Ceny pohonných hmôt pripomínajú húpačku. Raz idú hore, potom dole. Ich cena je však v pomere k našim platom vysoká a nepomáha tomu ani prebratá legislatíva Sovietskeho zväzu západu alias EU. Nie som žiadny prognostik, ale priestor na výrazne zlacnenie do budúcna nevidím, keďže sa jedná o veľmi dobrý zdroj pre štátnu pokladňu a je skôr predpoklad k neustálemu viac či menej pomalému zdražovaniu. Preto som pripravil zopár užitočných rád, ako zopár decilitrov, niekedy aj litrov ušetriť pre domáci, poprípadne firemný rozpočet. Dúfam, že svojimi radami poteším aj ekologicky zmýšľajúcich vodičov. Honba za znižovaním CO2 sa môže začať.
Z fyzikalného hľadiska je logické, keď motor pracuje v nižších otáčkach, má nižšiu spotrebu paliva. V praxi to znamená, že motor na každom prevodovom stupni roztáčajte iba na nevyhnutnú mieru a čo najskôr zaraďte vyšší prevodový stupeň ak je to možné. U každého motora je to individuálne a dôležité hľadisko zohráva aj druh paliva. Vo všeobecnosti platí, že motory spaľujúce naftu pracujú v nižšom otáčkovom spektre, ako motory spaľujúce benzín. Veľmi všeobecne platí otáčkové optimum z hľadiska spotreby: pre naftové motory (1800-2600 ot/min) a pre benzínové motory (2000-3500 ot/min). Po rozbehnutí sa snažte čo najväčšiu časť cesty absolvovať na najvyššom prevodovom stupni a akcelerátor (ľudovo plynový pedál) stláčajte len na nevyhnutnú mieru. Na druhej strane vyvarujte sa extrémom. Jazda s motorom v príliš nízkych otáčkach, keď už začínate pociťovať jeho nepravidelný chod, síce prináša úsporu paliva, neúmerne však zaťažuje motor, trpí najmä kľukový mechanizmus a zotrvačník. Vyvarujte sa vytáčaniu studeného motora, pretože okrem znižovania životnosti má aj veľmi vysokú spotrebu. Dodržujte optimálnu rýchlosť, to znamená ani príliš pomaly ani príliš rýchlo, pri zrýchlení napríklad zo 130 km/h na 160 km/h stúpne spotreba niekedy až o 3 litre. Nezošľapujte plyn naplno. Stačí asi z troch štvrtín a dosiahnete rovnaký efekt. Spotreba oproti plnému zošliapnutiu je minimálne o tretinu nižšia.
Výborným pomocníkom ekonomickej jazdy, ak je ním vozidlo vybavené, je palubný počítač, na ktorom môžete sledovať okamžitú, priemernú, aj dlhodobú spotrebu. Ak viete, že budete stáť dlhšie ako minútu, oplatí sa motor vypnúť. Každých desať minút si totiž motor usrkne približne 2-3 dcl paliva. Oplatí sa vypínať motor napríklad pred železničnými závorami.
Ak máte dostatok času na zníženie rýchlosti, oplatí sa vám brzdiť motorom. V takomto prípade je pri autách vyrábaných v súčasnosti nulová spotreba.
Citeľné zvýšenie spotreby môže spôsobiť nadmerné používanie klimatizácie. Môže ísť až o niekoľko litrov na sto kilometrov. V letnom počasí je preto dobré auto najskôr vyvetrať a až potom klimatizáciu zapnúť. Nízku spotrebu dosiahnete tiež pravidelnými kontrolami vzduchových filtrov a správne nafúkanými pneumatikami. Každý kilogram, ktorý veziete v aute zbytočne, má tiež vplyv na spotrebu. Sú to síce len drobné percentá, vďaka ktorým máte spotrebu nižšiu, ale dlhodobo sa to vyplatí. Všeobecne platí, že každých 100 kg nákladu zvyšuje spotrebu asi o 0,3-0,5 l/100 km. Pod „nákladom“ sa prirodzene rozumie aj ľudská posádka, nezabúdajte napríklad aj na „záhradku“ alebo nosič na streche. Ten aj keď nie je plný, pre odpor vzduchu uberá pohonné hmoty z nádrže až o 2 litre/100 km. Spotrebu zvyšujú aj neoriginálne aerodynamické doplnky, otvorené okno alebo zástierky nad kolesami. Naopak, ak nemáte disky z ľahkých zliatin, vybavte svoje plechové kolesá puklicami.
Základné pravidlo pri príjazde k semaforom platí vo chvíli, keď svieti zelená, ako aj červená. Snažte sa mať odhad vzdialenosti a toho, kedy môže svetlo preskočiť. Podľa toho upravte rýchlosť. Dobré tiež je, keď sa vám podarí tzv. letmý štart (semafor preskočí z červenej na zelenú počas príjazdu). Odpadá tak vysoká spotreba pri rozjazde.
Porozmýšľajte aj nad výberom správneho oleja. Zatiaľ čo syntetický olej 0W-40 maže motor pravidelne v niekoľko sekundových intervaloch, tak s klasickým minerálnym olejom 15W-40 je tento čas niekoľkonásobne dlhší. Spotreba tým rastie. Prípadnú zmenu značky a kvality olejovej náplne však musíte konzultovať s odborným servisom, pretože nie každý olej je vhodný do vášho vozidla a v niektorých prípadoch by mohlo dôjsť k poškodeniu motora.
Tak si zhrňme zopár základných faktov, čo treba urobiť pre zníženie spotreby paliva:
- sledovať palubný počítač
- používať klimatizáciu len ak je treba
- správne nahustené pneumatiky
- nepridávať plyn zbytočne
- predvídať udalosti v premávke a jazdiť plynulo
- využívať dosiahnutú rýchlosť
- nenechávať zbytočne bežať motor
- nevoziť zbytočný náklad
- nedržať motor zbytočne vo vysokých otáčkach
- brzdiť motorom
- jazdiť tak, aby bolo treba čo najmenej brzdiť