Mám si kúpiť auto s benzínovým či dieselovým motorom? Táto otázka patrí medzi najfrekventovanejšie a zároveň aj najdôležitejšie pri kúpe nového alebo používaného vozidla. Typ motora totiž výrazne ovplyvňuje výsledné prevádzkové náklady, a tak sa oplatí pred kúpou poriadne popremýšľať a zvážiť všetky pre a proti.
Neustále sa meniace ceny pohonných hmôt spôsobujú, že práve spotreba sa neraz dostáva pri výbere vozidla na prvé miesto. Platí to jednak pri výbere nového auta a dupel pri výbere jazdenky. Veľa krát preto padne voľba na dieselový motor pod kapotou, pričom hlavne pri jazdenkách môže takáto kúpa spôsobiť viac ťažkostí ako úžitku. Pri kúpe nového vozidla je rozhodovanie o niečo jednoduchšie, pretože niektoré riziká sú minimalizované resp. chránené zárukou.
Výhody naftového motora oproti benzínovému
- Nižšia priemerná spotreba v porovnaní s podobne výkonnými benzínovými motormi. Pri starších motoroch bol rozdiel neraz 3 aj viac litrov na 100 km, v súčasnosti je situácia pre benzínové motory o niečo priaznivejšia. Situáciu pomohli vylepšiť maloobjemové benzínové turbomotory s priamym vstrekovaním paliva, a tak sa rozdiel väčšinou pohybuje v rozmedzí 1 až 1,5 litra (čo je cca 20-25%). Netreba zabúdať ani na toľko omieľané CO2, ktorého produkcia sa viaže na spotrebu vozidla.
- Nižšia cena nafty. Už dlhšiu dobu je cena nafty nižšia ako cena benzínu, čo pre mnohých motoristov pôsobí ako zaklínadlo.
- Možnosť naftu zohnať lacnejšie. Jedná sa síce o diskutabilnú výhodu, nájdu sa však motoristi, ktorí túto možnosť považujú za dôležitú. V tomto prípade je na mieste upozornenie, že moderné dieselové motory majú veľmi citlivý vstrekovací systém a takýto „zháňači“ neraz čapujú naftu z neoverených zdrojov, čím si môžu „zarobiť“ stovky eur na neskoršej oprave.
- Turbodiesel má oproti porovnateľne výkonnému atmosférickému benzínovému motoru lepšiu dynamiku jazdy, hlavne čo sa týka pružného zrýchlenia pri predbiehacích manévroch. Pri súčasných maloobjemových turbobenzínoch s porovnateľným výkonom sa však táto výhoda stráca.
- Štýl jazdy (rýchlosť a predbiehanie) sa na spotrebe benzínového motora prejavuje podstatne výraznejšie (vyššou spotrebou) oproti dieselovému motoru.
- Dieselový motor je vďaka vyššiemu krútiacemu momentu v nižších otáčkach a nižšej priemernej spotrebe vhodnejší pre väčšie vozidlá, na jazdu v teréne či ťahanie prívesov.
Výhody benzínového motora oproti dieselovému
- Nižšia obstarávacia cena nového vozidla, neraz v tisíckach euro.
- Nižšie zákonné a havarijné poistenie oproti podobne výkonnému dieselovému motoru.
- Podobné je to aj v prípade leasingu, nákup drahšieho vozidla predraží aj leasingové splátky.
- Finančne nenáročnejšie garančné prehliadky. Obecne platí pravidlo, že dieselové vozidlo je náročnejšie na údržbu v porovnaní s benzínovým.
- Benzínový motor je všeobecne tichší, kultivovanejší, ľahšie sa vytáča a má širšie spektrum využiteľných otáčok.
- V zime ľahšie štartuje a rýchlejšie sa zohreje na prevádzkovú teplotu.
- Pri porovnateľnom výkone je benzínový motor ľahší a menej zaťažuje prednú nápravu, čo má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti a pomalšie opotrebovanie.
- Benzínový motor nemá v porovnaní s moderným dieselom DPF filter.
Zjednodušene by sa teda dalo napísať, že benzínový motor sa lepšie hodí na jazdenie po meste alebo okolí, je vhodnejší do menších vozidiel, zvyčajne je ľahšie a lacnejšie servisovateľný a nákupná cena býva spravidla lacnejšia. Benzínový motor si taktiež oveľa lepšie rozumie so športovými vozidlami a všeobecne platí pravidlo, že kúpa benzínového motora sa oplatí, ak sa ročne nájazd pohybuje do cca 15 000 km.
Naopak dieselový motor sa viac hodí na dlhšie cestovanie, je vhodnejší pre väčšie vozidlá a výhodnosť nákupu býva obvykle až pri ročnom nájazde 15 a viac tisíc kilometrov.
Jazdené vozidlá
Výber motora pri jazdených vozidlách je o niečo náročnejší, keďže okrem vyššie uvedených informácií treba brať do úvahy aj najazdené kilometre, spoľahlivosť konkrétneho vozidla (motora) a samozrejme cenu prípadných opráv (náhradných dielov). Väčšina moderných turbodieselových motorov vydrží zhruba 150 000 – 200 000 kilometrov bez závažnejšej poruchy, a to aj napriek dlhým servisným intervalom, ktoré neraz dosahujú 30 000 km (niekedy aj viac).
Na životnosť motora a jeho komponenty má však výrazný vplyv aj spôsob prevádzky. Práve firemné vozidlá dostávajú niekedy dobre do tela, podľa hesla z cudzieho krv netečie alebo najlepšie terénne (sťahovacie, športové…) auto je firemné. Takéto vozidlá tak vyzerajú navonok v dobrom stave, pod nalešteným kabátom však tiká časovaná bomba za niekoľko stoviek ba až tisíc eur. Dôkladná prehliadka je tak aj pri zánovných „voňafkách“ tesne po lízingu viac ako nutná.
Najcitlivejšie miesta motorov
1. K úspešnému rozmachu dieselových motorov pod kapoty osobných vozidiel nepochybne prispelo aj turbodúchadlo. Pomohlo zlepšiť dynamiku, zmenšiť zdvihový objem a zlepšiť účinnosť. To isté platí aj o fenoméne posledných rokov – maloobjemové preplňované benzínové motory (Ford 1,0 Ecoboost, VW TSi, Renault TCe a pod.). Na druhej strane pribudla súčiastka naviac, ktorá je neraz zdrojom problémov. Platí to najmä o moderných motoroch, kde turbodúchadlo je tepelne veľmi zaťažované, obsahuje rôzne regulačné prvky, vyvíja vysoké otáčky a plniaci tlak. Na životnosť tubodúchadla má tak výrazný vplyv kvalitný servis – včasná výmena oleja (doporučuje sa interval 15 000 max. 20 000 km) a tiež spôsob jazdy. Životnosť turbodúchadla ovplyvníme aj dodržiavaním nasledovných dvoch pravidiel:
- Po studenom štarte, najmä prvé dve-tri minúty, treba jazdiť naozaj „piánko“ a zbytočne nevytáčať motor. Poriadne zaťažiť motor sa odporúča až po zohriatí na prevádzkovú teplotu, čo sa v časovom vyjadrení pohybuje medzi 15-20 minútami jazdy (cca 10 min. benzín). V lete môže byť táto hodnota aj o niečo menšia, v mrazivom počasí zase vyššia, najmä pri starších dieselových motoroch bez prídavného elektrického vyhrievania chladiacej kvapaliny.
- Pri dojazde nevypínať okamžite motor, pretože sa zamedzí vychladeniu turba. Olej v turbodúchadle už necirkuluje a zohreje sa na vysokú teplotu, čo vedie k nadmernej tvorbe karbónových usadenín a nadmernému opotrebovaniu ložísk. Najčastejšie tento stav nastáva po rýchlej jazde po diaľnici, kde sa s vozidlom zastaví napríklad na načerpanie pohonných hmôt a okamžite sa vypne motor. Podobná situácia môže nastať aj pri zastavení na križovatke alebo kdekoľvek inde, pričom rizikové sú najmä vozidlá vybavené systémom štart/stop. Po náročnej jazde sa tak odporúča pred vypnutím motora počkať aspoň minútu (lepšie dve) kým sa turbo trocha schladí a až následne vypnúť motor. Časté nedodržiavanie tejto zásady sa prejaví predčasným opotrebovaním turbodúchadla, často už po najazdení 100 000 – 150 000 km a niekedy aj skôr. Nadmerne opotrebované turbodúchadlo zvyšuje spotrebu motorového oleja, motor má slabší ťah, resp. výpadky ťahu a neraz vydáva pískavé kolísavé zvuky. Cena za repasované turbodúchadlá sa pohybuje okolo 250 – 300 €, pri niektorých pomôže len kúpa nového, čo môže presiahnuť aj sumu 1000 €. Pozitívnym trendom je, že sa začínajú objavovať turbodúchadlá chladené vodou a tie už nie sú tak citlivé na spôsob jazdy a zaobchádzanie s vozidlom (zásada 2).
2. Ďalšou slabinou najmä moderných dieselových motorov je vstrekovací systém. Životnosť vstrekovačov a vysokotlakového čerpadla sa v priemere pohybuje okolo 200 000 – 300 000 kilometrov, výrazne však závisí od kvality tankovaného paliva. Pri tankovaní menej kvalitného paliva môžu nastať problémy oveľa skôr a naopak pridávanie rôznych aditív pomáha predlžovať životnosť vstrekovacieho systému.
Typickým prejavom poškodeného vstrekovača je hlučnejší (nerovnomerný) chod motora, slabší ťah z nižších otáčok a neraz aj obtiažny studený štart. Opotrebované vstrekovače totiž reagujú oneskorene na povely riadiacej jednotky a palivo tak nehorí v optimálnom čase čo má za následok horšiu kultivovanosť a obmedzenú dynamiku. Nadmerný prepad nafty cez opotrebované vstrekovače zase znamená pokles tlaku v palivovom systéme a zdĺhavé štartovanie. Niekedy spôsobí nadmerný prepad problémy aj pri väčšej záťaži motora, kedy čerpadlo jednoducho nestíha dodávať vstrekovačom dosť paliva, a tak sa riadiaca jednotka prepne do núdzového režimu. Následné zmazanie chyby v riadiacej jednotke rieši problém len dočasne, pretože pri prvom tiahlom stúpaní nastane prepnutie do núdzového režimu znova. Oprava vstrekovacieho systému je finančne nákladná a v závislosti od výrobcu dosahuje od stoviek až po viac ako tisíc eur.
3. Slabší článok predstavuje aj dvojhmotový zotrvačník, ktorým je drvivá väčšina moderných dieselových motorov vybavená. Pomáha tlmiť vibrácie a hlučnosť hnacieho ústrojenstva a jeho životnosť ovplyvňuje nielen konštrukcia motora, ale aj jazdný štýl vodiča. Životnosť znižuje častá jazda v nízkych otáčkach, častejšie jazdenie po meste, necitlivé radenie či brzdenie motorom, parkovanie v kopci len som zaradenou rýchlosťou a podobne. Rovnako konštrukcia niektorých motorov dáva zotrvačníku viac zabrať. Spomenúť možno 2,0 TDi PD od VW Group, 1,6 HDi (TDCi) 80 kW od PSA/Ford či prvý 3,2 DI-D s rotačným čerpadlom v Mitshubishi Pajero. Naopak obstojnou životnosťou sa vyznačuje dvojhmotný zotrvačník v 2,0 HDi (TDCI) 100/103 kW od PSA/Ford, v motoroch Honda 2,2 CiTD, Mazda, či Mercedes-Benz a BMW.
Opotrebený dvojhmotový zotrvačník sa prejavuje postupne väčšími vibráciami a chrchlaním na voľnobehu, trhavým rozjazdom pri zábere spojky či hlukom pri akcelerácii okolo 2000 otáčok. Značne opotrebovaný zotrvačník prezradia aj citeľné rázy od prevodovky pri razantnejšej akcelerácii alebo náhlom ubratí plynu. Výmena sa pohybuje od niekoľkých stoviek až po viac ako tisíc eur.
4. V poslednej dobre je strašiakom dieselových motorov aj DPF (FAP) filter. Najmä pri starších vozidlách je riziko problémov vysoké. Našťastie už existujú lacnejšie spôsoby ako výmena originálneho dielu, aj tak treba počítať s investíciou v stovkách eur. Medzi alternatívne spôsoby patria kúpa filtra od náhradného výrobcu, repasácia (vyčistenie), ktoré sa však nemusí vždy podariť resp. nie je vždy účinné a tretia možnosť je deaktivácia DPF. Posledná možnosť je na zváženie, pretože sa jedná o zásah do vozidla a ten musia vykonať skutoční odborníci. Inak hrozia problémy svietiacou kontrolkou počnúc a vážnou poruchou motora (elektroniky) končiac.
Stručne sme si zhrnuli výhody dieselových a benzínových motorov. Z uvedených informácií je jasné, že zdanlivo úspornejšie vozidlo môže mať oveľa drahšiu prevádzku, akoby sa na prvý pohľad zdalo. Aj pri výbere vozidla platí stará múdrosť, dva krát meraj a raz strihaj.
29 komentárov
Roman
Dakujem pekne odborni poradi, mam fabia 1,4 50kw combi 2002r., vela žerie benzin ano malo jazdym 1rok približšie 8000km.Uvazujem chcem predam fabiu , ake auto mam kupim ? Ake typ auto? Ja myslim odporučam benzin. Typ: VW,dacia sandero,renaut,suzuki,opel,škoda,misubihi,nisan,…Roman
Zdendo
skus to napisat este raz a po Slovensky aby sme tomu rozumeli
Peter
Roman napíš to po slovensky lebo fakt sa to nedá čítat 😀
Peto
1.4 vela zerie ? V tom pripade odporucam bicykel .
Matus
Prečo to komentuješ ak si tento typ Fabie nikdy nemal. Áno MPI má vysokú spotrebu, ale v podstate výbornú spoľahlivosť a životnosť.
Juraj
mama diesel clio dci 1,5,, a pridavam zasadne aditiva do nafty..u nas nenejdete kvalitnu naftu, tankoval som aj v rakusku aj v nemecku naftu a verte ze je poznat citelny rozdiel….motor zatial fachci v pohode pri neskutocnej spotrebe 3,8l/100km,
taker
máme aj tu dobru naftu len treba vediet kde tankovať a pridať aditíva a hotovo
norbe
Nizkoobsahove benziny do velkych aut su nezmysel….ich zivotnost je kratka…..
mou
ja mam Octaviu 1 r.v.99 1,6 74kw super auto pre tich co nabehaju cca 10.000km rocne priemerku mam v meste 7,5litra. Mimo, bol som vo Svajciarsku a spat 6,1litra cca 2.000km nenarocny motor na udrzbu.
Maťo
Ak sa jedná o nové vozidlá tak pri benzíne nezaškodí spomenúť nadmerná tvorba karbónu pri priamovstrekových benzínových motoroch. Toto je problém každého vozidla s nájazdom nad 100t KM, často aj menej. Najväčší problém je, že karbón sa usadzuje na sedlách ventilov (nakoľko je benzín vstrekovaný priamo do valcov a narozdiel od vstrekovania do sania nemá ventili čo očistiť) a tie často ostávajú vysieť, resp. sa posunie ich časovanie a oprava/náprava je možná len zhodením hlavy a vyčistením, resp. už som videl aj čistenie pomocou „pieskovania“ rozdrvených škrupín orechov. Trápi to motory naprieč všetkými značkami toyota/lexus napr v IS250, Škoda/VW/Audi všetky TSI a FSI, BMW s priamym vstrekom a predpokladám, že na tom podobne bude aj zvyšok priamosvstrekovej konkurencie v benzíne.
Unknown
Starý článok, ale aktuálny. Podľa mňa treba vyberať auto s takým motorom, na akú prevádzku bude využívaný. Teda krátke trasy, nízky nájazd = benzín. Dlhé trasy, vysoký nájazd = diesel. Kde je tá hranica nájazdu, si musí vypočítať každý sám.
Anonym
Fajn článok. pomohol 🙂
andy
No a teraz jedna otazka .. 90% kratke trasy a najazd 25000km rocne. D/B?
Kamil
v tomto prípade by som bral radšej benzín, keďže dieselu nerobia dobre krátke trasy, a servis potom vyjde drahšie, a toľko sa na dieseli nedá ušetriť, aby sa zaplatili vyššie náklady na servis, ja si myslím, že na dieseli prerobíš, benzín vo väčšine prípadov nie je taký citlivý a náročný na servis
D.
Zalezi aj ake mas prestavky medzi kratkymi jazdami. Dieslu skodi ked sa jazdi so sudenym motorom ale ak mas medzi kratkymi trasami male prestavky kedy motor nevychladne tak mozes uvazovat aj diesli. Typicky priklad su taxiky- dieslove motory maju aj cez 400000 km. Ja mam zase opacny problem rocny najazd 12000-15000 ale vacsinou dlhe trate
peto
Ako pise D. podla toho, ci budes jazdit so studenym alebo zohriatym motorom, pravdepodobne kratke a studene, tak v tom pripade urcite benzin. Aj studeny diesel zerie vela pricom je vacsie riziko poruch oproti benzinu.
Matej
Momentálne zvažujem kúpu Honda Civic 8 zo zahraničia len sa neviem rozhodnúť či 1.8 Vtec alebo 2.2 cdti. Mám ročný nájazd okolo 25 000 km najčastejšie trasy okolo 20km. Pri dennom jazdení preferujem skôr „piánko“ ale zasa cez víkendy hlavne po okreskách preferujem športovejšiu jazdu. Jazdil som na autách s benzínovým aj naftovým motorom a nemám výraznejší vzťah ani k jednému. Zaujíma ma váš názor
jozef.gasparik@zoznam.sk
K autu treba mať istý vzťah alebo priatelský prístup a základné vedomosti v opačnom prípade je to katostrofa pre peňaženku.
ROBO
Chcem sa spýtať,
uvažujem o zmene auta,momentálne jazdím VW Sharan 1.9 tdi,r.v.99,81 kw. Zatiaľ bez vážnych problémov. Páči sa mi Toyota Verso (okolo r.v.2012). Ročne najazdím okolo 20 000km. Do práce tak 23-25 km jedná jazda. Oplatí sa mi benzín 1.8? Alebo sa poobzerať po nejakom diesly,trebárs aj inej značky? Potrebujem auto s 3 sedačkami (3 deti). Ale zase už nie tak veľké ako Sharan.
Ďakujem
Maťo
Určite benzín. Toyota má a vždy mala vyladené benzínové motory. Hlavne si užijete ticho v aute, bezproblémovy štart v akejkoľvek zime a nízke servisné náklady, ktoré zahŕňajú len filtre a náplne, prípadne nejaký remeň alebo sviečky. Rozvody sú reťazové takže o problém menej. Keďže budete voziť deti tak tá 1.8 bude stačiť aj výkonovo. Len samozrejme nemôžete čakať spotrebu ako z terajšieho 1.9 tdi, no na servise ušetríte oveľa viac.
Lukáš
Tiez sa rozhodujem medzi dieslom a benzinom, presnejsie Citroen c4 1,6 bleuhdi 100 a 1.2 puretech 110 kde je cenovy rozdiel 800,-€ cize pri rozdiele spotreby 3,8 a 5,0 litrov kde na 100 km PHM stoji pri nafte 1,10,-€/l spolu 4,18,-€ a benzin 1,25,-€ spolu 6,25,-€. Cize rozdiel na 100km je 2,07,-€ a navratnost tich 800,-€ pri kupe noveho auta je po cca 40 000 km. TAkze naozaj sa neoplati diesel hoci je tam viac suciastok co sa mozu pokazit ??? u mna hra to, ze najadzim cca 15 000 km na rok, ale z toho polovicu cisto jazdy z obce do mesta po 4krat po 8km a zbytok cisto medzi mesto, vynimocne dialnicu, lebo na daleky vychod ju este nepostavili
Skalar
Ja sa tiež rozhodujem čo… Dlho bol môj favorit Subaru Forester Diesel. Keď som si ale zvážil ako drahá môže byť stredná oprava tohto boxer motoru (kde všetko je úplne dolu a vyžaduje to celú motorovú demontáž), tak som od toho odskočil. Dnes sa rozhodujem o Mazde CX5 a to buď diesel nebo benzín. S ohľadom na to, že má Mazda benzínové motory bez turba (dalšia vec čo sa môže pokaziť – 2,2 diesel v Mazde má turbá dve), tak pre mňa bude najvhodnejší benzínový agregát. Síce vezme asi o 1,5 litra viac a má mierne vlažnejšie dynamické parametre, ale stojí o 2.000 EUR menej a má podstatne jednoduchšiu údržbu a hlavne prípadné vážnejšie opravy budú lacnejšie v až v stovkách EUR…
r.
ja sa tiez rozhodujem ohladom kupy jazdeneho auta, malo by ist minimalne o kombi alebo mensie ci stredne velke mpv, kedze mame dve male deti (4 roky a 1 rok) a obcas by sme odviezli aj svokru/svokrovcov. Momentalne mame Corsu 1.0 12V (r.2000), ktora uz je pomerne pre nas mala (ale planujeme si ju nechat ako druhe auto). Zvazujem ci kupit diesel (viem ze k vacsim autam hlavne k MPV sa viac hodi), ale viem ze zas na druhej strane jazdene diesle maju dost najazdene, resp. stocene kilometre a opravy su dost drahe. Zvazujem najma Ford S-max 1.8 diesel r.2006-2008-nema DPF , pripadne poradte co este, hlavne aby to bolo spolahlive) alebo v benzine uvazujem hlavne nad Daciou Logan MCV 1.6 (su aj 7miestne, dost priestranne aj v tretom rade) alebo pripadne nejaky Renault Scenic, Peugeot 307/308 zopar sa najde 7-miestnych (i ked posledny rad sedadiel je skor nudzovka, skor pre deti do urciteho veku, ale aj to by stacilo), pripadne Mazdu 5, VW Touran. Islo by o jazdy – nieco v meste (nakupy, praca, skolka) a potom tak 2-3x do mesiaca na vzdialenost 60-80 km. V buducnosti by sme chceli parkrat do roka nejake vylety s detmi (prip.starymi rodicmi) na Slovensku.. a raz za rok dovolenka pri mori (Chorvatsko, sever Grecka, prip sever/stred Talianska). Prevazne by sme sa vozili 4 ludia (dvaja dospeli a dve deti v autosedackach, dost tasiek, kocik – casom uz len mensi kocik), niekedy viaceri (+stari rodicia)-vylety,dovolenka, niekedy cesta 60-80 km od nich ku nam. Zatial je manzelka na materskej, takze jednak moc velky rozpocet nemame, takze malo by to byt auto tak max. cca.5000, prip.6000 eur (cim menej tym lepsie). O cca. 2-3 roky skonci materska a pojde do prace, len je otazne kam, ci nebude musiet dochadzat do iného mesta denne (vtedy by asi najazdila viac km a asi viac by sa oplatil diesel). Momentalne najazdime cca. 7000-max10000 rocne, ale na vylety a dovolenku nechodime, iba v okruhu asi 150 km, v buducnosti planujeme trochu viac.
Co by ste nam poradili? Co hovorite hlavne na Daciu Logan MCV 1.6 benzin?
Mmm
Každému kto jazdí aspoň 10 minút denne tak odporúčam DIESEL, mám s tým dobré skúsenosti či už na krátke alebo dlhé trasy, studené alebo teplé počasie, velké alebo malé autá, rôzne druhy ciest jednoducho diesel ma nikdy nesklamal a nikdy nebol problém v zime so štartom a spotreba bola nízka. Nikdy sa mi ani jedno dieselové auto nepokazilo a do servisu som chodil len na prehliadky na ktorej som už tiež aspoň 8 rokov nebol lebo sa mi to neoplati kedže mam 16 ročné auto. Samozrejme záleží od výrobcu ja mám výborné skúsenosti s nemeckým motorom 1.9 tdi a 3.0 tdi a nemám im čo vyčítať no mám veľmi zlé skúsenosti s hyundaimi u ktorých boli poruchy na dennom poriadku a servis nebol lacný.
Ferko
Ja odporúčam po mojich skúsenostiach a skúsenostiach mojich známych výhradne nemcké dieselové autá! Ak niekto chce úsporné pohodlné auto ktoré mu vydrží veľa rokov a hlavne kilometrov nech kupuje VW,AUDI,BMW alebo MERCEDES!!! Ale ak má niekto až tak veľmi rád svojho mechanika že mu chce robiť hlavného sponzora nech si kúpi citroen, ford, kiu, hyundai alebo nejakú takú podobnú francúzku alebo korejskú benzínovú háveď!!!
Know cars
Takže “Ferko,, asi si sa sám trocha nahneval pri písaní vlastného komentára😑😁 Máš pravdu v tom že nemcké DIESELOVÉ autá sú fakt top, super spotreba, komfort, spolahlivosť a ten zvuk!!!😍😎
juraj
my mame benzinovy 1.6 captur dvojrocny z aaa auta a spotreba je perfektná … kupovali sme ho namiesto fabie a porovnatelna spotreba
adam
Zdravim. Mam diesel konkretne vw golf 5 1,9tdi r. v 2004 a ma 170 000km a chodim kratke trate. Pri praci jazdim niekedy len 5min potom auto odparkujem na cca pol hodinu a presuvam sa zase max na 10min niekde inde. Takto to je za deň asi 7-8x. Dočítal som sa ze pre diesel to je skodlive. Ale.. do akej miery popripade ako auto šetriť či predísť vacsim porucham?
Martin
Zdravím, to že chodíš krátke trasy nevadí. Aspoň nie pre 1.9 tdi. Znie to ako hlúposť, no my máme tiež 1.9 tdi (passat) a za posledných 8-10 rokov bola jeho najdlhšia trasa 300 km nonstop. Inak, len do obchodu, v nedeľu do kostola😁 cez sviatky na cintorín… A čuduj sa svete, má 302 000 km a štartuje na brnk😎, jediná poruch na ňom bola svietiaca kontrolka ručnej brzdy. Máme ho už 12 rokov a neviem či od nás niekedy pôjde preč🤗
PS- toľko km má preto lebo 12-13 rokov dozadu bol niekedy denný nájazd aj 200 km.