Ortodoxní Subaristi alebo Quattristi stále ohŕňajú nad Haldexom nos. Najčastejšie sa pri tom spomínajú dôvody ako „Haldex nie je permanentná štvorkolka“, „Haldex zaberie až pri šmýkaní predných kolies“, „Haldex ťa nepodrží v zákrute“ alebo „to sa ti zachviľu rozsype“. Nuž v začiatkoch Haldex naozaj výraznejšie strácal na schopnosti svojich mechanických konkurentov, za roky svojej existencie ale prešiel poriadnym vývojom a najnovšie generácie sa za svoje schopnosti naozaj nemusia hanbiť.
Pri laickom porovnávaní treba spomenúť aj fakt, že ani Quattro a ani štvorkolka od Subaru už nie sú tým čím bývali. Do činnosti im čím ďalej viac zasahuje elektronika a spomenúť treba aj skutočnosť, že pod názvom Quattro nepoužíva Audi vo svojich kompaktných modeloch Torsen ale práve Haldex. Rovnako Subaru sa vo vozidlách s automatickou prevodovkou CVT spolieha na služby elektronicky riadenej medzinápravovej spojky.
Haldex a jeho história
Slovo Haldex sa v poslednej dobe skloňuje pomerne často a používané je mnohými automobilkami. Je to chránená značka firmy Haldex AB, Ladskrona (Švédsko). Švédska firma Haldex AB, ktorá ho pôvodne vyvinula, vytvorila samostatnú divíziu pod názvom Haldex Traction, ktorá je od roku 2011 súčasťou amerického gigantu BorgWarner. Haldex odvtedy nesie označenie Haldex XWD. Prvá generácia bola uvedená na trh v roku 1998, kedy ju ako prvý dostal Volkswagen Golf 4Motion. V súčastnosti sa používa už piata generácia.
Systém priraditeľného pohonu všetkých kolies pomocou medzinápravovej spojky Haldex bol pôvodne vyvinutý ako lacnejšia alternatíva k čisto mechanickým pohonom 4×4 (napr. Audi Quattro, Subaru AWD) a tiež aby šetril pohonné hmoty, ktoré permanentný pohon na obe nápravy mierne zvyšuje (v závislosti od motorizácie cca o 10-15%). Systém je naozaj o niekoľko percent úspornejší, ale rozdiel spotreby v porovnaní s obyčajnou predkolkou stále zostáva. Dôvodom je o niečo vyššia hmotnosť vozidla (samotná medzinápravová spojka, kardanový hriadeľ, poloosi, rozvodovka+zadný diferenciál či náročnejšia konštrukcia zadnej nápravy, zvyčajne väčšia nádrž…) a mierne zvýšený jazdný odpor (tzv. mechanický odpor väčšieho množstva zariadení).
K miernej úspore paliva v porovnaní s čisto mechanickými systémami každopádne došlo a roky prevádzky tiež ukázali, že Haldex sa pri správnej údržbe a bežnom používaní vyznačuje slušnou spoľahlivosťou. Potešia aj priaznivé náklady na údržbu a za výhodu možno považovať tiež skutočnosť, že do veľkej miery je zachovaný obvyklý pocit z jazdy vozidla s predným pohonom. Mierne citeľná je len určitá ťažkopádnosť spôsobená nárastom hmotnosti, ktorá sa však prejavuje len v limitných situáciach, napr. pri prudkých zmenách jazdného smeru.
Staršie Haldexy (1. a 2. generácie) trocha bojovali s rýchlejším prejazdom zákruty, keďže obslužná elektronika ešte nevedela optimálne ovplyvniť rýchlosť otáčania kolies, čo neraz vedie k zhoršeniu stability (priľnavosti kolies) resp. zásahu stabilizácie a následnému pomalšiemu prejazdu zákrutou. Haldex 4. generácie spolu s jazdnými systémami už takéto situácie zvláda oveľa lepšie, keďže dokážu v zákrute vnútorné koleso pribrzdiť a naopak vonkajšie popohnať. Vozidlo tak zatáča o poznanie akčnejšie a prejazd zákrutou je rýchlejší.
Haldex je v drvivej väčšine prípadov využívaný len vo vozidlách s pohonom predných kolies a priečne uloženým motorom. Existujú však zaujímavé modely, kde je využitý aj iným spôsobom. Konkrétne sa jedná napr. o Bugatti Veyron. U tohto superšportu je Haldex v špeciálnej úprave použitý k realizácii permanentného pohonu všetkých kolies. Priraďovaná je ale predná náprava. Podobnými úpravami prešiel aj ďalší superautiak s názvom Lamborghini Aventador.
Fungovanie Haldexu
I. generácia
Prvá generácia je z pohľadu fungovania pomerne simplexné riešenie, keďže pracuje na tzv. reaktívnom princípe. V praxi to znamená, že k pripojeniu zadnej nápravy dochádza až pri preklze predných kolies. Haldex I. generácie je po konštrukčnej stránke pomerne jednoduchý, zložený z viaclamelovej spojky, riadiacej jednotky, olejového čerpadla, vstupného/výstupného hriadeľa a hydraulického regulačného ventilu. Systém je umiestnený medzi kardanovým hriadeľom a rozvodovkou zadnej nápravy.
Za bežných jazdných podmienok (všetky kolesá vozidla sa otáčajú rovnakou rýchlosťou bez prešmyku) je medzinápravová spojka takmer rozpojená a na zadné kolesá sa neprenáša takmer žiadny krútiaci moment. Akonáhle ale dôjde k preklzu predných kolies (približne o 1/4 otáčky kolesa), nastane nárast tlaku na lamely spojky (vytvárajú ho mechanické axiálne piestové čerpadlá – zvýši sa tlak oleja) a dochádza k aktivácii/zopnutiu spojky. Zopnutá spojka umožňuje prenos krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Čím väčší je rozdiel v otáčkach, tým väčší je tlak, teda väčšie zovretie spojky.
Celý tento proces je riadený príslušnou elektronikou pomocou hydraulického regulačného ventilu. Za bežných podmienok sa tak prenáša na predné kolesá asi 90% výkonu (10% na zadnú) a pri plnom zopnutí spojky je rozdelenie krútiaceho momentu približne 50 na 50.
Ako už bolo spomenuté, na pripojenie zadnej nápravy je potrebná zmena otáčok (preklz) predných kolies asi o štvrtinu oproti zadným. Toto pripojenie býva často sprevádzané citeľným trhnutím. Opatrnosť treba najmä pri prejazde zákrutou na šmykľavom povrchu (napr. snehu). Pri prudšom pridaní preklznú predné kolesá čo následne aktivuje zadnú nápravu. Okrem citeľného cuknutia sa ale zmení aj charakteristika vozidla na pretáčavú, čo môže menej skúseného vodiča nepríjemne zaskočiť.
Tento systém má ešte jednu na prvý pohľad nezaujímavú nevýhodu. Tou je absencia pripojenia zadnej nápravy pri cúvaní. Za normálnych okolností zanedbateľný detail, ktorý sa však zíde napr. pri zapadnutí vozidla.
Výhodou Haldexu I je tak hlavne lepšia trakcia vozidla za zhoršených adhéznych podmienok (sneh, blato a podobne). Systém sa deaktivuje (iba pohon prednej nápravy) v prípade brzdenia – pre lepšie fungovanie ABS, parkovania, zatiahnutej ručnej brzde (dovoľuje otočky za pomoci ručnej brzdy) a pri vyšších diaľničných rýchlostiach.
II. generácia
Druhá generácia sa objavila v roku 2002 a v podstate sa jedná len o vylepšenú prvú generáciu. V našich končinách je najtypickejším reprezentantom Škoda Octavia 4×4 druhej generácie predávaná od roku 2005. Systém naďalej pracuje na tzv. reaktívnom princípe – nedokáže situáciu predvídať.
Prenášaný krútiaci moment na zadnú nápravu je tiež určovaný pracovným tlakom hydraulického oleja, systém ale dostal nový solenoidový regulačný ventil a nezávislé elektrické čerpadlo, ktoré pomáha udržiavať vyšší prevádzkový tlak oleja. Pripojenie pohonu zadnej nápravy sa tak aktivuje podstatne rýchlejšie – už pri zmene-preklze len 1/7 otáčok predných kolies, rovnako tak samotné prenesenie krútiaceho momentu na zadné kolesá prebieha oproti I. generácii podstatne plynulejšie.
III. generácia
Haldex tretej generácie, predstavený v roku 2004 pod názvom Haldex PreXTM solution, priniesol zásadnú zmenu. Aj keď sa konštrukčne jedná o evolúciu predchádzajúcich generácií, vďaka pokročilejšej elektronike funguje systém už v tzv. proaktívnom režime, čo znamená, že je schopný kolesá zadnej nápravy pripojiť skôr, ako dôjde ku preklzu predných kolies.
Pomocné elektrické čerpadlo totiž funguje hneď po naštartovaní motora a udržiava potrebný tlak v systéme pre pripojenie zadnej nápravy podľa aktuálnych jazdných podmienok. V prípade preklzu sa doba reakcie systému skrátila iba na 1/24 otáčky kolesa. Za bežných podmienok je prenášaných 95% krútiaceho momentu motora na prednú a len 5% na zadnú.
Zapracovalo sa aj na obslužnej elektronike, ktorá aktívne spolupracuje s ďalšími systémami aktívnej bezpečnosti (protiblokovacím systémom bŕzd ABS, protipreklzovým zariadením ASR, elektronickou uzávierkou diferenciálu EDS či stabilizačným systémom ESP).
Táto generácia bola pôvodne vyvinutá spoločne s Land Roverom pre použitie v druhej generácii modelu Freelander, ale používal ju aj Ford Kuga do roku 2008 a tiež modely Volvo do toho istého roku.
IV. generácia
Výrazný krok vpred znamenala štvrtá generácia predstavená na jeseň 2007 a do praxe uvedená v roku 2008 (do Škody Octavia 4×4 druhej generácie sa dostal až koncom roka 2010). Riadiaca jednotka spojky Haldex pripája zadnú nápravu na základe údajov z riadiacej jednotky motora, snímača otáčok motora, polohy škrtiacej klapky, akcelerátora, riadiacej jednotky ABS a ESP – údajov zo snímača otáčok kolies, spínača brzdových svetiel, snímača natočenia volantu, či snímača priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia. Riadiaca jednotka systému Haldex tak reguluje tok krútiaceho momentu medzi jednotlivé nápravy podľa aktuálnych jazdných podmienok bez ohľadu, či došlo alebo nedošlo k preklzu predných kolies.
Potrebný tlak v systéme vytvára elektrické čerpadlo, pričom reguláciu zabezpečuje elektromagnetický ventil na základe signálov z riadiacej jednotky. Čerpadlo sa aktivuje až po naštartovaní motora a udržiava potrebný tlak v zásobníku tlaku oleja (cca 30 bar). Úroveň zopnutia spojok-množstvo prenášaného krútiaceho momentu na zadné kolesá je tak plynulé a podľa aktuálnej potreby.
V prípade akcelerácie je tak prenos krútiaceho momentu na zadnú nápravu v rámci možností spojky čo najväčší, naopak pri jazde ustálenou rýchlosťou či parkovaní je potrebné posielať na zadnú nápravu len minimum sily motora. Pri brzdení či stojacom vozidle nie je potrebné vôbec prenášať krútiaci moment na kolesá zadnej nápravy a spojka je rozpojená.
V prípade jazdy po klzkom povrchu resp. svižnej jazde na hranici adhézie prerozdeľuje riadiaca jednotka krútiaci moment medzi obe nápravy na základe údajov riadiacej jednotky ABS+ESP, konkrétne snímačov otáčok kolies, snímača natočenia volantu, či snímača priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia. Podľa údajov zo snímačov jednotka rozpoznáva preklz kolies prípadne hroziaci pretáčavý/nedotáčavý šmyk. Reakčný čas sa pritom pohybuje na úrovni 80 ms.
Ďalšou novinkou u štvrtej generácie je aj možnosť doplnenia systémom, ktorý zabezpečuje rozdelenie krútiaceho momentu podľa potreby medzi zadné kolesá – nesie označenie Cross Wheel Drive (XWD). Systém obsahuje elektronicky riadené uzatváranie zadného diferenciálu viskóznou spojkou eLSD, pomocou ktorej dokáže preniesť až 85% sily na jednotlivé zadné koleso. Na vývoji sa podieľala dnes už neexistujúca automobilka Saab. Ako prvé vozidlo vybavené týmto systémom bol model 9-3 Turbo-X.
Konštrukčne jednoduchšie a lacnejšie riešenie, ktoré je v súčastnosti preferované je ale tzv. elektronická uzávierka diferenciálu (EDS), resp. XDS Plus. EDS zabezpečuje zvýšený prenos krútiaceho momentu na koleso s lepšou trakciou tým, že pribrzdí pretáčajúce sa koleso na povrchu s nižšou adhéziou (ľad, sneh, blato a pod). Ak sa teda pretáča jedno koleso na prednej náprave, systémom EDS je pribrzdené, čím sa zabepezpečí zvýšený prenos momentu na opačné koleso a taktiež na kolesá zadnej nápravy. V prípade ak sa pretáčajú obe kolesá prednej nápravy a jedno zadné, opäť sú pribrzdené EDS (dostávajú asi 5% momentu) a na zostávajúce jedno koleso prepošle riadiaca jednotka podľa možností až 85% krútiaceho momentu motora.
Systém XDS zase pomáha pri svižnejšej jazde zákrutou tým, že aktívne kontroluje/pribrzďuje pretáčajúce sa vnútorné koleso a preposiela viac sily na rýchlejšie sa odvaľujúce vonkajšie koleso. Prejazd zákrutou je tak podstatne akčnejší a rýchlejší.
V. generácia
Medzinápravová spojka Haldex 5. generácie sa objavila v roku 2012 a bola použitá vo Volvo V40 a Audi A3. Zakrátko pribudol Golf VII a ďalšie vozidlá VW Group. Haldex č. 5 je jednoduchší, kompaktnejší a o niečo ľahší v porovnaní so štvrtou generáciou. Jednoduchšia konštrukcia znamená, že nemá riadiaci elektromagnetický ventil, zásobník a filter oleja, čo znamená že celkovo je v obehu podstatne menej oleja.
Riadiaca jednotka ovláda pripájanie zadnej nápravy pomocou otáčok axiálneho čerpadla, ktoré je poháňané elektormotorom. Axiálne čerpadlo používa šesť piestikov a tri páky, na ktoré pôsobí odstredivá sila, ktoré otvárajú prívod oleja k pracovnému piestu. Pri bežnom jazdení, kedy je väčšina krútiaceho momentu prenášaná na predné kolesá cirkuluje olej iba medzi čerpadlom a zásobníkom. V prípade potreby pripojenia zadnej nápravy vzrastú otáčky čerpadla, pomocou odstredivých síl sa aktivujú páky a prepustí sa olej k pracovnému piestu. Zvýšený tlak oleja zopne spojky a na zadnú nápravu sa prenáša viac krútiaceho momentu motora. Akonáhle nie je potreba zvýšeného prenosu krútiaceho momentu na zadnú nápravu, riadiaca jednotka zníži otáčky čerpadla, páky uzatvoria prívod oleja k pracovnému piestu, v sústave klesne tlak a spojka sa rozpojí.
Vďaka jednoduchšej konštrukcii a nižšej energetickej náročnosti je piata generácia nielen o niečo lacnejšia, ale aj ušetrí ďalších pár percent paliva. Ako je známe, vozidlá s pohonom oboch náprav sú v porovnaní s tými s pohonom iba jednej nápravy o niečo ťažšie (cca 100-150 kg) a majú aj väčšie mechanické odpory. V prípade koncernu VW sa rozdiel v spotrebe pohybuje približne od 0,5-1 liter paliva naviac podľa typu motora (1,6 TDi, 2,0 TDi, 1,8 TSi a pod.).
Spojka Haldex 5. generácie je umiestnená pred zadným diferenciálom a vyrába sa v rôznych výkonových prevedeniach. Pod výkonom sa myslí aké maximálne množstvo Newton-metrov dokáže preniesť na zadné kolesá. Napr. v prípade Škodoviek alebo Seatov je to až 3200 Nm. Ak si zoberieme najpoužívanejšie motory 2,0 TDi s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 340 Nm, resp. 135 kW a 380 Nm, vynásobíme prevodový pomer prvého stupňa a stáleho prevodu, dostávame, že v prípade 110 kW verzie a zaradenom prvom stupni sa k zadným kolesám prenesie až 64% dostupného krútiaceho momentu, v prípade 135 kW verzie cca 55% z celkovo dostupných viac ako 5700 Nm na výstupnom hriadeli z prevodovky. V prípade vyšších prevodových stupňov môže byť percento prenášaného momentu samozrejme vyššie, keďže násobenie krútiaceho momentu zaradením vyššieho prevodového stupňa sa znižuje.
Servis a kontrola
Prax ukázala, že spoľahlivosť systému Haldex je na pomerne slušnej úrovni. Podmienkou je samozrejme kvalitný servis a tiež primerané používanie vozidla. Octavia 4×4 s Haldexom nie je a ani nikdy nebude Pajerom, Nivou či Jimnym a do náročného terénu sa proste nehodí. Okrem podvozku dostáva do tela aj samotný Haldex. Podobne je to aj s ťahaním ťažkých prívesov či vyťahovaním zapadnutých vozidiel.
Nadmerné zaťažovanie negatívne vplýva na životnosť systému, v niektorých prípadoch sa môže prejaviť aj zničením spojky (napr. spálením lamiel, mechanickým poškodením a podobne). Haldex pomáha zlepšovať trakciu, v novších prevedeniach aj jazdné vlastnosti, na nadmernú záťaž-suplovanie off-roadu ale stavaný nie je.
V medzinápravovej spojke Haldex sa nachádza olej, ktorý sa musí v určitých intervaloch meniť. Do roku 2009 bol interval výmeny každých 60 000 km resp. 3 roky. Od roku 2010 je každé 3 roky bez ohľadu na počet najazdených kilometrov.
Skúsený mechanici ale odporúčajú zachovať pôvodný interval a olej každých 60 000 km vymeniť. Dôvodom je jednak spôsob používania (zaťažovania) vozidla kedy sa môže olej rýchlejšie znehodnotiť, ale tiež riziko znehodnotenia oleja vplyvom vzdušnej vlhkosti, ktorá do systému preniká cez odvzdušňovací ventil. Znehodnotený olej negatívne vplýva na fungovanie regulačného ventilu, ale aj spojok, valcov a čerpadiel.
Olej je potrebné kontrolovať resp. vymeniť aj v rozvodovke (v zadnom diferenciáli). Aj tu olej degraduje, najčastejšie z dôvodu prieniku vlhkosti. Odporúča sa vymeniť olej v rozvodovkách po najazdení 120 000km resp. 5 rokov. Treba mať na pamäti, že celoživotná olejová náplň v prevodovkách alebo rozvodovkách napriek tvrdeniam výrobcov jednoducho neexistuje.
Najčastejšie poruchy systému Haldex
- Hučanie – na vine je buď porucha v Haldex spojke alebo opotrebované ložiská rozvodovky. V Haldexe býva vo väčšine prípadov príčinou hluku opotrebované čerpadlo.
- Hučanie resp. vibrácie – na vine býva opotrebovaný (popraskaný) zadný gumový pružný kotúč spájajúci kardan a Haldex spojku.
- Poruchy obslužnej elektroniky – snímač natočenia volantu, snímač ABS, chybný spínač ručnej brzdy, kabeláž resp. samotná riadiaca jednotka systému Haldex. Poruchy sa zvyčajne prejavujú chybovým hlásením, fungovaním systému len pri zatočení volantu, spojka je zopnutá aj pri zatianutí ručnej brzdy resp. systém nefunguje ani pri preklze kolies a podobne.
- Poruchy regulačného ventilu – nefunkčnosť pohonu zadnej nápravy, resp. pripájanie len za určitých podmienok.
- Mechanická porucha systému, spálené lamely, degradovaný olej, málo oleja a podobne.
Overiť funkčnosť systému je najlepšie zveriť skúsenému mechanikovi, ktorý skúšobnou jazdou resp. vhodnou diagnostikou zistí prípadné nedostatky. V prípade ak nie je takáto osoba nablízku, väčšinou postačí aj vnímavejší vodič so skúsenosťami s Haldexom, ktorý systém vo vozidle poriadne poskúša pri rôznych jazdných režimoch a adhéznych podmienkach.
41 komentárov
Zdeněk Svoboda
Dobrý deň, Škoda Octavia Scout rok výroby 2007 má Haldex spojku ktorej generácie. ďakujem za odpoveď. Svoboda
Anonym
4. generácie
Anonym
II. generácie viem to na 100%
luboos.bernaat@gmail.com
2
jakub
mam s tym Haldexom problem, nefunguje mi.. nevie mi niekto pomoct ?? octavia 4×4
Anonym
A jako ti nefunguje, popis trocha detialnejsie problem.
Miso
Mam sharan 03 TDi a pri jazde do zakruty mi zadny diferak vydava hučanie a ako keby preskakovanie zubov ako keby bola aktivna uzavierka diferencialu. Ma s tym dakto skusenosti???
Peter
Dobrý deň,mam audi A3 1,8T quattro, r.v.2002 a mam s tym haldexom nejaky problem.Pri rozjazde dopredu, alebo dozadu a vytočení volantu mi blokuje vnutorne koleso v polmetrovych intervaloch a aktivuje sa mi ESP…akonahle idem rychlejšie,všetko je v poriadku…v 4om može byť problem?…Menil som olej,2 mesiace bol pokoj a objavilo sa to opat,dakujem
milos
Mam skoda octavia 1,9 TDI PD rocnik 2005 mam novu spojku no menene lameli a lozisko a vsetko co ma byt. kedze zaberala od sodu tak mi parkrat zdochlo a druhej osobe pri pohynani na jednotke sa zlakla a uplne ustila vsetko take auto auz nadskocilo po tomto mi teraz pri reraovani z jednotky do dvojky ale oneskorene pcut taky divny zvuk ale radenie rychlosti aj spojka zabera dobre vozil sa mi natom mechanik a mi povedal jednu vec ale a bola menea viete mi poradit……. zvuk neviem comu mam priradit ale akoby nasalo nieco alebo nieco sa zaplo oneskorene oneskorene zareagovalo ………
arnost
Chcem len upozornit, ze mam haldex 1. generacie a funguje mi aj pri cuvani!!! takze ak vam nefunguje pri cuvani, mate nieco pokazene – pre neveriacich video: http://www.youtube.com/watch?v=iy2w3lQtH6U
Peter
Tak to nie je haldex I. generácie, určite nie.
karel
Dobrý den,Škoda Octavia Scout rok výroby 2007 podzim má Haldex spojku které generace,je třeba měnit filtr?
arnost
Este raz pisem, mam golf IV 4motion – co je v podstate octavia I a mam haldex 1. generacie a pripaja mi zadne kolesa aj pri cuvani.
Robert
dobry mam skodu octavia scaut r v 12- 2008,mechanik mi povedal ze sa v mojom haldexe uz nic nemeni ze je tam napln dozivotne ,no je to dovoz a v serviske je zaznacena vymena pri 100 000km auto malo 2roky ,teraz ma auto uz 178 000km ,niegde som sa docital ze ak mam vo vinku 8 pismeno z prava A tak sa tam uz nic nemeni iba olej kazde 2 roky ,no ja mam vo vinku Z tu je cele vin TMBKE21Z182234411 zatial to funguje bez problemou no koli par euram si to nechcem pokazit
Majco
Haldex IV – od roku 2008 má tzv. doživotnú náplň a pokiaľ sa nič extra nestalo sa olejová náplň nemení.
arnost
nic nie je dozivotne. „dozivotnost“ sa u koncernu vw pohybuje cca 150 000 km/5 rokov. Aj olej v prevodovke som menil po 10 rokoch/226tkm, ktory mal byt „dozivotny“ a taky bordel co ztade vytiekol mi hned potvrdil, ze to urcite nie je dozivotne.
peter doc.
Dobrý deň, no žiaden haldex némá doživotnú náplň páni. Modely 2008 a viac je výmena po troch rokoch v haldexe . čo sa týka výmeny oleja v prevodovkách tak tam je písaná doživotná náplň , čo neni zrovna šťastné . Po cca 60 až 70 tisíc doporučujem výmenu oleja v manuálnej prevodovke . U automatov cca 80 až 100. tisíc, a výmena . u prevodoviek DSG. je predpis výmeny každých 60 tisíc km. A je dobre po výmene oleja u DSG, urobiť aj adaptačné prispôsobenie radenia .Robí sa to cez diagnostiku , nedoporučujem to robiť domácim majstrom , a tiež výmena oleja u automatu je trocha náročnejšia a treba tam dodržať pracovný postup , pri nedodržaní môžu nastať problémy pri radení prevodovky . peter doc.
tomas
Mam poruchu na S octavia II 4×4 r.v.2006, svieti mi kontrolka šmyku ESP,v servise mi povedali chyba PREDRADNE ČERPADLO HALDEX spojky, čo stým mam robiť,poradte
Anton Sklar
DObry den, mam ten isty prolem … viete mi povedat ako ste dopadli po servise ? … dakujem
Vlado
Dobry deň. Mam vw tiguan je tam haldex spojka stvtej generacie? A kedy treba menit olej? Dakujem pekne..
Tomas
Mechanizmus bez udrzby neexistuje ! To sa pouziva len preto aby sa miesto vymeny oleja menilo komplet zariadenie. Ak mechanizmus nema otvor na vymenu (cize je to zaliate, bezudrzbove) taketo auto ani nechcem !!! Radsej vymenim olej za cca 15 E ako menit komplet mechanizmus za cca 800 E. Prajem vela stastnych km.
O1 4X4
Pekný článok, až na malú nepresnosť- Haldex 1 generácie hrabe aj dozadu. Je to riešené na rôznych fórach-nemá dôvod nefungovať na spiatočke. Mám to odskúšané. Pre neveriacich link. Pozri od 7minúty…. https://www.youtube.com/watch?v=pS6ItPA_yv4&list=PLnohJWB5-2HHTl0NcISl2932lLmeZliZ9&index=11 A aj prvý diel-čo dokáže Hakdex 1 generácie. https://www.youtube.com/watch?v=3jXDxhZEc3w&list=PLnohJWB5-2HHTl0NcISl2932lLmeZliZ9&index=10
Peter
Na Octa 1 mi na spiatočku nefungoval tak neviem
LUKAS
VW CADDY 2012 MA AKY HALDEX?
Alex
Dobrý den,
prosím o radu při identifikaci závady, tj. „hučení“ (hluk) ze zadní části vozidla:
– projevuje se při rychlostech 80 až 120 km/ho., přičemž „hučení“ je nejintenzivnější při cca 100 km/hod.
– intenzita „hučení“ je o něco nižší, když jde vůz do tahu – při sešlápnutí plynového pedálu nebo naopak i při přibrzdění.
Jedná se o vůz Škoda Octavia Combi III, 1,6 TDI, 4×4, 81 kW, r.v. 11/2015, spojka HALDEX 5. generace, najeto 39600 km.
Děkuji
Stanislav
Mám tiež obdobný problém s rovnakými príznakmi, ale na Volve XC 60.
Ak sa Vám podarilo odstrániť závadu čím bola spôsobená ? Ložisko ? alebo iné poškodenie ?
Stano
Aj Ja mám na XC 60 D5 AWD 2008 ten istý problém. Už ste tú závadu vyriešili ? Ak ano poradte čo stým bolo.
Džordž
Treba vymenit hardy spojku
Zdenek
Mam stejny problém. Superb 2, DSG, 4×4, r.v.2012, 92tis km. Od 80, 100, 120km/h huci. Podle skodovky vadny ložiska v rozvodovce haldexu. Zatím auto stoji, protože nevim co s tim. Oprava vymenou za 105tis kc fakt nedam… Pokud někdo vi, prosim o radu. Diky.
Martan
Zdravim Volvo V70. III.genracia.moja otazka je ci mozem zhodit kardan a zaroven odpojit cerpadlo? znizim tym spotrebu? mesacne jazdim cca 2500-3000km 80-90% dialnica,takze nepotrebujem 4×4 na dialnicu
Zdenek
Zdravím, taky mám problém s hučením. Vždy při akceleraci mezi 50-90km/h mě něco začne vibrovat a hučet jako kdyby klepal plech o plech. Jde to jakoby z přední části. A nedávno se k tomu přidaly vibrace které se roznáší do volantu + řad.páky. Neví někdo co to, proč to? Děkuji 😉
Kosma
No to je krávovina.Já mám superba 3.6.4×4 z roku 2014a tam se mění po 60tis
Silvester
dobry vecer Mam wolsvagen tiguan 2010.2 liter. mam taku chybu pri jazde zaslapnem plinovi pedal jemne a potom ho pustim tak vzadu pocujem na zadny pohon kolies take cukanie jak keby to pozdejsie zaberalo tak a roby to tuk tuk.ako keby tam bola vola
Rado
Prajem pekný večer. Mam trochu pripomienku k članku ktorý opisuje funkciu Haldex 1generacie. Mám Hondu cr-v 4×4 ročnik 1997. Predpokladam teda že je tam Haldex 1generacie. Dovlím si opraviť autora članku. Haldex v mojej Honde funguje normalne aj pri cuvaní. A druha vec. Pri prejazde zakrutou na šmyklavom povrchu (sneh, ľad) a zopnuti Haldexu sa auto stáva Nedotáčivé, (nie pretáčivé ako uvadza autor) a snaží sa pokračovať v priamom smere a nemá snahu zatočiť. Preto je vhodné ubrať plyn a autičko zatočí. Prave táto nedotáčivost je veľký problém pre menej skusenych vodičov čo auto nepoznajú u tejto hondy cr-v lebo ten ( kopanec) ked haldex v zakrute zaberie, potlačí auto bud do priekopy (ľavotočivá zakruta) alebo do protismeru (pravotočiva zákruta) čo je občas aj pričinou nehody. Inak som zo systemom haldex1 spokojny. A ešte malá informacia. Ak by niekto chcel skusiť drift cez ručnu brzdu, sklamem ho. Akonahle zabrzdite zadne kolesa, cez haldex sa zastavia aj predne (zmena otačok madzi kardanom a diferencialom) . Alebo si odpálite spojku (lamely) v haldexe.
Palo
Honda CR-V nemá a nikdy nemala Haldex ale viskóznu spojku.
Martin
Zdravím,
nevie niekto či môže škodiť rozdiel v pneumatikách, rozmerovo sú zhodné no v predu sú nové a vzadu jazdené a vraj aj keď sú rovnakého rozmeru tak rôzny výrobcovia nevyrobia úplne rovnaké pneu. zmeral som to metrom a priemer kolesa je rozdielny 2,0cmm predné sú väčšie.Nemôže to škodiť haldex-u pri jazde?? Volvo xc60 2011.
Zděnek
Dobrý den,
prosím o radu,mám Škodu Octavia ||| 4*4 r.v.2014 (mam ji půl roku) , ted‘ jsem s ní vyrazil na hory a zjistil že Haldex nefunguje. Přední kola se protáčí ESP bliká,ale zadní kola se nepřipojí.
Neví někdo co to může způsobovat? Děkuji
Jakub
Nazdar môžem sa spýtať čo bol za problém ?
Jaro
Potrebujem poradiť.
Mam Octaviu 2 4×4. Vymenená Hardy spojka aj oleje v prevodovke, rozvodovke a aj v Haldexe. Asi týždeň auto jazdilo bezchybne. Po týždni som dal meniť ventilky v kolesách a auto začalo vydávať, pri plnom raide (doľava aj doprava) pri rozjazde zvuk drenia z pravého zadného kolesa (na strane spolujazdca). V servise hľadali chybu skoro týždeň, a nič. Robí to len pri plnom vytočení volantu.
Viete niekto, čo by to mohlo byť?
lukas
dobry den, zistli co stym.? napiste :kasko11@gmail.com
Karci
Zdravím mam malý problém z haldexom na golf 4×4, riadiacej jednotke po otočení kľúčom začne cvakat