Ak chcete kvalitne navoskovať automobil, je dôležité poznať ako nato. Veľmi dôležité je, nezanedbať prípravu. Ak je vozidlo príliš špinavé, napríklad v zimnom období, alebo je znečistené asfaltom v lete, musí sa najskôr dôkladne vyčististit a odmastiť.
Po odstránení najsilnejších nečistôt je vhodné umytie vozidla kvalitným autošampónom. Kvalitný autošampón by mal odstrániť nečistôty aj z ťažko prístupných miest a zároveň by mal byť úplne bezpečný pre chúlostivé diely vozidla. Čistota a odstránenie nečistôt je dôležité pre neskoršie voskovanie, kedy môže kamienok nalepený na laku spôsoboť ryhy pri leštení. Preto dôkladne vozidlo umyte a opláchnite a vytrite jelenicou alebo vysúšacou látkou do sucha.
Keď je povrch dokonalo čistý, môže sa začať nanášanie povrchu tvrdým voskom, z dôvodu aby nedochádzalo k oxidácii a kvalitný lesk vydržal dlhú dobu. Naneste vosk čistou mäkkou handričkou v silnej a rovnomernej vrstve na povrch. Ak dôjde k tomu, že vrstva nebude rovnomerná, vzniká riziko, že sa objavia škvrny. Neodporúča sa použitie málo účinných univerzálnych voskov, ktoré čistia, leštia a voskujú v jednej aplikácii. Tie sú určené predovšetkým pre dosiahnutie vysokého lesku v čo najkratšom čase, ale aj na krátky čas.
Ak je vosk nanesený, nechajte ho dokonale zaschnúť. Pre najlepší efekt, ale nenechajte vosk zasychať dlhšie než 30 minút pred leštením. Použite tkaninu z mikrovlákna (švédsku utierku) ak chcete mať tie najlepšie výsledky. Teraz oceníte dôkladnú prípravu, kedy ste dosiahli dokonale čistého povrch v tom, ako ľahko bude povrch leštiteľný. Ak ste postupovali podľa týchto inštrukcií, pravdepodobne sa vidíte v laku ako v zrkadle. Ďalšiu výhodu získavate v tom, že dosiahnutá hladkosť povrchu neumožní prichytenie novej špiny a vaše vozidlo bude chránené nielen pred koróziou, ale vydrží aj dlhšiu dobu čisté.
Navoskované auto sa oveľa ľahšie udržuje v čistote a je odolnejšia voči korózii. Nenavoskované podlieha oveľa ľahšie korózii a je rýchlejšie náchylnejšie k nenávratnému poškodeniu a znehodnoteniu laku. Dlhá doba bez ošetrenia povrchu v kombinácii s kyslým dažďom môže spôsobiť, že časom ostanú po kvapkách vody svetlejšie škvrny. Toto je obzvlášť zrejmé na červených, modrých lakoch a prelakovaných dieloch. Opakované umývanie a odmasťovanie odstraňuje ochranu voskom. Vyhnite sa kontaktu vosku s plastovými a gumovými dielmi. Nepoužívajte vosk na horúce plochy, na priamom slnečnom žiarení, alebo v čase kedy hrozí riziko rosy v priebehu aplikácie.
4 základné pravidlá
- Buďte vždy svedomití v príprave.
- Vždy postupujte podľa návodu na použitie na obale výrobku.
- Pokiaľ sa dá, vykonávajte voskovanie čo najbližšie teplote +20 stupňov Celzia a pri normálnej vlhkosti. Zaistite aj dobré vetranie priestorov, kde voskovanie vykonávate.
- S produktami s výstražným označením zaobchádzajte opatrne a používajte pritom ochranné pomôcky.
Najčastejšie nedostatky vzniknuté pri voskovaní a ich odstránenie
- Vosk je škvrnitý, nerovnomerný. Tento efekt je zvyčajne zrejmý pri pohľade z uhla. Prípravok – vosk bol riedky. Opakovať postup a znova preleštiť.
- Navoskovaný povrch je škvrnitý (perleťový efekt je väčšinou viditeľný, keď je pod mrakom a povrch sledujeme z veľmi blízka). Vosk bol aplikovaný nerovnomerne. Voskovanie bolo vykonávané za vysokej vlhkosti, alebo na povrchu, ktorý bol príliš horúci. Príprava bola nedostatočná. Proces treba znova opakovať a preleštiť.
- Vosk je ťažko leštiteľný. Pravdepodobne ste použili príliš veľa prípravku. Poriadne treba vyleštiť.
- Slabý lesk. Príčinou je príliš malé množstvo použitého vosku, alebo nerovnomerné nanesenie. Naneste znovu vosk a vyleštite.
Jeden komentár
Mirec
Navoskované auto sa oveľa ľahšie udržuje v čistote a je odolnejšia voči korózii. Nenavoskované podlieha oveľa ľahšie korózii a je rýchlejšie náchylnejšie k nenávratnému poškodeniu a znehodnoteniu laku
— Citroen BX 1987, nikdy negarážované, žiadna hrdza a žiadne poškodenie (zmatnenie) laku (okrem ťukancov) 🙂