Diferenciál Torsen je čisto mechanické zariadenie, ktoré neobsahuje regulačnú elektroniku. Patrí do kategórie tzv. rozďeľovacích prevodoviek. Funguje ako mechanický samosvorný medzinápravový diferenciál, ktorý reguluje hnaciu silu podľa potreby medzi prednou a zadnou nápravou. Výraz „Torsen“ je spojenie anglických slov „tourqe“ (krútiaci moment) a „sensoring“ (monitorovanie) a je to registrovaná ochranná značka spoločnosti Zexel Torsen, Inc.
Systém reaguje na rozdielne otáčavé sily medzi vstupným a výstupným hriadeľom (prednej resp. zadnej nápravy) a pritom umožňuje premenlivé rozdelenie hnacieho momentu medzi nápravami. Pri diferenciáli Torsen sú obe ozubené kolesá spojené závitovkovým (šnekovým) prevodom. Pri ideálnách podmienkach (tzn. priľnavosť je rovnaká na prednej aj zadnej náprave) je sila motora rozdelená medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50/50 (v mnohých, ale nie vo všetkých verziách). V extrémnych podmienkach (tzn. rozdielna priľnavosť), je možné v závislosti na prevodovke a modely auta preniesť silu v rozmedzí 66-80% sily motora na prednú alebo zadnú nápravu. Mechanická povaha diferenciálu Torsen pomáha predchádzať preklzávaniu kolies, ktoré nastáva pri rozkladaní sily motora na nápravu, podľa toho ktorá má väčšiu priľnavosť.
V porovnaní s prvou generáciou Haldex a ostatnými funkčne podobnými a elektronicky ovládanými diferenciálmi, ktoré nepredchádzajú problému a fungujú až keď nastane, je výhoda Torsenu jasná. Výhodu je cítiť aj pri akcelerácii v zákrutách, pretože prenos sily medzi nápravami je pozvoľnejší, znižuje sa tým šanca ku šmyku. Systém 4×4 založený na diferenciále Torsen poskytuje ďalšiu výhodu, opačnú k rozdeľovaniu sily na kolesá, a to je brzdenie motorom. Ak brzdíte motorom, výsledkom je, že záťaž na predné a zadné kolesá je vyrovnaná vďaka Torsenu rovnako ako pri rozkladaní síl pri akcelerácii – mechanicky. To umožňuje rozložiť brzdnú silu motora na všetky štyri kolesá. Vozidlo vybavené diferenciálom Torsen môže oveľa stabilnejšie striedať rýchle zákruty so spomaľovaním, s menším rizikom šmyku v dôsledku straty priľnavosti na prednej alebo zadnej náprave. Samozrejme aj tento systém má nejaké obmedzenia. S rozložením motor-prevodovka pozdĺžne, vzniká nutnosť posunúť prednú nápravu za motor, čo má zjavnú nevýhodu napr. pri automobile Audi (ťažký predok). Inými slovami, ideálne rozloženie váhy 50/50, ktoré je dogmou BMW, nie je možné. Ďalšia nevýhoda Torsenu oproti Haldexu je mierne vyššia spotreba paliva. Haldex má totiž „odpojiteľnú“ zadnú nápravu v normálnych jazdných podmienkach, tiež poloha stredového „diferenciálu“ Haldex viac napomáhá rozloženiu váhy bližšie k ideálu 50/50. Nevýhodou Haldexu prvý generácii je spínanie zadnej nápravy až v dobe problému, tiež pri brzdení motorom funguje iba predná náprava a zadná sa vezie. Aktuálna 4. generácia je však oveľa prepracovanejšia a nespína zadný pohon len pri preklzu kolies, ale elektronika predvída krízové situácie dopredu a napríklad pri rozjazde a brzdení prítlak medzinápravovej spojky aktívne riadi. Inými slovami povedané, rozjazd aj pri razantnom stlačení na plynový pedál, znamená rozjazd všetkými kolesami v zábere, bez čakania na preklz.
8 komentárov
Anonym
Mám R Scenic RX4 ktorý má stály náhon 4×4 cez visko spojku na zadnú nápravu, a rozmýšľal som nad priraditeľným cez torsen z audi quattro B2 o ktorom som čítal, že mechanicky pripája zadnú nápravu a je aj mechanicky uzatvárateľný.Bolo by to možné? Ďakujem za opoveď?
Ján Pecník
diferenciál torsen v žiadnom prípade nefunguje ako priraditeľný pohon druhej nápravy, vie na základe pretáčania kolies a ich prešmykovania, kvôli jeho nízkej mechanickej účinnosti a princípe fungovania prerozdelovať krútiaci moment či už na kolesá jednotlivej nápravy alebo na jednotlivé nápravy. Nie je mechanicky uzatvárateľný ale samosvorný čo je kúsok rozdiel, nedá sa na pevno uzavrieť, správa sa podľa adhéznych podmienok a sám sa uzavrie v prípade potreby ale nie však presne 50/50 i ked aj to je možné. Pohon 4×4 cez visko spojku je drvivou väčšinou automaticky priraditeľný pohon a nie stály pohon 4×4, na starších modeloch má toto priradenie značné oneskorenie, ale nové spojky ako napríklad Haldex 4. generácie už kúsok predvída na základe elektroniky. Torsen je určite vo vašom prípade dobrá voľba pokiaľ auto využívate viac v teréne alebo na snehu a podobne. Čo sa týka ekonomiky tak sa vám asi kúsok zvýši spotreba…je tam viac výhod a nevýhod…momentálne sa venujem pohonom 4×4 intenzívne, v prípade otázok ma môžte kontaktovať P3Pooo@azet.sk
Stipo
Ahoj , prosim ta. Vies mi poradit nieco kolo Nissan Navara
Mam tam problem so 4×4, chyba tam medzinapravovy diferencial a v zime
Pokial nemam nalozene 300 kg na korbe mam problem sa
V zuzenom terene pohybovat!! Myslis, ze sa to da nejako
Vyriesit??
Alebo, nevies mi poradit ako pracuje na VW Amaroku 4 Motion?? Vsade pisu, ze pracuje
Prenos 60:40 na zadnu napravu, ale dokaze to
Vyrovnat aj 50:50 pripadne viac sily preniest na prednu napravu!!
Dakujem Stipo
Jano
no pokial je v amaroku riešený pohon rovnako ako u ostatných modelov od VW tak by to mala byť spojka haldex pravdepodobne 4. generácie a ano dokáže preniesť krátkodobo aj 100% na prednú či zadnú nápravu aj ako píšete 60/40 50/50…ale môže sa jednať aj o prenos cez samosvorné diferenciály torsen ale ten už vie ako je aj v článku písané preniesť len isté percento na predok resp zadok… a kedže je to suv kludne to môže byť aj manuálne priraditeľný pohon predku ale to si nemyslím kedže je to uvedené ako 4motion…neviem ako konkrretne má riešený pohon navara ak to pripája predok manuálne tak jediným riešením je zapnúť predok, alebo potom vymeniť zadný diferenciál pokiaľ tam nie je uzávierka mechanická alebo elektronická resp samosvorný diferenciál za torsen …alebo riešiť to inou prevodovkou, ak som niečím pomohol som rád ak nie napíšte mail ak ešte máte záujem…
laky
na amarok sa pouzivaju dva systemy podla toho, čo zakaznik chce, moze si vybrat pri kupe…na cesty vhodnejsi staly nahon pomocou medzinapravoveho diferencialu torsen a do teranu zasa klasicke manualne priradenie predneho nahonu pri horsom terene…kazde ma svoje plusy aj minusy…haldex tam isto nieje..
peter.
Amarok nemá haldex , a má aj redukčnú prevodovku
peter.
Ano je pravda že amarok sa dá objednať ako pernamentná štvorkolka , a tiež pohon zadnej nápravy a pripojiteľný predok sú dve verzie , tiež sú dve verzie podvozku štandart a podvozok na vyššiu nosnosť peter.
Peter Orbán
Dobrý deň, potrebujem rýchlo poradiť. Bol som v teréne na 4*4 s uzamknutým stredovým diferenciálom a keď som chcel vrátiť na zadný pohon nechce sa otvoriť mi diferenciál a vrátiť sa na zadný pohon.
Neviem čo teraz s tým ? Za kým mám isť ? či je to velký problém…ďakujem pekne vopred