Na dizajn predných svetlometov sú kladené čoraz väčšie nároky, rovnako tak na znižovanie výrobných nákladov a hmotnosti vozidiel. Aj tieto dôvody prinútili výrobcov nahradiť klasické sklo predných svetlometov umelým plastom – polykarbonátom. Na prvý pohľad majú takéto plastové krycie sklá samé výhody, avšak po čase sa ukáže ich hlavná nevýhoda. Polykarbonátové kryty predných svetlometov, ktoré obsahujú aj ochrannú UV vrstvu, sú podstatne viac náchylnejšie k opotrebovaniu vonkajšími vplyvmi ako klasické sklo. Jedná sa o drobné škrabance, odreniny od odletujúcich kamienkov, či nepekné zožltnutie krycej vrstvy. To má za následok ich nižšiu výkonnosť a tým aj zníženie bezpečnosti.
Pri snahe o nápravu takéhoto stavu si väčšinou vypočujete verdikt, výmena svetla. Nie vždy je však situácia taká zlá, aby došlo na výmenu celého svetla. Mnoho krát situáciu výrazne vylepší tzv. leštenie krycieho skla, samozrejme pri dodržaní určitých postupov.
Obnovu svetlometov ponúka pomerne dosť odborných servisov, ale pri troche šikovnosti a vhodného vybavenia si môžete pomôcť aj sami. Na uľahčenie existujú sady na renováciu svetlometov, napr. od spoločnosti 3M, ku ktorej na kompletnú renováciu postačí iba obyčajná vŕtačka a nižšie uvedený postup. Komu by sa aj tento postup zdal zbytočne drahý, dá sa nakúpiť potrebné vybavenie aj jednotlivo a v prípade potreby použiť aj niekoľko krát.
Teraz samotný postup
– Renovácia začína odbrúsením poškrábanej, zoxidovanej či inak poškodenej vrchnej vrstvy svetlometu. Na tento účel sa použije brúsny papier (šmirgeľ) o zrnitosti P2000. Ak ale povrch obsahuje výraznejšie ryhy či poškodenia, kľudne je možné použiť brúsny papier o zrnitosti P1000 (800). Povrch krycieho skla je treba rovnomerne a súvislo brúsiť po celej ploche, až pokiaľ nie je matný (mliečny). Samozrejme, brúsny papier treba neustále udržovať mokrý, keďže sa jedná o mokrý brúsny proces. Tento prvý krok je pre obnovenie povrchu krycieho skla najdôležitejší a treba ho vykonať kvalitne. Po dokončení prvého brúsenia treba povrch svetla opláchnuť vodou. Na začiatok treba ešte zdôrazniť, že pokiaľ nebudete svetlá pri renovácii demontovať, doporučuje sa poriadne oblepiť okolie svetlometu, aby ste si nepoškodili okolitý lak.
– V ďalšom kroku je povrch svetlometu ďalej obrusovaný brúsnym papierom (samozrejme za prítomnosti vody) s jemnejšou zrnitosťou P2500 (3000) rovnomerne a po celom povrchu. Po tomto obrúsení sa povrch svetlometu znova opláchne vodou.
– Ak je povrch svetlometu kvalitne obrúsený, nasleduje leštenie brúsnou pastou. Odporúča sa špeciálne určená pre číre plasty (napr. Wolf’s Medium pasta WP-3N) , ale často postačí aj pasta na leštenie neželezných kovov – meď, striebro, či mosadz. Leštenie vykonávame špeciálnou leštičkou napr. značky Makita za použitia tvrdšieho kotúča Sonus. Samozrejme je možné toto leštenie vykonať aj klasickým vrstveným handrovým alebo plsteným kotúčom, ktorý sa upne do ručnej vŕtačky. Samotné leštenie musí byť opäť rovnomerné po celom povrchu, pričom je dôležite, aby ste nedržali točiaci sa kotúč na jednom mieste príliš dlho, pretože by mohlo dôjsť k tepelnej deformácii povrchu svetla. Odporúča sa teda s vŕtačkou neustále pohybovať v stredne rýchlych krúživých pohyboch. Leští sa do vysokého lesku.
– V ďalšom kroku povrch svetla očistíme odmasňujúcim prípravkom napr. technickým benzínom, či liehom (žiadnym acetónovým rozpúšťadlom). Nasleduje finálne leštenie za pomoci kvalitného leštidla na číre umelé plasty napr. značky Xerapol, či Wolf’s Jeweler pasta WP-1N. Leštenie sa odporúča s mäkším kotúčom Sonus alebo jemným kožušinovým kotúčom. Týmto leštením dodáme svetlu očakávaný lesk.
Na záver sa na predĺženie efektu z leštenia odporúča aplikovať ochranný nástrek (náter) na leštený povrch, keďže sa brúsením odstránila ochranná UV vrstva. Voľbou je napr prípravok Wolfs’s Body Wrap alebo použiť tvrdý priehľadný lak originál na polykarbonát s UV ochranou, podobný ako sa dáva vo výrobe.
Pri troche tempa zaberie celý proces na obe svetlá cca 3 hodinky.
15 komentárov
Martin K.
Super článok…
Vdaka
Patrik
MJ palec hore! To Gallardo by som ti daroval za take fajn články…
slovacisko25
a keby som chcel lestit rucne tou pastou,tak ako dlho by mi to zabralo. a vylestilo by mi to vobec?
Ondra Tomšu
Super článok! Ručne by ste sa z toho zbláznili a rovnako by sa vám to nepodarilo. Ja používam sady z http://www.autoren.sk a úplne spokojnosť postup práce je tam vlastne rovnaký. Takých článku by mnělo byť viac nech ľudí neutrácajú zbytočne za nové svetla.
ľubo
mal som tu česť narábať s takým niečim od Firmy Wurth a poviem Vám tie svetlá boli ako nové…ten set stál okolo 300-350eur je to isto krása potom pozrieť na výslednu prácu ….! odporúčam !!!!!
Robo
300€ až 350€ za set na vyleštenie svetiel??? Inak si zdravý??? Za tú cenu máš komplet nové tuningové svetlá aj s montážou!!!
Ondra Tomšu
300-350 eur. To je teda! Ja som si kúpil kompletnú sadu na renováciu za necelých 18 eur na http://www.autoren.sk. A svetlá sú ako nové, neviem si predstaviť lepší výsledok. Jedine že by to tou sadou za 300 eur šlo nejako rýchlejšie, ale ja radšej budem robiť trošku dlhšie a za zlomok ceny.
Dušan
spomína sa tu zubná pasta, nie každa ma vyrazne abrazívne účinky. A pre hlboke ryhy sa da kupiť na ebay leštiaci prášok, čo sa používa na leštenie skla – oxid céria.
ľubo
neviem či rýchlejšie a značka tam asi hrala rolu….:)!!
Jan
viete niekto poradit konkretny produkt pre: tvrdý priehľadný lak originál na polykarbonát s UV ochranou?
toto je vraj velmi podstatna cast, lebo ak sa nenanesie svetla zacnu po case zltnut a robota vyjde nazmar.
dalsia otazka mozne byt, ci ked ide o vosk ci ho treba nanasat opakovane, ako napr na lak karoseie..
joži
a čo tak skúsiť nemecký Xerapol najprv?? je to direkt na to http://www.webareal.sk/extraolej/eshop/15-1-Prisady-do-paliv-chemia/0/5/148-XERAPOL-na-skrabance-na-plastoch
Majo
zdravim, ten xerapol nema taky ucinnok ako uvadzaju tie casapisy. Skusal som to osobne na prednych sklach, Presne podla navodu. Efekt dost nepodareny. Brusil, resp. lestil som to len rucne a nie tri az pat minut ako uvadza navod ale asi 20minut. Mozno bude efekt lepsi s elektrickou lestickou (hlavou vo vrtacke)
Peto
Ja som pouzil dnes zubnu pastu Colgate za euro, svetla su o dost cistejsie a priehladnejsie. Treba poriadne vysuchat a nechat posobit chvilu, aplikovat 2-3krat po sebe. Neni to ako nove ale myslim ze za tu cenu to uplne staci 🙂
mou
Da sa to aj prebrusit rucne 2000 smirgel na mokro z jarovou vodou a potom vylestit tempo pastou za 5 eur 2x 3x podla potreby …
Ján
Prosím poraďte mi ako opraviť kožené sedadlá, keď majú také mini čierne „prasklinky“.
Koža ma maslovú farbu (Nemci píšu Beige). A preto je to vidieť.
Je to iba moje sadadlo šoféra.
Kde sa dá zohnať /kúpiť farba na kožu?
Ďakujem Vám za každú dobrú radu.