecť, obzvlášť ak vozidlo dlhšie stojí a má zatiahnutú ručnú brzdu. Motory sa pri pravidelnej údržbe vyznačujú dobrou spoľahlivosťou, len občas sa vyskytol problém s chodom motora, čo vyriešila aktualizácia softvéru v riadiacej jednotke. Vozidlá jazdiace prevažne v meste môžu mať nadmerne opotrebenú spojku, čo platí pre manuálnu aj robotizovanú prevodovku. V prípade robotizovanej prevodovky sa občas vyskytol problém so štartom, čo sa väčšinou podarilo vyriešiť nahratím nového softvéru. V prípade ak je s robotizovanou prevodovkou menej komfortný – trhavý rozjazd, zvyčajne pomôže diagnostika a nastavenia referenčných hodnôt záberu spojky a dráh radenia. Porucha mechatroniky sa vyskytuje len zriedka a väčšinou až pri väčších km nájazdoch.
Technické parametre Volkswagen Up
Typ karosérie: | hatchback 3D/5D |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3540 x 1645 x 1489 |
Rázvor (mm): | 2420 |
Batožinový priestor (l): | 251/951 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 35 |
Prednosti a nedostatky
podarený dizajn |
chýbajúce prvky dnes už bežnej výbavy - napr. nenastaviteľné opierky hlavy, automatický dojazd okien, tlačidlo el. otvárania okna spolujazdca (2014), osvetlenie kufra (2015)a pod |
možnosť 3 a 5 dverovej karosérie |
niektoré nedotiahnuté detaily interiéru - otváranie zadného okna pri 5DV verzi, nedoriešené kúrenie zadných sedačiek |
možnosti individualizácie |
nelakované části interiéru a v základe chýbajúce zadné podblatníky |
verzia na CNG a el. energiu |
oficiálne sa nedá ťahať príves |
dobré jazdné vlastnosti a jazdný komfort |
pomalšia automatická prevodovka |
výkonný a pomerne úsporný 1,0 TSi |
vyššie ceny jazdeniek |
solídna spoľahlivosť |
|
|
|
priaznivá spotreba a servisné náklady |
Najčastejšie poruchy
praskajúce žiarovky denného svietenia |
občas sa vyskytujúce chybové hlásenia z dôvodu prenikania vlhkosti do káblových zväzkov |
postupné poškodzovanie ochrannej lakovanej vrstvy zadných blatníkov |
zatuhnuté zadné čeluste bubnových bŕzd - najmä po dlhšom státi vozidla |
nepravidelný chod motora - aktualizácia softvéru motora |
nadmerne opotrebovaná spojka - väčší km nájazd, vozidlá jazdené vo väčších mestách |
menej komfortný - trhavý rozjazd pri robotizovanej prevodovke |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,0 MPi Snaživý a spoľahlivý motor, ktorý poteší aj nízkymi prevádzkovými nákladmi. Ak sa častejšie jazdí aj mimo mesta, je lepšie brať výkonnejšiu verziu. 1,0 TSi Podarený motor, s ktorým Up popreháňa aj podstatne väčšie a silnejšie vozidlá. Okrem slušnej dynamiky poteší motor aj priaznivou spotrebou a solídnou spoľahlivosťou. |
Hodnotenie
Kvalita a priestrannosť interiéru | |
Jazdné vlastnosti a komfort pruženia | |
Prevodovky | |
Motory | |
Spoľahlivosť | |
Servisná náročnosť a ceny dielov |
Jeden komentár
Janko
Já mám volkswagen touareg už asi dva roky a je to to najlepšie auto, ktoré som kedy mal. Je spoľahlivé, s dobrou spotrebou, manželka sa s ním naučila tiež jazdiť, dokonca aj cúvať, a to u žiadneho iného auta nevedela. O dovod viac do neho investovať peniaze. Trebárs som nechal prehrať ovládací systém do slovenčiny u http://www.autaslovensky.sk a ďalšie úpravy ešte plánujem.