Bezstupňová prevodovka multitronic je vo svojej podstate elektronicky riadený variátor. Prvý krát sa objavila v modeloch Audi A6 (A6 Avant) v roku 1999 v kombinácii so zážihovými šesťvalcami s objemom 2,4 a 2,8 l. Na rozdiel od iného známeho variátorového systému CVT (Continuously Variable Transmission), použil Multitronic rad vylepšených prvkov, okrem iného špeciálnu článkovú reťaz, ktorá je schopná prenášať aj veľmi vysoké výkony, resp. točivé momenty, čo svojho času výrazne limitovalo nasadenie variátorov do vozidiel vyšších tried s výkonnými motormi.
Multitronic v dobe uvedenia na trh prekonal všetky dovtedy známe samočinné prevodovky mimoriadne širokým rozpätím prevodových pomerov. O zmenu prevodového pomeru sa stará špeciálne navrhnutý dvojitý hydraulický piest, ktorý reaguje veľmi rýchlo a presne na pokyny riadiacej elektronickej jednotky. Tá zhromažďuje a porovnáva celý rad prevádzkových dát a informácií.
Elektronický riadiaci systém bezstupňovej prevodovky multitronic napríklad navolí „ťažký“ výsledný prevod pri pokojnej jazde ustálenou rýchlosťou cez 60 km/h. Vďaka tomu sa stane jazda veľmi hospodárnou. Ak však vodič prudko zošliapne pedál plynu až k podlahe, riadiaci procesor bleskovo navolí v prevodovke ľahký prevodový pomer, aby sa motor mohol rýchlo dostať do vysokých otáčok, kde dáva maximálny výkon. Pri bežnej jazde potom multitronic volí optimálny prevodový pomer medzi týmito dvoma extrémnymi polohami. Príjemným doplnkom automatickej prevodovky multitronic je možnosť manuálne „radiť“ šesť pevne definovaných virtuálnych rýchlostných stupňov. Pre manuálnu voľbu virtuálnych prevodových stupňov môže vodič využiť dva integrované kolískové spínače na volante.
A ako funguje variátor? Osovým posúvaním kužeľových kolies sa plynulo mení prevodový pomer, daný podielom otáčok výstupného hriadeľa, prenášajúceho výkon motora na kolesá a vstupného hriadeľa, ktorý priamo prenáša otáčky z motora. Integrovaný riadiaci systém nastavuje kolesá variátora tak, aby zo širokej škály možných prevodových pomerov bol vždy nastavený optimálne celkový prevod. Motor tak môže napríklad bežať v otáčkach pre maximálny výkon, automobil bude zrýchľovať, ale otáčky motora zostanú konštantné. Ak vodič uberie, riadiaca elektronika zvolí ekonomickejšie otáčky motora a sama plynulo zmení prevod, otáčky motora klesnú, rýchlosť zostane zachovaná.
4 komentáre
gabriel balog
dobry den mam audi a6 2,5tdi rok 2001 automat multritronic 114kw 155koni odisla mi prevodovka vobec nejde mierne trhala pri rozbehani aj pri spomalovani aj sa zasekavala niec jak keby preklzavalo a zasekavolo.chcem sa spitat ake ceni sa tam pohibuju pri oprave ja si mislim ze tam bola pricina pri oleju lobo mi v servise dolievali okolo 2l trov preto tam doliali lebo menili chladic a vraj sa im vipustil prevodovi olej ja si misli ze nieco stim pokaslali.dufam ze to nebude vela nakladovo.dakujm
Anonym
dobry den ak vam prevodovka vobec nefunguje mohlo sa stat ze roztrhlo retaz
Robert Kowalski
Dobrý deň, mal by som zopár otázok. Vedeli by ste tu prosím zhodnotiť spoľahlivosť takýchto prevodoviek napríklad vo vyhotoveniach od „japoncov“ ako E-CVT a nové MultidriveS v porovnaní s Vami uvádzaným Multitronicom ? Ako je to napríklad so životnosťou pri rozumnom bežnom používaní (napr. v tisícoch km) ? Do akej miery tomuto typu prevodovky škodia prudké rozjazdy ?
Michal
Mám otázku kúpil som Audi A6 C5 mulitronic a pri rozjazde keď viac pridám plyn tak podskoči pokiaľ sa rozbieham kľudne tak je to v pohode bude stačiť výmena oleja