Podobne ako vonkajší dizajn a vlastne celková koncepcia vozidla, aj interiér je do značnej miery jedinečný a nevyhýba sa ani určitým paradoxom. Prvým je zaostávajúce dielenské spracovanie a kvalita použitých plastov oproti vyšším modelom značky. Inými slovami spracovanie vnútorných dielov a lícovanie plastov značne zaostáva za imidžom značky a nie je na takej úrovni ako sme zvyknutí pri modeloch BMW. Našťastie facelift v roku 2007 tento problém zo značnej časti vyriešil. Ďalší paradox je aj miesto pre posádku, ktorého je napriek solídnemu rázvoru 2660 mm pomerne poskromne. Týka sa to teda hlavne zadnej časti. Priestorová skromnosť je z veľkej časti daná samotnou koncepciou vozidla, teda motor posunutý dozadu za prednú nápravu na úkor priestoru v kabíne, pohon zadných kolies a zachovanie ideálneho rozloženia hmotnosti – na obe nápravy v pomere 1:1. Dvaja pasažieri sediaci vpredu majú pomerne dostatok miesta. Sú síce obložení zo všetkých strán interiérovým materiálom, resp. blízko umiestneným čelným sklom, čo navodzuje trocha subjektívny pocit tesnosti, ale pravdou je, že pohyb aj urastenejších pasažierov nie je obmedzený v žiadnom smere.
V čom skutočne malá jednotka vyniká je skvelá pozícia za volantom a taktiež pocit športového sedenia. V tomto smere prekonáva nielen väčšiu trojku, čo platí najmä o silnejších verziách (napr. 130i). Sedadlo sa dá nastaviť veľmi nízko a posunúť riadne dozadu, a tak aj vyšší vodič si užije veľmi dobrý doslova až športový pocit sedenia za volantom. Dojem podčiarkujú aj kvalitné športové sedadlá s nastaviteľným bočným vedením v kombinácii s podareným volantom, ktorý poteší menším priemerom a akurátne hrubým vencom (týka sa to najmä príplatkových verzií). Naopak príliš nadšení nebudú sediaci vzadu. Citeľné je to najmä v pozdĺžnom smere, kde je miesta na kolená naozaj poskromne, obzvlášť ak vpredu sedia viac ako 180 cm vysoké osoby.
Spomenúť treba ale aj ďalší fakt, ktorý predurčuje vozidlo skôr pre mladšie generácie, nakoľko má relatívne nízky posed a pri častejšom nastupovaní/vystupovaní to nie je príliš pohodlné. Tento fakt platí dvojnásobne pri nasadaní na zadné sedadlá, ktoré sú relatívne krátke a cez zadný blatník a nízku strechu nie je nasadanie dozadu príliš komfortné. Praktické nadšenie nevyvoláva ani objem kufra, ktorý pojme len priemerných 330 litrov batožiny aj to vďaka absencii rezervného kolesa (riešené použitím tvrdých pneumatík Run-Flat). Pri jednotke je treba spomenúť aj pomerne chudobnú základnú výbavu najmä prvých ročníkov. Snahu o šetrenie pocítite hneď, ako si budete chcieť výškovo nastaviť úchytky bezpečnostných pásov, rovnako tak je nutné zabudnúť na nastavenie bedrovej opierky či na prítomnosť teplomera chladiacej kvapaliny. Nadšenie nespôsobuje ani priemerná audiosústava Business CD, ktorá mala naviac v počiatkoch problémy s kvalitou príjmu signálu.
Jazdné vlastnosti BMW 1 sú stále úžasné a nechávajú zabudnúť na všetky vyššie spomínané nedostatky už po pár odjazdených kilometroch. Kombinácia zadného náhonu a optimálneho rozloženia hmotnosti spôsobuje neopísateľnú radosť z jazdy. Rezanie zákrut vysokou rýchlosťou je doslova návykové a nenechá chladným ani totálne flegmatické povahy. Vďaka kratšiemu rázvoru oproti väčším bratom je prehupnutie do pretáčavého šmyku rýchlejšie. Vynikajúca je aj smerová stabilita vozidla. Každá radosť má však svoje hranice, a preto v limitných situáciach resp. za zhoršených adhéznych podmienkach (dážď, sneh, atď.) treba jazde venovať zvýšenú pozornosť. Hroziaci pretáčavý šmyk nemusí vždy skončiť podľa predstáv vodiča. Logicky najhoršia situácia vzniká v kombinácii suchého asfaltu a vysokej rýchlosti. Jednotka je totiž veľmi stabilná, dovoľuje rezať zákruty naozaj vysokým tempom, čo zvádza vodiča k pocitu neomylnej kontroly nad vozidlom a následne vypnutie stabilizačného systému DSC.
Kritická situácia pre neskúsených vodičov však nastáva po prekročení hranice adhézie, kedy prichádza pretáčavý šmyk, ktorý môže prebehnúť pekným driftom alebo naopak po počiatočnom pretočení sa môžu zadné kolesá chytiť a vozidlo sa razom natočí opačným smerom. Zadno náhonový začiatočníci by si tak mali správanie vozidla odskúšať pri malých rýchlostiach na klzkejšom povrchu, kde prechádza zadná náprava do šmyku podstatne citlivejšie a vodič má tak dostatok času na prípadnú korekciu. Celkovo sa však jazda s vypnutým stabilizačným systémom (DSC) pre menej skúsených vodičov príliš neodporúča. Slabším miestom klasického pohonu je ale jazda v zime. Jednotke pomáha na klzkejšom povrchu elektronický samosvorný diferenciál a ako už názov napovedá, nejedná sa o žiadny mechanický systém ako napr. LSD, ale o elektronickú náhradu, ktorá však funguje spoľahlivo. V prípade podvozku BMW 1 si kritiku zaslúži jedine odpruženie – komfort jazdy. Samotný podvozok je totiž pomerne tuho nastavený a výsledný komfort pruženia ešte viac zhoršujú runflat pneumatiky. Na nekvalitných cestách, ktorých je u nás plno, si teda príliš komfortu neužijete.
Prednosti a nedostatky
dynamický a jedinečný dizajn |
menej miesta vzadu najmä v pozdĺžnom smere |
vynikajúce jazdné vlastnosti na suchu, skvelá obratnosť a ovládateľnosť |
tuhší podvozok a horší jazdný komfort (hlavne kvôli Run-Flat pneumatikám) |
presné a komunikatívne riadenie |
chudobná základná výbava |
sporné vznetové motory (hlavne od 2007) |
slabšia kvalita niektorých materiálov a úroveň dielenského spracovania interiéru (do 2007) |
kultivované a výkonné benzínové šesťvalce |
horší výhľad vzad |
presné a komunikatívne riadenie |
päťstupňová manuálna prevodovka prevodovka do modernizácie v prípade modelov 116i a 118i |
ostré a nevädnúce brzdy |
len priemerná dynamika jazdy a vyššia spotreba základnej verzie 116i (do 2009) |
výber až štyroch typov karosérií |
|
skvelý volant |
|
výborné príplatkové športové sedačky |
|
nadštandardná bezpečnostná výbava |
|
široké rozpätie použiteľných otáčok (vrátane dieselov) |
Najčastejšie poruchy
náhodne blikajúce kontrolky bez príčiny - prehratie softvéru (začiatok výroby) |
štrajkujúce audio - slabý príjem, zaseknuté CD (začiatok výroby) |
zaseknuté zámky riadenia - pokles napätia v sieti (začiatok výroby) |
pazvuky z útrob palubnej dosky (do faceliftu) |
vymačkané silentbloky prednej nápravy, opotrebované otočné alebo guľové čapy a tlmiče (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované brzdy resp. zvlnené predné kotúče (hlavne silnejšie verzie) |
občas preskočená rozvodová reťaz - zlyhávajúci napinák (116i, 2004-2005) |
občas chod na menej valcov za studena - môže spôsobovať chybná zapaľovacia cievka (116i, menej 118i a 120i) |
chybný snímač otáčok vačkového hriadeľa - problematické štartovanie |
praskajúca upínacia skrutka alternátora - zvolávacia akcia (118d a 120d, do marca 2005) |
riziko uvoľnenia vstrekovačov (320d) |
zanesený EGR ventil (diesel, hlavne 120d - 130 kW) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - klopanie zo spodnej časti motora sprevádzané nadmernými vibráciami (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný a hlučnejší chod, slabšia dynamika (diesel) |
občas problémy s reguláciou turbodúchadla (120d) |
zanesený DPF filter (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
118i, 120i. Konštrukčne takmer zhodné motorizácie sa vyznačujú solídnou dynamikou aj v nízkych otáčkach, začo vďačia variabilnému zdvihu a časovaniu ventilov. Spoľahlivosť je taktiež na slušnej úrovni, podobne ako spotreba pohybujúca sa okolo 8 litrov. Ešte lepšej dynamiky a o niečo nižšej spotreby dosahujú modernizované jednotky v roku 2007. 125i (160 kW) a 130i (195 kW). Šesťvalec je to, čo robí bavorák bavorákom. Už roky dokazuje svoju jedinečnosť skvelým zvukom, dynamikou a kultivovanosťou. Skvelú prácu odvádza aj slabšia verzia 125i, doslova nadpriemernú silnejšia 130i. Pri oboch motoroch oceníte skvelú pružnosť spoľahlivosť a vzhľadom na výkon aj primeranú spotrebu. 118d (105 kW). Modernizovaná 118d dosahuje oproti staršej verzii vyšší výkon pri nižšej spotrebe. Ak k tomu pripočítame veľmi dobrú spoľahlivosť, jedná sa o dobrú alternatívu. Ešte viac dynamiky pri veľmi nízkej spotrebe ponúka výkonnejšia varianta 120d. Na slabšiu 118d však trocha stráca v spoľahlivosti, keďže sa o niečo častejšie vyskytujú technické poruchy. |
116i (85 kW do 2009). Motor poskytuje len priemernú dynamiku, v začiatkoch sa pomerne často vyskytovali technické problémy a ani spotreba nebola silnou stránkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
116 i | 1596 ccm | N45 B16 A,N43 B16 A | 85 kW |
116 i | 1597 ccm | N45 B16 A,N43 B16 A | 90 kW |
116 i | 1995 ccm | N43 B20 A | 90 kW |
118 i | 1995 ccm | N46 B20 B,N43 B20 A | 95 kW |
118 i | 1995 ccm | N46 B20 B,N43 B20 A | 105 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 110 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 115 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 120 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 125 kW |
135 i | 2979 ccm | N54 B30 A,N55 B30 A | 225 kW |
135 i | 2979 ccm | N55 B30 A | 240 kW |
M | 2979 ccm | N54 B30 A | 250 kW |
125 i | 2996 ccm | N52 B30 A | 160 kW |
130 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 BF,N52 B30 B,N52 B30 AF | 190 kW |
130 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 BF,N52 B30 B,N52 B30 AF | 195 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
116 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C | 85 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 90 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 100 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 105 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 120 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 130 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 145 kW |
123 d | 1995 ccm | N47 D20 B,N47 D20 D,N47 D20 C | 150 kW |
6 komentárov
Peter
by som doplnil ze pri motoroch typu N47 konkretne moj typ 120D pri 189tis km oodisla retaz…nasledne v servise kde ho idu servisovat, mi oznamili, ze aktualne uz maju v servise 14 dalsich aut s tym istym oznacenim motora s tou istou zavadou a su tam aj vozidla so 100tis km a viac najazdene.
Moj je rocnik 2008
Ján
co odišlo?
Lacike
Ahoj Peter, ja sa chystam kupit 118d jazdenku s cca 150 tis. najazdenych od sukromneho predajcu, na co si mam dat pozor? Dakujem za rady.
Stefan
Stefan
Stefan
mám bmw 1 116 i 1955 ccm n43 B 20 A 90 kw ročník 2010 najazdených 204 000 km a podla historie ešte nebol menený rozvod…je to možné? žiadne pazvuky z motora
Cvanco
Štefan, napriek odporúčaniam tu od p.Autorubik si zobral ten najhorší motor 116i? A bez výmeny rozvodu, nič není doživotné to len BMW nás balamuti takými hlupostami. Potom keď sa to pokazí tak vám povedia že doživotná znamená 5r alebo 100tis km – to je životnosť auta podľa BMW potom ho možme dať zošrotovat a kúpiť nové. Takže v takomto duchu treba brať odporúčania výrobcu, je to úplná kravina ako aj long life oleje atď.