Označenie A8 prvý krát uzrelo svetlo sveta práve pri tomto modeli, ktorý nahradil dovtedajšiu vlajkovú loď menom Audi V8. Výrobca si nechal na svojom novom luxusnom aute záležať a použil ešte aj dnes unikátnu technológiu hliníkového priestorového rámu ASF a karosárskych dielcov vyrobených taktiež z hliníka. Okrem hliníkovej karosérie, obsahuje táto luxusná limuzína aj pohon všetkých kolies nazývaný Quattro.
Audi A8 sa prvýkrát predstavilo verejnosti v marci 1994. Najskôr sa pod kapotu dostal 2,8 V6 (128 kW) a 4,2 V8 (220 kW). V roku 1995 pribudol nový motor 3,7 V8 (169 kW). V roku 1996 dostal motor 2,8 V6 päťventilovú techniku a výkon 142 kW. Objavila sa aj športovo strihnutá verzia S8 s motorom 4,2 a výkonom 250 kW. V roku 1997 sa pod kapotou objavil aj dieselový motor 2,5 V6 TDI (110 kW). V 1998 prešiel model jemným faceliftom, boli prepracované oba osemvalce, dostali päťventilovú techniku, 3,7 V8 40V dosahoval výkon 191 kW a 4,2 V8 40V 228 kW. V roku 1999 sa objavila predĺžená varianta Long (rázvor náprav predĺžený na 3010 mm oproti pôvodným 2882 mm), pod kapotu sa dostal nový dieselový osemvalec 3,3 TDI (165 kW), motor 2,5 TDI dostal taktiež vyšší výkon 132 kW a bez zmeny sa neobišla ani športová verzia S8, ktorej motor dosahoval výkon 265 kW. V roku 2000 sa pod kapotu dostal aj unikátny dvanásťvalec 6,0 W12 (309 kW).
Audi sa so svojim modelom rozhodlo začať boj s neohrozenými vládcami tejto kategórie, BMW 7 a dovtedy najmä Mercedes S Klasse. Čas ukázal, že Audi vstúpilo do tejto kategórie tou správnou nohou. Model A8 okrem hliníkovej karosérie a možného pohonu Quattro, ponúka aj zaujímavý dizajn, priestranný interiér a kvalitné materiály. Unikátny hliníkový skelet predstavuje rad pozitív. Napríklad svojou ľahkosťou a pevnosťou je základom športových vlastností. Na druhej strane nepotešia opravy po nehodách, ktoré sú podstatne drahšie, pretože si vyžadujú náročné technologické postupy. Rozhodne platí, že opravy po kolíziách sú u tohto Audi dvakrát až trikrát drahšie než u oceľových konkurentov.
Benzínové šesťvalce a najmä osemvalcové motory sa vyznačujú veľmi dobrou kultúrou chodu a slušnými výkonmi, za ktoré si nechajú zaplatiť v podobe nemalej spotreby paliva, ale aj pomerne drahého servisu. Veľmi zaujímavý je unikátny motor 6,0 W12 s výkonom 309 kW. Jeho valce ležia v štyroch rovinách, čo umožňuje ich čiastočné prekrytie v pozdĺžnej osi a výsledkom je mimoriadne krátka zástavbová dĺžka. Tento motor si našiel cestu aj do modelu VW Phaeton.
Palivo šetriacich motoristov potešila zástavba pomerne úsporných dieselových motorov. Na začiatok to bol šesťvalec 2,5 TDI s relatívne skromným výkonom 110 kW, ale celkom slušným krútiacim momentom 310 Nm. Táto prvá verzia vidlicového TDI ale nebola zrovna najpodarenejšia, motor sa vyznačoval značným turboefektom a dosť obmedzeným využiteľným otáčkovým spektrom. Modernizovaná verzia s výkonom 132 kW je v tomto smere oveľa lepšia, je plynulejšia a teda aj pocitovo podstatne lepšie ťahá. Ozajstný dieselový pôžitok však sľuboval až osemvalec 3,3 TDI so vstrekovaním common-rail, slušným výkonom 165 kW a ešte fascinujúcejším krútiacim momentom 480 Nm, vrcholiacim pri 1800 ot/min. Motor so štvorventilovou technikou však vyžaduje veľmi kvalitnú naftu a po čase nezriedka trpel poruchami vstrekovacieho systému. Jeho servis podobne ako u menšieho 2,5 TDI nepatrí k najlacnejším.
Audi A8 je všeobecne dosť kvalitné vozidlo, vyžaduje však náležitú pozornosť, teda servis. Motory s hydraulickými zdvihátkami ventilov vyžadujú dodržiavanie servisných intervalov a používanie kvalitného oleja, hlavne je však potrebné včas meniť rozvodové remene, obzvlášť u dieselových motorov, inak hrozí ich pretrhnutie. Pomerne často sa vyskytovali poruchové palivové čerpadlá pri modeloch z roku 1995 až 1996, stierače tiež občas vypovedajú službu, podobne ako mierne poddimenzovaný alternátor. Pozor aj na klepavé zvuky z podvozku (riadenia), kde sa hlásia o slovo opotrebované uloženia ramien a čapy a tiež predčasne opotrebované čapy spojovacích tyčí riadenia. Odporúča sa striktne dodržiavať (skrátiť) interval výmeny rozvodového remeňa pri motoroch TDI, inak akútne hrozí jeho pretrhnutie. Motor vo verzii S8 prejavuje svoje opotrebovanie vyššou spotrebou motorového oleja. Pri dieselových osemvalcoch sa objavujú zlé, či opotrebované vstrekovače pri motore a pri všetkých motoroch TDI (okrem 132 kW) nezriedka chybný snímač hmotnosti nasávaného vzduchu. S väčším množstvom kilometrov prichádza na rad aj opotrebovaný brzdový systém alebo spojka.
História modelu
1994 – začiatok predaja, 2,8 V6 (128 kW) a 4,2 V8 (220 kW).
1995 – 3,7 V8 (169 kW).
1996 – 2,8 V6 (142 kW), verzia S8 4,2 V8 (250 kW).
1997 – 2,5 V6 TDI (110 kW).
1998 – modernizácia a facelift, 3,7 V8 40V (191 kW) a 4,2 V8 40V (228 kW).
1999 – varianta Long, 2,5 TDI (132 kW), 3,3 TDI (165 kW) a S8 4,2 (265 kW).
2000 – 6,0 W12 (309 kW).
2002 – ukončenie výroby, príchod nástupcu.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 5034(5164) x 1880 x 1440 |
Rázvor (mm): | 2882 (3010) |
Batožinový priestor (l): | 525 |
Pohon: | predné alebo všetky štyri kolesá (quattro) |
Objem palivovej nádrže (l): | 80, 90 |
Prednosti a nedostatky
dizajn |
predčasné opotrebovanie verzií S8 |
ľahká a pevná hliníková karoséria |
jednoduchá zadná náprava (verzie s predný pohonom) |
vynikajúce dynamické parametre (s osemvalcovými motormi) |
drahá oprava po havárii |
spoľahlivý a účinný systém quattro |
turboefekt motora 2,5 V6 TDI (110 kW) |
pružný, úsporný a spoľahlivý motor 2,5 V6 TDI (132 kW) |
vyššia spotreba benzínových motorov |
Najčastejšie poruchy
poruchové palivové čerpadlá (1995-1996) |
občas nefungujúce stierače |
nefungujúci (poddimenzovaný) alternátor |
opotrebované uloženia ramien a čapy |
predčasne opotrebované čapy spojovacích tyčí riadenia |
pretrhnutie rozvodového remeňa (TDI, zanedbanie údržby) |
spotreba oleja (S8) |
opotrebované vstrekovače (diesel V8) |
chybný snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI okrem 132 kW verzie) |
opotrebovaný brzdový systém (väčší km nájazd) |
opotrebovaná spojka (väčší km nájazd) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 V6 TDI (132 kW), preplňovaný vznetový vidlicový šesťvalec, 24 ventilový rozvod 2xOHC, priame vstrekovanie paliva radiálnym čerpadlom. Motor má na rozdiel od slabšej verzie pomerne plynulý nárast krútiaceho momentu a prepožičiava veľkej limuzíne obstojné dynamické parametre pri rozumnej spotrebe paliva. Ako jedinému TDI často nezlyháva snímač hmotnosti vzduchu, je od Hitachi a nie od Bosch ako v slabšom prevedení. Motor je pri správnej údržbe aj pomerne spoľahlivý, vyžaduje však pomerne náročný a drahší servis. |
S8 4,2 (265 KW), zážihový vidlicový osemvalec, 24 ventilový rozvod 2xDOHC, premenlivé časovanie sacích ventilov, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Vozidlo s týmto motorom je nadmerne zaťažované, čo sa podpisuje na životnosti rôznych dielov, ale aj na životnosti samotného motora, ktorý už po 200 000 km často vykazuje značné opotrebovanie a vyššiu spotrebu motorového oleja. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.8 | 2771 ccm | AEJ | 120 kW |
2.8 | 2771 ccm | AAH | 128 kW |
2.8 | 2771 ccm | ACK,ALG,AMX,APR,AQD | 142 kW |
2.8 quattro | 2771 ccm | AEJ | 120 kW |
2.8 quattro | 2771 ccm | AAH | 128 kW |
2.8 quattro | 2771 ccm | ACK,AMX,APR,AQD | 142 kW |
3.7 | 3697 ccm | AEW | 169 kW |
3.7 | 3697 ccm | AQG,AKC | 191 kW |
3.7 quattro | 3697 ccm | AEW,AKJ | 169 kW |
3.7 quattro | 3697 ccm | AQG,AKC | 191 kW |
4.2 quattro | 4172 ccm | ARU | 175 kW |
4.2 quattro | 4172 ccm | AEM | 180 kW |
4.2 quattro | 4172 ccm | ABZ,AKG | 220 kW |
4.2 quattro | 4172 ccm | AQF,AUX,AUW | 228 kW |
S 8 quattro | 4172 ccm | AHC,AKH | 250 kW |
S 8 quattro | 4172 ccm | AQH,AVP | 265 kW |
6.0 W12 quattro | 5998 ccm | AZC | 309 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.5 TDI | 2496 ccm | AFB,AKN | 110 kW |
2.5 TDI | 2496 ccm | AKE | 132 kW |
2.5 TDI quattro | 2496 ccm | AFB,AKN | 110 kW |
2.5 TDI quattro | 2496 ccm | AKE | 132 kW |
3.3 TDI quattro | 3328 ccm | AKF | 165 kW |
8 komentárov
Peter
Tento clanok pisal nejaky clovek co A8 asi nikdy nevidel…
2,5 TDi ako odporucana volba? 😀
Kto si kupi tak drahe auto s drahym servisom bude urcite chciet setrit na palive…navyse motory 2,5 TDi nepatria zrovna medzi bezporuchove…
Podla mna je idealna volba 4,2 V8 Quattro Tiptronic
S tym motorom je auto primerane svizne, vdaka automatu pohodlne co sa od A8 ocakava a velkoobjemova atmosfera vydrzi neskutocne mnozstvo kilometrov…
Ja osobne jazdim na S8 s manualom a je to celkom zive auto a zaroven pohodlne…ta poruchovost a spotreba oleja ma pobavila 😀
Mam nabehane 330 000km a motor bezi ako hodinky…samozrejme na servise sa setrit neoplati…ale to plati pre oazde auto vseobecne
Fero
Mňa pobavilo čo si napísal ty o 2,5 TDi. Neviem ako ty, ale nie každý má toľko peňazí, aby si kupoval staré auto a ešte k tomu so žravým osemvalcom pri dnešných cenách benzínu. Ja na 2,5 TDi nedám dopustiť mám cez 400000 km a až na pár drobností funguje spolahlivo. S tým servisom je to pravda, v značkovom si vypýtajú za prehliadku+remeň aj 1500 euro, poznám spolahlivých chalanov, tak to vychádza polovicu. S8 by som nechcel ani zadara, ty si výnimka, ale často sa jazdí s týmto autom ako prasa a potom to aj tak vyzerá. Ber do úvahy aj iných, nie iba seba, lebo potom vyzerá, že ty nevieš o čom píšeš. 2,5 TDi 132 kW je podarený motor, 110 kW montovaný do A6 alebo A4 bol nepodarok.
Anonym
Ja hovorim..vzdy zalezi od stastia ake auto sa vam podari kupit..mozte mat aj tu najvacsiu bucorinu ktora je posledna vo vsetkych statystikach a najazdite na nej milion kilometrov v pohode…ja osobne mam A8 2.8 128kW ..mozem povedat ze zo zaciatku som do nho musel dost investovat hlavne cerpadlo ,rozvod ,brzdy, a pod..ale nemozem nic povedat..podla mna tieto 6 valce boli lepsie ako V8..a 300 koni naozaj nepotrebujem..keby som chcel auto na preteky tak si asi predsa nekupim A8…S8 by som nebral uz len preto ze su tazsie zohnatelne diely…ale ja si auto robim sam a viem si zohnat aj diely takze servis je v poho..a nikdy by som svoje auto nenehal v servise….Viem ako to tam chodi a co skutocne do tych aut davaju…na papiery novy diel a pri tom vam tam daju nieco z buracky a tak….NIKDY AUTO DO SERVISU BEZ DOZORU!!!!!…….a este nieco…Zvuk TDI sa nikdy nevirovna mohutnemu a krasnemu zvuku benzinoveho 6 valca
Audi-maniak
neviem odkial beries tieto informacie, ale nemas pravdu. Motor 2.5 TDI je nepodarok v celom spektre vykonovych verzii okrem verzie 120kW, ktora ma uz vylepsene vacky, davala sa aj do Superb-a. A tu polovicu za prehliadku v servise, cize 750 eur to je tiez nejaky vtip asi. Prajem ti pekny den.
peter.doc.
prajem dobrý deň, no v skutku zaujímavá diskusia. A8 je veľmi dobré a pohodlné auto , ale dosť náročné na servis a tiež dosť drahé náhradné diely . Bežné veci ako brzdy olej filtre rozvody a podobne sa dajú kúpiť u druho predajcov tam to ne ni strašné. Ale ostatné diely jedine orig. čo sú palety u A8. čo sa týka motora 2.5 tdi, ne ni moc šťastný to je známi fakt problémy z vačkami , vstrekovacie čerpadlo a dosť častá vec netesnosti spôsobené nesprávnym servisom, u benzínových motorov sú minimálne problémy 3.7, 4.2 v8 sú spoľahlivé motory , až na tú spotrebu. Veľmi zaujímavý motor je 3.3tdi, je to prví comonn rail, u audi, veľmi slušný výkon aj spotreba , až na servis ten je u tohoto motora dosť náročný , príklad výmena tubba obnáša dementáž motora sú tam dve turbá. výmena štartéra je tak 7hod. práce , a podobne. Pri kúpe tohoto modelu doporučujem veľmi dobre prezrieť vozidlo a zvážiť kúpu sú to autá ktoré majú za sebou zväčša šialené kilometre , a v bazároch sa dnes pohybujú za relatívne smiešne peniaze poter.
Koncz
Mam Audi a8 D2 s motorom 3.3tdi kurenim már problem bolo vimena chladiaceho zmesu aj potom bol aj ozdusnene ami aj tak nerobi teplo a nekuri tak jak pretym prosim o pomoc
Autoservis-Poprad
Too uz je ina haluz ze autorubrik odporuca do velkej a tazkej A8 nepodarok 2.5 TDI, to pisal fakt odbornik a ze 4.2 benzin je nadmerne zatazovany v tom aute, no niet co dodat, pan autor clanku by mal absolvovat psychotesty a zvazit dalsie svoje pôsobenie na tomto webe
Petrovits
Mám rád Audi a VW V-motory. Mal som V6 2.8 142kW 4motion Passat B5.5, 90.000 km, na tú spotrebu necítiť 142kW , zo spodu neťahá a je podľa mňa veľmi tichý, ináč v pohode, mám Audi A6 Avant 2004, V6 TDi 120kW, motor s multitronicom dobre pracuje, krásny zvuk, spotreba 7-10l, 170.000 km zatiaľ bez poruchy. A čo sa týka S8 265kW 210.000 km som si nevšimol že by sa kazil a žral olej, spotreba mi vychádza 16-25l na 100km ale fakt tá sila to aj potrebuje. Všetko záleží na servisovaní a kvalitného materiálu ktorý sa dá zohnať za dobrú cenu. ( motory 2.5tdi 110kW by neboli zlé, keby nevymysleli interval 30.000km výmeny olaja a filtra) Ja mením oleje každých 10 až 15.000km