Napriek tomu, že Allroad vychádza zo sériového modelu A6, v skutočnosti sa dizajnovo ale najmä technicky dosť odlišuje. Navonok síce netají svoju príbuznosť s Audi A6 Avant, širší rozchod a vyššia stavba je však pomerne zreteľná. Ďalším rozdielom sú aj ochranné prvky podvozku (vpredu aj vzadu), vyrobené z ocele, tiež odlišné lakovanie strechy a štandardne montované pozdĺžne strešné nosiče. Odlišné sú aj zliatinové disky a špeciálne pneumatiky (Goodyear a Pirelli) s rozmerom 225/55 R17 W, pripravené lepšie znášať nástrahy klasických ciest ako aj nespevnených povrchov.
Interiérom je to typické Audi. Hodnotne pôsobiace materiály, špičkové dielenské spracovanie a ani po rokoch prevádzky neotravujú rôzne pazvuky pri prejazde nerovnosťami. Za príplatok sa dali objednať rôzne luxusné doplnky a výbava, ktorými aj je takto väčšina jazdeniek vybavená. Zaujímavosťou sú výklopné kapsy v predných dverách a potešia aj výduchy klimatizácie k zadným sedadlám. Občas sa objaví aj samozrejme príplatková výbava v podobe elektricky otvárateľného solárneho strešného okna, ktorého kolektory zaisťujú dosť energie pre vetranie vozidla aj pri vypnutom zapaľovaní. Nesklame ani priestor pre všetkých členov posádky a aj cestujúci vzadu majú dosť miesta pre hlavu a kolená. Sedadlá taktiež uspokoja aj náročnejšieho motoristu, snáď len bočného vedenia by mohlo byť o niečo viac.
Batožinový priestor o priemernom objeme 455 litrov je relatívne málo hlboký (ukrýva len dojazdovú rezervu), je to však daň za pohon všetkých kolies a komfortný podvozok. Poteší ale veľmi dobrým prístupom a úplne rovným dnom po sklopení zadných operadiel (1590 litrov).
Jazda s Allroadom je komfortná a do značnej miery sa dá jazdiť aj športovo. Zásluhu na tejto univerzálnosti má špičkový podvozok, vyspelé pruženie a samozrejme tuhá karoséria. Ak treba, Allroad má aj pri svižnej jazde prijateľné bočné náklony, poskytuje dostatok istoty a stability aj pri rýchlej jazde. V prípade prílišnej horlivosti účinne zasahuje štandardne dodávané ESP. Určitou slabinou je menšia ochota náhle meniť smer a ťažší predok je aj príčinou väčšej nedotáčavosti pri prejazde ostrou zákrutou. Samostatnou kapitolou je aj jazda po nespevnených cestách, kde si Audi v ničom nezadá s väčšími SUV a naviac dokáže zdvihnutý podvozok slušne eliminovať aj väčšie nerovnosti. Podvozok sa skladá vpredu zo štvorprvkového zavesenia a do karosérie je uložené pomocou ľahkého oceľového pomocného rámu prostredníctvom štyroch pružných puzdier. Tento spôsob uchytenia výrazne eliminuje prenos vibrácií do interiéru. Hmotnosť zavesenia znižuje bohaté využitie ľahkého hliníka. Zadné zavesenie je tvorené dvojicou priečnych trojuholníkových ramien. Rovnako ako vpredu, aj v prípade zadnej nápravy sú jej prvky uložené do pomocného tuhého rámu.
Pohon všetkých kolies quattro, ako je už u Audi (takmer) zvykom, je riešený pomocou samosvorného medzinápravového diferenciálu Torsen, ktorý rozdeľuje prenášaný výkon medzi predné a zadné kolesá podľa okamžitých podmienok v pomere od 1/3 vpredu ku 2/3 vzadu, až po 2/3 ku 1/3. Diferenciálu Torsen pomáha aj elektronická uzávera diferenciálu EDS, ktorá je aktívna až do rýchlosti 100 km/h. Uvedeným systémom pomáha ešte štvor-polohové pneumatické zavesenie kolies, ktoré dokáže zvýšiť alebo znížiť jeho svetlú výšku a za príplatok bola možné aj vybavenie redukčnou prevodovkou, predradenou manuálnej šesťstupňovej prevodovke.
Spomínané pneumatické odpruženie kolies je užitočné hlavne v prípade priechodnosti terénom, kde je dostatočná svetlá výška jedným z limitných faktorov. Na druhej strane, príliš veľká svetlá výška zase zvyšuje polohu ťažiska, čo sa negatívne prejavuje na jazdných vlastnostiach, najmä pri prechádzaní zákrut a nezanedbateľne aj zhoršuje aerodynamiku vozidla. Elektronicky riadené pneumatické odpruženie dokáže meniť svetlú výšku v štyroch krokoch v rozmedzí 142 až 208 mm, čo je slušných 66 mm. Pritom systém udržuje zvolenú svetlú výšku automaticky, bez ohľadu na zaťaženie vozidla alebo rozloženie nákladu. Systém sa skladá zo zdroja natlakovaného vzduchu – kompresoru, elektronickej riadiacej jednotky (oba sú umiestnené v prednej časti vozidla), ďalej zo snímača merajúceho svetlú výšku a samozrejme zo vzduchových pružín.
Systém výšky zavesenia kolies môže byť riadený úplne automaticky alebo manuálne, pomocou ovládača na palubnej doske. O polohe alebo prebiehajúcej zmene svetlej výšky je vodič informovaný prostredníctvom LED diód v palubnej doske. Elektronika zabraňuje aj nechceným alebo nesprávnym zásahom do práce pneumatického zavesenia, napríklad zabráni nastavenie najvyššej úrovne svetlej výšky pri veľmi rýchlej jazde po diaľnici.
Spomínaná redukčná prevodovka s názvom Low Range umožňuje Allroadu prekonať aj náročnejší terén. Násobí prevodové pomery štandardnej prevodovky v pomere 1:1,54. Redukované stupne možno radiť pri zošliapnutej spojke, pri rýchlosti až 30 km/h, pomocou gombíka na hlavici radiacej páky. Na redukovaných rýchlostných stupňoch sa dá jazdiť rýchlosťou až 50 km/h, po prekročení sa ozve varovný signál a svietiaca kontrolka na palubnej doske. Ak vodič neuposlúchne, zasiahne elektronický obmedzovač po dosiahnutí 70 km/h, ktorý nedovolí ďalšie zvyšovanie rýchlosti.
Prednosti a nedostatky
veľmi dobré jazdné vlastnosti na klasickej ceste a aj mimo nej |
drahšia prevádzka z dôvodu náročnejšieho servisu (2,5 TDI) alebo vyššej spotreby (benzínové motory) |
komfortné odpruženie |
ťažkopádnosť na kľukatých cestách z dôvodu ťažkých motorov (hlavne 4,2 V8 - vyššia nedotáčavosť) |
poväčšine bohatá výbava |
kratšia životnosť prednej nápravy (hlavne do 2002) |
slušný vnútorný priestor |
vyspelé ale často poruchové pneumatické pruženie |
výkonovo dostatočné všetky motory |
|
odolný a spoľahlivý systém 4x4 |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné výškové snímače pneumatického pruženia |
prasknutý mech pneumatického pruženia |
pokazený kompresor pneumatického pruženia |
nefunkčný elektromagnetický ventil pneumatického pruženia |
náchylná predná náprava (do 2002) |
porucha vstrekovacieho čerpadla Bosch VP44 (2,5 TDI, väčší počet km) |
prasknutá skrutka napináku remeňa pohonu príslušenstva (2,5 TDI) |
tečúca vodná pumpa (2,5 TDI) |
občas prasknutý rozvodový remeň (2,5 TDI) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (2,5 TDI - 120 kW) |
zatuhnutá regulácia lopatiek statora turba (Garret) |
opotrebované turbodúchadlá s vysokou spotrebou oleja |
pozor na pop-off ventil (2,7 V6 biturbo) |
chybné plaváky v nádrži - nepresný palivomer (2,5 TDI) |
veľká zbiehavosť zadných kolies |
opotrebované ložiská kolies |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 TDI V6 24V (132 KW), dieselový vidlicový šesťvalec s priamym vstrekovaním paliva radiálnym čerpadlom BOSCH VP 44. Motor je výkonovo plne dostatočný pre ťažký Allroad, neurazí ani spotrebou, ale treba mu dopriať kvalitný (a drahý) servis. Pri kúpe si treba dať pozor na skutočný stav kilometrov a pokiaľ možno preveriť starostlivosť. Opravy a servis je totiž finančne dosť náročný. Pokiaľ možno, vhodnejšie je brať 132 kW verziu, aj z dôvodu lepšieho výkonu, ale aj používa oveľa odolnejšieho snímaču hmotnosti vzduchu. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.7 T quattro | 2671 ccm | ARE,BES | 184 kW |
4.2 V8 quattro | 4163 ccm | BAS | 220 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.5 TDI quattro | 2496 ccm | BCZ | 120 kW |
2.5 TDI quattro | 2496 ccm | AKE,BAU | 132 kW |
13 komentárov
danger
Ahojte,vlastnim tuto masinku a musim povedat ze je to silny stroj do pohody aj nepohody-hlavne.Motor silny 2.5liter 180 konakov.len mi tam chyba moznost krd som v terene pomalsieho rozbiehanie ,bo mi to vacsinou zdochne, ked pustam spojku.Mysim dat vela ply nu no potom uz citim aj spojku.Inak auto cca 400 000 km ,motor ok.Ide ako hodiny- nemecke vo frankfurte.Ma aj zopar much ,ale riadenie ,a ost.veci nauzaj dobre.
Kto ma nieco podobne , nech sa podeli o info. Dik
Anonym
-danger- Ahoj aj ja ju mam, ak mas zaujem mozeme sa podelit o skusenosti.
danger1
Ahoj jasne, mozeme.Este som zabudol, ze je to rv. 01. Je to 6st manual bez redukcie.
Uz sa tesim na sneh. Zatial iba na blate 🙂
Anonym Ty mas take iste?
Anonym
danger- Ano mam rok 2003 a tiez manual bez redukcie. Ved daj kontakt mozme pokecat. Na sneh uz cakam 2 roky hehe a zatial nic no ved hadam sa dockame.
danger1
Jazda na cerstvom snehu ok. Jazda na zamrznutom uz je problem.Dokonca na modeli 2006 som sa nevedel na rovnej ceste pohnut.Ostal som krizom cez cestu pri otacani v ladovom koryte. Cize quatro bez uzavierky urcite ee.Ale inak na asvalte ok, co je dost malo.Zapadlo aj na trave pred domom..Cize nutnost uzavierky urcite.Take su skusenosti.
Anonym
Ahojte mam ties toto auto ale chcela by som sa opitat ci niekto nema skusenost s vymenou vankusou za tlmice ak niekto vie dajte vediet dakujem
danger1
AHoj robi sa to , ale potom to straca zmysel. Uz to nieje auto audi allroad ktore vie regulovat podvozok.. Kupi sa sada pruzin a vymeni sa. Su aj ceny na nete, staci pohladat. Pruziny sa nastavia priblizne na hodnotu 2 a ides..
Jakub Sabo
fajne auto ale oplatí sa ho este kupit
m.
oplatí, neskutočne kvalitne postavené a bezpečné auto, ale ak sa on predošlý majitel poriadne nestaral, tak budú náklady na servis dost vysoké…
palino
caute mam a6 2001 nemozem zadat kody do autoradia kto my porady
Dano
Cau-te, nema niekto kontakt na dobreho – sikovneho, cenovopriatelneho servisaka, ktory ma skusenosti so starsimi(r.v. 2004) Allroad A6 ? idealne v BA, popr. v okoli… Dik..
Jaro
Je tobratov šrot. On to chváli a zároveň klame sám seba. 2,5 tdi je slabý motor, hučí a neide, Problém je predná náprava, a dáka spojka /medzinapravová?/. Už ju daval viackrát repasovať.
Podľa mňa z bratových skúseností je VW a Audi nekvalitné auta asi s dobrou reklamou. Napíšte aj ostatni.
Marian
Ja mám 2001 spokojný len teraz mám problém s elektrikou keď otvorím šoférove dvere vserko začne blikať ale keď otvorím zadné všetko je ok