Napriek značnej podobnosti s predchodcom je karoséria TT-čka č. 2 úplne nová a o poznanie väčšia. Na dĺžku narástla o 137 mm, na šírku o 78 mm, pár mm pribudlo aj na výšku a rázvor náprav narástol o 46 mm.
Väčšie rozmery karosérie sa pozitívne prejavili aj na vnútornom priestore a dopredu sa v pohode usadia aj dvojmetroví dlháni. Komfort podporujú aj pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením. Čo sa príliš nezmenilo je priestor pre zadných pasažierov. Napriek usporiadaniu 2+2 je miesto na zadných sedadlách len núdzové – ako tak vyhovie len malým deťom.
Interiér TT-čka poteším originálnym dizajnom, kvalitnými materiálmi, dobrým dielenským spracovaním, hliníkovými doplnkami a dobre hrajúcim príplatkovým audiom značky Bose. Objem kufra je solídnych 290 litrov, po sklopení sedadiel narastie až na 700 litrov.
Verzia roadster má elektrohydraulicky ovládanú strechu a tiež elektrický veterný deflektor za sedadlami ovládaný pomocou tlačidla na stredovom tuneli. Strecha je vyrobená z látky, v zadnej časti je sklenené okno. Výhodou látkovej strechy je nižšia hmotnosť a menší záber miesta v zloženom stave. Strecha sa ovláda elektrohydraulicky, pričom rýchlosť otvorenia a zloženia je cca 12 sekúnd. Dá sa ovládať aj za jazdy až do rýchlosti 50 km/h. Roadster je dvojmiestny, a tak sa strecha skladá do priestoru kde sa v kupé nachádzajú zadné sedadlá. Objem kufra je tak solídnych 250 litrov, zaujímavosťou je pozdĺžny priestor na dlhé predmety s vakom.
Podvozok Audi TT využíva osvedčenú koncernovú platformu, ktorá však bola upravená, aby vyhovovala aj športovejšie založeným vodičom. Vozidlo sa aj v ostrých zákrutách nakláňa len minimálne, ochotne a s istotou reaguje na zmenu jazdného smeru a nedotáčavosť sa prejavuje až pri naozaj agresívnej jazde v ostrých zatáčkach.
Samozrejme najmrštnejšie je Audi TT s benzínovým dvojlitrom, v prípade 2,0 TDi a benzínového šesťvalca už badať o trocha väčšiu ťažkopádnosť. Pohon quattro neutralitu vozidla ešte viac umocňuje, naviac pomáha efektívne rozkladať príval sily motora na obe nápravy, čo je žiadúce najmä pri rozjazde a prudšej akcelerácii v zákrute, kde sa eliminuje tzv. torque steer známy z predkoliek so silným motorom.
Trocha nervóznejšie sa chová TT len na cestách s horším povrchom, kde môže v rýchlo prechádzanej zákrute zadná náprava trocha poskočiť, čo je citeľnejšie najmä pri tvrdšie naladených podvozkoch. Pre lepší prítlak zadnej nápravy má Audi TT pohyblivý zadný spojler (deflektor), ktorý sa vysúva v závislosti na rýchlosti. Akonáhle vozidlo prekročí 120 km/h, automaticky sa vysunie. Späť na svoje miesto sa vráti pri rýchlosti nižšej ako 80 km/h. Deflektor je možné vysúvať aj manuálne, pomocou tlačidla na stredovom tuneli.
Vzhľadom na zameranie vozidla k pozitívam treba zaradiť aj slušný komfort jazdy (s výnimkou ostrejších verzií TTS a TT RS, ktoré majú podstatne tuhší podvozok). Bežné nerovnosti tak TT zvláda bez výraznejšieho rázu, ten sa dostavuje až pri prejazde priečnou nerovnosťou (retardérom) či pri väčších výtlkoch.
Za príplatok bol k dispozícii aj systém adaptívnych tlmičov Audi Magnetic Ride, ktorý obsahuje tlmiče plnené magneticko-reologickou zmesou. Ten umožňuje voľbu dvoch charakteristík, klasickej „Standard“ a športovej „Sport“. V prípade športovej charakteristiky stuhne nielen riadenie, ale aj podvozok, čo treba mať na pamäti najmä ohľadom stavu našich ciest.
Konštrukcia podvozku zodpovedá súčasnej koncernovej klasike – vpredu čiastočne hliníkové, modifikované závesy McPherson s pomocným rámom, vzadu štvorprvkové zavesenie s jedným pozdĺžnym a troma priečnymi ramenami a pomocným rámom.
Vozidlá bez pevnej strechy majú nižšiu tuhosť karosérie ako tie s pevnou strechou. Prejavuje sa to krútením karosérie pri svižnejšej jazde. Má to negatívny vplyv na jazdné vlastnosti, ale aj komfort jazdy, keďže je vozidlo citlivejšie na prejazdy nerovností a interiérové plasty neraz produkujú rôzne pazvuky. Problém s nižšou tuhosťou a odolnosťou voči krúteniu riešia výrobcovia inštaláciou rôznych výstuh, ktoré tuhosť karosérie zlepšujú. Negatívom je značný nárast hmotnosti vozidla, čo sa negatívne prejavuje na jeho agilite, tlmení nerovností a tiež spotrebe.
V prípade TT druhej generácie výrobca nenechal nič na náhodu a tuhosť karosérie oproti predchodcovi výrazne zlepšil. Pozdĺžne hliníkové nosníky dostali vnútorné rebrovanie, pribudli priečne výstuhy a výstuha kruhového prierezu z vysokopevnostnej ocele pre rám predného okna. Nárast hmotnosti karosérie oproti kupé je len 60 kg, takže vplyv na jazdné vlastnosti je len minimálny.
Systém pohonu oboch náprav nesie meno Quattro. Nejedná sa však o permanentný pohon oboch náprav s medzinápravovým diferenciálom Torsen, ale s elektronicky ovládanou medzinápravovou spojkou Haldex. Netreba však zúfať, tento systém spravil výrazné pokroky, najmä v porovnaní s prvými Haldex spojkami na prelome tisícročia. Haldex spojka použitá v Audi TT reaguje rýchlo, posiela približne 10% sily motora na zadné kolesá permanentne a správa sa tzv. proaktívne. To znamená, nepresunie silu motora na zadnú nápravu len keď dôjde k prešmykovaniu predných kolies, ale prerozdeľuje medzi nápravy silu motora aj v prípade hroziaceho šmyku, či zhoršených adhéznych podmienok. O rozdeľovanie sily motora sa stará riadiaca jednotka, ktorá vyhodnocuje jazdnú situáciu na základe mnohých snímačov.
Za podareným podvozkom trocha zaostáva riadenie. Nie je zlé, ale svojim naladením sa skôr hodí ku klasickému hatchbacku ako k športovo orientovanému vozidlu. Pri svižnej jazde by sa zišli ostrejšie reakcie okolo priameho smeru, pomerne slabá je spätná väzba a strmší by mohol byť aj prevod riadenia.
Prednosti a nedostatky
originálny dizajn karosérie |
málo miesta na zadných sedadlách |
kvalitne spracovaný a štýlový interiér |
vyššie ceny niektorých náhradných dielov |
jazdné vlastnosti |
problematický prenos hnacej sily 2,0 TFSi na vozovku v prípade horšej adhézie a pohonu len prednej nápravy |
výkonné a pružné motory |
|
veľkosť a variabilita batožinového priestoru |
Najčastejšie poruchy
občas pazvuky interiéru pri prejazde nerovností (tuhšie nastavený podvozok, extra nízke profilové číslo pneumatík) |
občas chybná elektronika - rádio, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie okien či spínacia skrinka |
občas nefunkčný otvárací mechanizmus strechy (roadster) |
nadmerne opotrebovaný-nefunkčný systém Haldex (verzie Quattro, kombinácia silného motora a často aj divokého jazdného štýlu) |
chyba v snímači alebo v príslušnej riadiacej jednotke ESP - kontrolka ESP svieti natrvalo alebo nesvieti vôbec |
nefunkčný kompresor klimatizácie (väčší km. nábeh) |
vôle v silentblokoch a čapoch - opotrebované zadné silentbloky predných ramien a nadmerná vôľa v tiahlach stabilizátora (väčší km. nábeh, náročnejšia prevádzka) |
opotrebovaný brzdový systém (náročnejšia prevádzka) |
problémy s nadmernou vôľou v rozvodovom mechanizme - zle fungujúci hydraulický napínač reťaze alebo vyťahaná samotná reťaz - hlučné štarty, rachotiace zvuky reťaze (do polovice roka 2011, motory 1,8 TFSi, menej často 2,0 TFSi - 155 kW a 2,5 TFSi) |
občas sa vyskytujúca nadmerná spotreba oleja (1,8 TFSi, väčší km. nábeh) |
občas zanesený-zalepený ventil odvetrávania kľukovej skrine - zvýšená spotreba motorového oleja (2,0 TFSi, väčší km. nábeh) |
chybná zapaľovacia cievka - nerovnomerný beh motora, trhanie pri akcelerácii (motory TFSi, väčší km. nábeh) |
občas porucha tzv. presuvníka variabilného časovania ventilov - chybové hlásenie alebo znížený ťah a nerovnomerným chod motora (motory TFSi, (väčší km. nábeh)) |
zvýšená tvorbu karbónu, najmä na ventiloch - strata alebo kolísanie výkonu (motory TFSi, väčší km. nábeh, resp. náročnejšia prevádzka) |
porucha ovládania swirl klapiek - svietiaca kontrolka motora resp. zvýšená spotreba, kolísanie výkonu, prechodom do núdzového režimu (2,0 TDi CR, väčší km. nábeh) |
prasknutý chladič spätného vedenia spalín EGR ventilu - chladiaca kvapalina preniká do sania, čo spôsobuje jej úbytok (2,0 TDi CR, do roku 2012) |
zakarbónovaný - nefunkčný EGR ventil - slabší ťah, trhavá akcelerácia alebo prechod do núdzového režimu spoločne so svietiacou kontrolkou (2,0 TDI CR, väčší km nábeh, častejšie jazdenie na kratšie vzdialenosti) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,0 TDI, väčší km nábeh) |
predčasne zanesený filter pevných častíc DPF - blížiace sa upchatie sa hlási častejšími regeneráciami a miernym nárastom priemernej spotreby (2,0 TDI, väčší km nábeh, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách) |
občas sa vyskytujúce poruchy riadiacej elektroniky prevodovky DSG |
poruchy mechatroniky alebo nadmerné opotrebovanie spojok DSG prevodovky (väčší km nábeh, divokejší jazdný štýl v spojení so silnejším motorom, kratšia životnosť v prípade 7 st. DSG) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2.0 TFSI (147 kW, 155 kW). Aj slabšia verzia preplňovaného dvojlitra poskytuje veľmi slušnú dynamiku, poteší široký rozsah využiteľných otáčok a prijateľné prevádzkové náklady. 2,0 TDI CR (125 kW). Diesel sa síce pod kapotu športového TT-čka moc nehodí, ale ak ste priaznivcom dlhších výletov a športové vlastnosti vozidla sú až na druhom mieste, potom je tento motor vhodnou voľbou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 TFSI | 1798 ccm | CDAA | 118 kW |
2.0 quattro | 1984 ccm | CDLA,CDMA | 195 kW |
2.0 TFSI | 1984 ccm | BWA | 147 kW |
2.0 TFSI | 1984 ccm | CESA | 155 kW |
2.0 TFSI quattro | 1984 ccm | BWA,CCZA | 147 kW |
2.0 TFSI quattro | 1984 ccm | CESA,CETA | 155 kW |
2.0 TFSI quattro | 1984 ccm | CDLB | 200 kW |
2.5 TFSI RS quattro | 2480 ccm | CEPA | 250 kW |
2.5 TFSI RS quattro | 2480 ccm | CEPB | 265 kW |
3.2 V6 quattro | 3189 ccm | BUB | 184 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 TDI quattro | 1968 ccm | CBBB,CFGB | 125 kW |
Jeden komentár
peter
Už je na svete nový model TT, pod označením typ.FV, z virtualnou pristrojovou doskou celkom pekná hračka . K članku by som mal drobnu pripomienku a to , v prevodovke DSG, je výmena oleja predpísana po každých 60 000km!! Neni tam doživotná náplň ako sa píše . Ale sú prevodovký DSG aj z doživotnou naplňov a to je DSGčko , ktorè má suchè spojky . To má dve náplne a to hydrauliku , a mechaniku , nedoporučujem domacim majstrom robiť neakè servisnè opravy ! ! Čo sa týka výmeny oleja u tohoto typu DSGčka ! Peter.