V nedeľu sa skončil jeden z dvoch autosalónov, ktoré sa na Slovensku konajú. Aký bol? Myslím si, že pre mnohých rozpačitý. Absencia niektorých značiek bola šokom. Chýbalo BMW, Alfa Romeo, Mitsubishi, Mini, Fiat, Toyota, Nissan, ale čo bolo najviac zarážajúce bola absencia Škody, ktorá je jednotkou na slovenskom trhu, odkedy Slovensko vzniklo. To ale nič nemení na fakte, že autosalón celkovo bol vydarený. Niektorým značkám sa podarila expozícia lepšie, niektoré ju až takú oslnivú nemali. Namiesto abecedného sumára použitého pri autosalóne v Ženeve teraz použijem chronologický prístup. Hore schodmi, vpravo dozadu, po druhej strane naspäť a na opačný koniec…
Kia
Kórejský výrobca predstavil niektoré novinky. Kia Picanto ako príslušník triedy miniáut dostal charakteristickú masku, a prvky, ktoré ju oproti predchádzajúcemu modelu robia dynamickejšou. Čo bol však pre mňa nečakaný detail bol dvojramenný volant. V súčasnosti sa to len tak nevidí. Okrem Picanta zaujal Soul v čiernobielej kombinácii. Sportage, auto roka 2011 na Slovensku nemohlo chýbať. V rohu expozície stáli eko modely ecoVenga a ecoproC’eed.
Volvo
Volvo žiadnu prevratnú novinku neprestavilo. Napriek tomu však vystavené modely vedeli zaujať. S60 od Heica, V60 Ocean Race boli čerešničkami na torte. Okrem nich bol na ploche celý modelový rad. Skoro do všetkých sa dalo sadnúť a vyskúšať nastavenia sedadla. Osobne som tento prístup aplikoval v spomenutej V60 Ocean Race. Musím uznať, že auto ako také je veľmi pekné a pozícia za volantom bola ideálna. Takisto použitý materiál bol na dobrej úrovni. Pekná alternatíva Céčka od Mercedesu.
Land Rover a Jaguar
Nie, Evoque nebolo. Namiesto neho žiarila iba drôtená maketa. Keď som prechádzal okolo, tak do nej niekto narazil a kývala sa ešte 5 minút. To bolo celkom vtipné. Land Rover mal väčšinu áut zamknutú. Podarilo sa mi však odfotiť interiér Range Roveru. Najväčšou novinkou bola ale limitovaná séria Defendra pre rok 2011.
Jaguar toho mal poskromnejšie. XF a XJ boli hlavnými pútačmi. Stánok bol prepojený s Land Rovrom.
Seat
Seat dostal miesto v prechode medzi jednotlivými sekciami výstavnej haly. To sa odrazilo na slabých svetelných podmienkach. Seat Alhambra tu aj tak žiaril. Posuvné dvere a možnosti nastavenia, sklápania a úprav sedadiel sú naozaj obdivuhodné. Exponát bol naviac vybavený integrovanou detskou sedačkou. Relatívnou novinkou bola aj Ibiza ST ako konkurencia koncernovej Fabie Combi a nekoncernového Peugeotu 207 SW.
Hyundai
Kórejci tento rok hrali prím. Veľké expozície, pekne naaranžované a dosť noviniek. Genesis Coupé je už známe dlhšie, ale výstavná premiéra bola hlavne tu. Veloster je menšie kupé. Z ľavej strany. Z pravej je to malý hatchback. Zaujímavý detail. Rozdielny počet dverí napravo a naľavo. Podobne to má zo súčasných áut len Mini Clubman. Genesis bol vystavený aj vo verzii sedan, ktorá až taká dychberúca nebola. To isté sa dá povedať aj o Equuse. Veľká limuzína má triezve tvary a vzdialene pripomína Infiniti. Samozrejmosťou bola premiéra i40.
Peugeot
Francúzi mali samozrejme celú ponuku áut. Vrátanie elektrického iOnu. iOn je malé auto, veľmi malé. Do mesta však ideálne. Osobne ma však zaujal RCZ. Toto auto by som si vedel predstaviť v garáži s 2.0HDi. Veľmi zaujímavý bol prvý diesel hybrid v karosérii modelu 3008. Ako jeden z mála mal Peugeot nejaký koncept. Bol to konkrétne HR1, ktorý bol aj v Ženeve.
Opel
Faceliftovaná Corsa bola hlavným ťahúňom. Našťastie nechali žraloka na dverách odkladacieho priestoru pred spolujazdcom. Sekundovala Astra ST. Kombi verzie od Oplu začínajú byť riadne veľké. Almary, komody, vyzerajú, že prevezú hocičo. Samostatnou kapitolou je Meriva. Zadné dvere sú takzvané Suicide doors. To je perfektné na nastupovanie. Len pri vystupovaní v stiesnených priestoroch sa mi vidia nepraktické.
Dacia a Renault
V podstate spojený koncernový stánok mal pekné prevedenie. V sekcii Dacie chýba iba Logan Pickup, ktorý mal minulý rok na ložnej ploche miešačku. Duster, Logan MCV a Sandero Stepway tvorili kútik vyhradený pre automobilku.
Renault mal plochu omnoho väčšiu. Aj kvôli väčšiemu počtu modelov. Predstavený bol sedan Lattitude a roadster Wind Gordini. Zaujímavý, ale trochu prehliadaný model bol Twingo Miss Sixty. Farebne zvonka a zvnútra zladený, čo však bolo na aute iné, bola cena. Automatická klimatizácia, hliníkové disky, rádio s MP3 pod 10 000 eur.
Suzuki
Suzuki síce bolo medzi ostatnými automobilkami, ale stánok bol skromnejší. Kizashi, nový Swift, Vitara, Jimny a Alto. Alto v ružovej, Kizashi s benzínom. Diesel sa stále pod kapotu nedostal. Swift má však milý detail. Elektrické ovládanie zrkadiel vyzerá ako kanaďan zo South Parku. Tu treba spomenúť hostesky, ktoré mali žiarivé a svojim spôsobom zvláštne zlaté oblečenie.
Citroen
Toto bol jeden z najkrajších stánkov na celom autosalóne. Koncept Revolt bol len špičkou ľadovca. Premiéra DS4 na Slovensku. Zvonka kupé so schovanými zadnými dverami a vnútri? Úžasné sedačky! Krásne. Len sa mi zachytilo zadné vrecko na nohaviciach. Takže je možné, že to nebude až tak trvácne. Chcem, ale naozaj chcem DS3 Racing. Kombinácia oranžovej a čiernej je unikátna. Vraj aj podvozkovo je výborný. Nechám sa prekvapiť.
Mercedes-Benz
S Mercedesom to bolo trochu zaujímavejšie. Bol na viacerých miestach. Teda vlastne na dvoch. Okrem autosalónu boli Mercedesy aj v obchodnom centre hneď vedľa. SLS AMG je jednoducho krásne. Na autosalóne bol červený v obchodnom centre šedý. Takisto na dvoch miestach bol C-kupé. Jedno biele lesklé, jedno čierne matné. Trocha ma sklamalo, že také pekné auto nemá bezrámové dvere. Ale aj tak je to jeden z najkrajších automobilov. Teda podľa mňa. A vo verzii C63 AMG Coupé to bude neskutočná bomba.
Ford
Ford predstavil na Slovensku nový Focus. Mám z neho ale zmiešané pocity. Ako auto určite nebude zlý, takisto ako predchodcovia. Ale dizajn je taký povedzme, že zvláštny. Focus prvej generácie bol šok. Nový dizajn, svieži vzhľad. Druhá generácia bola trochu konzervatívnejšia, ale toto je trocha krok späť. Alebo návrat do mainstreamu. Golf je skoro viac odviazaný. Na krivky faceliftovaného Mondea a S-Maxu jednoducho Focus nemá. Ale nie každý má taký názor ako ja.
Audi
Audi malo veľmi peknú expozíciu. Prím v nej hrali nové A6-tky. Čo o nej povedať? Zapadá do rodiny. Je to menšia A8, čiže väčšia A4. Už pomaly začínam mať problém identifikovať o ktorý model sa jedná. Ale značka sa dá identifikovať vždy. A1 bola na čestnom mieste pri A6 pódiu a vzadu svietil R8 Spyder. Akýmsi zvykom je, že práve na tomto autosalóne bývajú hostesky v každej automobilke. Nie sú síce nevyhnutné, ale tu neboli vôbec. O tom viac prezradia kolegovia v Miss autosalónu.
Volkswagen
Sharan ako brat Alhambry mal rovnaké vymoženosti. Len znaky boli prehodené. Úžasný bol Multivan s bielou farbou a čiernymi kolesami. Predstavený bol aj model Scirocco s R-line paketom. Takže diesel môže vyzerať ako R-ko. Čo sme však objavili, je, že Volkswageny Golf a Polo majú dole trčiaci stĺpik riadenia, ktorý môže niektorým kombináciám výšok užívateľov zavadzať.
Subaru
Stále šla reklama na nový model Subaru, novinka predstavená na bratislavskom autosalóne. Bolo to Subaru Trezia. Malé auto s ostrými rysmi. Bolo však zatienené STIčkom vo verzii sedan. Volania skalných priaznivcov značky tým boli vypočuté. Správna Impreza má byť sedan, alebo… no, ešte chýba ultrarýchle rally kombi. Nechajme sa prekvapiť.
Exkluzívne autá
Samostatnú expozíciu mali exkluzívne autá. Vidieť bolo Ferrari California, Rolls Royce Ghost, Rolls Royce Drophead Coupe, Bentley Continental Cabrio Supersports, Lamborghini Gallardo, kompletný rad Porsche a ešte vrtuľník, lietadlo a niekoľko lodí. Naozaj perfektne spracovaná expozícia.
Mustang Club Slovakia
Mustang club po minuloročnej výbornej expozícii nezostal pozadu ani tento rok. Celková plocha bola väčšia ako u niektorých automobiliek. Predstavený bol Mustang GT500 po čerstvej reštaurácii a k videniu boli aj ďalšie skvosty z rôznych dôb.
Zväz telesne postihnutých Slovenska
Toto bola jedna z najzaujímavejších expozícii. Fiaty boli špeciálne upravené na použitie telesne postihnutými vodičmi a spolujazdcami. Fiat Panda mal ovládanie iba pomocou rúk, takisto ako Punto, ktoré malo na streche aj držiak a invalidný vozík s elektrickým zdvihákom. Dobló vo zvýšenej verzii malo vzadu miesto na kompletný vozík, spoločne s nájazdmi. Na mieste spolujazdca vpredu bolo tiež miesto pre špeciálny invalidný vozík aj so systémom nasadania.
Ostatné
Nie ale v poslednom rade. Zastúpenie na autosalóne mala aj Mazda, kde nebola žiadna výraznejšia novinka, ale zato veľmi pekná MX-5. Chevrolet predstavil MPV Orlando a v predpremiére Aveo. Pôvodne som si myslel, že tubusy predných svetiel budú pod spoločným krycím sklom, ale sú otvorené. Skoro ako na E34 BMW radu 5. Expozíciu mali aj Veterán klub a Charouz. Charouz ukázal Corvetty, Weismanny, Artegu, Spyker a pár Cadillacov. Super bol aj Tiger, ktorý vyrába repliky Lotusu Seven. Jeden bol dokonca v mojej obľúbenej Gulf kombinácii farieb. Honda mala mikrostánok, s CR-V, CR-Z, Civicom, Accordom a Jazzom. Vidieť sa však dalo všeličo. Od závodných špeciálov po postele, karavany a o bufety tiež nebola núdza. Na vonkajšej ploche stáli dodávky Renault, Citroeny a testovacie centrum Peugeotu. Každoročne sa návštevníci na tomto mieste môžu odviezť na vybraných modeloch. Tento rok som kvôli počasiu túto atrakciu vynechal.
2 komentáre
Zdenko PUchovsky
tesime sa na miss autosalon ))
Miroslav Babinec
Pracujeme na tom.