Možno to poznáte z reklamy. Legendárny predajca všetkého a všetkým Horst Fuchs láka na kúpu zázračného vosku, ktorý spraví zo starého vraku za pár minút nové auto a vy dostane dvojnásobok, čo dvojnásobok, trojnásobok peňazí za predaj takto nalešteného tátoša. Samozrejme táranie v reklame je jedna vec a realita druhá. Každopádne niečo pravdy na tejto reklame predsa len bude, keďže naleštené a dobre vyzerajúce vozidlá sa predávajú podstatne ľahšie a väčšinou aj za lepšiu cenu ako tie špinavšie so zašlým lakom. Vzhľad je však len jedna z vecí potrebných na dobrý predaj. Prinášame preto zopár rád, ako vaše vozidlo čo možno najlepšie a najrýchlejšie predať, bez potreby využívať služby obchodníkov s autami.
Prvý dojem robí jednoznačne vonkajší vzhľad. Pomerne jednoduchú situáciu tu budú mať majitelia, ktorí sa o vozidlo poriadne a pravidelne starajú. Netreba pripomínať, že pravidelná starostlivosť o vonkajší vzhľad značne spomaľuje jeho optické starnutie. Vodičom, ktorí sa o vozidlo pravidelne starajú, postačí svojho tátoša dôkladne poumývať. Odporúča sa ručné umývanie s dôrazom aj na detaily, ktoré nie sú na prvý pohľad viditeľné (prahy, lemy, okolie dverí, rôzne záhyby…). Špeciálnu pozornosť treba venovať aj čistote kolies, obzvlášť ak sa jedná o disky z ľahkých zliatin. Vhodné je umyť aj podvozok, priestor nad kolesami, ktorý je často plný blata a iných nečistôt a v prípade potreby treba venovať pozornosť aj čistote motorového priestoru. Ak je motor ako tak čistý, stačí obyčajná mokrá handra. Ak však prevláda mastnota a zašlá špina, treba zakúpiť špeciálny odmasťovač a motorový priestor poriadne očistiť. Ale pozor pri umývaní, až sa voda nedostane do elektrických zariadení a obvodov a nenarobí viac škody ako úžitku. Nakoniec nie je na škodu použiť sprej na oživenie čiernych plastov a hadíc. Pre dobrý vzhľad často nestačí len kvalitné umytie. V prípade zánovného vozidla sa ešte odporúča preleštiť lak vhodným voskom. Ak sa predáva staršie vozidlo so značne zašlým lakom, je potreba sa zvetranému – poškriabanému laku venovať podstatne viac. Odporúča sa použiť špeciálnu brúsnu pastu, ktorú aplikujeme – rozleštíme na povrch vozidla buď elektrickou leštičkou alebo ručne (prácnejšie). Po následnom dôkladnom umytí treba ešte povrch poriadne navoskovať vhodným voskom a výsledný efekt bude naozaj prekvapivý. Nakoniec sa odporúča venovať rôznym plastovým lištám, ktorých povrch oživíte pomocou špeciálnych prípravkov, podobne nezaškodí použiť oživujúci prípravok aj na pneumatiky – aplikuje sa iba na vonkajšie bočnice.
Zveľadením vonkajšieho vzhľadu sa ale čistiace práce na vozidle zďaleka nekončia. Netreba pripomínať, aký šok spôsobí nádejnému kupujúcemu pohľad na špinavý a neudržiavaný interiér. Aj v tomto prípade platí, že jednoduchšie to bude mať majiteľ, ktorý sa o vozidlo staral a občas mu doprial celkovú očistu. Vtedy postačí poriadne povysávať a ošetriť plasty vhodným prípravkom. Horšie to majú majitelia, ktorých interiér handru, či tepovač videl málokedy, či dokonca nikdy. Vtedy sú naporúdzi dva spôsoby čistenia. Prvým je zveriť vyčistenie interiéru špecializovanej firme, druhým je vyčistiť ho vlastnými silami. Kvalitná firma by mala disponovať správnym vybavením, napr. výkonné vysávače na hrubú špinu (kamienky, či vodu), tepovače, parné čističe, tlakové umývačky s ohrevom vody alebo sušiče čalúnenia. Cena čistenia interiéru sa pohybuje podľa náročnosti a rozsahu v priemere cca od 20 do 70 €. O tom, že poriadne vytepovanie je ďaleko kvalitnejšie ako lokálne čistenie za pomoci rôznych chemických prípravkov netreba ani polemizovať. Mnohí z nás už boli svedkami, akú špinavú vodu dokázal tepovač vytiahnuť z našich naoko čistých sedadiel. Ak sa napriek tomu rozhodnete pre druhý spôsob a ušetriť, treba mať na pamäti zopár faktov. Na dôkladné vyčistenie interiéru je treba zakúpiť potrebnú chémiu, používať vhodné vybavenie (tepovač) a samozrejme aj správne zvolený postup čistenia. Medzi potrebné prípravky patrí pena na čalúnenie alebo kožu (podľa typu interiéru), rôzne čističe a samozrejmosť je poriadny vysávač resp. tepovač. Na zaschnuté žuvačky sa používa zmrazovací sprej. Pri čistení interiéru sa postupujte zhora nadol. Najskôr sa čistí čalúnenie stropu, slnečné clony, stĺpiky, potom plato za zadným oknom, výplne dverí a palubnú dosku. Až v ďalšom kroku príde na rad čistenie sedadiel a v závere podlahy. V prípade čistenia sedadiel vodou treba byť opatrný na osadenú elektroniku (snímače, vyhrievanie), ktoré môže nadbytok vody poškodiť. Nadbytok vody spôsobuje aj fľaky poťahov sedadiel vzniknuté po uschnutí. Pri čistení podlahy a koberčekov pozor na dôkladné vyschnutie, pretože nevyschnuté koberčeky alebo podlaha zmenia už za pár hodín vzduch vo vozidle na odpudzujúcu zatuchlinu, ktorej nepomôže ani prenikavý osviežovač vzduchu. Bokom pri čistení interiéru by nemal ostať ani batožinový priestor. Opäť závisí intenzita čistenia od jeho stavu. Pri čistení kufra netreba zabudnúť ani na priestor pre rezervné koleso, treba ho aspoň pretrieť mokrou špongiou. Pri kufri ešte chvíľu zostaneme. Často sa totiž vyskytuje poškodený plast na nakladacej hrane. Niekedy sa môže poškodiť len jednorazovou neopatrnou manipuláciu s nákladom, inokedy sa jedná o trvalé poškodzovanie, keďže batožinový priestor bol často využívaný. Nech je ako je, poškodený plast alebo čalúnenie pôsobí odpudzujúco a ak je zvyšok vozidla v poriadku a nejedná sa o lacné vozidlo za pár stoviek eur, oplatí sa tento diel vymeniť. Na záver celého svojpomocného čistenia interiéru je potrebné ošetriť všetky plasty vhodným prípravkom.
Ďalším dôležitým faktorom, ktorý najmä v poslednej dobe ovplyvňuje cenu vozidla, je jeho servis. Mnoho motoristov žije v predstave, že servis je pred predajom zbytočný a na cenu vozidla nebude mať žiadny vplyv. To možno platilo kedysi alebo platí niekedy aj dodnes u neznalých kupujúcich. Na takúto náhodu sa však netreba spoliehať. Často sa totiž pri predaji stáva, že nový záujemca sa dozvie ako tesne po kúpe bude musieť vymeniť nielen olej a filtre, ale aj rozvody a kadečo iné. Vtedy zväčša dochádza k zjednávaniu ceny, ktorej výška môže byť podstatne vyššia, akoby vás samotný servis vyšiel. Nehovoriac o tom, že nájdu sa aj takí záujemcovia, ktorí takéto vozidlo už z princípu odmietnu. Na kupujúcich nepôsobí dobre ani vozidlo, ktoré má citeľne opotrebované napríklad tlmiče, brzdové platničky atď. Vždy treba mať na pamäti, že máloktorý nový majiteľ chce okamžite po kúpe vozidla vo veľkom investovať, hlavne ak nie je cena príliš výhodná.
Pred predajom sa treba zamerať aj na rôzne detaily, konkrétne na nadmerné opotrebovanie niektorých dielov alebo častí, prípadne ich odpudzujúci vzhľad. Veľa z nás pozná, ako nevábne pôsobí zodratá hlavica radiacej páky, tiež deravá manžeta, či rôzne prasknuté plasty. Často sa pritom jedná o pomerne lacné diely, ktoré však v prípade nevymenenia dokážu nejedného záujemcu o automobil spoľahlivo odradiť.
Ovplyvňujúcim faktorom ceny vozidla je aj správne načasovanie predaja. Nejeden skúsený predajca vám povie, že predávať vozidlo tesne po vianočných sviatkoch alebo cez letné prázdniny je na dlhé lakte.
Na záver ešte zopár rád, ktoré môžu ovplyvniť najmä rýchlosť predaja vášho tátoša. Ak sa rozhodnete predávať samostatne, oplatí si poriadne napísať a pripraviť predajný inzerát. Tie sa v dnešnej dobe inzerujú výhradne na web stránkach zaoberajúcich sa predajom ojazdených vozidiel. Inzerát musí byť čo najviac zrozumiteľný a kompletný, vrátane kvalitných fotografií vozidla. Nezaškodí priložiť ani foto z platnej STK alebo riadne vyplnenej servisnej knižky a VIN čísla. Pri samotnej prehliadke buďte úprimný a nezatajujte vážne nedostatky vozidla, mohlo by sa vám to škaredo vypomstiť. Na otázky kupujúceho reagujte pohotovo, jasne a bez dvojzmyselných odpovedí, veľmi rýchlo si tak získate jeho dôveru. Ak prehliadka vozidla prebehla zdarne a vy ste sa so záujemcom úspešne dohodli, majte pripravenú kvalitnú kúpno-predajnú zmluvu, ktorou predídete prípadným nepríjemnostiam. Okrem toho pôsobí takáto kvalitne pripravená zmluva na kupujúceho serióznym dojmom.