Veľkosť tzv. Golf triedy, motor vpredu pozdĺžne, pohon zadných kolies, k tomu športový imidž a poctivá techniku pochádzajúca väčšinou z trojkového radu – to je BMW 1. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, jedná sa o rozmerovo pomerne veľký kompakt s rázvorom náprav až 2660 mm. Napriek tomu je miesta na zadných sedadlách poskromne, podobne je to aj s objemom kufra, ktorý pojme priemerných 330 litrov batožiny aj to vďaka absencii rezervného kolesa. Príliš nepoteší ani chudobná základná výbava, najmä prvých ročníkov a tiež menej kvalitné dielenské spracovanie oproti ostatným modelom značky. Na druhej strane však priestorovo náročný pohon zadných kolies s pozdĺžne uloženým motorom umožňuje dosiahnuť bavorskej jednotke naozaj skvelých jazdných vlastností, vynikajúcu ovládateľnosť a obratnosť, k tomu sa pridáva presné a komunikatívne riadenie a čerešničkou na torte je bohatá ponuka motorov. Práve to sú vlastnosti, ktoré môžu jednotke ostatní rozmerovo podobní konkurenti s predným náhonom iba ticho závidieť.
V septembri 2004 bol predstavený päťdverový hatchback s dvoma zážihovými a dvoma vznetovými agregátmi 116i (85 kW), 120i (110 kW), 118d (90 kW) a 120d (120 kW), pričom štandardná výbava obsahovala mimo iného 6 airbagov, DSC, dvojstupňové zadné svetlá, štvoricu kotúčových bŕzd, pneumatiky RunFlat so snímačom kontroly tlaku. Okrem základnej 116i mali všetky verzie šesťstupňovú prevodovku. O tri mesiace neskôr pribudla verzia 118i (95 kW) s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. V polovici roka 2005 sa pod kapotu dostal aj benzínový šesťvalec 130i s výkonom 195 kW.
Začiatkom roka 2007 sa verejnosti predstavila trojdverová verzia E81 a pôvodný päťdverový model prešiel faceliftom. Predná časť dostala prepracovaný nárazník s pozmenenými hmlovkami a mierne zvýraznenými otvormi – ľadvinkami privádzajúcimi vzduch ku chladiču. Pribudli aj nové adaptívne bixenónové svetlá vybavené dennými svetlami – angel eyes. Prepracované boli aj zadné svetlá a drobnými zmenami prešiel aj interiér. Konkrétne sa zmenilo čalúnenie, objavili sa kvalitnejšie plasty, stredový panel dostal nové usporiadanie a jednotka dostala aj atraktívnejší volant prevzatý z trojkového kupé.
Motory 118i a 120i boli prepracované na priame vstrekovanie paliva, pričom im stúpol výkon na 105 kW a 130 kW. Podobne posilnili aj turbodiesely – 118d (105 kW), 120d (130 kW) a sériovo bol dodávaný DPF filter. Objavil sa aj systém Efficient Dynamics, ktorého úlohou bolo znižovať spotrebu paliva a ekologickú záťaž na životné prostredie. Systém obsahoval rôzne technológie, napríklad Brake Energy Regeneration, ktorá odpája alternátor pri plnej záťaži motora a naopak dobíja pri výbehu či brzdení motorom. Ďalšou technológiou bola vypínateľná funkcia Auto Start Stop (len pre štvorvalce), ktorá pri zastavení vozidla s manuálnou prevodovkou a zaradení neutrálu zhasne motor, aby ho po opätovnom zošliapnutí spojky opäť ihneď naštartovala. Nechýbali ani šípkové indikátory optimálneho okamihu preradenia pre manuálne prevodovky. Významnou zmenou je tiež zavedenie elektromechanického posilňovača riadenia, známeho už zo Z4. Možnosť voľby aktívneho riadenia zostáva. V máji 2007 sa objavilo dvojdverové kupé E82 s novými motormi 125i (3,0, 160 kW) a 135i (3,0 Biturbo, 225 kW). Na jeseň 2007 uviedla automobilka aj nový silný turbodiesel 123d – 2.0 Twin turbo (150 kW).
V roku 2008 sa objavila aj kabrioletová verzia E88 s motormi 118i, 120i, 125i, 135i, 120d. Na jar 2009 sa do ponuky dostali nové dvojlitrové motory 116i (85 kW) a 116d (85 kW). Oba sú technicky príbuzné s výkonnejšími verziami 118i a 120i, resp. 118d a 120d. V polovici roka 2009 sa objavila aj modernizovaná verzia trojlitrového šesťvalca 130i (190 kW). Koncom roka 2010 sa predstavila športová verzia BMW 1 M Coupé s motorom 3,0i Bi-Turbo (254 kW). V polovici roka 2011 nastúpila nová generácia jednotkového bavoráku pod kódovým označením F20.
Nárazový test Euro NCAP absolvovalo najmenšie BMW v roku 2004. Za ochranu posádky pri náraze získalo plný počet, teda päť hviezdičiek (33 bodov). Ochrana detí cestujúcich v autosedačke bola hodnotená tromi hviezdičkami z piatich (35 bodov). Slabo dopadla len ohľaduplnosť pri náraze voči chodcom, kde vozidlo získalo len jednu hviezdičku zo štyroch (2 body).
Prednosti a nedostatky
dynamický a jedinečný dizajn |
menej miesta vzadu najmä v pozdĺžnom smere |
vynikajúce jazdné vlastnosti na suchu, skvelá obratnosť a ovládateľnosť |
tuhší podvozok a horší jazdný komfort (hlavne kvôli Run-Flat pneumatikám) |
presné a komunikatívne riadenie |
chudobná základná výbava |
sporné vznetové motory (hlavne od 2007) |
slabšia kvalita niektorých materiálov a úroveň dielenského spracovania interiéru (do 2007) |
kultivované a výkonné benzínové šesťvalce |
horší výhľad vzad |
presné a komunikatívne riadenie |
päťstupňová manuálna prevodovka prevodovka do modernizácie v prípade modelov 116i a 118i |
ostré a nevädnúce brzdy |
len priemerná dynamika jazdy a vyššia spotreba základnej verzie 116i (do 2009) |
výber až štyroch typov karosérií |
|
skvelý volant |
|
výborné príplatkové športové sedačky |
|
nadštandardná bezpečnostná výbava |
|
široké rozpätie použiteľných otáčok (vrátane dieselov) |
Najčastejšie poruchy
náhodne blikajúce kontrolky bez príčiny - prehratie softvéru (začiatok výroby) |
štrajkujúce audio - slabý príjem, zaseknuté CD (začiatok výroby) |
zaseknuté zámky riadenia - pokles napätia v sieti (začiatok výroby) |
pazvuky z útrob palubnej dosky (do faceliftu) |
vymačkané silentbloky prednej nápravy, opotrebované otočné alebo guľové čapy a tlmiče (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované brzdy resp. zvlnené predné kotúče (hlavne silnejšie verzie) |
občas preskočená rozvodová reťaz - zlyhávajúci napinák (116i, 2004-2005) |
občas chod na menej valcov za studena - môže spôsobovať chybná zapaľovacia cievka (116i, menej 118i a 120i) |
chybný snímač otáčok vačkového hriadeľa - problematické štartovanie |
praskajúca upínacia skrutka alternátora - zvolávacia akcia (118d a 120d, do marca 2005) |
riziko uvoľnenia vstrekovačov (320d) |
zanesený EGR ventil (diesel, hlavne 120d - 130 kW) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - klopanie zo spodnej časti motora sprevádzané nadmernými vibráciami (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný a hlučnejší chod, slabšia dynamika (diesel) |
občas problémy s reguláciou turbodúchadla (120d) |
zanesený DPF filter (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
118i, 120i. Konštrukčne takmer zhodné motorizácie sa vyznačujú solídnou dynamikou aj v nízkych otáčkach, začo vďačia variabilnému zdvihu a časovaniu ventilov. Spoľahlivosť je taktiež na slušnej úrovni, podobne ako spotreba pohybujúca sa okolo 8 litrov. Ešte lepšej dynamiky a o niečo nižšej spotreby dosahujú modernizované jednotky v roku 2007. 125i (160 kW) a 130i (195 kW). Šesťvalec je to, čo robí bavorák bavorákom. Už roky dokazuje svoju jedinečnosť skvelým zvukom, dynamikou a kultivovanosťou. Skvelú prácu odvádza aj slabšia verzia 125i, doslova nadpriemernú silnejšia 130i. Pri oboch motoroch oceníte skvelú pružnosť spoľahlivosť a vzhľadom na výkon aj primeranú spotrebu. 118d (105 kW). Modernizovaná 118d dosahuje oproti staršej verzii vyšší výkon pri nižšej spotrebe. Ak k tomu pripočítame veľmi dobrú spoľahlivosť, jedná sa o dobrú alternatívu. Ešte viac dynamiky pri veľmi nízkej spotrebe ponúka výkonnejšia varianta 120d. Na slabšiu 118d však trocha stráca v spoľahlivosti, keďže sa o niečo častejšie vyskytujú technické poruchy. |
116i (85 kW do 2009). Motor poskytuje len priemernú dynamiku, v začiatkoch sa pomerne často vyskytovali technické problémy a ani spotreba nebola silnou stránkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
116 i | 1596 ccm | N45 B16 A,N43 B16 A | 85 kW |
116 i | 1597 ccm | N45 B16 A,N43 B16 A | 90 kW |
116 i | 1995 ccm | N43 B20 A | 90 kW |
118 i | 1995 ccm | N46 B20 B,N43 B20 A | 95 kW |
118 i | 1995 ccm | N46 B20 B,N43 B20 A | 105 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 110 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 115 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 120 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 125 kW |
135 i | 2979 ccm | N54 B30 A,N55 B30 A | 225 kW |
135 i | 2979 ccm | N55 B30 A | 240 kW |
M | 2979 ccm | N54 B30 A | 250 kW |
125 i | 2996 ccm | N52 B30 A | 160 kW |
130 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 BF,N52 B30 B,N52 B30 AF | 190 kW |
130 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 BF,N52 B30 B,N52 B30 AF | 195 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
116 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C | 85 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 90 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 100 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 105 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 120 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 130 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 145 kW |
123 d | 1995 ccm | N47 D20 B,N47 D20 D,N47 D20 C | 150 kW |
6 komentárov
Peter
by som doplnil ze pri motoroch typu N47 konkretne moj typ 120D pri 189tis km oodisla retaz…nasledne v servise kde ho idu servisovat, mi oznamili, ze aktualne uz maju v servise 14 dalsich aut s tym istym oznacenim motora s tou istou zavadou a su tam aj vozidla so 100tis km a viac najazdene.
Moj je rocnik 2008
Ján
co odišlo?
Lacike
Ahoj Peter, ja sa chystam kupit 118d jazdenku s cca 150 tis. najazdenych od sukromneho predajcu, na co si mam dat pozor? Dakujem za rady.
Stefan
Stefan
Stefan
mám bmw 1 116 i 1955 ccm n43 B 20 A 90 kw ročník 2010 najazdených 204 000 km a podla historie ešte nebol menený rozvod…je to možné? žiadne pazvuky z motora
Cvanco
Štefan, napriek odporúčaniam tu od p.Autorubik si zobral ten najhorší motor 116i? A bez výmeny rozvodu, nič není doživotné to len BMW nás balamuti takými hlupostami. Potom keď sa to pokazí tak vám povedia že doživotná znamená 5r alebo 100tis km – to je životnosť auta podľa BMW potom ho možme dať zošrotovat a kúpiť nové. Takže v takomto duchu treba brať odporúčania výrobcu, je to úplná kravina ako aj long life oleje atď.