Motorová paleta Audi Allroad nebola nijak pestrá, ale pre potreby vozidla plne postačovala. Benzín spaľujúce motory zastupuje motor 2,7 V6 biturbo, ktorý technicky vychádza zo šesťvalca používaného vo vtedajších modeloch Audi S4 a Audi A6. Oproti nim má však motor znížený výkon z pôvodných 195 na 184 kW. Vidlicový šesťvalec má päť ventilov na valec, dvojicu vodou chladených turbodúchadiel, medzichladič stlačeného vzduchu a nepriame sekvenčné vstrekovanie paliva. Veľkosť krútiaceho momentu a jeho priebeh veľmi poteší, 350 Nm je k dispozícii v rozmedzí otáčok 1800 až 4500. Audi allroad quattro s motorom 2,7 V6 biturbo zrýchľuje s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a jeho najvyššia rýchlosť je 236 km/h. Menej už poteší jeho spotreba, ktorá v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou iba málokedy klesá pod 12 litrov benzínu. V prípade automatu je ešte cca o liter vyššia.
Oveľa žiadanejší (nielen na Slovensku) bol vznetový motor 2,5 V6 TDI, taktiež pochádzajúci zo sériových modelov, tentoraz Audi A6 a A8. Dosahuje výkon 132 kW (180 k), ktorý je k dispozícii pri 4000 ot/min. Veľmi slušný je aj krútiaci moment 370 Nm, podľa výrobcu dostupný od 1500 až do 2500 ot/min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za 9,5 sekundy a najvyššia rýchlosť je 207 km/h. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 8 až 9 litrov nafty. V reálnej prevádzke je dostatok krútiaceho momentu dostupný až od 1800 otáčok. Pod touto hodnotou sa motoru moc „nechce“. Svoju plnú silu rozvíja až po prekročení dvojtisícovej hranice.
Pri dieselovom šesťvalci ešte chvíľu zostaneme. Jeho servisné náklady nepatria medzi najlacnejšie. Pri 120 000 km je potrebné vymeniť rozvodové remene vrátane všetkých kladiek a tiež vodného čerpadla, ktoré v prípade nevymenenia začne po čase tiecť. Riziko predstavuje aj napinák remeňa pohonu príslušenstva, ktorý môže zlyhať. Následne motor prestane dobíjať. Kompletný napinák sa skladá z troch častí a naviac jeho výmena nie je najjednoduchšia, keďže sa nachádza tesne za prednou stenou.
Určitou slabinou je aj radiálne rotačné vstrekovacie čerpadlo Bosch VP44, pri ktorom sa môže pokaziť riadiaca jednotka alebo sa upchá nevyčistitelné sitko v telese vstrekovacieho čerpadla. Obe poruchy predstavujú niekoľko sto eurovú investíciu do repasu. Veľa motoristov považuje tento motor za jeden z najhorších aké Audi (VW Group) vyrobil a v mnohých prípadoch aj oprávnene. Treba však dodať, že hlavnú vinu nevalnej povesti tohto motora nesie pôvodná 110 kW verzia.
Príchodom najvýkonnejšej modifikácie s výkonom 132 kW sa reputácia motora výrazne napravila, aj keď chvíľku to trvalo. V prvom rade sa táto verzia zbavila trochu problematických meračov hmotnosti nasávaného vzduchu, keď tie pôvodné od Bosch boli nahradené spoľahlivejšími od japonského Hitachi. Slabou stránkou motora je aj odvetrávanie kľukovej skrine, kde sa môže upchať sitko v separátore. Ak sa upchá, zvýšený tlak oleja vedie k jeho priesakom až únikom cez rôzne časti motora. Upchatie odvetrávania kľukovej skrine sa môže na prvý pohľad javiť ako opotrebované-presakujúce turbo. Ak sa totiž upchá odvetrávanie kľukovej skrine, potom sa nedostane olej späť z ložiska turbodúchadla a je odtiaľ vytlačovaný do turbíny alebo kompresora-dúchadla, čo môže za určitých okolností (keď sa pridá aj upchatý vzduchový filter – pri nasávaní vzduchu vznikne veľký podtlak), viesť až k nekontrolovateľnému vznieteniu nahromadeného oleja. Odporúča sa teda pravidelne čistiť separátor, ktorý je súčasťou systému turbodúchadla.
Asi najzávažnejšou poruchou, ktorou 2,5 TDi nadmerne trpeli sú však opotrebované vačkové hriadele a ich ložiská. Oprava je finančne nákladná, keďže treba vymeniť nielen štyri vačkové hriadele, ale aj všetky vahadlá, oporné podložky, atď. Cena takejto opravy sa pohybuje v závislosti od výrobcu náhradných dielov (zhruba 1000 € a viac). Dôvodom nadmerného opotrebovania je konštrukčná chyba v podobe nedostatočnej cirkulácie oleja potrebného na mazanie vačkových hriadeľov a svoje zohrala aj menej odolná povrchová úprava dielov a taktiež predĺžený servisný interval na 20 000 – 30 000 km tzv. longlife.
Vrelo sa teda odporúča meniť olej každých 15 000 km alebo raz za rok, pretože okrem nedostatočného mazania hrozí aj postupné upchávanie hydraulických zdvihátok znečisteným-opotrebovaným olejom, ktoré následne neprepúšťajú dostatok oleja na mazanie vačkových hriadeľov, čím sa ešte zrýchľuje ich opotrebovanie. Výrobca o probléme vedel a spočiatku vymieňal vačkové hriadele za odolnejšie. Problém to však úplne neriešilo, a tak musel byť prepracovaný celý mazací systém. Príčinou nedostatočného mazania (cirkulácie oleja) bolo nevhodné-nedostatočné prúdenie oleja cez ventilové zdvihátka. Olej tak tiekol okolo zdvihátka a nie jeho stredom, čoho dôsledkom bolo nedostatočné mazanie vačkových hriadeľov a ich uloženia. Motory s prepracovaným mazacím systémom majú označenie začínajúce na B napr. BDH, BAU, atď. Ale ani motory so začínajúcim A netreba úplne odpisovať, napr. AKE. Mohol totiž prejsť originál servisnou úpravou (výmenou vačiek) a môže tak byť v celkom dobrej kondícii a pri dobrej starostlivosti a údržbe vydržať ďalšie porcie kilometrov.
Obom motorom pomáha presná šesťstupňová prevodovka s krátkymi dráhami. Škoda len mierne tuhšieho radenia. V roku 2003 k nim pribudol osemvalcový motor 4,2 litra 40V s plynulým časovaním sacích ventilov a výkonom 220 kW. Kombinoval sa výhradne s automatickou prevodovkou a poskytoval vozidlu naozaj nadpriemernú dynamiku. Je však dosť ťažký a výrazne zaťažoval už aj tak chúlostivú prednú nápravu. O jeho spotrebe málokedy klesajúcej pod 14 litrov nehovoriac.
Prednosti a nedostatky
veľmi dobré jazdné vlastnosti na klasickej ceste a aj mimo nej |
drahšia prevádzka z dôvodu náročnejšieho servisu (2,5 TDI) alebo vyššej spotreby (benzínové motory) |
komfortné odpruženie |
ťažkopádnosť na kľukatých cestách z dôvodu ťažkých motorov (hlavne 4,2 V8 - vyššia nedotáčavosť) |
poväčšine bohatá výbava |
kratšia životnosť prednej nápravy (hlavne do 2002) |
slušný vnútorný priestor |
vyspelé ale často poruchové pneumatické pruženie |
výkonovo dostatočné všetky motory |
|
odolný a spoľahlivý systém 4x4 |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné výškové snímače pneumatického pruženia |
prasknutý mech pneumatického pruženia |
pokazený kompresor pneumatického pruženia |
nefunkčný elektromagnetický ventil pneumatického pruženia |
náchylná predná náprava (do 2002) |
porucha vstrekovacieho čerpadla Bosch VP44 (2,5 TDI, väčší počet km) |
prasknutá skrutka napináku remeňa pohonu príslušenstva (2,5 TDI) |
tečúca vodná pumpa (2,5 TDI) |
občas prasknutý rozvodový remeň (2,5 TDI) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (2,5 TDI - 120 kW) |
zatuhnutá regulácia lopatiek statora turba (Garret) |
opotrebované turbodúchadlá s vysokou spotrebou oleja |
pozor na pop-off ventil (2,7 V6 biturbo) |
chybné plaváky v nádrži - nepresný palivomer (2,5 TDI) |
veľká zbiehavosť zadných kolies |
opotrebované ložiská kolies |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 TDI V6 24V (132 KW), dieselový vidlicový šesťvalec s priamym vstrekovaním paliva radiálnym čerpadlom BOSCH VP 44. Motor je výkonovo plne dostatočný pre ťažký Allroad, neurazí ani spotrebou, ale treba mu dopriať kvalitný (a drahý) servis. Pri kúpe si treba dať pozor na skutočný stav kilometrov a pokiaľ možno preveriť starostlivosť. Opravy a servis je totiž finančne dosť náročný. Pokiaľ možno, vhodnejšie je brať 132 kW verziu, aj z dôvodu lepšieho výkonu, ale aj používa oveľa odolnejšieho snímaču hmotnosti vzduchu. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.7 T quattro | 2671 ccm | ARE,BES | 184 kW |
4.2 V8 quattro | 4163 ccm | BAS | 220 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.5 TDI quattro | 2496 ccm | BCZ | 120 kW |
2.5 TDI quattro | 2496 ccm | AKE,BAU | 132 kW |
13 komentárov
danger
Ahojte,vlastnim tuto masinku a musim povedat ze je to silny stroj do pohody aj nepohody-hlavne.Motor silny 2.5liter 180 konakov.len mi tam chyba moznost krd som v terene pomalsieho rozbiehanie ,bo mi to vacsinou zdochne, ked pustam spojku.Mysim dat vela ply nu no potom uz citim aj spojku.Inak auto cca 400 000 km ,motor ok.Ide ako hodiny- nemecke vo frankfurte.Ma aj zopar much ,ale riadenie ,a ost.veci nauzaj dobre.
Kto ma nieco podobne , nech sa podeli o info. Dik
Anonym
-danger- Ahoj aj ja ju mam, ak mas zaujem mozeme sa podelit o skusenosti.
danger1
Ahoj jasne, mozeme.Este som zabudol, ze je to rv. 01. Je to 6st manual bez redukcie.
Uz sa tesim na sneh. Zatial iba na blate 🙂
Anonym Ty mas take iste?
Anonym
danger- Ano mam rok 2003 a tiez manual bez redukcie. Ved daj kontakt mozme pokecat. Na sneh uz cakam 2 roky hehe a zatial nic no ved hadam sa dockame.
danger1
Jazda na cerstvom snehu ok. Jazda na zamrznutom uz je problem.Dokonca na modeli 2006 som sa nevedel na rovnej ceste pohnut.Ostal som krizom cez cestu pri otacani v ladovom koryte. Cize quatro bez uzavierky urcite ee.Ale inak na asvalte ok, co je dost malo.Zapadlo aj na trave pred domom..Cize nutnost uzavierky urcite.Take su skusenosti.
Anonym
Ahojte mam ties toto auto ale chcela by som sa opitat ci niekto nema skusenost s vymenou vankusou za tlmice ak niekto vie dajte vediet dakujem
danger1
AHoj robi sa to , ale potom to straca zmysel. Uz to nieje auto audi allroad ktore vie regulovat podvozok.. Kupi sa sada pruzin a vymeni sa. Su aj ceny na nete, staci pohladat. Pruziny sa nastavia priblizne na hodnotu 2 a ides..
Jakub Sabo
fajne auto ale oplatí sa ho este kupit
m.
oplatí, neskutočne kvalitne postavené a bezpečné auto, ale ak sa on predošlý majitel poriadne nestaral, tak budú náklady na servis dost vysoké…
palino
caute mam a6 2001 nemozem zadat kody do autoradia kto my porady
Dano
Cau-te, nema niekto kontakt na dobreho – sikovneho, cenovopriatelneho servisaka, ktory ma skusenosti so starsimi(r.v. 2004) Allroad A6 ? idealne v BA, popr. v okoli… Dik..
Jaro
Je tobratov šrot. On to chváli a zároveň klame sám seba. 2,5 tdi je slabý motor, hučí a neide, Problém je predná náprava, a dáka spojka /medzinapravová?/. Už ju daval viackrát repasovať.
Podľa mňa z bratových skúseností je VW a Audi nekvalitné auta asi s dobrou reklamou. Napíšte aj ostatni.
Marian
Ja mám 2001 spokojný len teraz mám problém s elektrikou keď otvorím šoférove dvere vserko začne blikať ale keď otvorím zadné všetko je ok