Audi TT pri svojom vstupe na trh vzbudilo riadny rozruch. Netrvalo dlho a stalo sa veľmi úspešným vozidlom, lepšie povedané módnou ikonou. Napriek vysokej cene sa ho za 8 rokov produkcie predalo takmer 270 000 exemplárov. Napriek určitým zlepšeniam, ktoré kultové Audi TT počas celej doby produkcie prezentovalo, bol za výkonnými motormi a športovým dizajnom nie moc športový podvozok prevzatý z civilného Golfa IV. generácie. Nevýhodou bol záludný nedostatok najmä v tom, že v kritických situáciach TT-čko proste vyletelo z cesty. Problém bol čiastočne aj v tom, že TT svojím vzhľadom priťahovalo vodičov, ktorí si mysleli (súdiac podľa vzhľadu), že lepšia je len Formula 1 a pritom nemali ani tušenie o základoch rýchlej jazdy a výkonných autách. Napriek spomínanej nevýhode robí prijateľná cena z TT-čka zaujímavú a atraktívnu jazdenku.
Audi TT postavené na platforme Golfa IV sa predstavilo verejnosti koncom roka 1998. Vyrábalo sa v maďarskom Györi, k dispozícii s motorom 1.8 Turbo, naladeným na 132 kW (180 koní, 235 Nm) alebo na 165 kW (225 koní, 280 Nm). Ku slabšej variante bol pohon všetkých kolies za príplatok, silnejšia mala 4×4 štandardne. V roku 1999 prebehli bezpečnostné úpravy modelu (realizované bolo aj zvolávanie už predaných áut), taktiež bola predstavená otvorená verzia TT Roadster. V roku 2001 dostal model roadster s pohonom prednej nápravy motor 1,8 20V turbo (110 kW, 210 Nm). V roku 2002 pribudol nový motor 3,2i V6 (184 kW, 320 Nm), spojený s modernou automatickou prevodovkou DSG. V tomto roku prebehol aj mierny facelift. V roku 2006 bola predstavená II. generácia modelu TT.
Audi TT absolvovalo nárazové testy Euro NCAP v roku 2003. Za ochranu posádky si vyslúžilo štyri hviezdičky z piatich (28 bodov).
Ako je u Audi zvykom, aj TT-čko ponúka kvalitné dielenské spracovanie v kombinácii s kvalitnými materiálmi. Dizajn interiéru je dodnes moderný a aj ergonómia je na vysokej úrovni. Priestoru je dostatok akurát vpredu, vzadu je miesto iba tak pre dve malé deti. Aj keď je automobil uznaný ako 4 miestny, odvezú sa v ňom pohodlne len dvaja dospelý. Zato kufor dosahuje celkom slušných objemových hodnôt, 270 litrov v prípade kupé s predným pohonom, 220 litrov v prípade kupé s pohonom 4×4 a 180 litrov roadster.
Jazdné vlastnosti sú asi najväčšou slabinou kultového TT-čka, aj keď nemožno všetko hádzať len na konštrukciu podvozku. Ako už bolo spomínané, športový vzhľad a výkonné motory dovoľovali autu skutočne športové výkony, avšak rýchla jazda len s predným náhonom má svoje jasné špecifiká. O tých v drvivej väčšine neskúsení užívatelia nemali ani potuchy, a tak sa stalo, že takýto strelec, či športovec vletel do zákruty rýchlosťou na akú mu chýbala odvaha, zľakol sa, ubral plyn alebo nedajbože pribrzdil a TT sa nenávratne ocitlo na ceste do najbližšieho poľa alebo stromu. Skúsený vodič sa k prednému pohonu správal predvídavo a korigoval jazdnú stopu prácou s plynovým pedálom, poprípade vhodným otáčaním volantu. Automobilka po sťažnostiach na problematické správanie uznala, že vozidlo má určité technické nedokonalosti a k popísaným jazdným stavom výraznejšie sklony, než by bolo bezpečné, a preto vykonala niektoré úpravy, dizajnovo zreteľné odtrhovou hranou (spojlerom) na zadnej časti modelu. V priebehu roka 1999 boli takto upravené aj vozy už predané, takže na trhu ojazdených áut by sa neupravená TT nemala vôbec objaviť. Tieto úpravy a jazdné stavy sa týkajú verzie 1,8 Turbo (132 kW).
Samozrejme Audi TT nie je rýdzo športové vozidlo a podvozok zo štvrtej generácie VW Golf mu nastavuje citeľné limity. V zákrutách sa aj napriek nízkej výške citeľne nakláňa, na medzi adhézie pomerne rýchlo kĺže cez predné kolesá smerom von z jazdnej dráhy a taktiež na nerovnom povrchu zadná náprava (v prípade pohonu len prednej nápravy), vie nepríjemne poskočiť. Verzie s pohonom všetkých štyroch kolies (quattro) sú na tom s jazdnými vlastnosťami výrazne lepšie, pretože namiesto konštrukčne jednoduchej zadnej náprave s torzne pružnou priečkou, obsahujú viacprvkovú nápravu. Samozrejme aj v tomto prípade sa nejedná o originál pohon Quattro, ktorý tak Audi preslávilo. Namiesto medzinápravového diferenciálu Torsen, zabezpečuje pohon 4×4 elektronicky riadená viaclamelová spojka Haldex.
TT-čko je najčastejšie možné nájsť s motorom 1,8 Turbo pod kapotou. Jedná sa o preplňovaný zážihový radový štvorvalec, ktorý má dvadsať-ventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. V čase výroby patril medzi absolútnu motorovú špičku medzi sériovo vyrábanými motormi a ešte ani dnes nie je svojimi vlastnosťami medzi starým železom. Má totiž silný a plynulý ťah, takmer žiadny turboefekt, dobrý športový zvuk a čo je tiež u športovo zameraného vozidla dôležité, nechýba mu spoľahlivosť. Aj najslabšia verzia 1,8 T (110 kW) má dostatok síl na svižnú jazdu a napr. verzia 1,8 T (165 kW) dosahovala zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximálnej rýchlosti až 243 km/h. Napriek slušným výkonom zo skromného objemu, motor možno označiť za spoľahlivý, výmena remeňa je u neho predpísaná až po 180 tisícoch km. Jedinou výraznejšou slabinou boli zo začiatku cievky zapaľovania, ktoré boli neskôr vymieňané za spoľahlivejšie. Taktiež je dobre si dať pozor na stav turbodúchadla (pískanie, dym), pretože nie každý majiteľ po dlhšom namáhaní motora (rýchla jazda) nechal turbo tzv. „ochladiť“ aspoň minútovým behom naprázdno, ale ihneď ho vypol (napr. rýchla jazda po diaľnici a okamžité vypnutie na benzínke). Pozor si tiež treba dávať na stav spojky, teda či nezaberá príliš hore a či pod záťažou nepreklzáva. Veľký výkon a hlavne krútiaci moment robia svoje a trecie obloženie spojky nevydrží večne. V prípade zanedbávania výmeny oleja či predlžovania výmenných intervalov dochádza k zanášaniu sacieho koša olejového čerpadla, čo vedie k nižšiemu tlaku oleja v mazacej sústave a k horšiemu mazaniu. Následne tak dochádza k zvýšenému opotrebeniu klzných ložísk a vzniku axiálnej vôle kľukového hriadeľa. Ak sú ložiská nadmerne opotrebené, prejavuje sa to vôľou pri pohybe spodnej remenice v smere osi motora. Môžu sa vyskytnúť aj popraskané hadice odsávania. Pri najvýkonnejšej verzii sa pri nešetrnom zaobchádzaní vyskytuje aj prasknutá hlava, čo sa prejavuje napr. prehrievaním motora.
Veľmi zriedka sa môže vyskytovať pod kapotou TT-čka aj šesťvalec 3,2 VR6 s výkonom 184 kW pri 6300 ot/min a krútiacim momentom 320 Nm pri 2500-3000 ot/min. Tento agregát udeľuje vozidlu naozaj nadpriemerné dynamické vlastnosti so zrýchlením 0-100 pod 6 sekúnd a maximálkou 250 km/hod. Oproti menšej 1,8 T je však podstatne ťažší a cítiť to aj na jazdných vlastnostiach. Tiež spotreba by mohla byť menšia, lebo málokedy klesne pod 10 litrov.
Z porúch sa pri rýchlejšej jazde môžu vyskytnúť zvlnené brzdové kotúče, tiež častejšie sa ozýva klepanie od prednej nápravy, čo znamená opotrebované gumové uloženie (pryžové puzdra predného priečneho stabilizátora). Pomerne častým javom je aj vôľa v závesoch prednej nápravy. Chybné zapaľovacie cievky motora 1,8 20V turbo, predčasne opotrebovaná spojka, objaviť sa môžu poruchy elektroniky a tiež praskanie žiaroviek a poistiek. V prípade Audi TT Roadster, treba dať pozor na stav sťahovacej strechy. Jej oprava, resp. výmena je totiž nákladná záležitosť.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | dvojdverové kupé | dvojdverový kabriolet (Roadster) |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4041 x 1764 x 1343-1346 | 4041 x 1764 x 1348-1349 |
Rázvor (mm): |
2422, 2429 (Quattro)
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 270, 220 (Quattro) | 180 |
Pohon: |
pohon predných alebo všetkých kolies (v závislosti od motorizácie)
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
55, 62 (Quattro)
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
dizajn exteriéru aj interiéru |
nešportové jazdné vlastnosti pri verziách s predným pohonom, zaostávajúce za dizajnom a motormi |
kvalita materiálov |
vysoká spotreba paliva (verzia 3,2) |
dielenské spracovanie |
drahší servis |
veľmi pružné a relatívne úsporné motory 1,8i 20V Turbo |
|
dvojspojková prevodovka DSG radiaca bez prerušenia ťahu |
|
robustná mechanika |
Najčastejšie poruchy
zvlnené brzdové kotúče |
opotrebované gumové uloženie (pryžové puzdra predného priečneho stabilizátora) |
vôľa v závesoch prednej nápravy |
chybné zapaľovacie cievky (1,8 20V Turbo) |
predčasne opotrebovaná spojka |
poruchy elektroniky |
praskanie žiaroviek a poistiek |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8i 20V Turbo (165 kW) - Quattro. Vozidlo má sofistikovanejší podvozok, istejšie jazdné vlastnosti ako varianta len s predný pohonom. Samotný motor má silný a plynulý ťah, takmer žiadny turboefekt, pekný športový zvuk a je aj spoľahlivý. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 T | 1781 ccm | AUM | 110 kW |
1.8 T | 1781 ccm | BVP | 120 kW |
1.8 T | 1781 ccm | AJQ,APP,AUQ,ATC | 132 kW |
1.8 T | 1781 ccm | BVR | 140 kW |
1.8 T quattro | 1781 ccm | AJQ,ARY,AUQ | 132 kW |
1.8 T quattro | 1781 ccm | BVR | 140 kW |
1.8 T quattro | 1781 ccm | APX,BAM | 165 kW |
1.8 T quattro | 1781 ccm | BFV | 176 kW |
3.2 VR6 quattro | 3189 ccm | BHE | 184 kW |
Jeden komentár
Peter
mam Audi TT r.v. 2000 132kw predokolka od nova… najazdene skoro 180 000 moje poruchy boli: vaha vzduchu, termostat, čidlo chladiacej kvapaliny, kosti stabilizatora ale to beriem skor ako spotrebny material, čapy riadenia, spojku mam este povodnu zatial nepreklzuje… inak len bezny servis (rozvody olej platničky)….Do auta sa oplati kupit poriadny podvozok KW/KONI inak je auto dost vysoke a odskakuje mu zadok… Jazdil som aj 3,2i s DSG prevodovkov ta je neporovnatelne tazsia na predok a dost to citit….. samozrejme uz v 1,8T je spotreba vysoka(mesto 11L, dialnica 7,5-8L) no pri 3,2 to bolo uz proste nadmieru…