Nemyslel som si, že aj medzi autami nájdem herca. No podarilo sa. Je ním Suzuki Ignis, ktorý nie len na fotkách, ale aj pri pohľade naživo z väčšej vzdialenosti klame telom a pôsobí podstatne väčším a robustnejším dojmom ako v skutočnosti je. So záujmom som teda prevzal kľúče a vozidlo poriadne vyskúšal.
Interiér a exteriér
Ignis sa vyrába v maďarskom Esztergome (Ostrihome) a možno aj to je jeden z dôvodov jeho pomerne častého výskytu na našich cestách. Ako som už v úvode písal, Ignis je herec a klame telom, keď sa hrá na mocnejšieho ako v skutočnosti je. Realita nastane buď pri bližšom obhliadnutí alebo na parkovisku pri porovnaní s vedľa stojacim vozidlom. Rozmerovo je totiž Ignis menší ako Fabia. V čom však Ignis vyniká a predčí svojich konkurentov v triede je výška a hlavne svetlá výška. Dizajnu Ignisu dominuje mohutná predná časť so združenými prednými svetlometmi. Spomínanú mohutnosť najviac umocňuje robustný predný nárazník a vyššia svetlá výška. Pohľad zboku a zozadu už jasne prezrádza snahu konštruktérov o čo najväčší vnútorný priestor. Preto okrem zaobleného krabicového dizajnu zaujmú len bočné prelisy rozdeľujúce dvere na dve časti. Ešte sa vrátim k tej robustnosti. Platí to iba pre pohľad spredu. Pohľad zozadu je už úplne o niečom inom. Relatívne úzke pneumatiky a vysoká a úzka stavba karosérie už prezrádzajú reálnejšiu skutočnosť. Naoko hraná robustnosť je razom preč a aj na ohmat pôsobí Ignis pomerne subtílnym dojmom.
Pocit pri nastupovaní a aj samotná jazda tento fakt iba potvrdzuje. Ale o tom neskôr. Otváram tenké dvere čalúnené veľmi tvrdým tmavým plastom, alebo na omak tenkou a tvrdou látkou. Zabuchnutie okamžite prezrádza cenovú kategóriu a namiesto tlmeného puf sa ozve kovové plesk. Usadím sa na totálne tvrdom sedadle akému konkuruje už iba staničná lavica a konštatujem, že takýto „holobyt ultra špeciál“ som už dávno nevidel. Uznajte sami. Nastavovanie zrkadiel zvonku. Posilňovač riadenia?Snívaj. Našťastie majiteľ sa má rád a domontoval aspoň el. otváranie okien, lakťovú opierku a centrálne zamykanie. Samotné ovládače el. otvárania boli integrované do podivných krabičiek pripevnených o čalúnenie dverí. Prístrojová doska obsahovala dva tubusy zobrazujúce otáčky motora a rýchlosť vozidla, v strede dva malé ukazovatele množstva paliva a teploty chladiacej kvapaliny. Jednoduchšie to už ani nejde, na druhej strane prehľadné. Palubná doska pokračovala v trende čalúnenia dverí a „soudruzi z NDR“ by zaiste žasli nad tvrdosťou plastov. Tmavá sa striedala so sivou a dizajnovo neohúrila ani nesklamala. Ovládacie prvky boli tam kde zvyknú byť aj v iných vozidlách a displej hodín po vzore bulharskej kalkulačky z 80 rokov bol tiež dobre čitateľný aj cez deň.
Priestorovo bol Ignis napriek kompaktným rozmerom dostatočne disponovaný ako vpredu, tak aj vzadu a na kratšie vzdialenosti pojme skutočne 5 osôb. Limitujúcim faktorom je iba šírka, do výšky majú aj vysoké osoby priestoru dostatok. Platí to hlavne o predných sedadlách. Pri zadných sedadlách umiestnených nad úrovňou predných sedadiel je výškový strop pre osoby okolo 180 cm. Okrem vyššie spomínanej tvrdosti nepotešia sedadlá ani minimálnym bočným vedením, a teda oporu v zákrutách v nich nehľadajte. Kufor o objeme 236 neohúri zázračným objemom, ale na bežnú prepravu nákupu alebo úrody zo záhradky postačí. Komu by nestačil, jednoduchým spôsobom, sklopením zadných sedadiel si ho zväčší až na 1145 litrov. Problém bude tvoriť iba schod a vyššia nakladacia hrana. Pri prejazde nerovností sa ozývali z priestoru palubnej dosky rôzne pazvuky, ktoré ale spoľahlivo eliminovalo domontované audio. Prečo domontované? Ako majiteľ vozidla poznamenal, to pôvodné osadené výrobcom stálo za h…o. Vymenil teda nielen rádio, ale aj reproduktory a výsledok bol viac ako uspokojivý.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor testovaného maďarojaponca sa skutočne vydaril. Je jednoznačne najlepšou časťou vozidla. Konkrétne sa jedná o zážihový štvorvalec 1.3 VVT s premenným časovaním ventilov. Motor poskytuje výkon 69 kW/98 k pri 6000 ot./min. a krútiaci moment 118 Nm Pri 4100 ot./min. Napriek otáčkovej chuti, motoru vôbec neprekážajú ani občasné výlety pod 1500 ot/min a bez frflania začne zvoľna zrýchľovať. Ozajstné prebudenie však nastáva až po prekročení 2200 ot./min, aby po prekročení 4 tisícovej hranice motor chytil druhý dych a zmenil na nefalšovaného dravca. Ťah je ohľadom na kategóriu vozidla naozaj zaujímavý a vychutnať si ho môžte až do maximálnych otáčok. V otáčkach sa motor doslova vyžíva, otáčkový koncert končí až na hranici 7000 ot./min. a na druhom prevodovom stupni možno vytiahnuť 100 km/h. Keď sme pri 100 km/hod rýchlosti, tú vozidlo pokorí za menej ako 11 s. Maximálna rýchlosť je udávaná 160 km/hod. a vozidlo ju dosiahne a prekoná bez problémov. Motor je taktiež veľmi kultivovaný a dobre odhlučnený do približne 3500 ot/min. Potom už je hluk emitovaný z motora značný, aj keď nie nepríjemný. Čo sa týka spotreby, tak tá oscilovala od 5,6 až po takmer 10 l/100 km. Ak jazdíte uvážlivo a motor často nevytáčate nad 3000 otáčok, dá sa dosiahnuť aj výrobcom udávaná priemerná spotreba 6,5 litra. Na okreskách sa dalo jazdiť aj za 5,6 litra, pri dynamickej jazde však nebol problém atakovať aj 10 litrovú hranicu. Spotreba v meste oscilovala medzi 7,5 až 8 litrami na 100 km.
Radenie prevodových stupňov išlo trochu z tuha (hlavne 3. stupeň), dráhy radenia boli priemerne dlhé a potešili malé vôle v koncových polohách. Prevodové stupne boli dobre odstupňované a hodiace sa ku charakteru motora.
Podvozok, brzdy a riadenie
Podvozok možno charakterizovať pár slovami. Tvrdý so slušnou priechodnosťou v ľahkom teréne. Konštrukčne je vpredu vybavený vzperami McPherson a vzadu je vlečná náprava uložená v trojramennom závese. Na našich cestách si komfortu veľa neužijete a podvozok dá o sebe vedieť na každej aj naozaj malej nerovnosti. Na väčších nerovnostiach najmä tých priečnych už nervózne poskakuje a do interiéru sa ozývajú nepríjemné rázy a chrbát dostane poriadne zabrať. Na kvalitnom povrchu si však môžete relatívne zašantiť (problém riadenie), pretože vozidlo dobre drží stopu a napriek vyššej stavbe sa ani v zákrutách moc nenakláňa. Aj keď je maximálna rýchlosť prevyšuje výrobcom udávaných 160 km/hod, neodporúčam jazdiť nad 120-130 km/hod, istota z podvozku sa pomaly ale iste vytráca, jazde treba venovať zvýšenú pozornosť a citlivosť na bočný vietor je už fakt citeľná a o dosť zhoršuje ovládateľnosť vozidla.
Brzdy spočiatku reagujú vlažne, po silnejšom stlačení brzdového pedálu však vozidlo spoľahlivo zastavili v každej situácii. Po opakovanom razantnejšom brzdení bol však badať mierny úbytok brzdného účinku.
Sklamaním však bolo pre mňa riadenie. Na neprítomnosť posilňovača sa dá po čase zvyknúť. No čo mi vadilo bolo jeho fungovanie. Aj v rýchlostiach okolo 30 km/hod reagovalo na otočenie takmer pol otáčky iba zachvením karosérie a zmena požadovaného smeru sa takmer nekonala. Teda o strmosti a presnosti nemôže byť ani reči. Fakt, že sa volant nedal nastaviť v žiadnom smere považujem vzhľadom na zistené skutočnosti za detail. Ďalším neduhom bolo aj chvenie volantu, začínajúce niekde okolo 60 km/hod a silnejúce zvyšujúcou sa rýchlosťou. Ako sa neskôr ukázalo, problém bol v chybnej pneumatike.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Testované vozidlo malo najazdených 41 605 kilometrov a okrem spomínaného chvenia volantu všetko ostatné fungovalo bez problémov. Aj podľa majiteľa nebola potrebná okrem bežnej servisnej prehliadky žiadna iná investícia. Suzuki Ignis odporúčam nenáročným užívateľom, ktorý radi občas zájdu na nespevnené komunikácie a nebude im vadiť sparťanská výbava, tvrdé sedadlá alebo ťažko idúce riadenie. Pre nákup v meste alebo výlet na záhradu či chatu je totiž toto autíčko ako stvorené.
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | BA 95 |
Rozvod | DOHC 4 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 328 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 69/98 v 6000 |
Maximálny točivý moment (Nm v ot./min) | 118 v 4100 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 168 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 6,5 |
Objem nádrže (l) | 41 |
0-100 km/h (s) | 10,8 |
Dĺžka (mm) | 3 770 |
Šírka (mm) | 1 605 |
Výška (mm) | 1 565 |
Rázvor náprav (mm) | 2 360 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 955 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 470 |
Hmotnosť prívesu nebrzdeného (kg) | 500 |
Hmotnosť prívesu brzdeného (kg) | 800 |
Batožinový priestor (l) | 236 |
Cena vozidla v čase testovania: 5 700 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
živý motor v celom otáčkovom spektre |
tuhé radenie |
vyššia svetlá výška a dobrá priechodnosť ľahším terénom |
tvrdý podvozok |
priestorný interiér |
citlivosť na bočný vietor |
nepresné a ťažko idúce riadenie |
|
tvrdé sedadlá |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.3 | 1328 ccm | M13A | 69 kW |
1.3 4x4 | 1328 ccm | M13A | 69 kW |
1.5 | 1490 ccm | M15A | 73 kW |
1.5 4x4 | 1490 ccm | M15A | 73 kW |
1.5 Sport | 1490 ccm | M15A | 80 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 DDiS | 1248 ccm | Z13DT | 51 kW |
12 komentárov
Lukas
Takze ked ste nepoculi o ignise bez posilovaca riadenia tak u nas jeden taky mame a skutocne nema posilovac riadenia, pretoze pan, ktory ho vlastnil pred nami na to nemal, ale inak spokojnost s autom, bezudrzbove a za celu zivotnost auta bol meneny iba spotrebny material
Štefan
Reagujem trocha neskôr, ale nedá mi podotknúť: máme doma Ignis bez posilovača, ale nie je to také zlé ako by sa mohlo zdať, je to Japonec a bolo navrhnuté bez posilovača, keď som do toho sadol, ani som nevedel, že tam chýba posilovač, volant ide dostatočne ľahko. Predtým som jazdil na fábii s posilovačom a podľa mňa to taký veľký rozdiel nie je a hlavne keď tam nie je nemôže sa pokaziť 😀
Dan
Ked sme kupovali 11/2005 Ignisa, cenovo to bolo najlacnejsie auto pod 11.000 Eciek. Aj Fabia s 1 airbagom stala o 300E viac. V tomto aute „do mesta i do lesa“ si treba zajazdit – nejake to obiehanie kamionov a tah motora pri rychlosti 130 – 150 nema chybu.
A ceresnicka na torte je pohodicka na STK. Zaverom – proti gustu ziaden disputat.
Dan2
Vyborny a objektivny test. Nevyhody poznam ako spokojny nenarocny uzivatel len 2: spotreba 7.5 l pri dlhodobej jazde po dialnici 130 km/h. a pri cuvani dozadu citit zvysenu zadnu cast. Treba jednoducho cim skor natrenovat cuvanie s pomocou bocnych spatnych zrkadiel.
igor
vynikajúce autíčko. tvrdé sedadlá mi vyhovujú, velmi si ich pochvalujem pri dlhých trasách, lepšie ako makke sedadla že človek vyjde z nich pokrčeny. pri sklopení zadných sedadiel nemám žiadny problém vložiť bicykle, snowboardy. často jazdím na nespevnených cestách, nepotrebujem dávať zvýšenú pozornosť na podvozok. čo sa týka spotreby v zimných mesiacoch pri teplote okolo -20 stupnov mi to vychádza do 7 litrov /100km. predchádzajúce autá som mal nissan micru, vw polo 1,4 tdi, smart fortwo. teraz som maximálne spokojný. odporúčam
Peter
Auto mám v plnej výbave aj s posilovačom. Nič mu nechýba. Je to auto pre jednoduchých nenáročných ludí.Po siedmich rokoch sa mi vypálila obrysová žiarovka a dostal som jeden defekt. Len keby bola spotreba trochu nižšia. Inak super motor a perfekt brzdy v zime.
Gabika
Zdravim .Auto som kupila v roku 20007,uplne nove,este v korunach za 384 000.Auto som pouzivala prevazne na cestu do prace denne cca 4km a vecer spat.Raz tyzdenne dlhsia cesta cca 80 km a spat.,rchlostou 120 az 130.To vsetko pri priemerke cca 6,5 litra. V sucasnosti mam najazdenych takmer 90 000 a nastal cas bilancovat: za 6 rokov prevadzky nebolo treba okrem pravidelnych prehliadok navstivit servis,s vynimkou defektu a piskajucich brzd…cesta s tymto autom neprinasa pohodlie,ani velke ticho na dialnici,ale uzasnu spolahlivost danu japonskou znackou.Proste jednoduche auto s lacnou prevadzkou a nizkymi servisnymi nakladmi.Do mesta a na chalupu kde treba vyssii podvozok je to auto stvorene:-) .
Trucker
Auto som dostal po rodicoch v r. 2012 ktory ho kupovali v r. 2005 ako nove. Ked som ho dostal malo nabehane 62 000 km teraz po roku uzivania ked uz ma auto cez 120 000 km nabehane mozem skonstatovat len tolko ze aj ked nevypada najkrajsie neni najdrahsie tak ma kazdy den ako donho sadnem prekvapuje stale! Ako mlady chalan ma laka behat po terene alebo blate vytacat motor do obmedzovaca atd… Od kedy som auto dostal som menil len bezne veci ako su platnicky olej filtre. Pred tyzdnom som bol s autom na stk kde auto preslo bez problemov. Myslim si ze aj spotreba je fajn len treba sa naucit jazdit tak aby co najmenej papalo cez leto som isiel do chorvatska kde som presiel na plnu nadrz cez 650 km na tu malu nadrz to je aj fajn. Celkovo som s autom maximalne spokojny.
Vladi
Na Ignise (2006) som jazdil od roku 2008 do januára 2013, keď sme ho predali. Moje dni na tomto aute sú teda spočítané a môžem ho aj objektívne zhodnotiť. Dôvod predaja nebol porucha, ale bolo mi posunuté v rámci rodiny väčšie auto a na prevádzku dvoch áut som nemal financie, obzvlášť ak stálo v garáži. Bolo to moje prvé auto.
Takže plusy
– po možno nie nádhernej dizajnovej stránke auto mimoriadne prekvapí. Je mimoriadne živé. Mal som motor 1,3 a vzhľadom na hmotnosť to bola doslova raketa.
– priestor. Hoci to znie divne, bol som sťahovák rodiny. Do Ignisa sa mi bez problémov podarilo dostať postel, dva nočné stolíky, komodu a matrace. Samozrejme, mohol odviesť iba mňa
– Veľkosť. S týmto autom zaparkuje aj najväčší začiatočník na kanáli. Veľkým plusom je polomer otáčania. Auto sa dokáže otočiť na 5 metroch.
– Vysoký podvozok. Svetlá výška 25 cm spôsobila, že to bol malinký offroad. Neprekvapil žiadny obrubník.
– S autom som zažil veľké množstvo ciest, nikdy nesklamalo. Jediné zlyhanie bol „defekt“ v lete, kedy som mal menší problém odmontovať koleso /bolo zapečené o os/.
– Do mesta priam ideálne. Tu malo aj lepšiu spotrebu. V mestských podmienkach bol moj rekordný dojazd 550 km na 41 l nádrž.
– Šírka. V úzkej uličke kde boli zle zaparkované autá mal vodič s BMW X6 problém prejsť. Ja s prehľadom 🙂
– Vysoký sed – mimoriadne si pochvaľovala babka pri vození po Lídloch 😀
Mínusy.
Mínusov má auto málo, preto vychytám aj chybičky.
– Maximálna rýchlosť 158 km/h. Pri 130 km/h bol v kabíne hluk, pri 150 km/h išiel vyletieť motor. Napriek tomu zvládol 2x zvládol 5000 km po Balkáne. Samozrejme, na diaľnici bolo autíčko dosť smädné.
– Výkon. Veľmi sa menil aj od detailov. Ak som bol v kabíne sám, auto bolo živé. Ak som šiel nabalený v lete na dovolenku so zapnutou klimatizáciou, pri jazde do kopca mi padali otáčky a musel som ísť do pruhu pre pomalé vozidlá (Zamarovce TT). Celkovo bolo treba pri predbiehaní vypínať klimatizáciu, inak auto začalo predbiehať až po manévri 😀
– Stabilita na ceste. Nebola veľká. Jednak kolesá zadnej nápravy nie sú uchytené samostatne, jednak úzke pneumatiky a jednak samotné auto je úzke na výšku. Vzhľadom na malé kolesá bolo cítiť nerovnosti.
– Predné stierače. Nepokrývajú celú šírku okna, občas to bolo otravné. Nedá sa nastaviť intenzita cyklovača pri občasnom režime. Samozrejme celkovo boli 4 režimy (nič, tak občas, vzuuum-vzuuuum, vzum-vzum-vzum)
– Automatické okná. Pre úplné otvorenie/zatvorenie bolo treba celý časť držať stlačené tlačítko.
– Spiatočka. Niekedy nešla zaradiť, bolo potrebné znova stlačiť spojku, prípadne zaradiť iný stupeň (bez pustenia spojky) a skúsiť znova – na druhýkrát to vždy šlo.
– Dvere. Bolo treba trieskať ako na tatrovke.
– A žial, na slovenských cestách: Rešpekt. Auto nemá rešpekt a každý druhý oktáviak, passaťák a SUVečkár dá rád pocítiť, kto je na ceste kráľ, a kto zavadzia.
V niektorých recenziách bolo, že rádio pri hlasitosti 26 šumí. 😀 odporúčam majiteľom Ignisa skúšiť hlasitosť 26. Pre nezainteresovaných podotknem, že ani disco-typ a vypekač ako ja nedokázal bez bolesti uší a mozgu počúvať rádio na úrovni 22 😀
Inak mimoriadne dobré autíčko. Rozhodne som nikdy neoľutoval. Práve naopak. Bol som pyšným majiteľom.
Teraz jazdím na Opel Vectra C. Samozrejme, vo väčšine aspektoch lepšie auto, no pri parkovaní si vždy zaspomínam.
Vladi
Zabudol som dodať, že pri vyšších vodičoch sa maximálny počet pohodlne prepravených osôb mení na 3.
Každopádne, autíčko je veľmi vhodné pre mladého šoféra bez rodiny, pre mamičky na materskej dovolenke a pre dôchodcov. Pri dobrých zimných pneu a pri verzii 4×4 sa dokáže vyštverať aj na Lomničák (samozrejme bez tej batožiny a klimatizácie 😀 )
Tomas
Chcel by som sa opytat, aka je svetla vyska tejto 4-kolky? Dakujem
Jozef
Tento typ som si kúpil v tomto roku t.j. 2023 s benzínovým motorom r.v.2005 a poznatky mám zatiaľ v tvrdšom pérovaní a pomalšom dobehu motora s vyšších obrátok pri preraďovaní.Pretože som kutil prerobil som si vnôtorné osvetlenie kabíny a zav.priestoru kam som pridal na vnútornú stranu piatych dverí výkonné prídavné LED svetlo a odobral plató aby originálne na strope malo účinnosť.S hlučnosťou na diaľnici to nieje aspoň u mňa také zlé ako je tu vyššie písané v pohode sa dá počúvať vymenené autorádio s príslušným panelom kde neprekračujem rýchlosť 110 km/h a aj spotreba je úmerne nižšia.Takže na záver zatiaľ som spokojný.